Gå til innhold

Steinerskolen og steinerbarnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vurderer sterkt å søke min 8 åring inn til Steinerskolen og siden steinerbarnehagen er rett vedsidenav kunne det vært fint å hatt 4 åringen der, hvis den er bra. Jeg har lest om pedagogikken og synes det virker veldig bra, tror det passer mye bedre for 8. åringen enn det offentlige tilbudet. Han er en kreativ sjel som muligens har arvet min adhd. 

Jeg synes ikke noe om all skjermen som brukes i offentlig skole, og husker godt selv at pugge aspektet ved den offentlige skolen ikke fungerte for meg. Forskning viser jo også at man ofte bare husker det man har pugget frem til prøven også glemmes det. Virker som de har mer fokus på forståelse gjennom å gjøre noe praktisk på Steinerskolen. Men det kan jo godt hende det ikke er så bra som det høres ut? Noen erfaringer?

Anonymkode: 2c35f...9a6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at Steinerskolen som regel er veldig, veldig god for de yngste barna. Et problem kan være tilsig av "problembarn" fra offentlig skole fra kanskje femte til sjuende klasse, men jeg tror Steinerskolene etter hvert har laget noen (uformelle) retningsinjer for hvor stor andel av elevmassen disse kan utgjøre.

Anonymkode: a5a4f...350

• Liker 1
Skrevet

Hva med å høre om åtteåringen kan få hospitere i klassen en dag?

Anonymkode: 61755...a33

Skrevet

Jeg begynte på Steinerskolen i 8. klasse, så kan ikke si så mye om barneskolen og barnehagen. Men mitt inntrykk er at det er mye som er bra med pedagogikken, men det er også mangelfullt på noen punkter. Da vi begynte på videregående, var det mange som hadde søkt seg til offentlige skoler, men som kom tilbake til Steinerskolen fordi de rett og slett ikke taklet overgangen. De var ikke rustet til det, kunne ikke jobbe selvstendig, visste ikke hvordan de skulle lese fagbøker (siden det ikke brukes på Steinerskolen) og slike ting. 

Når det er sagt, er jo den offentlige skolen langt fra perfekt. På Steinerskolen er det iallfall mindre skjerm, mer praktisk undervisning og tettere oppfølging. Det funker veldig bra for noen, men andre er jo mer teoretisk anlagt og trives faktisk med bøker og skriving fremfor å skulle tegne og lage ting hele tiden...

Tror det er veldig bra i yngre alder, da, det er jo også der de er mest utsatt for skjermavhengighet, og hvis han sliter med konsentrasjon og pugging så kan det hende at læremåtene på Steinerskolen fungerer bra. Men jeg ville vært litt obs oppover i årstrinnene, i det minste. 

Anonymkode: 2c14c...67c

• Liker 1
Skrevet

TS synser om skjermavhengighet uten helt å ha det forankret i noe vitenskapelig, pugge må du på alle skoler og jeg vil påstå at fåtallet av barn egentlig kommer bedre ut med Steinerskolens modell. Nå har de lettet mye på tilgang til kilder, vi har alle tilgang til internett osv. Men grunntanken i antroposofien smaker definitivt av kult tankegang og de som er die hard antroposofer er ganske virkelighetsfjerne, jeg ville ikke latt min hypotetiske barn gå der.

Skrevet

Jeg gikk på Steinerskolen fra barnehage og ut 7. klasse (de hadde ikke ungdomstrinn). Overgangen til vanlig ungdomsskole gikk veldig greit, også for de andre fra klassen. Vi lå generelt litt foran de andre. Hos oss var det et par problembarn som kom inn i 3-4. klasse, men noen sluttet igjen og de fleste påvirket ikke de andre. 

Det passer ikke for alle, og det er generelt de faglig sterke som trives best med steinerpedagogikk, de har lite tilpasning til de med lærevansker er min erfaring. 

Anonymkode: 07149...4e2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
K.B. skrev (2 minutter siden):

TS synser om skjermavhengighet uten helt å ha det forankret i noe vitenskapelig, pugge må du på alle skoler og jeg vil påstå at fåtallet av barn egentlig kommer bedre ut med Steinerskolens modell. Nå har de lettet mye på tilgang til kilder, vi har alle tilgang til internett osv. Men grunntanken i antroposofien smaker definitivt av kult tankegang og de som er die hard antroposofer er ganske virkelighetsfjerne, jeg ville ikke latt min hypotetiske barn gå der.

Kan du utdype hvordan du mener TS "synser om skjermavhengighet"? At det brukes mye skjerm i norske skoler er da et faktum, og at man kan bli "avhengig" er da ganske åpenbart. Er vel noe forskning på det også. 

Selvsagt må man pugge, men det er helt andre læremetoder på Steinerskolen som vil fungere bedre for en del elever. Jeg er selv kritisk til enkelte deler av metodene (se mitt innlegg over) men det er mye positivt også, og offentlige skoler kunne ha lært en ting eller to, spør du meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du utdype hvordan du mener TS "synser om skjermavhengighet"? At det brukes mye skjerm i norske skoler er da et faktum, og at man kan bli "avhengig" er da ganske åpenbart. Er vel noe forskning på det også. 

Selvsagt må man pugge, men det er helt andre læremetoder på Steinerskolen som vil fungere bedre for en del elever. Jeg er selv kritisk til enkelte deler av metodene (se mitt innlegg over) men det er mye positivt også, og offentlige skoler kunne ha lært en ting eller to, spør du meg. 

Nei det er ikke på noen måte åpenbart at man kan bli avhengig av skjermbruken i offentlig skole. Det er I beste fall synsing, i verste fall vås. 

Anonymkode: 1d85e...330

• Liker 2
Skrevet

Steinerskolen ville jeg aldri sent barnet på. Har blitt en plass man sender barn som ikke finner seg til rette på vanlig skole, og som ofte sliter sosialt. 

Her i byen scorer Steinerskolen også dårlig på leseforståelse i nasjonale prøver 

Anonymkode: 99200...455

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke på noen måte åpenbart at man kan bli avhengig av skjermbruken i offentlig skole. Det er I beste fall synsing, i verste fall vås. 

Anonymkode: 1d85e...330

Haha.  Er det ikke forskning på  avhengighet når det kommer til skjermbruk?  Da må du finne den skjermen du har og google litt 😅  Du kunne ikke tatt mer feil!  

Anonymkode: d89c4...849

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...