AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Hei, dere andre alenemammaer (mener da dere som er 100% alene) der ute. Egentid. Har dere egentid? Og hva bruker dere evt denne tiden på? Jeg har etter å ha vært alene med barn nå i 15år, mistet meg selv litt. I den forstand at jeg føler jeg er 100% mamma, og elsker mammarollen og barna mine, men vet ikke hvem jeg er lengre ser jeg vekk fra å være mor. Er da 100% alene, så egentid er det lite av. Når jeg først har egentid, sitter jeg nesten apatisk hjemme og skroller på telefonen, og vet ikke hva eller hvor jeg skal gjøre av meg. Blir fort mobil, rydde og vaske. Det lille jeg har av egentid er på dagtid, når venner osv er på jobb, så være sosial med de er ikke en mulighet. Hva gjør dere andre? Har dere egentid? Hvordan pleier dere vennskap og deres egne interesser? Jeg har virkelig ikke noe liv utenom å hus og barn, og sklidd inn i det mønsteret over tid. Anonymkode: f1e62...30b
Gjest Sprite Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Er 100% alenemamma fordi om barna har samvær med far.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 Sprite skrev (8 minutter siden): Er 100% alenemamma fordi om barna har samvær med far. Ja, men her spør jeg jo de som er på lik linje som meg; som ikke har avlastning og egentid på jevnlig basis? Er jo ganske relevant i forhold til hva jeg spurte om? Anonymkode: f1e62...30b 6 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei, dere andre alenemammaer (mener da dere som er 100% alene) der ute. Egentid. Har dere egentid? Og hva bruker dere evt denne tiden på? Jeg har etter å ha vært alene med barn nå i 15år, mistet meg selv litt. I den forstand at jeg føler jeg er 100% mamma, og elsker mammarollen og barna mine, men vet ikke hvem jeg er lengre ser jeg vekk fra å være mor. Er da 100% alene, så egentid er det lite av. Når jeg først har egentid, sitter jeg nesten apatisk hjemme og skroller på telefonen, og vet ikke hva eller hvor jeg skal gjøre av meg. Blir fort mobil, rydde og vaske. Det lille jeg har av egentid er på dagtid, når venner osv er på jobb, så være sosial med de er ikke en mulighet. Hva gjør dere andre? Har dere egentid? Hvordan pleier dere vennskap og deres egne interesser? Jeg har virkelig ikke noe liv utenom å hus og barn, og sklidd inn i det mønsteret over tid. Anonymkode: f1e62...30b Definerer på nytt, da det vist nok ikke var så lett å forstå meningen med spørsmålet mitt ellers; til dere som har 100% aleneomsorgen for barn. Anonymkode: f1e62...30b
Helene Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Jeg har vært alene 100 % alltid da far bodde i utlandet. Helt alene betyr ingen helgedelig eller feriedeling. Jeg har hatt «fri» en uke i året, påsken, da datteren reiste på hytta med min familie. Jeg har hatt en hobby alltid. Det har vært korps. Begynte som 10-åring, har aldri sluttet. Selv som alenemor har jeg prioritert dette. Har skaffet barnevakt, 1 gang pr uke, øvelse. I perioder noe mer. Seminar, konserter, mm. Dette har vært mitt fristed. Ok, enkelte gang har jeg måttet stå over en øvelse av forskjellige grunner. Korps har gitt meg et pusterom. Jeg fikk lov til å bare være meg. Jeg kunne brukt tiden på å sove eller rydde hjemmet. Jeg står ved mitt valg fortsatt. Datteren er nå voksen, jeg står ved mine valg fortsatt 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 Jeg er alene om omsorgen for mine barn. vært det i 7 år. Kjenner på det samme som deg. Mistet meg selv underveis. Ingen tid og energi til å pleie vennskap, så er tidevis ensom. Har noe alenetid på dagtid, jobber turnus, men det går til husarbeid og ærend. Ingen tips, bare litt støtte om at vi er fler i samme situasjon. og til deg litt lenger opp. Nei, jeg har ikke valgt dette selv! Men når ting er som de er, er det best tenkelige utfall for barna mine at jeg har 100% omsorg. Anonymkode: 6e56c...b50 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 Hadde prioritert trening💯 Anonymkode: fcde3...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 Hadde alenetid hver kveld etter barna la seg. Det holdt det. Jeg hadde et stort ønske om å få barn og at jeg ble alene så jeg på etter kort tid som bonus. Mindre stress når man er alene enn når man er 2 voksne. ( man et man må gjøre alt da ingen andre kan gjøre det). Ser tilbake på de årene jeg var 100% alenemor som flotte. Hadde også en far som stilte opp som barnevakt når jeg måtte jobbe kvelder og helger. Ja til og med hele dager når Sfo var stengt og jeg ikke hadde ferie. Så var kjempeheldig. Anonymkode: 2123c...cb5
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 Er så og si alene. Far har 5 timer samvær på dagtid annenhver uke. Skaffet meg en hær av barnevakter, en kjæreste og utnytter helgekvelder til egentid🙃
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Sprite skrev (1 time siden): Er 100% alenemamma fordi om barna har samvær med far. Det er ikke å være alene. Det er delt omsorg. Anonymkode: e2914...d13 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 WhisperingWind skrev (7 minutter siden): Er så og si alene. Far har 5 timer samvær på dagtid annenhver uke. Skaffet meg en hær av barnevakter, en kjæreste og utnytter helgekvelder til egentid🙃 Hvorfor har ikke far mer? Anonymkode: 019a5...2cc
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Kan barnet av og til dra på overnatting hos en venn? Tilby det samme tilbake. Da kan du nyte tiden alene, invitere venninner, dra ut å spise, på konsert el. Få en hobby som krever litt tid. Yoga, meditasjon, lese bøker, lydbok, finn nye turstier, lær noe kreativt. Jeg er sjeldent alene, og når jeg er alene så lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Skal jeg ta oppvasken fordi jeg vet den ikke ordnes av seg selv? Gå en tur fordi jeg bør trene? Nå har jeg lært at det er lov å bare chille. Det er så sjeldent jeg har 100% egentid. Scroller på mobilen, sover, ser serie, kjøper noe digg. Av og til er det lov også. Anonymkode: d11f6...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 Her var det så mange som avsporet med å diskutere hva det vil si å være alenemamma, så jeg vet nesten ikke om jeg forstod spørsmålet ditt. Men hvis jeg forstår riktig så lurer du på hva du skal gjøre nå som du har mer tid til overs. Du må vel bare begynne et sted. Nå har du vært i mamma-rollen så lenge at det er naturlig at livet ditt begynner å forme seg på en annen måte. Det første du bør gjøre er vel å bruke litt tid på å reflektere over hva du har lyst å bruke tiden din på. Er det en hobby du har lyst å prøve? Eller ønsker du å bruke mer tid på å være sosial? Nå kan du jo lage deg nye rutiner. Kanskje det hjelper å skrive ned hva du vil gjøre? Du kan gå en tur, begynne å trene, bake, lære deg noe nytt, du kan begynne med studier, pusse opp, pusle, eller få deg et kjæledyr. Det finnes mye man kan bruke tiden på. Anonymkode: 54fdc...12c 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor har ikke far mer? Anonymkode: 019a5...2cc Sånn er det bare. Ikke poenget.
Helene Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 Dere damer, noen har fedre som stiller opp, andre ikke. Ta situasjonen. Jobb med det du har. Ta vare på dere selv.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 Musikk er min hovedinteresse. Alenetid har jeg omtrent ikke. Og nå er også ungen tenåring, så våken til langt ut på kvelden. Er alene på morgen i helgene når ungen sover. Men ja, blir mye skjerm. Pleide å trene før, burde jo tatt det opp igjen. Må få meg en walkpad. Far er ikke involvert, og har vært 100% alene i over 10 år. Foreldrene mine er døde, og søsken bor på andre siden av landet. Anonymkode: 2867e...7f2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 Er 100% alene med to små. Har en time eller to alene på kveldstid. Da ser jeg stort sett serier, har besøk en sjelden gang. Hadde jeg derimot hatt litt fritid ville jeg dratt på konserter, standup, quiz, hengt hos venner, dratt på byen/ tatt noen øl ute (er 30 år, men de fleste vennene mine er barnløse og lever livet), spillkvelder, middag på restaurant, datet 😊 nå er jeg egentlig ett veldig sosialt vesen som liker litt fart og stemning. Trives dog også i mitt eget selskap, men dårlig på typisk sitte-hjemme-alene-hobbyer. Anonymkode: 39168...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Skrevet 31. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har etter å ha vært alene med barn nå i 15år 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men her spør jeg jo de som er på lik linje som meg; som ikke har avlastning og egentid på jevnlig basis? Er jo ganske relevant i forhold til hva jeg spurte om? Anonymkode: f1e62...30b Yngste barnet ditt må jo minst være 15 år gammelt da, trenger du avlastning? Det er vel da snakk om mer eller mindre voksne mennesker Anonymkode: 0a52f...9c2 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Har du nettverk? Isåfall bruk de for det de er verdt, og selvfølgelig tilby det samme tilbake. Jeg har alenetid på dagtid, ingen sosial krets igjen. Har vel ikke sett på tv på flere år.. Rydder, vasker, pusser opp, når jeg har roen leser jeg. Her kan eldste være barnevakt på kveldene, så dater, selv om det føles litt bortkastet etter flere frosker. Hadde jeg hatt energi og penger hadde jeg kost meg med frisør, hudpleie ol. Gått tur, eller vært på stranda i sommer uten barn.. Anonymkode: 23c49...49e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Yngste barnet ditt må jo minst være 15 år gammelt da, trenger du avlastning? Det er vel da snakk om mer eller mindre voksne mennesker Anonymkode: 0a52f...9c2 Eldste er 15 ja. Har vel ikke sagt noe om antall barn. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Yngste barnet ditt må jo minst være 15 år gammelt da, trenger du avlastning? Det er vel da snakk om mer eller mindre voksne mennesker Anonymkode: 0a52f...9c2 Anonymkode: f1e62...30b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå