Gå til innhold

Fjerning av mandler i lokalbedøvelse?! Anyone.. hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg skal om ikke lenge fjerne litt av mandlene med laser. Har fått beskjed om at dette inngrepet utføres i lokalbedøvelse i våken tilstand. ØNH legen ønsket ikke operere de bort som man vanligvis gjør, da det kunne være store komplikasjoner mtp. blødningsfare og narkose i voksen alder. (Jeg er 30). Har slitt enormt mye med halsbetennelse ukentlig fra og til, samt elendig ånde av mandelstener. 
Har noen gjort dette inngrepet før? Er det vondt med bedøvelse rett i mandelen?!… Og ble du bedre i ettertid, eller endte det med en runde til med laser?

Hilsen meg 🙂 

Anonymkode: 7d86a...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei, 

jeg skal om ikke lenge fjerne litt av mandlene med laser. Har fått beskjed om at dette inngrepet utføres i lokalbedøvelse i våken tilstand. ØNH legen ønsket ikke operere de bort som man vanligvis gjør, da det kunne være store komplikasjoner mtp. blødningsfare og narkose i voksen alder. (Jeg er 30). Har slitt enormt mye med halsbetennelse ukentlig fra og til, samt elendig ånde av mandelstener. 
Har noen gjort dette inngrepet før? Er det vondt med bedøvelse rett i mandelen?!… Og ble du bedre i ettertid, eller endte det med en runde til med laser?

Hilsen meg 🙂 

Her jeg jobber opererer vi mandler på voksne flere ganger i uka. Og alltid i narkose, selv om det er med laser. 

Anonymkode: b8e08...9e2

• Liker 1
Skrevet

Meekligeste jeg har lest. Ikke farlig med full narkose når man er 30+.

Har fjernet nesemuslinger med lokalbedøvelse og laser. Vet jo ikke om det kan sammenlignes, men gjorde ikke vondt

Anonymkode: 104df...614

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns også det var merkelig.. men de fjerner ikke hele, de tar bare det ytterste laget tydeligvis..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det, ikke merkelig i det hele tatt. Det er ikke hele mandelen som fjernes, laseren tar vekk det ytterste vevet som er problemet, og man slipper alt styret med operasjon, komplikasjonsrisikoen og lang sykemelding. Jeg gjorde det pga hyppige halsbetennelser, og det hjalp veldig. Lokalbedøvelsen sprayes på, det kjennes veldig merkelig ut og gjør det vanskelig å svelge, så evt spytt må spyttes ut. Så brukes legen laseren  til å brenne vekk noe av vevet og fyller på med lokalbedøvelse underveis. Du sier fra om du trenger en pause underveis, hele prosedyren tok ca 10-12 minutter, så MYE greiere enn operasjon! Det er ubehagelig, men ikke vondt. Etterpå kjenner du på en brent røyksmak i munnen, så jeg syns det var godt å ha noe å skylle munnen med på veien hjem, og hjemme for så vidt. Kjentes ut begynnende halsbetennelse de første dagene, men så avtok det gradvis, brukte Paracet som smertestillende og det gikk fint. 

Presiserer igjen at dette ikke er det samme som fjerning av mandlene med laser, siden en som antyder å være helsepersonell over her ikke forstår forskjellen. Det ts snakker om er kun fjerning av mandelvev (man tar ingen blodkar og risikerer dermed heller ikke blødning f.eks).

Anonymkode: c53b0...f8a

• Liker 2
Skrevet

Hei! Jeg gjorde dette for et års tid siden på Kalnes, Østfold. Veldig greit, ikke plaget i ettertid! Skal ikke legge skjul på at jeg synes bedøvelsen i seg selv var ubehagelig (men her har vi jo sikkert ulike opplevelser). Selve laserbrenningen var veldig grei! Som en skriver før meg her: fikk halsbetennelsefølelse i tre, fire dager, men helt levelig med kald drikke, halstabletter og is. Lykke til ☺️

Skrevet

Hei! Jeg hadde narkose når jeg fjernet mine - men min far var våken, lokalbedøvelse og litt beroligende tror jeg. Det er mange år siden, jeg tror det var pga en allergi han hadde? Fikk ikke inntrykk av at han syntes det var så ille, litt ubehagelig tror jeg nok. Jeg husker jeg var sår i halsen et par dager etterpå, spiste is, gikk veldig fint. 

Anonymkode: a6790...beb

Skrevet

Hei igjen!

Takk for gode og informative svar :)

Det gir jo mening at de helst ikke vil legge folk i narkose og samtidig utsettes for farlig blødning. Hvis denne behandlingen fjerner plagene mine så blir jeg veldig glad! 

Mandelstener er virkelig grusomt. Jeg har aldri slitt sosialt, men fikk ny jobb i år og det har gitt meg litt sosialangst, da jeg jobber i servicebransjen. Har kundekontakt daglig og prøver så godt jeg kan å snakke med folk langt unna 😂 De må tro jeg er veldig merkelig… men men, vi er alle forskjellig og godt er det :) 

Tenkte å nevne noe interessant jeg leste på en blogg for en stund siden, hvis det kan være til hjelp for noen som plutselig skulle lese tråden senere. Bloggeren skrev om at hun hadde kuttet alt av melkeprodukter og fikk aldri en mandelsten igjen. Og jeg har faktisk merket forskjell selv, de få gangene jeg har prøvd i en liten periode. Legene mener dette ikke er vitenskapelig bevist, men må si en del leger i Norge har lite kunnskap om at mat faktisk kan være kroppens medisin i noen tilfeller. 

Ha en fin kveld videre!

❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har gjort det, ikke merkelig i det hele tatt. Det er ikke hele mandelen som fjernes, laseren tar vekk det ytterste vevet som er problemet, og man slipper alt styret med operasjon, komplikasjonsrisikoen og lang sykemelding. Jeg gjorde det pga hyppige halsbetennelser, og det hjalp veldig. Lokalbedøvelsen sprayes på, det kjennes veldig merkelig ut og gjør det vanskelig å svelge, så evt spytt må spyttes ut. Så brukes legen laseren  til å brenne vekk noe av vevet og fyller på med lokalbedøvelse underveis. Du sier fra om du trenger en pause underveis, hele prosedyren tok ca 10-12 minutter, så MYE greiere enn operasjon! Det er ubehagelig, men ikke vondt. Etterpå kjenner du på en brent røyksmak i munnen, så jeg syns det var godt å ha noe å skylle munnen med på veien hjem, og hjemme for så vidt. Kjentes ut begynnende halsbetennelse de første dagene, men så avtok det gradvis, brukte Paracet som smertestillende og det gikk fint. 

Presiserer igjen at dette ikke er det samme som fjerning av mandlene med laser, siden en som antyder å være helsepersonell over her ikke forstår forskjellen. Det ts snakker om er kun fjerning av mandelvev (man tar ingen blodkar og risikerer dermed heller ikke blødning f.eks).

Fjerning av bittelitt mandelen fjerner ikke hyppige tonsilitter. Som HI tydeligvis er plaget av. 

Anonymkode: b8e08...9e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg slet veldig med tonsilitter, så vet absolutt hvor hemmende det kan være TS. I og med at jeg ikke hadde hyppige infeksjoner, prøvde jeg laser med lokalbedøvelse. Selve inngrepet var helt greit, selv om jeg kjente veldig godt selve brenningen. Dette var i følge legen svært uvanlig, så det skjer nok ikke ned deg. Etterpå var det som en mild forkjølelse. 

Dessverre hjalp det ikke på problemene mine. Mest sannsynligvis fordi hullene/gropene på mandlene var så store at det ikke hadde noen effekt å fjerne/ødelegge det øverste laget. Etterhvert fikk jeg også infeksjoner i mandlene, så fem år senere fjernet jeg dem helt. Det var full operasjon i narkose. Grusomt den første tiden, men absolutt verdt det. Jeg var forresten 38 år, og alder ble aldri nevnt som grunn til å ikke utføre operasjonen. 

Hadde jeg måtte gjort det om igjen ville jeg gjort det samme. Det var verdt et forsøk med laser for muligheten til å slippe operasjon. Lurt å velge det minst inngripende først, så fremt legen mener det er mulig. 

Skrevet

Jeg fikk operert ut mandlene uten narkose, det er tyve år siden nå. Jeg var redd, men det gjorde ikke vondt.

Skrevet

Jeg bor i England og tok laser operasjon (ikke fjerning, men fjerning av gropene) privat her pga mandelstener og varig infeksjon. Jeg får lett panikk så gjorde det under full narkose. Etterpå var en side litt sår som en vond halsbetennelse mens den andre siden var uutholdelig smertefull som om jeg hadde fått tannverk, halsbetennese, øreverk og bihulebetennelse på en gang, det var som et 'tre av smerte' med mange grener, jeg var hysterisk. Kirurgen hadde haldri hørt om en slik reaksjon før, så jeg er vel ulykkesfugl jeg da og nerven i halsen gikk amok.

Operasjonen hjalp en god del, men gropene mine var også så mange og dype at jeg fortsatt har noen groper som får stener, og betennelsen (med verk) på den ene siden er der ennå. Det offentlige helsesystemet her (NHS) nektet å operere bort mandelene, de sa det er for farlig pga risiko for blødning hos voksne, derfor måtte jeg gå privat. Det er ingen garantier for at behandling virker, men det er jo likevel lurt å prøve å gjøre noe med problemet. Håper det går helt fint!

Anonymkode: 6f592...68f

Skrevet

Åå herregud 😳 Jeg er jo kjent for å være en ulykkesfugl, så håper virkelig ikke det skjer med meg. Ender nok opp med å måtte operere bort hele til slutt.. hvorfor er det sånn at det offentlige helst ikke gjør det da…? Er det virkelig pga. din helse, eller pga. de kostnadene det er for narkose/sykemelding osv? Virker jo som at det private gjør det så lenge du betaler..? 
Jeg kan røpe at sykehuset er nevnt i denne tråden og jeg har dårlige erfaringer derfra tidligere. Dette er andre avdelinger på sykehuset, men har hørt fler skrekk historier fra andre også. Ikke tull faktisk… Håper virkelig dette går smertefritt og at jeg blir kvitt mandelstener en gang for alle 😂

Takk igjen for svar dere! Setter pris på at noen gidder å ta seg tid til å svare 😊

Ha en fin helg alle sammen!

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 18.12):

Vet ikke om du ser dette i ettertid, men er det vanlig å være hjemme noen dager fra jobb? 

Anonymkode: bcfba...f8a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig. Noen et par dager, andre lenger. Kommer helt an på immunforsvaret i bunn. Personer som sliter med mandler kan ha mange plager. Ikke bare mandelstener, men de får ofte en sykdomsfølelse da dette er bakterier i halsen som utvikler seg over tid. Noen er lett plaget, mens andre er ekstremt plaget. Om immunforsvaret er på bunn fra før blir det enda verre. Dette er personavhengig og kan gi sterke smerter og ubehag i kroppen generelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er vanlig. Noen et par dager, andre lenger. Kommer helt an på immunforsvaret i bunn. Personer som sliter med mandler kan ha mange plager. Ikke bare mandelstener, men de får ofte en sykdomsfølelse da dette er bakterier i halsen som utvikler seg over tid. Noen er lett plaget, mens andre er ekstremt plaget. Om immunforsvaret er på bunn fra før blir det enda verre. Dette er personavhengig og kan gi sterke smerter og ubehag i kroppen generelt. 

Jeg tenkte på etter laser-fjerningen. Jeg har vært borte pga halsbetennelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte på etter laser-fjerningen. Jeg har vært borte pga halsbetennelser. 

Hvor ofte er du borte ifb. med halsbetennelser? Hvis det er ofte kan du få laserbehandling via. fastlegen relativt fort. Noen er borte et par dager fra jobb, men som beskrevet over trenger andre lenger tid enn et par dager. Noen trenger noen uker etter endt operasjon. Det avhenger av hvilken jobb du har. Har du en kontorjobb hvor du sitter stille hele dagen går det raskere. Har du en stressende/hektisk jobb trenger du mer tid. Kroppen får en slags sykdomsfølelse før - under - etter operasjon og det er individuelt hvor lang tid man trenger. Husk at problemer hos noen med plagsomme mandler kommer av stress og utbrenthet av f.eks. jobb eller andre ting i livet. Da trenger man litt lenger tid på å komme seg. 
På hvilken måte er du plaget av mandlene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...