Gå til innhold

Rumensk markløft uten å få vondt i korsryggen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe spesielt jeg kan gjøre for å unngå det? Jeg trodde jeg hadde teknikken inne, men jeg må visst gjøre noe feil. Har holdt på i et halvt år. Men etter siste gang jeg la på mer vekt merker jeg at jeg bruker korsryggen mer også.

Anonymkode: e090b...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen har rygg som ikke tåler RM.  Kan hende du har dårlig teknikk, vanskelig å si for oss.  Prøv sumo mark eller konvensjonell mark. Hva med markløft fra stang.   Eller hvis ryggen ikke liker denne type løft så dropper du markløft.  Er mange andre øvelser du kan utføre isteden.  

Anonymkode: b9a5c...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen har rygg som ikke tåler RM.  Kan hende du har dårlig teknikk, vanskelig å si for oss.  Prøv sumo mark eller konvensjonell mark. Hva med markløft fra stang.   Eller hvis ryggen ikke liker denne type løft så dropper du markløft.  Er mange andre øvelser du kan utføre isteden.  

Skal også sies at det er forskjell på å "kjenne det i ryggen" og at det er direkte vondt og skadelig for ryggen.  Markløft er for ryggen, det skal jo kjennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal også sies at det er forskjell på å "kjenne det i ryggen" og at det er direkte vondt og skadelig for ryggen.  Markløft er for ryggen, det skal jo kjennes. 

Takk for svar og tips. Jeg ser jeg var litt uklar, ja. Jeg sliter med vondt i korsryggen i et par dager etterpå, så det er ikke bare at jeg kjenner det i ryggen. Det har ikke skjedd mens jeg brukte lavere vekt, så jeg trodde jeg hadde god teknikk.

Hvilke øvelser kan jeg gjøre som er tilsvarende markløft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker rygghev, og også kettlebell swing, men gjør det ofte i kombinasjon markløft eller Rdl, får liksom ikke løftet like tungt uten markløft, men både rygghev og kettlebell swing svir godt i rygg, rumpe og lår, spesielt rygghev med ekstra vekt, ofte svir det mer enn tradisjonell markløft.

Anonymkode: c6bc3...8c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker rygghev, og også kettlebell swing, men gjør det ofte i kombinasjon markløft eller Rdl, får liksom ikke løftet like tungt uten markløft, men både rygghev og kettlebell swing svir godt i rygg, rumpe og lår, spesielt rygghev med ekstra vekt, ofte svir det mer enn tradisjonell markløft.

Anonymkode: c6bc3...8c2

Ja, jeg liker også rygghev veldig godt. Kettlebell swing har jeg ikke prøvd på lenge. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du få noen til å sjekke teknikken hvis du filmer? 

Har du prøvd å bruke trap bar? 

Ellers så kan du redusere vekten litt, og trene med høyere antall repetisjoner før du prøver å øke vekten igjen om en del uker. Jeg slet med ryggen i fjor, måtte trene med lav vekt på RDL en periode, og droppe knebøy. Nå går det fint igjen. Teknikken min er bra, men av og til er man jo litt uheldig, og særlig når det er tungt kan teknikken gå litt til helvete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Albbas said:

Kan du få noen til å sjekke teknikken hvis du filmer? 

Har du prøvd å bruke trap bar? 

Ellers så kan du redusere vekten litt, og trene med høyere antall repetisjoner før du prøver å øke vekten igjen om en del uker. Jeg slet med ryggen i fjor, måtte trene med lav vekt på RDL en periode, og droppe knebøy. Nå går det fint igjen. Teknikken min er bra, men av og til er man jo litt uheldig, og særlig når det er tungt kan teknikken gå litt til helvete. 

Tusen takk for gode tips! Å filme og få noen til å sjekke teknikken var kjempelurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Albbas said:

Jeg snublet over denne nå ts, litt uti videoen viser han hvordan han tilpasser ettbeins-RDL ved ryggsmerter. Kan også gjøres med manualer, litt mindre stabilt da. 

https://www.instagram.com/reel/Cwno2JIqixH/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==

Veldig nyttig. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...