Gå til innhold

Hva er dine erfaringer med tiden etter å ha tatt ut P-staven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Denne må gjerne flyttes dersom den ligger feil, men prøver meg her til å begynne med i alle fall. 

Jeg har gått på prevensjon store deler av livet - startet på P-piller som 13/14-åring og gikk på dette i ganske mange år, før jeg for 8 år siden gikk over til P-stav. Denne har jeg for 3 dager siden tatt ut uten å erstatte med noe, er 30 år gammel.
Tanken er at jeg ikke lengre skal stå på prevensjon, og vi (jeg og samboer) håper jo at det på et eller annet tidspunkt (forhåpentligvis) vil ende i en graviditet, uten at vi foreløpig har noen planer om å for alvor gå inn for det. Veldig innforstått med at det kan gå lang tid, men også at det i noen tilfeller kan gå fortere enn man er forberedt på. Men nok om det. 

Jeg har søkt mye rundt på nett, og er veldig nysgjerrig på tiden fremover i og med at jeg har gått så mange år på prevensjon uten opphold, og derfor ikke kjenner kroppen eller syklusen min på denne måten i det hele tatt. Hva kan jeg forvente av «bivirkninger» nå når jeg ikke lengre går på prevensjon? Mulig dumt formulert spørsmål, men håper det gir mening og at noen ønsker å komme med sine erfaringer. 😅

Kanskje verdt å nevne at jeg ikke har hatt noen nevneverdige bivirkninger med p-staven i det hele tatt. Mensen har vært presis hver måned, psyken har jeg ikke slitt med (humørsvingninger, depresjon osv.) og jeg har heller ikke hatt spesielt store blødninger eller smerter. Den kom presis denne gangen også (i dag, 3 dager etter uttak av p-stav), noe som overrasket meg litt. 
Men det har kanskje å gjøre med at virkningen ennå ikke er helt ute av kroppen (leser at halveringstiden på p-stav er 25 timer og at virkningen gjerne er helt ute av kroppen innen 5-7 dager), og da må jeg kanskje vente helt til neste måned for å se om den kommer til omtrent samme tidspunkt da? 
Beklager langt og rotete innlegg, jeg er bare så veldig nysgjerrig på hva jeg kan ha i vente. 

Anonymkode: 61d1b...0be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...