Claire Skrevet 20. januar 2006 #1 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Jeg har arvet et relativt kostbar halskjede og et armbånd i gull. Ikke min stil, ønsker noe mer moderne. Hvordan går jeg frem da? Gullsmed? Får jeg byttet det inn der? Auksjon? QXL? Hva får jeg best utnytte av Endret 20. januar 2006 av Claire
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #2 Skrevet 20. januar 2006 Jeg ville vært VELDIG sikker på at jeg gjorde det rette dersom jeg solgte de/smeltet de om... Selv om det kanskje ikke er helt i vinden nå, så ka trender/smaken din endre seg, eller dine barn kanskje setter veldig pris på det. Jeg fikk et armbånd etter oldemor av farmor til konfirmasjonen. Det er pent i tillegg da Er få ting jeg verdsetter så høyt som det. Det er ikke kostbart eller noe, men oldemor døde rett før og hun ikk det i sin tid til akkurat samme anledning
Gjest GreenSky Skrevet 20. januar 2006 #3 Skrevet 20. januar 2006 Du kan smelte det om. Men hadde jeg vært deg, ville jeg heller tatt vare på det som et minne om den avdøde.
tommeline Skrevet 20. januar 2006 #4 Skrevet 20. januar 2006 Tror det er ca halv pris på smykke hvis du leverer inn gull for omsmelting. Men som de andre her sier: det er ikke bare bare å smelte om arvegods. Det er jo ikke bare selve verdien i gull som telller...
Gjest fjorteriusdottir Skrevet 20. januar 2006 #5 Skrevet 20. januar 2006 Det kommer an på hvem jeg arvet det etter, hvor godt forhold jeg hadde til vedkommende. Og som noen påpekte så endrer vi smak opp i gjennom årene sånn at det vi ikke liker nå kan det hende vi liker senere og da er det fint med et smykke med en historie. Jeg fikk et smykke til konfirmasjonen av mine gudforeldre, det var fullstendig umoderne da men jeg beholdt det. Og etter mange år liggende ubrukt i smykkeskrinet så ble den typen smykker moderne igjen og jeg har brukt det mye de siste årene. Jeg er kjempeglad for at jeg ikke ga det bort, og nå som mine gudforeldre er borte er det også et fin minne om dem. Så tenk deg grundig om så du er sikker på at du gjør det som er riktig for deg.
Gjest lilletroll Skrevet 20. januar 2006 #6 Skrevet 20. januar 2006 Arvegods ville jeg beholdt åkkesom!!!
Gjest Embla s Skrevet 20. januar 2006 #7 Skrevet 20. januar 2006 Sier som de andre - her ville jeg tenkt meg nøye om! Jeg ville heller tatt vare på det som et klenodium. Og hvem vet - kanskje blir det din stil om noen år? Eller kanskje du har/får barn som syns det er gøy å få et gammelt smykke som har vært i familien lenge?
gnagsaar Skrevet 20. januar 2006 #8 Skrevet 20. januar 2006 Arvegods ville jeg beholdt åkkesom!!! ← Samme her!
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #9 Skrevet 20. januar 2006 Arvegods ville jeg beholdt åkkesom!!! ← Utvilsomt. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men din smak vil skifte gjennom hele livet. Kan godt hende du synes dette er et koselig minne om 10 år, og langt penere enn noe du eventuelt bytter det i nå.
Gjest 2324 Skrevet 20. januar 2006 #10 Skrevet 20. januar 2006 Arvegods ville jeg beholdt åkkesom!!! ←
Gjest gjest1 Skrevet 20. januar 2006 #11 Skrevet 20. januar 2006 Jeg arvet endel smykker for noen år siden, og vurderte en liten stund om jeg skulle smelte dem om. Men er i dag veldig glad for at jeg ikke gjorde det. For nå har jeg montert opp noen av dem, nemlig gifteringene i en ramme. Der henger nå ringen til min tippoldemor, oldemor, mormor, mor og min forlovelsesring ( nå ble jeg riktignok aldri gift med faren til jentene, men jeg brukte ringen i nesten ti år....) Ble litt andektig når jeg fikk det opp på veggen, det er mye historie og lange liv som ligger i disse ringene! Ta vare på arvegods, selv om det kanskje ikke er smykker du kommer til å bruke! Verdien av dem er langt mere enn bare penger!
aline Skrevet 20. januar 2006 #12 Skrevet 20. januar 2006 ta vare på de, om ikke for din del, så behold dem som familiearv som kan gå videre til dine barn.
Claire Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #13 Skrevet 20. januar 2006 Smykkene betyr dessverre ingenting for meg, siden de er fra en eldre "tante" på min manns side. Men! De kan betyr noe for mine fremtidige barn, at det er familiearv, ja. Det hadde jeg ikke tenkt på. Men samtidig, dette er smykker som voksne damer (60+) bruker... Skal sjekke litt rundt. Takk for svar!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 20. januar 2006 #14 Skrevet 20. januar 2006 Jepp, enig med at arvegods kvitter man seg ikke med! Liker man de ikke personlig kan man jo pakke dem ned til neste generasjon. Dessuten er det jo din manns arvegods det er snakk om - da ville jeg hvertfall tenkt meg godt om før jeg smeltet dem om eller solgte dem. Selv om du nå er del av hans familie, vet man jo aldri hva som skjer i fremtiden, og da er det jo stadig hans side som bør ha krav på smykkene.
Shoegal Skrevet 20. januar 2006 #15 Skrevet 20. januar 2006 Enig med de andre her, tenk deg godt om før du smelter deg om eller selger dem. Affeksjonsverdien er èn ting(og selvsgt det viktigste), men husk at moten forandrer seg utrolig fort, slik at du kanskje får bruk for dem en gang. Selv arvet jeg et langt gullkjede med en rubin på av min bestemor som døde for snart 11 år siden. Fram til for en liten stund siden har lange smykker ikke vært så veldig "in", så jeg har ikke syntes at det har sett så bra ut på. Men i jula brukte jeg det for første gang, det så bra ut - og ikke minst ga det meg en god følelse
Gjest Embla s Skrevet 20. januar 2006 #16 Skrevet 20. januar 2006 Smykkene betyr dessverre ingenting for meg, siden de er fra en eldre "tante" på min manns side. ← I såfall finnes det sikkert andre i din manns familie som ville satt større pris på disse smykkene enn deg..
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #17 Skrevet 20. januar 2006 Siden du ikke har arvet fra en av din "kjødelige familie" vil jeg vel heller si at jeg tenker at du på en måte må "forvalte" dette arvgodset for dine barn (dvs ta vare på det til de kan få det). Moter svinger så innmari, så det som kan virke kjerring idag, er sikkert svært hypermoderne siden. På 80-90-tallet var det f.eks ingen som ville trodd i sine villeste fantasier at 70-tallsstilen noensinne ville komme igjen. Vel, hva er in idag? 70-tall.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #18 Skrevet 20. januar 2006 Ville spart det og gitt det til min barn, fremtidige svigerdøtre, barnebarn el. Evt til noen kvinner på mannen din sin side, eks hvis noen skal konfirmere seg.
Claire Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #19 Skrevet 20. januar 2006 Hvordan går jeg frem da? Gullsmed? Får jeg byttet det inn der? Auksjon? QXL?← Egentlig var det dette jeg spurte om, ikke om jeg burde beholde smykkene. Men jeg må innrømme at jeg har fått gode svar! I såfall finnes det sikkert andre i din manns familie som ville satt større pris på disse smykkene enn deg.. ← Ikke at det har noe å si for dere, men alt av smykker (og andre ting) er fordelt mellom arvtakerne, og ingen ville ha dette. Derfor ble det hans.
Claire Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #20 Skrevet 20. januar 2006 Moter svinger så innmari, så det som kan virke kjerring idag, er sikkert svært hypermoderne siden. ← Dette er klassiske smykker, men likevel synes jeg det er kjedelig å ha smykker liggende i skuffen i flere år... Og, jeg ser nå at jeg skulle postet annerledes, jeg skulle ikke ha skrevet at det var min manns arvegods.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå