Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Når noe setter seg fast i halsen på barnet dit

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Har du opplevd at barnet ditt setter noe i halsen, og det sitter fast!

Hva gjordet du da?

Handlet du etter "reglene" eller fikk du panikk?

Skrevet

Har flere ganger snudd barnet oppned i ren refleks. Da har det løsnet. Har aldri opplevd veldig dramatiske episoder, hvor dette ikke har hjulpet. Heldigvis!

Skrevet

Jeg har også opplevd at noe har satt seg fast i halsen på datteren min . Jeg har da snudd henne opp ned og dunket med hånden min til det løsnet.

Faren derimot ble helt pinnestiv og ropte heller på meg.

Skrevet

Guttungen min ble helt blå i fjeset en gang. Han hadde puttet et helt vaffelhjerte i munnen og satt den i halsen. Fikk litt panikk, men fikk lagt han over kneet mitt og "slått" det ut av han. Han har også satt fast potetgull, da også reagerte jeg etter boken. Selv om man blir litt hysterisk, så vet man jo hva man skal gjøre.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Å huff, ja det har jeg opplevd. :sad:

Han satte en gang finnbiff i halsen.

Prøvde å klemme det ut av han ved å trykke inn magen hans.(Heimlich-metoden)

Den kom ut på den måten, men jeg så det ikke så jeg fortsatte, helt inntil han ropte til meg: ”mamma, mamma, hold opp, den ligger jo der” å pekte på gulvet.

Hmm, jeg gjorde alt riktig, men ble nok litt hysterisk.

Var sjelven i lang tid etterpå.

Endret av Miloine
Skrevet

Min yngste satte delvis tygd eple i halsen da hun var ganske liten. Snudde henne og dunket flere ganger uten å få det opp. Tok i ganske hardt, og fortsatt skjedde det ingen ting. Tiden tikket og jenta ble mer og mere blå. Var livredd og iskald. Elsdtejenta fikk beskjed om å springe opp til mormor og vente der. Ringte ambulanse samtidig som jeg forsatte med å prøve å få det opp. Fikk beskjed at bil var på vei. Prøvde Heimlich flere ganger, fortsatt kom det ingenting opp.Sprang ut i yttergangen og låste opp døra med ungen under armen.Tilslutt tok jeg i bortimot det jeg var god for, og endelig løsnet det. Jenta spydde og hostet som besatt, og jeg begynte å grine.Måtte en tur på toalettet for å kaste opp selv ,samtidig som ambulansekarene kom springende inn gjennom døra. Jeg var så skjelven etterpå at jeg hadde problemer med å stå på bena. Etter en liten sjekk på sykehuset fikk vi dra hjem. Jentungen var blå på hele ryggen etterpå, så ut som hun hadde fått rundjuling.

Hun husker ikke selve episoden, men det er tydelig at det har satt sine spor.Hun spiser fortsatt ikke eple, nå nesten ti år senere. Storesøsteren husker at "tulla" hadde rar farge i ansiktet. Jeg er sjeleglad for at jeg hadde rimelig ferskt førstehjelpskurs den gangen, og sørger for å få med meg alle nye kurs på jobb.Med trening reagerer du riktig når det trengs.

Gjest Miloine
Skrevet

å huff noe så grusomt det må ha vært! :tristbla:

Enda godt det gikk bra.

Skrevet

Datteren min satt en kjøttbit i halsen en gang. Holdt hodet kaldt og brukte Heimlich-metoden. Hadde bare hørt om den før og sett det på film, men det fungerte kjempefint i praksis også. Kjøttbiten kom opp igjen, men etterpå ble vi litt sjelven begge to.

Skrevet
Datteren min satt en kjøttbit i halsen en gang. Holdt hodet kaldt og brukte Heimlich-metoden. Hadde bare hørt om den før og sett det på film, men det fungerte kjempefint i praksis også. Kjøttbiten kom opp igjen, men etterpå ble vi litt sjelven begge to.

Er det denne hvor du legger barnet over kneet og dytter øverst i ryggen?

Skrevet

Nei, tok tak rundt livet på datteren og klemte hurtig til. Da spratt kjøttbiten opp og ut av munnen.

Skrevet (endret)
Er det denne hvor du legger barnet over kneet og dytter øverst i ryggen?

ja, dette er heimlich for de under 1 år, de over gjør man som ovenfor

Endret av Kipa
Gjest StoreSky
Skrevet

Barn under ett år skal legges med bena rundt ditt liv, med hode hellende nedover. Så dunk i ryggen mellom skulderbladene -hardere enn man tror.

(spebarn legges over underarmen din, og dunk i ryggen)

Forøvrig heimlich-metoden! Stå bak personen, fold hendene til en knute rett under ribb-bena, trygg HARDT oppover mot lunger/luftrør/spiserør. (en liten sving bevegelse liksom..)

Kommer objektet IKKE ut og barnet begynner å bli blå -da SKAL man ta munn-til-munn metoden, den lille lufta som siver inn kan gjøre forskjellen...

Skrevet

Uff ja det har nok skjedd noen ganger med brød og middagsbiter. Har løftet opp tuppa holdt henne med huet ned og dunket så vidt på ryggen, da kom det ut igjen. Det er sikkelig ekkelt, men jeg tror de aller fleste beholder roen i en slik situasjon.

Skrevet

En gutt jeg satt barnevakt for fikk i seg noe mens han krabbet på gulvet, jeg hørte at han ikke fikk puste. Tror ikke jeg tenkte over hva jeg gjorde en gang, bare holdt han opp ned og dunket han i ryggen (huff, det hørtes brutalt ut!). Det han hadde fått i seg spratt ut. Jeg var rimelig shaky etter den episoden, ja.

Gjest Madeline
Skrevet

Min yngste datter satte et kronestykke fast i halsen en gang. Heldigvis skjønte jeg ganske raskt hva som var skjedd. Jeg snudde henne opp ned og dunket henne i ryggen og da kom kronestykket opp igjen. Selv mange år etter hender det at dattera mi nevner denne hendelsen. Den satte en støkk i både henne og meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...