Gå til innhold

Er det noen som har kun individualtimer på dps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg fikk beskjed om at på mitt dps tilbyr de kun gruppetimer, gruppeterapi (da får man gruppetimer og individuelle timer siden alle som går i gruppen må ha individuell også). Men er det ikke vanlig å bare ha individuelle timer med psykolog der formålet er behandling.? Ikke utredning

Anonymkode: 5d8f1...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun individuelle timer, men ønsker gruppetimer med folk som har samme diagnose som meg, tror man lærer mye av andres erfaring. Men finnes ikke gruppetimer for min diagnose her jeg bor.  Tror gruppetimer er noe av det beste man kan tilby jeg da. Hvem vet bedre hvordan man skal få et best mulig liv enn andre som har vært borti det samme?

Anonymkode: 40fe1...715

Skrevet

Ja, det er det. Det vil nok variere fra sted til sted og fra tilstand til tilstand. På mindre steder vil det kanskje være mindre gruppeterapi av praktiske grunner, det er færre pasienter totalt og færre som trenger hjelp for det samme samtidig. Noen tilstander har mye mer nytte av gruppeterapi enn andre, da vil de kanskje velge å kun tilby gruppeterapi for dem. På mitt DPS hadde de ikke gruppeterapi for sosial angst f.eks, jeg fikk da tilbud om å reise til nabokommunen.

Anonymkode: cadcd...9a3

Skrevet

Ja. Før jeg kom i gruppe hadde jeg kun individualtimer, og kommer til å ha det etterpå også - når gruppe er ferdig.

Vi snakker ganske lite om det skjer i gruppen på individuell timene. Det er for det meste ventilering og støttesamtaler med psykologen det går i, når det er individuell terapi.

Jeg bor i en stor by, og her virker det som at de har god kapasitet - fordi jeg får lov til å gå der så lenge jeg ønsker og trenger det. 

Anonymkode: ef19e...989

Skrevet

Har fått tilbud om begge deler, og valgte individuelle timer.

Anonymkode: 79523...277

Skrevet

Det kommer ann på hva din diagnose/problematikk er. Endel personlighetsforstyrrelser gies ikke tilbud om individuellterapi, fordi gruppeterapi er mye mer virkningsfullt. Jeg har gjort begge deler (har en PF) og kan skrive under på at gruppeterapi hadde mye bedre virkning for meg enn individuelt.

Anonymkode: 987e6...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...