Gå til innhold

Hva gjør man når 3 åring nekter å gå på do i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3 åring har slutta med bleie for ca 2 uker siden og startet i bhg på mandag etter ferie. Alle andre dager har det gått fint å tisse på do, untatt idag. Det hadde endt med at de ansatte hadde tatt på bleie slik at hanskulle tise, for han nekta tvert å tisse og holdte seg. 

Noen som har vært borti liggnende? Noen råd? 

Anonymkode: 2cc36...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får han sitte der til han tisser. 

Anonymkode: 0f07b...44b

• Liker 1
Skrevet

Ikke stress med det. La han tisse i bleie. Normale barn vil etterhvert ikke ha bleie under noen omstendigheter så det går seg nok til. 

Barnehager har som regel gode rutiner på toalett, så han vil nok gjøre som de andre fort nok

Anonymkode: 8ca86...d4a

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke godtatt å gå tilbake til bleie på et så stort barn, da får de jobbe litt med motivasjon. 

Anonymkode: 859ee...d26

Skrevet

Problemet er at alle andre dager har det gått fint å gå på toalettet. Skjønner ikke hva som kan ha skjedd som har gjort at han var helt hysterisk ved å sitte på do

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville ikke godtatt å gå tilbake til bleie på et så stort barn, da får de jobbe litt med motivasjon. 

Anonymkode: 859ee...d26

Jeg ville nok tenkt dette var foreldrenes jobb. Barnehagen vinner absolutt ingenting ved å tvinge barn til å sitte på do. Blir bare en større og vond greie av det. 

Å gå på do er litt som å spise, det må de ville selv. Tvang er ikke løsningen, og som regel er løsningen å redusere hyperfokuset på det

Anonymkode: 8ca86...d4a

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bra for barnet å holde seg halve dagen. Det er heller ikke veldig positivt om det skulle holde seg helt til det går gærent, eller som andre nevner at det blir en negativ opplevelse i barnehagen. Bare la de sette på bleie ved behov, det går seg stort sett til.

Anonymkode: 58682...139

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Min 3 åring har slutta med bleie for ca 2 uker siden og startet i bhg på mandag etter ferie. Alle andre dager har det gått fint å tisse på do, untatt idag. Det hadde endt med at de ansatte hadde tatt på bleie slik at hanskulle tise, for han nekta tvert å tisse og holdte seg. 

Noen som har vært borti liggnende? Noen råd? 

Jeg vil råde deg til å la barnehagen løse det. At de tar på barnet bleie for å tisse for så å ta den av igjen når barnet er i stand til å holde seg - og så godt at de ikke ser annen løsning for å unngå skade på blæren - er en fornuftig løsning som gir barnet kontroll over egen kropp og egne grenser. Barnet vil snart finne ut at det er mye mer lettvint å tisse på do enn å bli mast på for så å bruke tid på å ta på bleie og ta den av igjen, og problemet vil løse seg selv.

Anonymkode: 349b9...b56

Skrevet

Hvordan er barnehagens do sett sammenlignet med deres. Bruker barnet barnedoring hjemme? Har de det i barnehagen? Er den lik? Ellers er det mye som kan opplevels litt skummelt for barn ved et toalett. Og jeg gjetter på at det er noe ved barnehagens do treåringen ikke liker. 

Jeg har opplevd det både i barnehagen hvor jeg jobber, og med et av mine egne barn. Mitt barn hadde blitt redd for å falle oppi do i barnehagen. Hun slutter med bleie i fjor sommer, og er fortsatt litt redd barnehagedoen, men bruker den med doring. 

Anonymkode: a29bf...b57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har de høy nok krakk? Doring? 

Anonymkode: 53450...cc1

Skrevet

Mitt barn har vært livredd for å tisse på seg, så bare å få av bleia var vondt, men da var vi der og kunne støtte og trygge. Han har i tillegg vært utrygg i barnehagen i perioder, så når han endelig var trygg der ville vi ikke ødelegge det. Han ble helt hysterisk av tanken på å gå uten bleie i barnehagen, så vi og de ansatte ble enige om å la han styre det. Etter ei stund så vi at det ikke skjedde av seg selv, så da satte vi en sluttdato en stund framover i tid som han fikk være med å bestemme( for vår del etter sommerferien) og snakke mye om at bleiene ble med hjem til sommerferien og etter det skulle han gå uten bleie i bhg. Kjøpte også nye truser som ikke var så trange(vanskelige å få av og på) Når dagen kom protesterte han litt, men ble ikke hysterisk. 

Anonymkode: 2912f...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...