Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på snart 6 uker, og mistenker at det er noe som er galt.

Sist jeg var hos helsestasjonen fikk jeg vite at jeg hadde en klistremerkebaby og slo meg til ro med det. Men føler ting bare blir verre og verre.

Slik er baby:

- Sover kun ved kroppskontakt, evt. i vogn som trilles. Våkner med en gang vogna stopper.

- Gråter eller "klager" seg mens hun sover. Av og til vekker hun seg selv med dette.

- Mye luft i magen, presser og fiser mye. Spesielt på kveld og natt. Men bæsjer mye og virker ikke forstoppet. Kommer ofte bare litt bæsj (alltid en liten klatt ved bleieskift), men har iallefall to ordentlige bæsjebleier i løpet av dagen.

- Gråter når hun blir lagt ned. Om jeg skal på do eller lage mat så er det hyling i mens.

- Sover dårlig om natten. Egen seng er ikke aktuelt. Sovner som regel på meg, og må lirke henne av meg. 50% av tilfellene våkner hun og jeg må ta henne opp igjen. Ofte orker jeg ikke kampen og sovner sittende men henne oppå meg.

- Generelt mye kaving og misnøye.

Er så sliten, både av å ikke få gjøre noenting uten hyling men også av søvnmangel. Er så lei av sutring..

Har vært innom tanken på kolikk, men hun gråter ikke i 3 timer. Som regel er det bare til hun blir tatt opp.. eller små perioder mens hun kaver/fiser etc..

Andre som har hatt en slik baby? Var det noe galt? Gikk det over av seg selv?

Har time på 6 ukers kontroll neste uke, så tenker å ta det opp igjen da. Men føler de bare sier det er helt normalt :( Ingen andre jeg kjenner med baby har det slik.

Hun spiser godt, legger på seg og har tunge tissebleier i tilegg til alt bæsjen🙈 Virker rett og slett som det er noe mer enn "bare" en klistremerkebaby?😳

Anonymkode: 4a6a5...e04

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sist jeg var hos helsestasjonen fikk jeg vite at jeg hadde en klistremerkebaby og slo meg til ro med det. Men føler ting bare blir verre og verre.

Slik er baby:

- Sover kun ved kroppskontakt, evt. i vogn som trilles. Våkner med en gang vogna stopper.

- Gråter eller "klager" seg mens hun sover. Av og til vekker hun seg selv med dette.

- Mye luft i magen, presser og fiser mye. Spesielt på kveld og natt. Men bæsjer mye og virker ikke forstoppet. Kommer ofte bare litt bæsj (alltid en liten klatt ved bleieskift), men har iallefall to ordentlige bæsjebleier i løpet av dagen.

- Gråter når hun blir lagt ned. Om jeg skal på do eller lage mat så er det hyling i mens.

- Sover dårlig om natten. Egen seng er ikke aktuelt. Sovner som regel på meg, og må lirke henne av meg. 50% av tilfellene våkner hun og jeg må ta henne opp igjen. Ofte orker jeg ikke kampen og sovner sittende men henne oppå meg.

Er så sliten, både av å ikke få gjøre noenting uten hyling men også av søvnmangel. Er så lei av sutring..

Har vært innom tanken på kolikk, men hun gråter ikke i 3 timer. Som regel er det bare til hun blir tatt opp.. eller små perioder mens hun kaver/fiser etc..

Har time på 6 ukers kontroll neste uke, så tenker å ta det opp igjen da. Men føler de bare sier det er helt normalt :( Ingen andre jeg kjenner med baby har det slik.

Hun spiser godt, legger på seg og har tunge tissebleier i tilegg til alt bæsjen🙈 Virker rett og slett som det er noe mer enn "bare" en klistremerkebaby?😳

Jepp helt normalt. Sånn var min og. Vi måtte til og med ut å trille vogn om natten av og til

Anonymkode: 457ca...e63

• Liker 3
Skrevet

Mine var også slik, eldste verre enn yngste. Men at barnet er avhengig av kroppskontakt er helt normalt. Babyseng var noe som kun ble brukt til oppbevaring av klesvask og leker frem til ungene var over året.. Bæresjal ble redningen her. Og å kaste alle ideer om hva som er riktig ut av døra. Ble mer stressa og utslitt av å styre med at barnet skulle sove alene. Når jeg bare aksepterte situasjonen og forholdt meg til babyens behov ble det enklere å stå i. Velg det som gir familien samlet sett mest søvn er mitt råd! 

Anonymkode: c5c8c...e5a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres normalt ut. Dessvere 🤪

Anonymkode: f6ae4...9d6

• Liker 1
Skrevet

Syns det høres veldig normalt ut, men er du usikker så spør du. Alle sa at min var normal også når jeg spurte på forum, men helsestasjonen innså at det var noe galt .

Anonymkode: 7b1a7...381

Skrevet

Takk for svar😊

Forstår at det med å kun sove med kroppskontakt og trilling er normalt for en baby. Det er mer det med misnøyen, gråtingen og kavingen jeg er bekymret for. Og alt lufta. Googler jo, og får da opp både symptomer på refluks, melkeallergi og låsninger🙈 men bør kanskje bare stole på helsestasjonen da!

Skrevet

Begge mine har vært helt like med søvn. Eldste elsket bæresele så den var helt uvurderlig og hun «bodde» i den. Sov og kun om vognen var i bevegelse - dette ble bedre etterhvert med trening. Hun lagde og mye lyd i søvne og sover veldig fysisk urolig - spinner rundt i sengen. Er fem nå og snakker og ler i søvne hver eneste natt.

Yngste skulle kun bæres - bæreselen var forhatt og likte ikke vogn og bilstol. Er som treåring mye mindre tålmodig enn søsteren. 

Begge har hatt mye luft i magen uten at det er noe som feiler de. 

Om du ammer kan du jo alltids forsøke å kutte meieriprodukter for å se om det hjelper på magen.

Anonymkode: cf249...951

Skrevet

Ville bedt dem om råd ang. sovingen. Å sove sittende med baby er ikke trygge soveforhold. Har du prøvd liggende samsoving, det regnes vel for tryggere. 

Anonymkode: 2c207...b2e

• Nyttig 1
Skrevet

Du har en 6 uker gammel baby. I babyens øyne er du og babyen samme enhet, så at hun blir frustrert uten kontakt er ikke så rart. Babyer har ofte problemer med luft og tarmer og alt i begynnelsen, det er et helt nytt system som skal opp og gå.

Det høres ikke ut som noe «verre» enn en klistremerkebaby, men det kan være ekstremt hardt i seg selv. Har du bæretøy? Det at hun sover i vogn er jo supert, det gjorde ingen av mine 🤭

Prøv å ikke sov sittende med henne på deg, det er ikke helt trygt. Men samsoving gjort forsvarlig er fantastisk, med eldste prøvde jeg hardt å få til egen seng, bed side crib osv, men med yngste bare samsov jeg fra dag en. Dekker kroppskontaktbehovet, og alle får sove. 

Er far deltagende? Får hun sove på ham? Eventuelle andre? Litt avlastning så du får sove godt er gull. 

Og det går over. Som regel blir det bedre 😆

• Nyttig 1
Skrevet

Høres helt normalt ut. Ja, babyer flest foretrekker kroppskontakt, ja, babyer har umodent tarmsystem og kaver, promper, presser og styrer første ukene/månedene og ja, babyer kan være misfornøyd en god del uten at det er noe galt av den grunn. 😊

Anonymkode: 82e15...76a

• Nyttig 1
Skrevet

Høres normalt ut. Men husker hvor stressende det var den første tiden 💕

Anonymkode: 38610...731

• Liker 1
Skrevet

Høres ganske lik ut som min, her gikk det bedre etterhvert, husker ikke helt når det snudde, men etter 2,5-3 mnd kanskje? Hadde flerfoldige nattetimer hvor vi måtte bære henne rundt pga luft i magen.

Anonymkode: b4535...907

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slik er baby:

Den beskrivelsen kunne jeg skrevet selv om min egen ved seks uker😄 Ble ekstremt flink til å lage meg mat med en hånd😅 lLivet ble enklere da jeg fikk meg bæresele. Kavingen/luften/magen ble bedre av seg selv etter tre måneders alder. Anbefaler yogaball til å sitte å hoppe på. Husker ikke når hun kunne sove uten kroppskontakt om natten, kanskje tre-fire måneder? Men holdt stort sett at jeg sov ved siden av med feks armen inntil kroppen hennes (måtte som regel ha henne på brystet eller i fanget for at hun skulle sovne). Hun er frisk og rask og normal😊

Hjalp veldig å huske på ar hun kan tross alt ikke kan forflytte seg eller beskytte seg på noen som helst måte, så i løpet av de millioner år det har eksistert mennesker er det de babyene som var på moren sin (eller en annen) som overlevde ikke ble spist av en sabeltiger og fikk ført genene sine videre. 

Og selv om det er et annet liv med en liten kropp tett på seg hele tiden, så har du enormt med ting å glede deg til fremover!

Anonymkode: 851b7...986

• Nyttig 1
Skrevet

Min er nå snart 4 mnd og var helt identisk som det du beskriver når hun var 6 uker. Vurderte å kvitte oss med bedside-criben, for hun nektet å ligge der og jeg så ikke for meg at det kunne endres. Men så ble det gradvis bedre! Nå godtar hun stort sett bedside-criben gjennom natta, og kan sove opp til 3 1/2 time på det første strekket, og så 2 timer av gangen resten av natta. Nå godtar hun også å bli lagt ned i babygymen eller i nestet sitt, og kan ligge der og pludre i opp til 10-15 min mens jeg fikser meg et måltid eller gjør litt husarbeid, etc. Vogna må fortsatt være i bevegelse, men protestene har blitt lavere/mildere. Så bare hold ut! Jeg gleder meg til det blir ENDA bedre, men ser hvor langt vi har kommet nå kontra da hun var 6 uker. En fin påminnelse egentlig:)  

Anonymkode: 92eec...70f

Skrevet

Hadde det veldig likt og vil tro det er normalt. Første tiden er kaos. Hørt om fjerde trimester? Hvis ikke kan du lese om det. Er naturlig at baby er klistret fast til deg første tiden. Er også naturlig at du ikke alltid vet hvorfor baby gråter. Det blir bedre, første tiden er unntakstilstand. Kanskje ta en sjekk hos kiropraktor for å se om baby har noen låsninger (de knekker ikke bare trykker lett), eller kutte ut melk og se om baby får mindre luft. De har noe på apoteket og som hjelper mot det. Ikke prøvd det selv men hørt fra andre at det har effekt.

Anonymkode: 7d3e3...530

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slik er baby:

Du kan eventuelt få en kiropraktor eller fysio til å ta en kikk. Kan være hun har en liten låsning ett sted som plager henne. 

Det er absolutt innenfor normalen, men kan være verdt å sjekke med en fysio/kiro. 

Anonymkode: 4e0de...aeb

Skrevet

All sympati! Vi hadde samme greia då vår var 6 veker.  Hos oss hjalp ein kombinasjon av kiropraktor, Moonboon og kutt av melkeprotein. Vi blei også flinkare på å hjelpe baby med å få ut luft.

Når det gjeld magetrøbbel, så har nokre hatt nytte av Semperdråpar og Minifom, men det hjalp ikkje her. 

Skrevet

Får baby mykje luft ved måltid? Prøvd ulike ammestillingar, stoppe midt i måltid for å rape, og jobbe lenge før rapen kjem? 

Elles høyres det veldig normalt ut 🙈 Mi var og sånn, sov lite ift "normalen", og i alle fall ikkje aleine første månadane. Det gjekk seg heldigvis litt til. Men ho søv store delar på armen/inntil på natta enda ved 7 mnd.

Skrevet

Høyst normalt, velkommen til småbarnstida! Den lille har vært inni magen og hatt nærkontakt med mamma i 9 måneder og er nå ute I en lys, kald og ny verden. Når de er så små så skjønner de ikke at mamma kommer tilbake, selv om du bare skal på do. Man kan ikke annet enn å nærhet og trygghet 🧡

Anonymkode: df482...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Slik er baby:

Jeg syntes det høres normalt ut. 
så små babyer pleier ikke å sove for seg selv. Og noen trenger betraktelig mer nærkontakt enn andre generelt i hverdagen. 

Jeg hadde babyen sovende oppå meg helt til hun var ett år +. Hun nektet vogn totalt, nektet bilstol og nektet å ligge for seg selv. så det at du i det hele tatt får lagt babyen noe i vogn høres positivt ut.
Min sov Kun oppå meg hele døgnet, så det ble enten oppå meg på sofa, i senga eller bæresele. Følte meg mildt sagt kvelt til tider, men det var hennes behov. og det er normalt, selv om det finnes svært store variasjoner på babyer. Noen sover alene, men mange gjør definitivt ikke det.

kan du ha babyen i bæresele/sjal og gjøre ting? Ellers ser jeg også noen som bruker moonbon, men det har jeg ingen erfaring med. 

Det eneste du kan følge med på/spørre på helsestasjonen om er evt. melkeproteinallergi eller reflux. Fint å utelukke det. Eller gå en tur til legen hvis du er usikker. 

Anonymkode: 2d48b...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...