AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Skrevet 31. august 2023 Hvor ofte er det vanlig å henge med familien til de som barna går i bhg med? De fleste har kanskje venner og slekt med barn på samme alder, det har ikke vi. Jeg er utbrent, eller på vei til å bli det, utmatta ihvertfall. Glemmer ting, synes det er vanskelig å henge med i samtaler, føler at jeg tenker tregt, føler jeg konstant gjør ting for å holde huset ryddig og greit, men det blir så fort rotete. Før jeg begynte å føle meg så sliten også, så har jeg foretrukket å være alene enn å henge med folk jeg ikke har noe særlig til felles med. Liker å bli ordentlig kjent med folk jeg har noe til felles med, bli venner, kunne snakke med dem om det meste. Men bare bekjentskaper man ikke helt vet hvor man har, eller som kjemien ikke stemmer helt med og som man bare snakker pjatt med er litt uinteressant på et vis. Kjenner det etter at jeg ble mor og (barna er 2,5 og 5) at jeg liksom ikke vet hva jeg skal prate med foreldrene til de barna leker mest med i bhg når vi møtes. Vi har veldig liten omgangskrets. Jeg er mye alene med barna, mannen min er ofte langt vekk på jobb. Det hender vi er ute på tur med en venninne av meg, møter en gammel tante på kafé e.l. Men vi henger ikke med folk som har barn. Eller, 3-4 ganger i året møter vi en familie som bor et stykke unna. Og en sjelden gang møter vi andre som bor langt unna. Vi ble invitert hjem til han som minstejenta vår leker mest med i barnehagen. Var helt ok det.. Har tenkt å invitere dem hit, men føler det aldri er støvfritt og fremst nok til å ta imot besøk av folk vi ikke kjenner noe særlig. Hos dem var det helt strøkent, fruen i huset har høy utdannelse, bra jobb og virka litt skrytete. Var hos en eldstejenta leker litt med også. Der var det hverken ryddig eller særlig rent. Ble mer avslappa av å være der og tenkte at jeg søren meg kan invitere folk hit og da, det er jo forholdsvis rent og greit her. Men så blir det bare ikke noe av. Føler meg ikke som godt selskap, er nokså sliten hele tiden. Men eldste jenta har ikke helt kommet inn i noen av gjengene på avdelinga si. Hun er jo ikke vant til andre barn, bortsett fra lillesøstera. Så jeg vil virkelig prøve å bli litt kjent med noen av foreldrene, så hun kan leke med barna. Spesielt ei mor ser utrolig snill ut, hun er hyggelig å prate med når vi en gang i blant møtes i garderoben. Det er et styr med kaffebrød og f.eks. Å orke bake.. Kan noen gi meg en dytt i ræva? Jeg tenker alltid "kanskje i neste uke.." eller "i ferien kan vi prøve å få til noe" men så bare går tida så fort og så blir det ikke gjort. Kan jo møtes i en lekepark eller noe også. Andre steder? Anonymkode: fdd07...9fa 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Skrevet 31. august 2023 Bli med på lekeland, bading, lekepark, tur i skogen? Kjøp med noe kjeks , lag brødskiver med ost og stek på bål om det er lov, grillpølser og lompe? Kino? Anonymkode: c5078...c18 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bli med på lekeland, bading, lekepark, tur i skogen? Kjøp med noe kjeks , lag brødskiver med ost og stek på bål om det er lov, grillpølser og lompe? Kino? Anonymkode: c5078...c18 Takk for tips! En ting jeg ikke nevnte er at jeg synes det er vanskelig å følge med på begge barna mine, samtidig som jeg skal prate med noen. Så det beste er kanskje når mannen er hjemme, å høre om en mor og datter vil møte meg og eldste, lage bål osv. f.eks. Anonymkode: fdd07...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Inviter og bare ta en kaffe. Folk overdriver jo så det holder. Egentlig har 5 åring og ei på 2,5 mer enn nok sosialisering i barnehagen... Anonymkode: 90a62...989 9 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for tips! En ting jeg ikke nevnte er at jeg synes det er vanskelig å følge med på begge barna mine, samtidig som jeg skal prate med noen. Så det beste er kanskje når mannen er hjemme, å høre om en mor og datter vil møte meg og eldste, lage bål osv. f.eks. Anonymkode: fdd07...9fa Det går an. Egentlig syns jeg du like gjerne kan invitere dem på besøk til deg. Fiks en kaffekopp kjøp en pose sjokolade og la lekene flyte. Anonymkode: c5078...c18 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 Jeg ville også tenkt at det er barna som skal være sosiale. Kanskje til og med si det til de du avtaler med: "det hadde vært hyggelig om ungene våre kunne lekt sammen også utenfor barnehagen. Dere kan derfor gjerne komme til oss, eller vi kan møtes et sted feks lekeland, men da må jeg ha med lillesøster også, så da får jeg ikke skravlet så mye mens jeg følger med på henne ". Anonymkode: 45bf9...fad 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 Barnehagen er vel sosialisering i massevis?! Barn nå til dags har jo ingen egentid, dette går kraftig ut over kreativitet, kunstneriske og resonerende evner for resten av livet i bytte mot sosiale ferdigheter. Balanse er viktig. Anonymkode: 629d0...11e 4 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): g er utbrent, eller på vei til å bli det, utmatta ihvertfall. Glemmer ting, synes det er vanskelig å henge med i samtaler, føler at jeg tenker tregt, føler jeg konstant gjør ting for å holde huset ryddig og greit, men det blir så fort rotete. Før jeg begynte å føle meg så sliten også, så har jeg foretrukket å være alene enn å henge med folk jeg ikke har noe særlig til felles med. Liker å bli ordentlig kjent med folk jeg har noe til felles med, bli venner, kunne snakke med dem om det meste. Men bare bekjentskaper man ikke helt vet hvor man har, eller som kjemien ikke stemmer helt med og som man bare snakker pjatt med er litt uinteressant på et vis. Er ikke sikkert du er utbrent, men du har kansje adhd. Anonymkode: 53f5d...6ef
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 Barna er i barnehagen hver dag, og sosialiseres mer enn nok! Tror ikke du trenger å stresse over dette i det hele tatt. Vi var ikke samme med andre fra barnehagen på fritiden, men møtte heller andre barn på en lekeplass, stranden, badeland osv. Ikke noe planlagt. Ellers hadde vi heller fokus på familietid, noe barna faktisk har mindre av enn sosialisering med jevnaldrende (barnehagen 8t-/+ hver dag). For å bære helt ærlig, så er det vel tid med foreldrene barna faktisk trenger mer av. Anonymkode: 5057f...924 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Du, pust. Det går helt fint. Ungene må ikke sosialiseres på ettermiddagen. Godt for dem å bare være med mamma/pappa, og godt for mamma/pappa å bare ta det med ro med barna også. Husk at de har vært med folk hele tiden i barnehagen, og tenk litt på hvordan det er å være på jobb hele dagen. Godt å ha det litt rolig etterpå? For vår del, var og er ungene for det meste hjemme etter barnehagen. Og når de først møter noen, så er det som regel pappan som er med, og da møtes de gjerne ute i lekeparken, på lekeland eller hjemme hos en av oss. Rot får det bare være, sånt blir det av å ha småttiser. Er kanskje jeg som er rar, men jeg har i hvert fall aldri tenkt «oi her var det rotete» om jeg har besøkt noen hvor ting flyter litt. Så lenge ungene leker seg, er det det som er viktig. Anonymkode: f76ed...f74 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du, pust. Det går helt fint. Ungene må ikke sosialiseres på ettermiddagen. Var mest helger jeg tenkte på. På foreldremøte har ped.leder sagt at eldstejenta trekker seg litt unna og sier hun ikke vil leke med noen. Jeg tror absolutt hun vil leke, men at det ikke er så "enkelt". Hun er selektiv på hvem hun vil leke med, og flere av jentene har en "bestevenninne", mens jenta mi leker litt med "alle". Liker å leke med ei spesielt, men hvis en annen jente ikke er syk/blir henta tidlig eller noe, så "får ikke" min henge med sin favoritt, da er hun okkupert av hun andre. Tenker at ved å møte noen en lørdag så kan det utvide horisonten litt, og bli bedre kjent med noen av de andre barna. De starter jo i samme klasse neste år mange av disse. Vært greit å bli litt kjent med noen foreldre også. Anonymkode: fdd07...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Ro helt ned! Barna er jo med andre barn hver dag, full arbeidsdag som regel. De må få puste litt og kanskje være litt med familien? Kanskje litt tid alene også? Den tid kommer tidsnok hvor barna er mye på besøk eller ute hele dagen, det trenger ikke å være mens de enda går i barnehagen… Mine barn var som regel veldig slitne etter barnehagen og trengte å roe ned. Være litt alene. Slappe av litt. Og hvis energinivået tok seg opp på ettermiddagen så tok vi en tur ut. Møtte som regel andre barn rundt omkring. Det med vennskap og leke med andre barn må jenta de finne litt ut av kanskje? Det betyr ikke at du må stresse med å finne noen å leke med hver helg… da vil du brenne deg ut. Foreldre blir man også kjent med etter hvert.. Anonymkode: cae6c...770 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er ikke sikkert du er utbrent, men du har kansje adhd. Anonymkode: 53f5d...6ef Er det vanlig at folk med adhd er ekstremt utmatta uten å være utbrent? Anonymkode: fdd07...9fa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 Det er i alle fall ikke normalt å hive ut sofabord uten noen form for grunnlag i det hele tatt. Anonymkode: c5078...c18
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er i alle fall ikke normalt å hive ut sofabord uten noen form for grunnlag i det hele tatt. Anonymkode: c5078...c18 Hahah diagnoser ! Anonymkode: c5078...c18 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Anonymkode: cae6c...770 Som jeg skrev i innlegget rett over ditt, så er det helger jeg først og fremst tenker på. Ikke snakk om hver helg heller. Men å gå fra å ikke møte noen, til å henge litt med noen barna går på avdeling med. Tror ikke det er vanlig å ha så lite folk rundt seg som vi har. Besteforeldrene er døde, ingen tanter/onkler i nærheten f.eks. Så sosial omgang i det heletatt, med andre voksne også, er jo ikke normalt at barna kun får i bhg. Anonymkode: fdd07...9fa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 Hei, det er en stor fordel å bli kjent med en del av foreldrene og vennene til barna. Større nettverk er veldig positivt. I starten av vennskap pleier vi å treffes utendørs. Når vi blir tryggere møtes vi også hjemme, selv om det ikke er verken rent eller ryddig. Vi henter jevnlig barna for hverandre for å avlaste hverandre i hverdagen. Anonymkode: 04d3e...fa4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Skrevet 31. august 2023 Jeg ser at vi har det ganske likt på mange måter. Jeg er enig med dem som sier at så små barn ikke trenger ekstra sosialisering. Men, de små synes jo sånt er gøy. Og du spør etter lavterskelmåter å gjennomføre det på, hvis jeg forstår deg rett. - Det går an å avtale spontant en dag du kjenner at du har litt mer gnist enn gjennomsnittsdagen. Du trenger ikke avtale neste lørdag, for så å stresse med det i flere dager og bare bli mer sliten. - Det er ikke nødvendig å kjøre en full rengjøring før besøk. Folk bryr seg ikke. Jeg synes tvert i mot at det er befriende å besøke noen som har litt rot og hybelkaniner. Hun du snakket om som har det strøkent sliter nok med sitt siden hun er så skrytete. Da er det fasaden som gjelder - Du trenger ikke å bake til besøk, det er ikke så vanlig. Du kan sette fram kjeks eller butikkbakst. Eller frukt. Hvis du likevel vil bake, sjekk ut safarikake: http://www.junesdagbok.no/2014/02/safari-kake.html - Skaff en bålpanne hvis du har egnet uteområde, og inviter til pølser i brød. Minimale forberedelser, og du trenger bare vaske bad (og kanskje kjøkken). - Bål eller engangsgrill på et friluftsområde hvis du ikke har uteområde for bålpanne. Alle tar med bålmat og drikke selv. - Jeg kjenner meg igjen i å slite med å følge med på begge to. Vi løser det med å besøke diverse barnehager etter stengetid. Alltid inngjerdet, veldig tilrettelagt for aldersgruppen 😊 - Ta en tur i marka/lysløypa. Ingenting de kan skade seg på, ingen steder de kan stikke av. Lag "rett i koppen" kakao på en termos, ta med frukt, mellombarer eller noen brødskiver med brunost, veldig basic og overkommelig. - Hvis dere har en løpebane i nærheten som av og til er ledig, kan de sykle rundt og rundt sammen mens dere voksne snakker litt med hverandre og barna. Når det gjelder dette med smalltalk med folk du ikke kjenner, forstår jeg godt hva du mener. Prøv å inviter noen du tror du har mest til felles med. Hvis det er utelukket, inviter noen som er veldig pratsomme og utadvendte. Da slipper du i det minste å dra lasset. Ofte blir man avbrutt hele tiden pga barna uansett, så mengden prat blir neppe helt voldsom. Til sist, når noen foreslo adhd: tenker også du kan lese litt om det og se om det er noe der som stemmer for deg. Anonymkode: 53d60...f90 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De starter jo i samme klasse neste år mange av disse. Vært greit å bli litt kjent med noen foreldre også. Anonymkode: fdd07...9fa Det forandrer saken litt, tenkte i utgangspunktet si ikke stress med det. Men siste året i barnehagen er det veldig greit å bli litt bedre kjent med noen av både barna og foreldrene de vil begynne på skolen sammen med. Å begynne å besøke hverandre siste året på storavdelingen kan gjøre det sosiale og overgangen til skole enklere. Men ikke gjør noe styr utav det Ta med en termos kaffe, en pakke druer og en pakke ferdig smurte lefser på lekeplassen f.eks? Snakk om ungene, barnehagen, snart skolestart, aktivitetstilbud lokalt for unger, osv. Å møtes ute et sted først senker terskelen, både for å invitere og for å si ja AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er det vanlig at folk med adhd er ekstremt utmatta uten å være utbrent? Anonymkode: fdd07...9fa Ja. En bruker så mye ekstra krefter på å fikse helt vanlige ting. Anonymkode: b23fc...d97
Hactar Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 Femåringen er så gammel at hun kanskje kan ha besøk av jevnaldrende uten at foreldrene er med? Da slipper du å dele oppmerksomheten mellom barn og voksengjest under besøket. Om du ikke kjenner foreldrene i det hele tatt, kan dere ta et treff ute først så dere blir litt kjent uten at det er noe å stelle i stand. Deretter er det i alle fall en del femåringer som er trygge nok til å komme på besøk uten foreldre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå