AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Del Skrevet 31. august 2023 Overskriften sier vel alt Har hatt musikkundervisning for jenta mi i snart 6 mnd (men brudd pga ferien) og er ikke særlig fornøyd med utbyttet mtp lærer. Hun får nemlig kun 20-25 min med læreren sin hver uke, noe som er veldig lite! Jeg tenkte jo en tanke - er det mulig å melde henne på to skoler? Akkurat nå er hun "utplassert" på skole A, men det virker ikke som om det er noen hindring i å melde henne på skole B. Så får hun feks 25 min på mandager og 25 min på onsdager. Det er jo bedre enn vi har det nå.. Noen erfaringer? Anonymkode: 58223...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Overskriften sier vel alt Har hatt musikkundervisning for jenta mi i snart 6 mnd (men brudd pga ferien) og er ikke særlig fornøyd med utbyttet mtp lærer. Hun får nemlig kun 20-25 min med læreren sin hver uke, noe som er veldig lite! Jeg tenkte jo en tanke - er det mulig å melde henne på to skoler? Akkurat nå er hun "utplassert" på skole A, men det virker ikke som om det er noen hindring i å melde henne på skole B. Så får hun feks 25 min på mandager og 25 min på onsdager. Det er jo bedre enn vi har det nå.. Noen erfaringer? Anonymkode: 58223...dfe Hvor gammelt er barnet ditt? Hvor mye øves det hjemme? 25 minutter er helt normal tid på kulturskolene rundt om i landet, de fleste barn klarer ikke nyttegjøre seg av lengre timer. De fleste musikere i orkestre rundt om i landet er blitt profesjonelle med 25 minutter i uken de første årene. Anonymkode: b1f7e...6e3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammelt er barnet ditt? Hvor mye øves det hjemme? 25 minutter er helt normal tid på kulturskolene rundt om i landet, de fleste barn klarer ikke nyttegjøre seg av lengre timer. De fleste musikere i orkestre rundt om i landet er blitt profesjonelle med 25 minutter i uken de første årene. Anonymkode: b1f7e...6e3 14, øver ca 30 min hver dag. Hun begynner fort å kjede seg ettersom hun får beskjed om å ikke se på youtube (fordi det forvirrer læringen) men samtidig får hun ikke særlig vanskelige oppgaver / lekser. Hun har som regel mestret det innen 1-2 dager og sitter da 5 uten noe "feedback". Én ting er hva man KLARER, jeg vet hun KAN bli god uten oppfølging, men vi har en skole 5 min unna som også tilbyr en 20-min økt i uka så jeg ser ikke hvorfor ikke hun kan ta seg en tur dit for å fortsette opplæringa om hun kan. Anonymkode: 58223...dfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 14, øver ca 30 min hver dag. Hun begynner fort å kjede seg ettersom hun får beskjed om å ikke se på youtube (fordi det forvirrer læringen) men samtidig får hun ikke særlig vanskelige oppgaver / lekser. Hun har som regel mestret det innen 1-2 dager og sitter da 5 uten noe "feedback". Én ting er hva man KLARER, jeg vet hun KAN bli god uten oppfølging, men vi har en skole 5 min unna som også tilbyr en 20-min økt i uka så jeg ser ikke hvorfor ikke hun kan ta seg en tur dit for å fortsette opplæringa om hun kan. Anonymkode: 58223...dfe 14 er en veldig fin alder for læring! Samtidig er man veldig veldig utålmodig, og har lyst til å være verdensmester - helst i morgen. Jeg tviler ikke på at hun er flink. Og hun øver absolutt nok. Men musikklæring handler også om at det hun lærer skal bli automatisert - at hun skal lese noter og spille riktig første gjennomspilling, og sånt tar tid. Jeg synes dere skal ta det opp med spillelæreren som helt sikkert har erfaring med problemstillingen. Kanskje hun kan få flere stykker å øve på hver gang, uten at vanskelighetsgraden nødvendigvis øker mye. Selv spiller jeg i korps, og har opplevd medmusikanter som har byttet instrument og vært for utålmodige - etter en tid blir det bare surr, og de må tilbake og jobbe med det helt grunnleggende. Og det gir iallefall ikke noen god følelse. Lykke til til datteren din, å spille instrument er super hobby! Anonymkode: b1f7e...6e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Del Skrevet 31. august 2023 Har HUN lyst på mer undervisning? Anonymkode: 55a4d...1e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Del Skrevet 31. august 2023 Er ikke det litt dårlig gjort ift alle de barna som står på venteliste for å få plass i kulturskolene? Hvis barnet ditt ønsker mer undervisning kan du evt betale for privatundervisning? Hilsen tidligere kulturskolelærer. Anonymkode: ab46c...b9e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvor gammelt er barnet ditt? Hvor mye øves det hjemme? 25 minutter er helt normal tid på kulturskolene rundt om i landet, de fleste barn klarer ikke nyttegjøre seg av lengre timer. De fleste musikere i orkestre rundt om i landet er blitt profesjonelle med 25 minutter i uken de første årene. Anonymkode: b1f7e...6e3 I det tidligere Øst-Europa er det standard med lengre undervisning også for barn enn de tilmålte 25 minuttene i den norske kulturskolen, og i og med at det dukker opp nye privatskoler på Oslos beste vestkant der det absolutte flertallet av lærerne har utenlandsk bakgrunn og er barn av den østeuropeiske læringsmodellen, virker det som om dette blir satt stor pris på ...? Ting som er "normale" i Norge, er noe musikklærere i andre land ville ha ristet på hodet av. Anonymkode: e4f9d...3cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I det tidligere Øst-Europa er det standard med lengre undervisning også for barn enn de tilmålte 25 minuttene i den norske kulturskolen, og i og med at det dukker opp nye privatskoler på Oslos beste vestkant der det absolutte flertallet av lærerne har utenlandsk bakgrunn og er barn av den østeuropeiske læringsmodellen, virker det som om dette blir satt stor pris på ...? Ting som er "normale" i Norge, er noe musikklærere i andre land ville ha ristet på hodet av. Anonymkode: e4f9d...3cb Årsaken til at det er vanlig med 20-25min undervisningstimer i Norge, er jo for at det skal bli plass til flest mulig barn/elever i den kommunale kulturskolen hvor staten betaler ca 60% av undervisningen. Selv underviser jeg privat, og elevene mine velger hvor lang time de vil ha, og betaler deretter. Jeg legger også opp undervisningen sånn at den tilpasset hver elev, i samarbeid med elevens ønsker, og elevens faglige nivå. TS, spør læreren om jenta di kan få litt mer vanskelige stykker noen ganger, i tillegg til de stykkene læreren mener hun skal øve på. Problemet med å ha to lærere i så ung alder, er at alle lærere underviser på ulike måter og fokuserer på ulike ting, så det kan bli forvirrende for eleven. Det er bedre å forholde seg til én lærer foreløpig😊 Anonymkode: 7dfe3...55f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Del Skrevet 1. september 2023 Min fikk dobbelttime. Men det var fordi hun først kom inn på piano, og deretter sang. Det var jo noen år senere. Vi fikk lagt disse timene til samme dag, og det var samme lærer. Slik greide hun å få dobbelttime, og der noen handler om piano, og noen timer går til sang. Men det flyter litt mellom dem. Jeg vet ikke om det er mulig å søke to skoler? Her har vi bare en skole i kommunen, så da er ikke det et valg. Anonymkode: 653ec...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Del Skrevet 1. september 2023 Hvis målet er å bli god, og det kommunale tilbudet ikke er god nok, så melder man seg på en skikkelig musikk-skole. Anonymkode: 373d7...95d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #11 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Årsaken til at det er vanlig med 20-25min undervisningstimer i Norge, er jo for at det skal bli plass til flest mulig barn/elever i den kommunale kulturskolen hvor staten betaler ca 60% av undervisningen. Selv underviser jeg privat, og elevene mine velger hvor lang time de vil ha, og betaler deretter. Jeg legger også opp undervisningen sånn at den tilpasset hver elev, i samarbeid med elevens ønsker, og elevens faglige nivå. TS, spør læreren om jenta di kan få litt mer vanskelige stykker noen ganger, i tillegg til de stykkene læreren mener hun skal øve på. Problemet med å ha to lærere i så ung alder, er at alle lærere underviser på ulike måter og fokuserer på ulike ting, så det kan bli forvirrende for eleven. Det er bedre å forholde seg til én lærer foreløpig😊 Anonymkode: 7dfe3...55f Forstår prinsippet, men fører dette egentlig til noen større praktisk nytte enn blokkfløyteundervisningen i musikktimene ...? Problemet er at barn setter pris på mestring, og man gir ikke rom for potensialet ved å lære litt og litt; da er det lett å miste lysten - og frafallet i kulturskolen blir merkbart etter hvert som barna blir noe eldre. Hadde de derimot innen den tid faktisk lært å mestre instrumentet i stedet for å klunke på "Für Elise" på piano, hadde også terskelen for å slutte blitt høyere når de kommer i tenårene. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis målet er å bli god, og det kommunale tilbudet ikke er god nok, så melder man seg på en skikkelig musikk-skole. Anonymkode: 373d7...95d Det er lett å si, men avhenger av økonomien; ikke alle har råd til dette. I det store og det hele er det offentlige kulturtilbudet til norske barn ikke mye å skryte av når man sammenligner Norge med andre land der man har et mer seriøst forhold til kultur; i det kommunistiske Øst-Europa hadde man i mangel av materielle goder en stor og bred satsing på kulturtilbud for barn, og det var ikke uten grunn av verdensmesteren i sjakk lenge kom fra Sovjetunionen - det virker som om man også etter kommunismens fall vektlegger denne kultursatsingen. Anonymkode: e4f9d...3cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Del Skrevet 19. september 2023 20 minutter er ikke nok tid, det er jo en vits. Anonymkode: bc53c...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 1.9.2023 den 12.59): Forstår prinsippet, men fører dette egentlig til noen større praktisk nytte enn blokkfløyteundervisningen i musikktimene ...? Problemet er at barn setter pris på mestring, og man gir ikke rom for potensialet ved å lære litt og litt; da er det lett å miste lysten - og frafallet i kulturskolen blir merkbart etter hvert som barna blir noe eldre. Hadde de derimot innen den tid faktisk lært å mestre instrumentet i stedet for å klunke på "Für Elise" på piano, hadde også terskelen for å slutte blitt høyere når de kommer i tenårene. Det er lett å si, men avhenger av økonomien; ikke alle har råd til dette. I det store og det hele er det offentlige kulturtilbudet til norske barn ikke mye å skryte av når man sammenligner Norge med andre land der man har et mer seriøst forhold til kultur; i det kommunistiske Øst-Europa hadde man i mangel av materielle goder en stor og bred satsing på kulturtilbud for barn, og det var ikke uten grunn av verdensmesteren i sjakk lenge kom fra Sovjetunionen - det virker som om man også etter kommunismens fall vektlegger denne kultursatsingen. Anonymkode: e4f9d...3cb Så derfor skal man frata noen andre gratistilbudet? Ja, det koster om man vil satse på noe. At man selv ønsker satse, og ikke vil betale for det, gjør det ikke mer rett å dermed frata noen andre muligheten til å få øve noe. Det er en grunn til at det er begrenset gratis tid til hver elev, det er fordi flere skal få muligheten til å få gratis timer. Har du noen kilder på at det var så bred offentlig og gratis kultursatsing i øst-europa? Anonymkode: 373d7...95d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Del Skrevet 19. september 2023 Nå sier du ikke hva slags instrument hun spiller, men finnes det kanskje noen mulighet for å spille i orkester (evt. korps avhengig av type instrument)? Sønnen min har bare en halvtime med egen lærer i uka, men han har også halvannen time orkester, der de øver på andre melodier og lærer masse om samspill, samt at det gir muligheter for ulike opptredener i løpet av året, som ungene synes er kjempestas - anbefales! Anonymkode: b180c...e00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så derfor skal man frata noen andre gratistilbudet? Ja, det koster om man vil satse på noe. At man selv ønsker satse, og ikke vil betale for det, gjør det ikke mer rett å dermed frata noen andre muligheten til å få øve noe. Det er en grunn til at det er begrenset gratis tid til hver elev, det er fordi flere skal få muligheten til å få gratis timer. Har du noen kilder på at det var så bred offentlig og gratis kultursatsing i øst-europa? Anonymkode: 373d7...95d Hvem snakker om å frata andre gratistilbud? Det hadde vært fint om du først leste kommentaren jeg svarte på; jeg ønsker å utvide tilbudet for dem som ikke har så god råd; hvorfor mener du at det skal koste å satse på noe - skal lommebokens størrelse til foreldrene til et talentfullt barn avgjøre om barnet får anledning til å realisere evnene sine ...? Og hvordan kulturtilbudet for barn og unge var i det kommunistiske Øst-Europa er da ingen hemmelighet; alle vet vel hvordan ting fungerer i et politisk system rotfestet på venstresiden der gratis kulturaktiviteter for barn er like naturlig som gratis skole i Norge; dette er allmennkunnskap som man kan finne i enhver historiebok. Anonymkode: e4f9d...3cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Del Skrevet 19. september 2023 Det høres ut som at du bør ta ungdommen ut av kulturskolen og finne en privat lærer i stedet hvor hun kan få lengre timer etter ønske. Det blir dyrere, men det høres ikke ut som at pris bekymrer deg veldig? Jeg ville også ha droppet å høre på tipset om å ikke bruke YouTube. Snakk om å drepe musikkglede..? Det er jo kjempegøy å bruke tid på nettet og lære seg nye ting. Det er også nyttig å ta imot råd fra ulike lærere, ikke bare én. De fleste har noe nyttig å komme med. For en dustelærer... (Hilsen profesjonell musiker. Skulle ønske jeg hadde hatt en god lærer da jeg var barn. Det hadde jeg ikke) Anonymkode: c0ac6...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå