Gå til innhold

Foreldrepenger etter periode med kontantstøtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg velger å være hjemme med barnet mitt etter endt foreldrepengeperiode og mottar kontantstøtte - hvordan vil det bli med beregning av foreldrepenger for en eventuelt ny baby? Vil det være kontantstøttebeløpet som danner grunnlaget? Hva hvis jeg avtaler med jobben at jeg skal begynne å jobbe igjen juli 2024, men så blir jeg gravid med termin juni 2024. Vil nav da ta hensyn til at jeg egentlig ville hatt full lønn fra juli hvis jeg ikke ble gravid på nytt? 

Anonymkode: 491d5...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontantstøtte gir ikke opptjening til foreldrepenger. Du må være i jobb 6 av de siste 10 mnd før ny periode foreldrepenger, eller ha annen inntekt som er likestilt med lønn (foreldrepenger, sykepenger eller AAP, Feks) 

Anonymkode: 05d83...432

• Liker 2
Skrevet

Blir nok engangsstønad da gitt 

Anonymkode: b41d4...d4f

Skrevet

Du kan se på NAV.no hva som gir grunnlag for foreldrepenger. Kontantstøtte er vel ikke på den listen. Og de beregner ut fra faktisk inntekt ikke hva du skulle hatt i inntekt hvis du hadde jobbet..

Om du planlegger å bli gravid eller er gravid så bør mannen ta ulønnet perm og du bør jobbe. Du må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene før permisjonen. 

Anonymkode: 6baa2...453

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke er i noen form for arbeid før nu permisjon, er det de 3 siste mnd med lønnet arbeid som vil bli grunnlaget. Jobber du litt, mottar aap, sykepenger, dagpenger etc, er det en annen sak. Men ved null jobb - så er det de siste 3 mnd før siste dag med arbeid. Så fremst du har rett på foreldrepenger ved permisjonsstart. 

Kontantstøtte er ikke tilsvarende lønn. 

Anonymkode: 1d831...3f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir nok engangsstønad da gitt 

Anonymkode: b41d4...d4f

Ikke nødvendigvis, nei. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis, nei. 

Nei, men det blir fort det om det er ulønnet.

Anonymkode: db17e...6f2

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hvor mange måneder du får kontantstøtte. Ellers er det vel noe gjennomsnitt av foreldrepengene siste x (?) antall måneder. 

Anonymkode: e72a8...c30

Skrevet

Dersom eldste ikke går i barnehagen kan du også få kontantstøtte for denne samtidig i noen måneder. Jeg fikk for ut den måneden barnet begynte i barnehagen. Usikker på om det gjelder fortsatt, da det var i 2022. 

Anonymkode: e72a8...c30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...