AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Del Skrevet 31. august 2023 Hei! Har vert så heldig å få ny jobb som jeg har drømt om i ett år nå. Var på intervju på mandag, hadde egguttak tirsdag, og allerede onsdag fikk jeg beskjed om at jobben var min! På jobbintervjuet spurte hun litt innbitt "har du barn?!", men kunne jo ikke spør mer enn det. Merket at hun ikke nødvendigvis ville tatt det fint om jeg kom etter kort tid og sa jeg var gravid. Etter egguttak tirsdag ble jeg fortalt at vi måtte ha totalfrys pga. mye egg (23), og en del væske i buken som gav fare for overstimulering. Jeg får derfor ikke innsett fredag som først planlagt, men først om 2-3 uker (samtidig som jeg skal ha opplæring på ny arbeidsplass!!!). Jeg blir allerede da nødt til å forlate jobb for en "legetime", tar seg jo ikke så godt ut... Hva ville dere gjort? Ville dere vert åpne fra start med ny arbeidsgiver om at du går gjennom IVF, eller bare løyet og sagt "vanlig legetime" i første omgang, og så tatt det dersom du ble gravid? Føler liksom litt for å spille med åpne kort. Kan hun forresten trekke tilbake jobbtilbudet dersom jeg sier det, og ikke har rukket å skrive under på kontrakten? Hjelp!!:( Anonymkode: 3f2cd...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Del Skrevet 31. august 2023 Etter avtaleloven kan de ikke trekke tilbake jobbtilbudet nei så lenge du har fått kjennskap om tilbudet og godtatt dette. De kan heller ikke trekke det tilbake pga du forteller at du står i en ivf prosess. Det er ulovlig å diskriminere ansatte på slikt vis uavhengig om du er gravid eller prøver å bli det. Ved offentlige ansettelser kommer i tillegg forvaltningslovens regler til anvendelse. Det vil si at det må ha vært truffet et gyldig vedtak for at kommunen skal være bundet. I ditt tilfelle har tilbudet kommet til din kunnskap, og du har takket ja til tilbudet. I tillegg vil det veie tungt hvis du eventuelt har sagt opp gammel jobb og at det ville være til skade for deg at tilbudet ble trukket. Noe som ville være en vanskelig prosess for arbeidsgiver å gjøre i din situasjon i forhold til jobbtilbudet. Men ville dog sørget for å få signert kontrakt fortløpende. Arbeidsgiver har heller ikke lov å diskriminere grunnet svangerskap/graviditet/barn. Per nå er du ikke gravid, og selv med innsett snart finnes det ingen garanti for at det lykkes med det første. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke sagt noe enda. Ikke fordi det er noe galt i å spille med åpne kort, men fordi du enda ikke vet hvor lang denne prosessen kan ende med å bli. Og da eventuelt slippe unna gnål fra arbeidsgiver. De har ikke noe rett til å vite hvorfor du skal til lege mm. Anonymkode: 38b88...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Del Skrevet 31. august 2023 Nei, jeg ville ikke vært åpen om dette. De kan ikke si deg opp, men du har ingenting på å vinne med åpenhet. Ivf kan trekke ut i lang tid, så ingen vet hvor lenge du kan jobbe før permisjon uansett Kontrakten må du virkelig skrive under før du begynner! Anonymkode: ad0a7...241 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Del Skrevet 31. august 2023 Ta deg en "vanlig legetime", og informer om eventuell graviditet etter 12 uker. Anonymkode: 46a67...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Del Skrevet 31. august 2023 Har også nettopp startet i ny jobb. Planla innsett helt sist på dagen, slik at jeg måtte gå en halvtime før. Kommer ikke til å si noe før ev uke 12 Anonymkode: 33fcb...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg hadde ikke sagt noe, for Ivf kan dra ut. Jeg hadde første innsett i november 2021, ble gravid i august 2022. Vet om ei som hadde første inntak i 2019, ble ikke gravid før 2022. Anonymkode: 78689...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg begynne også med IVF etter hvert og må ta fri første uka i ny jobb for en time. Jeg sier bare det er vanlig legetime og kommer ikke til å dele noe mer. Men hvis man blir gravid og veldig dårlig når man er i ny jobb (og har prøvetid), så ville jeg nok vurdert om det er mer hensiktsmessig å si ifra og få tilrettelegging. Langt lettere for arbeidsgiver å ha forståelse om de blir informert hvis du faktisk har redusert arbeidsevne. Anonymkode: 9805b...d4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå