Gå til innhold

Er det innafor å takke nei til dåp, bryllup, jubileum etc dersom det er langt unna og reisen blir dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på dette, det med dåp, bryllup og jubileum etc som skal feires langt unna og hvor gjestene må dekke fly og hotell. Er det innafor å takke nei dersom man føler det blir for dyrt, eller er det frekt når man blir invitert til familie eller nære venner? Er økonomi en gyldig grunn, at man rett og slett synes 10-15-20.000 blir for mye å bruke og man må ta opp lån eller tømme hele bufferen? Frykter vel egentlig at det ikke er lov å takke nei, at det ikke er en gyldig nok grunn, men spør likevel 🙈

Anonymkode: 52e56...9b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor nært. Søskens bryllup og niesers/nevøers komformasjon (og dåp for de som er opptatt av slikt) er obligatorisk synes jeg. 

Store bursdager er litt mer variert. Jo eldre, jo mer prioritert kanskje 

Anonymkode: d6001...f26

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er selvfølgelig lov det. Det er hyggelig å bli invitert, og fullt lov å takke nei uten å utbrodere grunnene til det. 

Anonymkode: 0cd2d...e31

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Søskens bryllup må du til uansett, alle andre ting forøvrig kan du glemme. Ingen grunn til å mase med dåp eller konfirmasjon, det er bare tull. Og i hvert fall om det koster tusenvis av kroner. 

Anonymkode: 9db37...d6a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Selvfølgelig. En invitasjon er ikke en innkalling. De du er nære bør kunne forstå om du ikke har råd, eller tilby hjelp til f eks overnatting for å gjøre det rimeligere. Men du kan alltid takke nei, og du skal ikke ha dårlig samvittighet. De ønsker deg der, men de klarer seg nok uten også :)

Anonymkode: 88320...0d1

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja det er innafor. Jeg hadde ikke takket nei pga økonomi om det hadde gjaldt mine søsken, men alt annet, økonomi er gyldig grunn. 

Jeg har takket nei til konfirmasjoner, bryllup mm pga økonomi. Jeg har alltid sendt gave, også ofte kjøpt brukt, men noe personen/e kan bruke. Som sagt ovenfor, en invitasjon er ikke en innkalling. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja har man ikke råd så har man ikke råd, det kan være mange grunner for at man ikke kan spare heller. Ting kan komme uforesett. Og reise kan koste utrolig mye penger. Vi har knapt noe til overs her hjemme, men vi pleier og sende penger og gave istedenfor, vi har måtte avlyse en komfirmasjon vi skulle vært på i Stavanger. Men sendte penger. Selv om bare en av oss hadde reist, hadde vi ikke mulighet denne gangen. Det er ingenting ekstra og spare av heller, det vil jo gjøre at i år hadde vi ikke hatt råd til julegaver til egne barn engang. 

Anonymkode: 56ffc...12d

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Vi, x og meg, ble invitert til en 50 årsdag, hans bror. Med 3 ukers varsel. Flybillettene kostet 3500 pr person, hver veg. Dvs, 14000 t/r. Jeg sa, du kan reise, det er din bror. Samme med et bryllup i min familie. 3 ukers varsel, 4000 kr pr billett hver veg. Jeg takket nei. Dette er plasser hvor sas eller norvegian ikke går. Men selv om sas eller norvegian går, man må ha bedre frist på seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min søster ble forlovet og ville ha bryllup på en strand i Thailand. Jeg sa klart ifra at det har jeg ikke råd til å bli med på. Hun ble sur, men herregud, du kan ikke forvente at folk skal bruke ikke bare feriedager, men 10-tusener av kroner på noe bare fordi du vil det. Arrangørene bør betale syns nå jeg. Hvis du vil fly inn noen til dåp eller bryllup så betal for reise og opphold for dem. Kostnaden er ditt problem, jeg skal ikke måtte betale for å være gjest. De krever jo gave i tillegg.

Anonymkode: d167a...3c6

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

"Du er herved invitert til å bruke 15.000 for å være gjest. Jeg håper du kommer"

Ikke faen.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min søster ble forlovet og ville ha bryllup på en strand i Thailand. Jeg sa klart ifra at det har jeg ikke råd til å bli med på. Hun ble sur, men herregud, du kan ikke forvente at folk skal bruke ikke bare feriedager, men 10-tusener av kroner på noe bare fordi du vil det. Arrangørene bør betale syns nå jeg. Hvis du vil fly inn noen til dåp eller bryllup så betal for reise og opphold for dem. Kostnaden er ditt problem, jeg skal ikke måtte betale for å være gjest. De krever jo gave i tillegg.

Det er jo ett døgn på fly bare for å komme seg dit, nei takk og det hadde jeg sagt med god samvittighet.

Anonymkode: b40b1...cbe

• Liker 2
Skrevet

Så lenge det ikke er ditt egent bryllup, så er det innafor uansett relasjon til de som skal gifte seg.

Eller. Om man selv hadde bryllup på et eller annet sært sted det kostet en formue å reise til, så drar man i bryllup til de som kom dit…

Anonymkode: ec720...4d0

Skrevet

I min familie er det HELT innafor å takke nei til alskens tilstelninger, om det er ugunstig for gjesten å være med på. Uansett om det er økonomi, avstand eller andre ting som gjør det. Navnefest, konfirmasjon, runde dager osv, det skal jo være en fest og en gledesmarkering, om noen må ruinere seg eller velte om på hele hverdagen for å være med så er jo ikke det noe hyggelig for vedkommende. Bryllup ville jeg nok strekt meg litt lenger for enn de ovennevnte, men ikke om det hadde gått ut over økonomien. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, det er selvfølgelig lov det. Det er hyggelig å bli invitert, og fullt lov å takke nei uten å utbrodere grunnene til det. 

Anonymkode: 0cd2d...e31

Tillater meg å sitere denne for å understreke innholdet. Mange på KG bruker en masse tid på å diskutere hvilke unnskyldninger som kan brukes. God folkeskikk er å svare: Takk for invitasjon, men vi har dessverre ikke anledning. Vertskapet skal ikke tvære ut dette og spørre om grunn. Stort sett er de vel glad for rask avklaring og ikke interessert i å forhøre alle som måtte melde avbud.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Du oppgir selvsagt ikke grunnen, du bare takker nei og sier det dessverre  ikke passer.

Anonymkode: e25d9...64f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det helt ok. Det er bare urimelige egosentriske tullinger som blir fornærmet av at du ikke vil blakke deg når de velger å legge feiringen langt fra der du bor. 

Her bor begge mannens brødre langt fra oss. 

Ene broren kom ikke i navnefesten til noen av våre barn - og det har vi 100% forståelse for. De har tre barn, han er ufør, og konen er lavtlønnet. Og vi hadde allerede svigers boende her, så vi kunne ikke tilby overnatting til 5 stk til. Og de bor så langt vekke at de hadde måttet fly, så reise + losji hadde kostet dem godt over 20 000 kr. 

Anonymkode: 189f3...145

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt greit. Har man ikke råd, så må man bare droppe det. Ikke enig det noen skriver om at enkelte anledninger er så viktige at de må  man få til. Hva om man ikke har de pengene da?! Har man ikke mulighet, så får man prøve å gjøre noe hyggelig ved neste anledning. Jeg måtte feks stå over konfirmasjon i nær familie helt på slutten av pandemien. Jeg var syk, og det var ganske strenge regler fortsatt. Hva skulle jeg gjort lissom, enkelte ting får man ikke gjort noe med🤷🏼‍♀️ Shit happens. 

Men, for meg er det naturlig å tenke at man ikke må gi en dyr gave i tillegg, hvis man alt har brukt mye på bare å komme i feks bryllupet. Da er det gave nok å bruke tid/penger på å være der og dele opplevelsen med brudeparet. 

Anonymkode: ffc50...f0d

Skrevet

Ja, det er innafor å takke nei hvis det er snakk om at det medfører utgifter til både fly, hotell og gave. Det blir jo mange tusen. De får nøye seg med gjester som bor nærmere, eller tilby seg å betale for reise og overnatting til slektninger som bor langt unna...

De har ingen grunn til å bli fornærmet fordi man takker nei når avstandene er så store at det koster mange tusen for gjestene å komme.

Anonymkode: 5313c...bae

• Nyttig 1
Skrevet

Har man ikke råd så er det innafor. Vil man ikke KUN fordi man må legge ut for reise og overnatting (uten dårlig økonomi) så er man bare gnien. 

Anonymkode: c73f9...6c9

Skrevet

Selvsagt er det lov, men du trenger ikke å forklare hvorfor du ikke kan. 

Jeg er selv i utlandet nå pga dåp for barnet til en venninne. Det er jo svindyrt så er ikke noe jeg kunne gjort så ofte. 

Anonymkode: df6a5...a58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...