Gå til innhold

Mor organiserer alt det sosiale for 8-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

De andre barna drar fritt rundt og besøker hverande, sykler og gjør ting. For å inkludere/være sikker på at barnet skal opprettholde vennskap driver moren å gjennomorganisere ettermiddagene og helgene med «play dates» til barnet. At hun orker. Litt sært? 

Anonymkode: 86a0c...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fornuftig! 

Anonymkode: eb099...c69

• Liker 5
Skrevet

Ja takk, begge deler tenker jeg👍

Anonymkode: 443a2...676

• Liker 9
Skrevet

Da lærer jo ikke barnet seg hvordan det fikser dette med ekte vennskap selv. Bjørnetjeneste de lux

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet trenger hjelp til vennskap er det jo supert, tenker jeg. Min 7-åring avtaler for det meste direkte med venner selv, men hender jo vi avtaler feks svømmehallen, bowling osv. Fotball, pokemon go osv avtaler de selv. 

Anonymkode: 63126...cb7

• Liker 4
Skrevet

Vi holdt på med dette i barnehagetiden. Men synes 3.klassinger (og oppover) bør få muligheten til å lære seg hvordan de tar initiativ til å sosialisere seg selv uten innblanding fra foreldre 😊

• Liker 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja takk, begge deler tenker jeg👍

Anonymkode: 443a2...676

Enig. Å sykle rundt og treffes spontant er bra, men det er både normalt og viktig at foreldrene følger med på og evt er med på å styre det som skjer sosialt for barn i den alderen.  

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Skrevet av en forelder med et sosialt, utadvent og populært barn kanskje?

Jeg har ikke barn i den alderen men forstår moren jeg. Selv hadde jeg ingen venner på skolen før 3. klasse og klarte ikke å få venner selv. Hadde trengt litt hjelp fra voksne, det var et par ensomme år der jeg gjemte meg bort i friminuttene og bare ventet på at de skulle bli ferdige fordi jeg ikke hadde noen å leke med og ikke turte å spørre noen. Hadde heldigvis et par å leke med i nabolaget utenom skolen. 

Anonymkode: c31b6...180

• Liker 5
  • Hjerte 9
Skrevet

Det er ikke alle barn som er like flinke til å ta initiativ selv. Da er det viktig at foreldre følger opp slik at barnet ikke faller utenfor. Ikke sært i det heletatt. 

Anonymkode: a5fd2...0ca

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun skaper kanskje et arbeidsledig kjellevesen som kommer til å bo hos henne til hun dør.

Anonymkode: c999d...dab

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Her snakker vi med foreldrene før vi sender/mottar unger, siden vi bor et stykke unna nærmeste venner og ikke eier bil. Mange venner har også ulike aktiviteter de skal på.

Anonymkode: 28e89...413

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Med unntak av de nærmeste naboene så er det meste av mine barn sitt sosiale liv forholdsvis foreldrestyrt også (2 og 4 klasse). Eldste har begynt å gjøre litt avtaler selv, men stort sett tar vi ta en rask avsjekk med foreldrene til det andre barnet. Det har nok litt sammenheng med at mange av vennene deres bor et lite stykke unna, så det er ikke bare å løpe bort for se å høre om de er ledig. Ellers har jo ikke barn nødvendigvis helt oversikt over hva som passer eller ikke. Rett som det er har vi noe på agendaen som gjør at barnet ikke kan leke med andre 

Anonymkode: 6aba0...0c0

Skrevet

Hva er galt med dette? Vi organiserer fortsatt mesteparten av det sosiale for tiåringen, som ikke har egen telefon. Hun henger jo med nabobarna uten organisering, men går på skole i nabokommunen, så da avtaler vi besøk med hjem med de andre foreldrene. 

Det er jo ungene som tar initiativet, men med alle fritidsaktiviter osv som barn har idag må det være litt mer strukturert enn at Per blir med hjem spontant når Lise skal på fotballtrening kl 16:30.

Anonymkode: e02c9...9f9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er galt med dette? Vi organiserer fortsatt mesteparten av det sosiale for tiåringen, som ikke har egen telefon. Hun henger jo med nabobarna uten organisering, men går på skole i nabokommunen, så da avtaler vi besøk med hjem med de andre foreldrene. 

Det er jo ungene som tar initiativet, men med alle fritidsaktiviter osv som barn har idag må det være litt mer strukturert enn at Per blir med hjem spontant når Lise skal på fotballtrening kl 16:30.

Anonymkode: e02c9...9f9

Da må jo Lise ikke invitere Per med hjem når hun skal på fotballtrening. Dette lærer hun av erfaring, ikke av dere ordner det for henne. 

Anonymkode: 4db33...e93

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke alle barn har masse barn i nabolaget.

Ikke alle barn tør ta kontakt selv

Ikke alle barn blir invitert av andre.

Foreldre som hjelper barna på veien bør heies frem, de blir i samme slengen gjerne godt kjent med andre foreldre i samme situasjon også.

Anonymkode: 06fe8...cf2

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har lange avstander mellom husene, og ikke bare å gå til alle. Så her avtaler vi med foreldrene av Y blir med X hjem etter skolen for dem som bor i kjørbar avstand. Så tar de skolebussen dit dem skal, og foreldrene hentet når det er kveld

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør det enda med tiåringen vår🤷🏼‍♀️ langt mellom husene da, så det er strengt tatt bare en som er i sykkelavstand. 

Anonymkode: 2d8b5...03b

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør det med 9 åringen. Lange avstander mellom hus :)

Anonymkode: e7b9d...413

• Liker 1
Skrevet

Vel, her har vi nabolagets hyggeligste og mest inkluderende forelder i TS iallefall 🫠🙃

Smålig vinkling 🤷‍♀️

• Liker 3
Gjest Refreng
Skrevet

Ikke alle barn lærer sosiale ferdigheter like raskt og på samme alder. Å ha en forelder som tar iniativ kan hjelpe vise barnet at det gir positive resulteter å være den som tar kontakt. Det kan være en måte å lære ved å selv være eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...