AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Jeg sitter igjen med nesten 15 kg + etter graviditet. Baby er 6 uker og jeg fullammer. Baby er en klistremerkebaby og det blir veldig lite søvn om nettene. Maks 4-5 timer usammenhengende søvn. Jeg sitter mye inne med baby på puppen/når han sover oppå meg. Da er det veldig fort å ty til usunn mat å snacks å trøste seg med. Spiser mye kake som jeg fryste ned før fødsel, sjokolade og lettvinte og usunne måltider som frossen pizza og fjordland. Er veldig sulten, og vet jeg burde spise bedre både for min egen og baby sin del. Men har liksom blitt en dårlig vane og avhengighet å ta seg noe godt når jeg setter meg ned for noen timer. Kommer meg ut på minst en tur daglig, men det er ikke alltid babyen roer seg i vogna så av og til blir turene korte. Føler meg så ekstremt ufresh og ekkel. Mange dager mellom hver dusj, gulp og melkesøl. Og de ekstra kgene. Har så lyst å komme på bedre vaner og gå ned i vekt og føle meg bedre. Noen gode tips? Når kan jeg forvente at ting blir bedre? Om jeg klarer å kutte søtsaker og bli flinkere med kosthold, når kan jeg forvente å begynne å gå ned i vekt? Andre som har det på samme måte? 🥺 Anonymkode: 4850a...e35 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Først av alt - det er helt vanlig å føle det sånn ❤️ Tror jeg i perioder etter far var tilbake på jobb at jeg kansje dusjet 1 gang i uken. Jeg ville startet med en ting av gangen.. F.eks om du spiser/drikker mye søtt så kutt det først. Med klistermerkebaby og lite søvn bør du finne enkle ting å kutte/endre slik at du kan føle at du mestrer det. Små steg av gangen enda. Er bare gått 6 uker ❤️ kroppen trenger tid til å komme seg etter alt den har gjennomgått de siste 9 mnd. Anonymkode: cf338...b35 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 Prøv å i stedet fokusere på å få i deg bra mat også? Råvarer som egg, grønnsaker, nøtter, etc. Det kan være lettere å bevisst erstatte ugunstig mat med bra mat enn å kun kutte ut førstnevnte. Godta at det blir noe kaker og godis, men prøv å få inn god næring først? Kan være så enkelt som å koke noen egg til frokost. Og du, det ER vanskeligere å ta gode valg hele tiden når man ikke får sovet nok. Anonymkode: c0ca7...601 1
Yodas Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Kanskje du skal gjøre noe med søvnproblemene først? Amme liggende/sovende? 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Lag av søtt kan jeg foreslå sukkerfri gele med/uten bær og litt sukkerfri vaniljesaus, "milkshake" av fryst banan (evt litt kakao) og lettmelk/tine vaniljemelk, bær, druer, en kopp kakao med mindre sukker. Salt snacks kan være ulike grønnsaker med holiday/annen dipp av mager kesam, en kopp suppe (tomat, gulrot, blomkal: frys ned i porsjoner), rugsprø med salat og spekeskinke / mager smøreost og masse pynt. Prøv å drikk et glass vann eller kopp te før du spiser. Prøv å fase ut et og et måltid om du spiser mange hyppige. Noen cherrytomater, grønnsaksstaver eller bær kan kanskje dempe suget litt. Spis sunn middag. Rent kjøtt og fisk. Mest mulig grønnsaker, lite karbohydrater. Supper uten mye fløte/fett er også bra. Salater uten for mye dressing og ost. Server det du har i frysen når du har gjester eller ta med i besøk. Hvis du vet du lett henter noe digg fra fryseren, så bare la være å ha usunne ting der. Og husk å ikke smak på mat mens du tilbereder. Der kan det gå mye kalorier. Pass på at du blir mett. Ikke spis for lite til frokost slik at du lettere tar en tur i fryseren etter en time. Før gjerne kalorier. Så ser du kanskje om du overspiser. Jeg har fremdeles 12kg av graviditetskiloene, 9mnd etter. Gikk ned 7 etter fødsel. Tenkte resten ville forsvinne av seg selv. Det gjorde de ikke. Jeg var vant til å spise mer under graviditeten og overførte dette videre. Jeg hadde glemt at jeg måtte begrense meg for å kunne ha en sunn vekt. Jeg tenker det er lurt å begynne nå. Begynn i det små. Vei deg ukentlig, så ser du om det skjer en forskjell. Og du passer på at vekten ikke går oppover. Spiser du brød, butt ut med knekkebrød. Det er en enkel start. Og spis middag fra mindre fat. Anonymkode: 9daff...c83
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 Jeg hadde også 15 kg ekstra etter 6 uker. Tok 1,5 år, men gikk sakte men sikkert ned. Nå veier jeg 6kg mindre enn før jeg ble gravid. Det har bare gått 6 uker!!!! Prøv å stresse mindre med vekt. Kroppen har gått gjennom et sjokk og tviholder på alt den kan siden du ikke får nok hvile. Min greie: søvn og rytme først, masse bæremeis og ståing/holding/squats med baby foran tv-en. Etter 1,5 mnd begynte vi å gå tur i vogn med duppene. Gikk 20000 skritt hver dag omtrent. Spiste ikke nevneverdig sunt, blant annet et brett med 80%mørk sjokolade hver dag. Drakk mengder pepsi max, ammet hvert 90 minutt i sikkert 6mnd, så hver 4-6 time til han ble 15 mnd. Spiste det jeg ville, men bevegde meg masse. You got this. Anonymkode: 3ad1a...95b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 Jeg la på meg 22 kilo, og etter 6 uker hadde jeg mistet 16 kilo selv med en del småspising. Jeg tror ammingen ga meg mye cravings etter søte ting og salt som i snacks. Var hektet på linsechips som de selger på Rema 1000😅 Følte jeg virkelig skulle kose meg når babyen sov. I tillegg hadde jeg hks som gjorde at jeg fikk ikke startet trening før 8 uker etter fødsel, men gikk mye allerede så smått som et par dager etter fødsel. Det som virkelig hjalp med de siste kiloene for min del var å begynne å trene. Treningen gjorde at jeg følte jeg jobbet for kroppen min igjen, å få alt på plass igjen og styrke den på nytt. Det gjorde også at jeg tok tak i småspising. Prøvde heller velge sunne ting å spise, og vekten gikk gradvis videre nedover. Nå er det 1 år siden fødsel og jeg ligger å vaker 1 kilo pluss og 1 kilo minus rundt vekten jeg hadde før fødsel. Merker når det er dårlig søvn så spises det lettere noe usunt. Det krever viljestyrke. Hvis du blir motivert av resultater så er det lettere å fortsette. Når du kommer inn i tidligere klær igjen osv. Men du, gjerne prøv å få tatt en dusj hver dag og fikse deg litt. Selv om du ikke skal noe spesielt. Det hjelper med å føle seg bedre. Anonymkode: 02f20...810
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 Jeg hadde ikke søtsaker i hus. Jeg eier ikke viljestyrke når jeg har sovet lite, er sliten og nedfor og synes synd på meg selv. Så det kan bare ikke være tilgjengelig. Så laget jeg heller opp sunn og enkel mat, som jeg kunne spise med en hånd mens jeg bar på klistremerkebabyen min som nektet å være i bæretøy.. Laget matpakke kvelden før, så jeg hadde sunne og gode brødskiver tilgjengelig, ferdig smurt så det var omtrent null terskel å spise dem. Anonymkode: 0ee24...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå