Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste par årene har mannen og jeg spart heftig til bolig, møbler, bil og bryllup. Nå er alt dette overstått så da er spørsmålet hva vi skal spare til? Ønsker å bygge opp bufferen litt i første omgang, spare til ferie, kvitte oss med billånet (underkant av 100k) og betale ekstra ned på boliglån. I tillegg sparer vi en tusenlapp hver i pensjon/fond og barnetrygden til baby. Tenker kanskje på å øke sparingen til baby.

Er i midten av 20-årene.

Hva sparer dere til, og hvordan? Ta gjerne med hvor mye i mnd om det er fast sparing

Anonymkode: 91ffb...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå er planen å bygge på huset og pusse opp det som allerede står her. Så blir ikke rom for så mye annet gitt. 

Anonymkode: c24c2...780

Skrevet

Sparer 1000 kr pr mnd i fond, som jeg skal bruke til å hjelpe barnet inn på boligmarkedet med, evt andre større ting.

Sparer 1250 i IPS, altså til pensjon.

Sparer 5000 i fond, tenkt til pensjon.

Sparer ikke spesifikt til andre ting, men har en sparekonto jeg kan ta av hvis behov.

Har ikke gjeld, den er nedbetalt.

Anonymkode: 3fb47...72c

Skrevet

Uforutsette utgifter, generell trygghet. 

Anonymkode: 017af...9c6

• Nyttig 1
Skrevet

Sparer rundt 40-50 000 i måneden til tidlig pensjon og ek til barna. 

Anonymkode: 06c3a...81a

Skrevet

Vi sparer til bryllup. Når det er overstått skal vi spare til oppgraderinger i huset, utebod, nytt kjøkken og carport .

Anonymkode: c4dcc...fd1

Skrevet

Sparer til en tur med Virgin Galactic

Anonymkode: f975a...e97

Skrevet

Spare kan jeg se lenge etter nå gitt

Anonymkode: 72ec5...fe2

• Liker 3
Skrevet

Jeg sparer til ferie og ellers bruker jeg nedbetaling av gjeld som sparing.

Anonymkode: 52723...69b

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg hatt penger å spare, så hadde det vært til et nytt kjøkken, og så ny veranda. Skal gifte oss til neste år, men det tar vi på rådhuset, mens festen kommer seinere.

Sparer dog i fond til guttungen. 300kr i mnd ca, er det jeg har råd til. Blir vel det samme til nestemann også etterhvert

Skrevet

Sparer til sølv og gull ettersom verdien av valutaen vil bli dårligere fremover, men verdien av sølv/gullet vil holde seg og evt. styrke seg fremover pga. det blir mindre tilgjengelig materialer av det. Utenom det så sparer jeg til oppstart av egen bedrift.

Skrevet

Til sammen sparer jeg og mannen 28300 kr i mnd

Sparer 1300 kr pr barn i fond

sparer 4000 i pensjon til sammen

Sparer 8000 i mnd i aksjer til sammen

10 000 kr ekstra i nedbetaling av bolig

Sparer 4000 kr i generell fondsparing i mnd

= 28 300 kr i mnd i sparing

Ved siden av sparer vi tim nytt bad + dyr ferie i 2024.

Mer klarer vi dessverre ikke spare. Vi har vanlige lønninger. 

Anonymkode: 7064c...2af

Skrevet

Nytt hus, aksjer/fond til senere, buffer, feriesparing, i tillegg til nedbetaling av huslån og billån.

har også startet med sparing til en smartklokke jeg ønsker meg 😊

Skrevet

Sparer ikke til noe spesielt. Det som blir til overs hver måned går inn på sparekonto / fond / pensjonssparing.

Skrevet

Vi sparer i aksjer og fond hver måned (pensjonssparing). Så betaler vi ned ekstra på boliglånet hver måned. Alt det er automatisk.

Det som er til overs etter måneden går til høyrentekonto. Vi har full buffer som er høy pga enebolig, så akkurat nå sparer vi til nødvendig oppussing. Etter det vet jeg ikke hva det neste blir, men kommer uansett til å spare som vanlig :)

Og ja, vet vi er heldige som kan gjøre dette. Vi tar det ikke for gitt slik alt er nå. Gjør at jeg er veldig glad for en høy buffer, og kommer alltid til å prioritere den.

Anonymkode: 809ba...3ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi sparer i aksjer og fond hver måned (pensjonssparing). Så betaler vi ned ekstra på boliglånet hver måned. Alt det er automatisk.

Det som er til overs etter måneden går til høyrentekonto. Vi har full buffer som er høy pga enebolig, så akkurat nå sparer vi til nødvendig oppussing. Etter det vet jeg ikke hva det neste blir, men kommer uansett til å spare som vanlig :)

Og ja, vet vi er heldige som kan gjøre dette. Vi tar det ikke for gitt slik alt er nå. Gjør at jeg er veldig glad for en høy buffer, og kommer alltid til å prioritere den.

Anonymkode: 809ba...3ce

Hvor mye er en "full" buffer? 

Anonymkode: 56254...c75

• Liker 1
Skrevet

Buffer på 100 000

Ekstra nedbetaling av boliglån (for å spare renteutgifter på sikt)

Ett år i utlandet for familien

Pensjon 

Anonymkode: 267b0...f04

Skrevet

Jeg har ikke så mye penger men sparer til pensjon og sparer på buffer. Det krever at jeg holder veldig kontroll på budsjettet. 

Anonymkode: c12f4...22c

Skrevet

Sparer til egen bolig, da vi ønsker å bo i ulike byer, men fortsatt være ektefeller :)

Anonymkode: 3be40...73f

Skrevet

Sparer ikke til noe spesielt, og har et rimelig bra sparebeløp stående som vokser hver måned.

Men årene med husvedlikehold krever sitt, så pengene går vel til dette tilslutt. 100 000-lappene flyr når huset trenger kjærlighet. Så føler meg ikke rik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...