AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Skal hente en valp om noen dager. Ser her at det er noen som har tørrfôr i skålen til hunden tilgjengelig hele tiden. Dette er noe jeg også ønsker for vår hund da jeg ikke ønsker at han skal få tørrfôr til faste tidspunkt, men få spise når han selv kjenner han er sulten. Har katter hjemme som har alltid tørrfôr i skålen sin, og det fungerer helt fint med de. Det jeg lurer på er om dette er helt individuelt til hund til hund eller er det noe de læres opp til over til? Anonymkode: 1cb20...d11
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Det er individuelt. Noen er småspist og har ikke noe spesielt med matmotivasjon. Andre sluker all mat og kan potensielt spise seg syke (tørrfôr er lett å få ned, men svulmer opp i magen. Derfor er det mulig for hunder å få i seg så mye at de blir syke). Du ser an på valpen hvordan den spiser når du får den Anonymkode: 47947...5d3 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 Dette er veldig forskjellig fra rase til rase og hun til hund. Vi hadde tørrfor fremme hele tiden til puberteten, da ble hun matvrak og har vært det siden. Hadde vi hatt for fremme hele tiden hadde hun spist seg ihjel. Anonymkode: e9b57...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Hadde det når hun var valp , nå får hun frokost og middag/kvelds . Anonymkode: a3f80...ef2 1
Ulven Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Hadde jeg hatt maten framme med mine tre hadde de spist seg syke. Du bør følge oppdretters råd når det gjelder foring. Valpen kommer gjerne med en veiledning for foring, og da bør dere følge denne. 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 Har en rase som er kjent for å kunne spise seg fordervet. Latt mat stå fremme fra den var valp, aldri vært overvektig og har definitivt ikke noe hysteri rundt mat. Har overtatt en hund som ikke var vant med dette og den er aggressiv rundt maten (mot andre hunder, ikke mot mennesker), og vil helst vokte matskåla 24/7 selv om den ikke er sulten og ikke spiser selv.. Anonymkode: 5b04f...d65
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en rase som er kjent for å kunne spise seg fordervet. Latt mat stå fremme fra den var valp, aldri vært overvektig og har definitivt ikke noe hysteri rundt mat. Har overtatt en hund som ikke var vant med dette og den er aggressiv rundt maten (mot andre hunder, ikke mot mennesker), og vil helst vokte matskåla 24/7 selv om den ikke er sulten og ikke spiser selv.. Anonymkode: 5b04f...d65 Det høres ut som unødvendig mye stress for en stakkars hund. Ta opp maten og la hunden slippe og måtte vokte matskåla Anonymkode: 47947...5d3 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 Ja, vi tenke vi skulle prøve med å ha det tilgjengelig og følge med på hvordan det går og hvor mye han spiser. Og hvis det absolutt ikke går, skjønner jeg at vi må gi han porsjoner. Ønsker bare at han skal få et så fritt liv som mulig. Anonymkode: 1cb20...d11
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 Det er nok individuelt, ja. Min hadde spist til han sprakk, aldri vært borti større matvrak. Anonymkode: d1f1e...beb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det høres ut som unødvendig mye stress for en stakkars hund. Ta opp maten og la hunden slippe og måtte vokte matskåla Anonymkode: 47947...5d3 Hva med den hunden som er vant med mat ute? Man kan avløre matforsvaring. Anonymkode: dde55...5a6
Citpensacola Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 Dette er ekstremt avhengig av både rase og individ. Her har storpudlene tørrfor tilgjengelig hele tiden, og de regulerer inntaket av dette veldig fint selv. Andre raser eller individer kan ha helt forskjellige tilnærminger til dette og mange ville spist for mye om det var tørrfor tilgjengelig hele tidne. Fasiten er at det kommer an på, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Har flere hunder og forer på rått, så det sier seg selv at maten ikke står fremme. Men, jeg ville tatt opp maten. Vil ikke at hunden plutselig har spist mye rett før vi skal på tur eller trening. Tørrfor som blir stående mister fort smak og kan bli uinteressant for hundene. Jeg syns det hadde vært rimelig uinteressant å spist brødskiva mi med gulost som har stått framme i noen timer. Anonymkode: c865d...7c9 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har flere hunder og forer på rått, så det sier seg selv at maten ikke står fremme. Men, jeg ville tatt opp maten. Vil ikke at hunden plutselig har spist mye rett før vi skal på tur eller trening. Tørrfor som blir stående mister fort smak og kan bli uinteressant for hundene. Jeg syns det hadde vært rimelig uinteressant å spist brødskiva mi med gulost som har stått framme i noen timer. Anonymkode: c865d...7c9 Denne er viktig, og spesielt om man har en stor rase og forer tørrfôr. Magedreining skal man ikke tulle med, og det kan fort skje om hunden har spist rett før tur/aktivitet. Anonymkode: 47947...5d3 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 Vår hund er veldig småspist. Han er en liten rase. Jeg fyller skålen om morgningen med den mendgem han kan få i løpet av en dag og så står skålen fremme. Men han spiser sjeldent opp. Anonymkode: 78614...883
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 Vår hund er ekstremt småspist, det har kommet seg noe etter vi begynte med vom så selvfølgelig står ikke maten fremme hele tiden. Den andre hunden vi hadde var en slukhals og ville spist seg syk aldeles viss det var mat tilgjengelig hele tiden. Magedreining er heller ikke noe å tulle med og det har gått en del hundeliv med på den måten dessverre så det er alltid litt greit å ha kontroll på hvor tid og hvor mye hunden spiser. Det er også noen som synes så synd på hundene "stakkars de må jo ikke sulte" og overfôrer hundene med å alltid ha mat tilgjengelig, resultatet blir overvektige hunder som lider. Anonymkode: df1af...1a6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 Jeg har hatt begge typer, en småspist som kunne spise to og to knerter og bruke hele dagen på å spise opp sin mengde for. Nå har jeg en (samme rase begge to) som sluker alt og garantert hadde blitt syk av å ha mat fremme hele tiden. Vi kan ikke engang smatte uten at hun kommer løpende for å sjekke hva vi spiser. Anonymkode: 4ac72...c99 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 Vår (puddel) er ganske enkel sånn sett, vi har det bare alltid stående fremme. Han elsker alt som kan spises i verden bortsett fra tørrfor - men han spiser jo det også når han er sulten nok. Han får en del ulike typer snacks hver dag, så matskåla blir mest en slags backup. Sånn sett er det litt vanskelig å vite hvor mye han spiser, og jeg husker jeg var litt bekymret når han var liten. Men han har alltid hatt fin vekt og ellers svært god appetitt for godbiter. Anonymkode: 13156...797
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Skrevet 31. august 2023 Jeg har labrador, så dette har aldri vært et alternativ. Anonymkode: 4dc63...ca4 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Jeg har faste måltider for hunden min. Da er det mye lettere å vite når han trenger tur for å gjøre fra seg osv. Anonymkode: ea58f...57e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal hente en valp om noen dager. Ser her at det er noen som har tørrfôr i skålen til hunden tilgjengelig hele tiden. Dette er noe jeg også ønsker for vår hund da jeg ikke ønsker at han skal få tørrfôr til faste tidspunkt, men få spise når han selv kjenner han er sulten. Har katter hjemme som har alltid tørrfôr i skålen sin, og det fungerer helt fint med de. Det jeg lurer på er om dette er helt individuelt til hund til hund eller er det noe de læres opp til over til? Anonymkode: 1cb20...d11 Det er veldig individuelt fra hund til hund.. Har 3 hunder i hus og kun en av dem kan ha mat tilgjengelig hele tiden og spiser kun når den er sulten. De 2 andre spiser det de kommer over, til det er tomt. Vi har prøvd å lære dem som valper å ha maten fremme, men ikke alle det går med. Valpen kan også ende med å spise kattematen- så det er noe å være obs på med valp. Anonymkode: cde9f...4c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå