Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye sover deres barn på rundt ett år på natten? 

Hvor lang innsovning?

Hvor mange oppvåkninger?

Hvor lange er oppvåkningene?

Hvor mye sover de på dagtid?

Vi sliter med mange og lange oppvåkninger på natten og en gutt som ikke er opplagt på dagtid. Alle vi kjenner med barn på samme alder har mye bedre søvn, mens når vi snakker med folk med litt eldre barn sier de at de husker at de også hadde det sånn. Lurer på om mange bare husker at det innimellom var våkenetter og ikke skjønner at dette er hver eneste natt for oss. Kan legge til at han har mye vondt I magen på natten som er grunnen til flere av oppvåkningene. Barnelegen som følger oss sier at vi bare må vente ut magesmertene.

Anonymkode: 9f74b...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte kanskje en halvtime på legging da han var ett år. Gikk ned til en dupp rundt ettårsdagen, da hadde han en lang dupp på mellom 2-3 timer. Etterhvert måtte vi begynne å vekke han fra duppen fordi leggingen drøyde mer og mer😅 han har sovet fra 19-ca. 8 siden han var ca. 4 måneder. Vi kuttet ut nattamming rundt ettårsdagen også, men han våknet 1-2 ganger ila. natta (sovnet igjen med en gang han fikk smokk eller komme over i senga vår) :) 

Skrevet

Har en som er 1 år og 3 mnd, men som egentlig har vært lik som dette under i 2-3 mnd. 

20-80 min på legging.

Våkner 0-3 ganger før midnatt.

Våkner 0-1 gang om natta.

Sover ca 11 timer fra han legger seg til han våkner. Inni dette inkluderer jeg oppvåkninger, så han sover pittelitt mindre.

Vi har nå sjelden lange oppvåkninger på både kveld og natt. Han våkner og trenger nærhet.

På dagtid sover han 60-90 min. De lengste duppene er i barnehagen. 

Anonymkode: 5323e...455

Skrevet

Vår er 14 mnd, men har vært lik siden 12. Sover en lur på 2-2,5 (noen ganger 3 i bhg) på dagen, legger seg 18:30 og sover til 5:30-6:30. Har noen ganger sett 4-tallet, og ikke fått henne til å sove lengre. Våkner stort sett ikke ila natten, men har blitt litt på tidlig kveld etter bhg-start. 

Ser noen over her også snakker om hyppigere oppvåkninger på kveld enn natt: noen som vet hva dette skyldes? De aller fleste jeg kjenner har unger som sover veldig godt på kveldstid, og hvis de våkner skjer det i 2-3-tiden. Jeg forstår jo det mht. søvnsyklusene også, ettersom de har mer dyp søvn på tidlig natt. Hos oss er det motsatt. Hvis hun våkner er det 99 % av tiden ila de første 2 timene etter leggetid. Forstår det ikke... 

Ikke for å kuppe tråd (det tror jeg ikke denne posten gjør heller), men det er vår største søvntanke for tiden 

Skrevet

Min er 11 mnd. Vi har nettopp kuttet ut siste dupp, og merker stor forbedring med innsoving. Bruker fremdeles rundt 30 min gjennomsnittlig, men hun er mye roligere i krybben. Legger henne rundt 18:30-19, og da sover hun til 06:15-6:45.

På dagtid prøver vi få til én dupp på 2-3 t. Sovner da rundt 10:30-11.

Vi sitter ved siden av krybben og synger/lager hysjelyder til hun sovner. 

Veldig sjeldent noen oppvåkninger nå. Før vi lot henne sovne i egen seng, var det gjerne minst én oppvåkning om natten (feks da vi bysset i søvn). 

Anonymkode: d9c55...5e8

Skrevet

Min er 17 måneder.

Hun har aldri sovet gjennom en hel natt. 

Rundt ett år var det ganske ille.. våknet noen netter hver time men sovnet raskt igjen. Andre netter var hun våken 1-3 timer midt på natta. Sov omtrent aldri mer enn 2 timer i strekk og selv det var sjeldent. Måtte samsove og amme om natta.

Sov 2 dupper. Vi prøvde på 1 dupp på den tiden men da sov hun bare dårligere så gikk tilbake til 2. Måtte heller legge litt senere så natta var vel sånn 20-07 ca hvis jeg husker riktig. Et par måneder senere gikk det bedre å bytte til 1 dupp og da ble det lettere å legge kl. 19 (men ikke mindre oppvåkninger)

Nå i det siste har hun begynt å våkne litt sjeldnere :) 

Ingen av de andre vi kjenner med barn har hatt så problemer med søvn selv etter ett års alder..

Anonymkode: 23c6a...3fe

Skrevet

Søvn er et ømtåelig tema her😅

Jenta har bikket året her men sover dårligere enn noensinne, eller kanskje vi foreldre sover dårligere. Hun våkner opp hele tiden fra hun legges til hun står opp, kan kun ammes i søvn, derav samsoving. Fordelen er at hun sovner kjapt men jeg sliter med å sove fordi hun konstant leter etter puppen og gråter hvis hun ikke har den.  Det kan gå 45 minuttet av og til uten noe bevegelse, at hun er helt i ro og ikke trenger puppen.  Går rundt som en zombie hele tiden.

Uansett våkner rundt 6.30-7 uavhengig av leggetid.

Sover dupp i bhg fra 11.30 og cirka 1-3 timer. Våkner hun sent der blir det vanskelig med dupp nr 2. Sover hun dupp fra 17 eller senere blir hun oppe med oss hele kvelden. Sover hun tidligere eller dupp nr 2 utgår kan hun legges mellom 19.30 -20.30. Fra da til midnatt kan hun ha alt fra 2 til 4 oppvåkninger hvor hun på nytt må ammes i søvn.

Når vi legger oss så er det vel oppvåkning minst hver andre time og i det verste tidspunktet fra rundt 3 til hun står opp så er det kontinuerlig oppvåkninger...

Tenker samsovingen kanskje burde kuttes ut men aner ikke hvordan vi skal få lagt henne i egen seng, og om hun skal ammes så ofte så blir det null søvn på meg. 

Kutte nattamming hadde kanskje vært noe men orker ikke forsøke. Hun er ny i barnehage også så ikke riktig tidspunkt her..

Anonymkode: 2f1d3...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...