AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Hvis jeg spiser en brødskive meg salami. Hvordan regner jeg ut hvor mye slat jeg får i meg? Både på brødposen og på salamipakken står det så og så mye salt per hundre gram. Men hvordan regner jeg om dette per brødskive og per skive salami? Anonymkode: 25e33...289
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 På pakken med salami står det hvor mye salt per 100 gram. F.eks Familiens Salami har 4,8 gram per 100 gram, og hele pakken er 80 gram. Da kan man gjøre en grov utregning i forhold til antall skiver salami du har brukt. Saltinnholdet i brød vil sikkert variere ettersom type brød, men generelt sett vil det ligge kanskje under 1 gram salt per skive. Ha i bakhodet at det oftest er det dårlige saltet (prosessert salt) som brukes i prosessert mat. Jeg ville heller spist dobbelt så mye salt fra bergsalt, enn prosessert salt i ultraprosessert mat. Det er ikke saltet alene som gjør salami veldig usunt, for å si det sånn. Anonymkode: ddf3b...d6f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På pakken med salami står det hvor mye salt per 100 gram. F.eks Familiens Salami har 4,8 gram per 100 gram, og hele pakken er 80 gram. Da kan man gjøre en grov utregning i forhold til antall skiver salami du har brukt. Saltinnholdet i brød vil sikkert variere ettersom type brød, men generelt sett vil det ligge kanskje under 1 gram salt per skive. Ha i bakhodet at det oftest er det dårlige saltet (prosessert salt) som brukes i prosessert mat. Jeg ville heller spist dobbelt så mye salt fra bergsalt, enn prosessert salt i ultraprosessert mat. Det er ikke saltet alene som gjør salami veldig usunt, for å si det sånn. Anonymkode: ddf3b...d6f Eh, salt er salt. Skulket du kjemitimene på ungdomsskolen? Anonymkode: fca98...2e6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #4 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eh, salt er salt. Skulket du kjemitimene på ungdomsskolen? Anonymkode: fca98...2e6 https://www.matprat.no/sunt-og-barekraftig-kosthold/sporsmal/finnes-det-sunnere-salt/#:~:text=Det er natriuminnholdet som knytter,er disse de beste alternativene. Anonymkode: ddf3b...d6f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 19.33): Hvis jeg spiser en brødskive meg salami. Hvordan regner jeg ut hvor mye slat jeg får i meg? Både på brødposen og på salamipakken står det så og så mye salt per hundre gram. Men hvordan regner jeg om dette per brødskive og per skive salami? Anonymkode: 25e33...289 Du veier opp hva en brødskive og en salamiskive, så regner du hvor mye salt det er i den mengden brød/salami du spiser. Du må måle, veie og regne. Anonymkode: 28304...4d9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 23.47): Eh, salt er salt. Skulket du kjemitimene på ungdomsskolen? Anonymkode: fca98...2e6 Mener du at naturlig havsalt har samme innhold som raffinert salt (f.eks. Jozo bordsalt)? Anonymkode: 2fbae...441
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå