AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Hvordan løser mange nygifte par dette med separat økonomi eller felles økonomi? Er det virkelig vanlig at man deler på alt av inntekter når man blir gift? Og at man slutter helt å disponere egne penger når man er gift, for da er alt felles? Å bli gift høres fint ut. Men å skulle dele alt økonomi felles virker skremmende! Anonymkode: 540f0...bf6 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Dere bestemmer selv hvordan dere ønsker å gjøre det. Vi har 100% felles. Dere kan velge å ikke ha det. Anonymkode: b7cb3...021 3 1
AnonymBruker874626 Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 Uten å ha sett noen undersøkelse på det, vil jeg håpe at det er ganske vanlig. Skal man dele livet, huset, barna og alt annet blir det veldig kunstig om den ene personen skal ha god råd mens den andre er fattigere. Det er dog måter å gjøre det på uten å ha felles lønnskonto. F.eks. at det opprettes ulike felleskontoer for ulike formål, der man begge setter inn penger etter en rettferdig brøk. Eventuelt at man har felles lønnskonto, men begge har sin egen brukskonto med x antall kroner i måneden, slik at man kan bruke litt uten å føle seg "overvåket" 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Med giftemål kommer noen forplikelser som opplysningsplikt også men ut over det kan dere styre økonomien stort sett slik dere vil. Anonymkode: 62e81...e6b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 For oss er det som før vi giftet oss. Vi har hver vår konto hvor lønna går inn. Derfra overfører vi et fast beløp til felleskonto, hvor alt felles betales fra. Anonymkode: 1bbf3...054 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 Vi har felles, nå tjener vi ganske likt også. Passer oss best sånn, vi koblet kontoene opp mot hverandre Anonymkode: e1fcc...d8f
Brunello Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 Det er ganske vanlig å ha felles økonomi, men mange har også delvis felles eller separat økonomi. Gjelder både gifte og samboere. Forskjellen mellom de som er gifte og samboere er at man har gjensidig forsørgerplikt når man er gift. Det betyr ikke at de som er gift ikke kan disponere egne penger. Man kan bruke pengene sine til hva man vil så lenge familien har hjem, klær og mat. Den største forskjellen er når forholdet avsluttes (både om det blir slutt eller en dør). Da skal som hovedregel alt som er ervervet mens forholdet varte deles likt om de var gift. Om man ikke var gift, tar en med seg det en har tjent selv. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 Vi har separat økonomi. Fungerer fint. Anonymkode: 0166b...5f3 2
Forvirret23 Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 Kan man ikke disponere egne penger når man har fellesøkonomi? Vi har felles, men ingen felles lønningskonto. Jeg kjøper det jeg vil, spør ikke mannen, han kjøper det han vil, spør ikke meg. Vi begge sørger for at vi har nok penger til regninger, og vi sparer det vi ønsker. Vi har hatt felles fra første stund, og jeg skal dele livet med han, hvorfor ikke økonomi? 4 5
Helene Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Jeg mener, alle bør snakke om økonomi. Gift eller ikke. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 Gift og har separert økonomi. Ingen felles kontoer, men vi kommuniseter ang regninger som angår oss begge. Anonymkode: a302a...d6c 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Forvirret23 skrev (6 minutter siden): Kan man ikke disponere egne penger når man har fellesøkonomi? Vi har felles, men ingen felles lønningskonto. Jeg kjøper det jeg vil, spør ikke mannen, han kjøper det han vil, spør ikke meg. Vi begge sørger for at vi har nok penger til regninger, og vi sparer det vi ønsker. Vi har hatt felles fra første stund, og jeg skal dele livet med han, hvorfor ikke økonomi? Hva mener du da med felles økonomi? Må man ikke spørre den andre før man bruker beløp på det man har lyst på? Anonymkode: 8c9bc...3b1 1
Brunello Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du da med felles økonomi? Må man ikke spørre den andre før man bruker beløp på det man har lyst på? Anonymkode: 8c9bc...3b1 Felles økonomi er definert som at man har felles konti alle pengene går inn på. Hvor fritt man bruker av pengene varierer en god del.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du da med felles økonomi? Må man ikke spørre den andre før man bruker beløp på det man har lyst på? Anonymkode: 8c9bc...3b1 Vi har ikke den mentaliteten. Vi vet begge at vi er klar over hva vi har av penger og ingen av oss bruker over evne. Hvis vi skal kjøpe noe kostbart så snakker vi sammen, men vi spør ikke. Hvis mannen min ønsker å kjøpe et nytt kikkertsikte til rifla så sier han at han ønsker å gjøre det også sier jeg greit, da skal jeg la være å bruke så mye på det jeg har lyst på den mnd. Om vi har noe spesielt som skal betales kan vi påpeke dette og bli enige om å utsette til neste lønning. Vi har en åpen dialog og snakker mye sammen om økonomi, men vi har det ikke slik at vi må spørre om lov. Det kommer ganske naturlig at vi finner ut hva vi bruker penger på, enten den ene eller andre veien. Anonymkode: b7cb3...021 1 2
Forvirret23 Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva mener du da med felles økonomi? Må man ikke spørre den andre før man bruker beløp på det man har lyst på? Anonymkode: 8c9bc...3b1 Nei, hvorfor skal man det? Å kjære jeg har behov for nye truser kan jeg få lov? Altså vi begge har troa på hverandre og kjøper det som vi mener vi trenger. Felles er mine penger er dine penger og motsatt. Jeg shopper mest, elsker shopping og det synes mannen er helt greit. Mannen liker turutstyr, handler han det så har han vel behov for det. Vi begge vet om våre utgifter, de må man tenke på før det shoppes Synes det er veldig rar ting det der at felles=ikke lov til å ta egne avgjørelser. Vi har det ganske så likt beskrevet som innlegget over. Jeg bytter ikke kjøkken uten å snakke med mannen, men det hadde jeg ikke gjort uansett felles eller ikke Endret 31. august 2023 av Forvirret23 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 ts her. Er det ikke mer praktisk å ha separat økonomi og heller bare overføre til en felles regningskonto? Eller overføre til en felles spare konto? Er det ikke litt "skummelt" å skulle dele alt? For den ene part vil jo kanskje tjene mer enn den andre. (jeg er ikke gift, og ikke i forhold). Spør fordi jeg lurer og vil lære for fremtiden! Anonymkode: 540f0...bf6 1 2
Forvirret23 Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): ts her. Er det ikke mer praktisk å ha separat økonomi og heller bare overføre til en felles regningskonto? Eller overføre til en felles spare konto? Er det ikke litt "skummelt" å skulle dele alt? For den ene part vil jo kanskje tjene mer enn den andre. (jeg er ikke gift, og ikke i forhold). Spør fordi jeg lurer og vil lære for fremtiden! Anonymkode: 540f0...bf6 Men hva er problemet med at den ene tjener mer? Hvorfor skal det vanskeliggjøre å ha felles? Mannen tjener mye mer enn meg, null problem. Den mannen jeg er samme med skal jeg jo dele livet mitt med, vi skal reise på ferie sammen, vi skal oppdra våre barn sammen, vi skal lage opplevelser sammen, hvorfor skal vi da ha mine og dine penger? Dine og mine penger skal jo ikke legge begrensninger for vårt liv. Jeg elsker f.eks mote og interiør jeg shopper det, jeg dra på weekendturer med venninner, dette gjør jo han også. Ikke noe mer skummelt enn at vi deler livet og fikk barn sammen;) 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Skrevet 31. august 2023 Forvirret23 skrev (40 minutter siden): Kan man ikke disponere egne penger når man har fellesøkonomi? Vi har felles, men ingen felles lønningskonto. Jeg kjøper det jeg vil, spør ikke mannen, han kjøper det han vil, spør ikke meg. Vi begge sørger for at vi har nok penger til regninger, og vi sparer det vi ønsker. Vi har hatt felles fra første stund, og jeg skal dele livet med han, hvorfor ikke økonomi? Akkurat sånn har vi det også. Hvis en har betalt mange regninger en periode eller har lite på konto av andre grunner, så bare ber vi den andre overføre til oss. Anonymkode: 9fad6...73a
Alice123 Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Vi har delvis felles økonomi. Vi har ikke barn, som gjør det veldig mye enklere. Vi har blitt enige om en sum vi begge betaler til en "refningskonto" felles regninger trekkes fra, og så beholder vi resten på egne kontoer som vi gjør hva vi vil med. Han tjener dobbelt så mye som meg, så vi har blitt enig om en ok fordeling på hva som skal gå til regningskonto 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): ts her. Er det ikke mer praktisk å ha separat økonomi og heller bare overføre til en felles regningskonto? Eller overføre til en felles spare konto? Er det ikke litt "skummelt" å skulle dele alt? For den ene part vil jo kanskje tjene mer enn den andre. (jeg er ikke gift, og ikke i forhold). Spør fordi jeg lurer og vil lære for fremtiden! Anonymkode: 540f0...bf6 Skjønner at det kan virke skummelt. Men når man bygger et liv med noen så tar man med seg så mye mer enn inntekten inn i forholdet. Individuelle egenskaper og ferdigheter i tillegg til innsats og arbeidsfordeling knyttet til ting som husarbeid, fritidsaktiviteter, matlaging, svangerskap og fødsel, planlegging av ferier og besøk, skru på bilen, osv. Når man deler et hjem og oppdrar barn sammen så vil ikke alt alltid være 50/50, så hvorfor skal kun pengene være det? Anonymkode: 93e08...e7e 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå