AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Huset blir solgt og vi sitter igjen med 4,3 mil Jeg Eier 65 % = 2,8 mil ca jeg er lånefri Han Eier 35 % = 1,5 mil ca han er belånet med dette beløpet. Han har 1,5 i lån med sikkerhet i bolig . Jeg har et fleksilån på 750 000 kr men med han som medlånetaker. Fleksilåney er er brukt opp på opp en del forskjellig , opp pussing tidligere og diverse . Så er spørsmålet mitt , vi skal skilles og når vi nå har solgt , trekker banken da de 750 000 på meg ? Eller blir de fordelt på oss begge med 50/50 ? Altså at jeg da sitter med 375 i lån og han med 375 i lån ? Anonymkode: 3238f...41c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Han har da ingenting å dele med deg. Du har 2 050 000. Det må du i utgangspunktet dele med ham, hvis du ikke har grunnlag for å kreve skjevdeling, at du kan bevise at du hadde midlene før dere giftet dere eller at de stammer fra arv eller gave. Anonymkode: b3cf2...170 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har da ingenting å dele med deg. Du har 2 050 000. Det må du i utgangspunktet dele med ham, hvis du ikke har grunnlag for å kreve skjevdeling, at du kan bevise at du hadde midlene før dere giftet dere eller at de stammer fra arv eller gave. Anonymkode: b3cf2...170 Jeg har selv betalt ned mitt lån med arv og egene oppsparte midler ja . vi har kontrakt på at han kjøpte seg inn i mitt hus i Janur med 1,5 med takst verdi på 4,3 som i utgangs punktet. de 750 000 jeg har hatt som fleksilån hsr vi brukt opp sammen. han har eget lån på 1,5 som jeg ikke skal stå for vel ? Anonymkode: 3238f...41c
Helene Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Hvordan bli rettferdig ved skille? Alltid vanskelig. Dengang jeg var gift, alt var skrevet ned. Likevel, mannen prøvde å protestere. Han kom ingen veg. Siste sambo, rettferdig mann. Ikke vanskelig. Men, jeg hadde EK, ikke han. Jeg gav for mye.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Helene skrev (3 minutter siden): Hvordan bli rettferdig ved skille? Alltid vanskelig. Dengang jeg var gift, alt var skrevet ned. Likevel, mannen prøvde å protestere. Han kom ingen veg. Siste sambo, rettferdig mann. Ikke vanskelig. Men, jeg hadde EK, ikke han. Jeg gav for mye. Jeg har selv betalt ned mitt lån med arv og egene oppsparte midler ja . vi har kontrakt på at han kjøpte seg inn i mitt hus i Janur med 1,5 med takst verdi på 4,3 som i utgangs punktet. de 750 000 jeg har hatt som fleksilån hsr vi brukt opp sammen. han har eget lån på 1,5 som jeg ikke skal stå for vel ? Anonymkode: 3238f...41c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har selv betalt ned mitt lån med arv og egene oppsparte midler ja . vi har kontrakt på at han kjøpte seg inn i mitt hus i Janur med 1,5 med takst verdi på 4,3 som i utgangs punktet. de 750 000 jeg har hatt som fleksilån hsr vi brukt opp sammen. han har eget lån på 1,5 som jeg ikke skal stå for vel ? Anonymkode: 3238f...41c Nei, du skal ikke stå for hans lån. Hver av dere skal i utgangspunktet dele det de eier med den andre. Hvis han har negativ formue har han ikke noe å dele. Men skjevdelingskrav er advokatmat. Ikke stol på noen her, spør en advokat. Anonymkode: b3cf2...170
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 Du setter opp en liste over alle dine verdier og lån (felles lån/medlåntager deles i utgp 50-50). I den grad dere hver har positiv nettoformue skal den deles med den andre. Skjevdelingskrav må sannsynliggjøres. Dersom det har vært mye sammenblanding av midler så kan det ha gått tapt. Anonymkode: aa6d0...2de
Helene Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 X var sjøklar på at vi skulle ha samboerkontrakt, helt til det skulle gjennomføres i praksis. Jeg trodde på han i 12 år. Hver gang jeg tok det opp var han helt enig. Til slutt gikk jeg. Men det skal sies, mannen krevde ikke gull og grønne skoger. Jeg gav han mine krav. Skal ha igjen det jeg la inn. Han godtok alt. Han var ikke urettferdig eller stygg. Jeg kunne sikkert bedt om mere, men jeg er en rettferdig person. Jeg satt pris på det han hadde bidratt med. Han satt ikke pris på det jeg hadde bidratt med. Hans valg. Jeg må svelge kameler.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, du skal ikke stå for hans lån. Hver av dere skal i utgangspunktet dele det de eier med den andre. Hvis han har negativ formue har han ikke noe å dele. Men skjevdelingskrav er advokatmat. Ikke stol på noen her, spør en advokat. Anonymkode: b3cf2...170 Ok men jeg har særeie på mine nedbetalte 2,8 mil. Men spm er hva med den 750 000 gjelden frs fleksilånet , som vi har brukt sammen.Blir den trukket av banken på min formue ? Eller blir den delt oss i mellom ? Altså 375 i gjeld til meg og 375 til han? Anonymkode: 3238f...41c
Helene Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Når dette er sagt, det er jeg som eier. Han eier ikke skjorta.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du setter opp en liste over alle dine verdier og lån (felles lån/medlåntager deles i utgp 50-50). I den grad dere hver har positiv nettoformue skal den deles med den andre. Skjevdelingskrav må sannsynliggjøres. Dersom det har vært mye sammenblanding av midler så kan det ha gått tapt. Anonymkode: aa6d0...2de Ok men jeg har særeie på mine nedbetalte 2,8 mil. Men spm er hva med den 750 000 gjelden frs fleksilånet , som vi har brukt sammen.Blir den trukket av banken på min formue ? Eller blir den delt oss i mellom ? Altså 375 i gjeld til meg og 375 til han? Anonymkode: 3238f...41c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Helene skrev (Akkurat nå): Når dette er sagt, det er jeg som eier. Han eier ikke skjorta. Altså er du på bærtur ? Du svarer jo ikke på noe i tråden ? Bare forteller om noe helt annet om ditt samlivsbrudd ? Anonymkode: 3238f...41c 4
Helene Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså er du på bærtur ? Du svarer jo ikke på noe i tråden ? Bare forteller om noe helt annet om ditt samlivsbrudd ? Anonymkode: 3238f...41c For å svare på tråden, etter «skilsmisse» greier meg godt. Han leier, jeg eier. Jeg har en stabil og forutsigbar hverdag.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok men jeg har særeie på mine nedbetalte 2,8 mil. Men spm er hva med den 750 000 gjelden frs fleksilånet , som vi har brukt sammen.Blir den trukket av banken på min formue ? Eller blir den delt oss i mellom ? Altså 375 i gjeld til meg og 375 til han? Anonymkode: 3238f...41c Usikker, har dere betalt ned noe på lånet underveis? Siden midlene er brukt på felles bolig, og boligverdien er skjevdelt mener jeg flexilånet også må skjevdeles: 65% til deg og 35% til mannen. Har han bidratt mer enn 35% til oppussing og verdiheving? Finn deg en advokat før det blir mye rot og vonde følelser. Anonymkode: 4c572...4e6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Usikker, har dere betalt ned noe på lånet underveis? Siden midlene er brukt på felles bolig, og boligverdien er skjevdelt mener jeg flexilånet også må skjevdeles: 65% til deg og 35% til mannen. Har han bidratt mer enn 35% til oppussing og verdiheving? Finn deg en advokat før det blir mye rot og vonde følelser. Anonymkode: 4c572...4e6 Nei altså jeg bodde i et hus som jeg hadde betalt ned 2,8 på . Huset kostet 4,3 da han kjøpte seg inn med 35% og jeg ble lånefri da han spyttet inn 1,5 . Vi skrev en kontrakt at ved salg av huset i framtiden har jeg særeie på 2,8 millioner som jeg har spyttet inn i huset. Begge var enige. senere i Mars tok vi opp 750 000 i fleksilån på mitt navn men med han som medlånetaker. Disse pengene er brukt opp , og spm er blir de fordelt på oss begge eller sitter jeg igjen med dritten alene ? han har ikke betalt ned 1 kr på sitt lån på 1,5 . Anonymkode: 3238f...41c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 Du har penger, han har ikke. Banken vil gå på deg. Men som sagt, advokat. Anonymkode: b3cf2...170
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 Helene skrev (1 time siden): For å svare på tråden, etter «skilsmisse» greier meg godt. Han leier, jeg eier. Jeg har en stabil og forutsigbar hverdag. Men du svarer jo ikke på det ts spør om i tråden, du bare roter den til og gjør den veldig uoversiktlig. TS spør om råd til sin egen situasjon, hun ber ikke om andres historier. Det du skriver er jo fullstendig irrelevant for hennes sak. Anonymkode: bf3bf...2f4 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei altså jeg bodde i et hus som jeg hadde betalt ned 2,8 på . Huset kostet 4,3 da han kjøpte seg inn med 35% og jeg ble lånefri da han spyttet inn 1,5 . Vi skrev en kontrakt at ved salg av huset i framtiden har jeg særeie på 2,8 millioner som jeg har spyttet inn i huset. Begge var enige. senere i Mars tok vi opp 750 000 i fleksilån på mitt navn men med han som medlånetaker. Disse pengene er brukt opp , og spm er blir de fordelt på oss begge eller sitter jeg igjen med dritten alene ? han har ikke betalt ned 1 kr på sitt lån på 1,5 . Anonymkode: 3238f...41c Hva er fleksilånet brukt på da? Huset? Oppussing? Forbruk? Om han er medlånetaker er begge ansvarlig for lånet. Om det har blitt brukt til felles bolig gir det da mest mening at det deles etter eierbrøk. Men dette må dere nesten bli enige om.selv eller ved hjelp av advokat. Anonymkode: a040f...8ef
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Kanskje beste løsningen er å ta kontakt med eit advokatfirma som har "greie på dette" Anonymkode: 894a3...9ca
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ok men jeg har særeie på mine nedbetalte 2,8 mil. Men spm er hva med den 750 000 gjelden frs fleksilånet , som vi har brukt sammen.Blir den trukket av banken på min formue ? Eller blir den delt oss i mellom ? Altså 375 i gjeld til meg og 375 til han? Anonymkode: 3238f...41c Felles lån deles på to dere i mellom. Låntaker og medlåntaker er begge låntaker. Særeie krever forresten at man har fulgt formkravene for ektepakt (vitner osv). Har man ikke gjort det er det et skjevdelingskrav. En alminnelig kontrakt uten vitner er ikke tilstrekkelig, Anonymkode: aa6d0...2de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå