Gå til innhold

Hva gjør mann når 4 klassing nekter skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet tenker ikke dra på skolen en dag snart, og har nektet før. Tidligere har det tatt tid me. Har greid få h.n på skolen til slutt. Det er ikke skolen som er problemet med klandre ting jeg ikke får gjort noe med. Jeg kan ikke la h.n være hjemme, kan ikke fysisk dra h.n med meg og stappe h.n inn i bilen osv. Føler meg maktesløs. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: efc84...219

Videoannonse
Annonse
Gjest diddums
Skrevet (endret)

Det er ikke ungen som bestemmer. Du har et ledelsesproblem.

Endret av diddums
Skrevet

Lar du barnet få bestemme andre viktige ting også? Hos oss er det ikke et alternativ å IKKE gå på skolen. På skolen skal man, punktum. Det er skoleplikt i Norge, heldigvis. Det er ettergivene foreldre som skaper de fleste av skolevegrerne. Få hjelp!

Anonymkode: 695e7...6d6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lar du barnet få bestemme andre viktige ting også? Hos oss er det ikke et alternativ å IKKE gå på skolen. På skolen skal man, punktum. Det er skoleplikt i Norge, heldigvis. Det er ettergivene foreldre som skaper de fleste av skolevegrerne. Få hjelp!

Herregud... Hun skriver at hun ikke kan la han være hjemme alene, og hun deler nok deres synspunkt.

Problemet er jo hva man gjør når barnet nekter? For det er jo ikke slik at barn adlyder bare fordi at voksne sier hva de må gjøre.

Så, hvilke konkrete verktøy vil dere gi denne moren her? Slik at hun kan få barnet på skolen?

Anonymkode: 3c430...813

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

(Undervisningsplikt, ikke skoleplikt!)

Ts, du bør be om hjelp slik at ting kan ordnes opp i og dere kan få den hjelpe dere trenger! Kanskje også du kan ta noen foreldrekurs? Sånn som cos-kurs f.eks.

Anonymkode: 4b2c0...b1e

Skrevet

Da starter man med å kontakte kontaktlærer, og fortelle om at dette er et problem. 
Og så starter man et samarbeid med skolen for å finne årsaken til at barnet ikke vil, og forsøker å gjøre så barnet har lyst til å dra på skolen. 

TS: Sier barnet noe om hvorfor? Er det fag, lærere, andre elever? Er det bestemte dager? 
Er barnet sosialt og har mange venner? Møter det venner utenom skolen? Er det inkludert i klassemiljøet? 

Anonymkode: 20bdd...9b8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen VIL vel på skolen, men man må.

Så du får ta på deg voksenbuksene og si at barnet må gå på skolen. Noe annet er ikke et alternativ.

Anonymkode: b7c5b...cb6

Skrevet

Det er ikke skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt. 

Jeg hadde lyttet til barnet ditt. Hva er det han opplever som vanskelig med å gå på skolen? Er det noe han ikke forteller deg? 

Skrevet

Barnet slipper ikke skolen og det er ikke skole som er problemet. Dette handler om etter skoletid og det er vansklig å bli levert pga følesen av ingen vei tilbake. Det er så kraftige reaksjoner fra barnet at det er vansklig. Til nå har jeg greid å levere alle de vansklige dagene men barnet har startet å rømme eller gjemme seg når det er vansklig.

Skrevet
Meowe skrev (Akkurat nå):

Det er ikke skoleplikt i Norge, men opplæringsplikt. 

Jeg hadde lyttet til barnet ditt. Hva er det han opplever som vanskelig med å gå på skolen? Er det noe han ikke forteller deg? 

Ikke skolen me. Etter skolen enkelte dager. Men levering på skolen er det vansklige siden det da ikke er en vei tilbake. Jeg får ikke gjort noe med den andre situasjonen...

Skrevet

Hvorfor kan du ikke fysisk putte han i bilen og kjøre han til skolen? Det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: 10203...478

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

kan ikke fysisk dra h.n med meg og stappe h.n inn i bilen osv.

Jo, det kan du. Det er det du bør gjøre. 

Anonymkode: f82b9...666

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke skolen me. Etter skolen enkelte dager. Men levering på skolen er det vansklige siden det da ikke er en vei tilbake. Jeg får ikke gjort noe med den andre situasjonen...

Du får ikke gjort noe med den andre situasjonen. Og det får ikke skolen heller? 

Og situasjonen har ingenting med skolen eller skoleveien (hjem) å gjøre? 

Hvis det er situasjoner på skolevei, så er dette også skolens ansvar, og du må få involvert kontaktlærer og skolen så fort som mulig. 

Om det angår andre aktiviteter etter skoletid, så må det jo være mulig at barnet slipper disse aktivitetene.

Anonymkode: 20bdd...9b8

• Liker 1
Skrevet

Barn kan man løfte opp og bære. 

Er det ikke en grunn til at barnet ikke vil på skolen, slik som mobbing så bærer man barnet inn i bilen, bærer barnet inn på skolen. 

Anonymkode: 56da3...7d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det kan du. Det er det du bør gjøre. 

Anonymkode: f82b9...666

Nei, det er ikke det du bør gjøre. 

Jeg har selv hatt en skolevegrer som jeg "tvang" til å gå på skolen. Ofte fikk jeg han inn i bilen, men han nektet å gå ut. Jeg ringte læreren som så kom ut for å møte han. Jeg dro han ut av bilen. Og sånn holdt det på helt til han ble så full av angst og deprimert. Han holdt på å ta livet sitt i august 2021. 5. klassing. 

Her skjønte vi ikke hva som foregikk, men viste seg at han hadde adhd og språkvansker uten at noen hadde fanget det opp. 

En lærer på den harde måten. TVANG er IKKE løsningen! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Barnet tenker ikke dra på skolen en dag snart, og har nektet før. Tidligere har det tatt tid me. Har greid få h.n på skolen til slutt. Det er ikke skolen som er problemet med klandre ting jeg ikke får gjort noe med. Jeg kan ikke la h.n være hjemme, kan ikke fysisk dra h.n med meg og stappe h.n inn i bilen osv. Føler meg maktesløs. Hva ville dere gjort?

Ha en dialog med skolen hva du og barnet står i og hør med din arbeidsgiver om du kan ha noe slags fleksitid/delvis perm en liten periode til dere får en bedre løsning rundt barnet på plass. Så får du roet ned stresset. Vet ikke hvor problemet ligger, men tvang om dette handler om noe barnet er redd for eller har problemer med er ikke løsningen. Men åpen kommunikasjon med de som trenger/burde vite så du ikke føler at du står alene i dette er nok veldig lurt. 

Anonymkode: e6e30...072

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...