Gå til innhold

Umulig å få vasket hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund av typen polar rase som jeg omtrent aldri vasker.

Han har pels som renser seg mye selv, det setter seg ikke mye dritt i den, men en gang eller to i året rundt røyting osv., merker jeg at det hadde vært fint med en vask...

Problemet er at han er livredd. Redd både det å bli våt, hageslangen er ekstremt skummel, og dusjen har jeg ikke sjangs til å få han inn i. Han hyler og hopper og vrir seg og blir helt rabiat.

Har noen råd til hvordan jeg kan få vasket han? Eller er det bare å glemme det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Balje ute på plena? Eller om han får bade i et tjern? 

Anonymkode: f5a4b...cca

Skrevet

Hva med å levere ham inn til vask hos noen profesjonelle? De vet nok hvordan han skal håndteres.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har servert mat i dusjkabinettet. Gradvis ble jeg der sammen med ham. Og så kledde jeg av meg og dusjet sammen med ham.

Han liker det ikke, men godtar det.

Anonymkode: 6cf9b...719

• Liker 5
Skrevet

Man får han da inn i dusjen og viser det ikke er farlig, mye oppmuntring, god biter og draing. Min hund hatet og dusje, men gikk frivillig inn etter to ganger der jeg fikk "dratt" han inn og rått kjøtt lå i dusjen. Men jeg dusjet hunden hver uke, orker ikke hund som stinker hund. Og det gjør hunder som ikke blir dusjet ofte.

Anonymkode: f592d...e2a

Skrevet

Hundefrisør er ordet du kan søke på i telefonkatalogen.

Min hund er hos hundefrisør to ganger i året, vår og høst, og hun vet hvordan hun skal stelle alle hunderaser. Polarhunder som husky er beryktet (det finnes videoer på YouTube av fenomenet...) for å gaule, hyle og skape seg for det minste ubehageligheter. Som kloklippertanga som nærmer seg poten, før den har rørt en klo en gang, er det hyling og vræling til den store gullmedaljen som om døden var nær. Samme med bading/dusjing.

De lider ikke, de liker bare å si i fra til omgivelsene at de utsettes for noe de ikke liker så godt. Gå til hundefrisør, de kjenner til hvordan håndtere en polarhund som klager.

Anonymkode: ff92f...3d4

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville latt være å tvinge den, som du sier blir den "helt rabiat" av det og har tydelig veldig negative assosiasjoner til dusj/vann. Tvang vil ikke gjøre dette noe bedre, og det vil ikke gjøre relasjonen til deg bedre heller. Hageslange ville jeg droppet, de fleste hunder som ikke liker vann liker i alle fall ikke kaldt vann! Jeg ville heller ikke levert til hundefrisør e.l., der blir det også tvang og en ubehagelig opplevelse, siden hunden ikke liker bading.

Som du sier er pelsen ganske så selvrensende, så jeg ville ikke stresset med å få vasket hunden. Men, det ER selvsagt bra å kunne gjøre det! Jeg ville begynt med å trene inne på badet, og så trene på å gå inn i dusjen, uten å skru på vann eller tenke på vasking enda. Bare tren å nærme seg dusjen, og så inn i dusjen når hunden er komfortabel med det, uten tvang og med god belønning. Når det går fint kan man begynne og introdusere vann. Bruk god tid! Unngå at det blir stress og mas for hunden, da går man lett tilbake i treninga. Parallelt kan man trene med vannbøtte/balje ute i hagen. Jeg ville kastet godbiter i en tom balje, så i en balje med litt vann, og vent hunden til vann gradvis, helst med en frivillig tilnærming. 

• Liker 4
Skrevet

Min er lik, han kan til nød vasse litt i grunt vann.

Vår nødløsning er at vi går over med fuktig klut 🙂 Når han så tydelig syns det er ubehagelig og skummelt med dusj og vann som går høyere enn "anklene" ser jeg ikke vits i å tvinge han når det strengt talt ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 90eda...af6

• Liker 1
Skrevet

Søk på "Girl with the dogs+ husky" på YouTube, så kanskje du kan plukke opp noen tips der 😄 I tillegg kan du sikkert få deg en god latter, som bonus 😄 Det er en artig kanal 😂

Skrevet

Husky? De er forferdelig dramatiske.

Anonymkode: 9236e...8f9

Skrevet

Tilvenning. Gradvis. Inn på badet- godbit - ut igjen. Gjenta. Gjenta. Gjenta. Neste dag + Inn i dusjen - godbit, ut igjen. Gjenta osv osv. Når du kommer til å dusje litt på bena, kan du gjøre dette hver dag i en periode. Husk å ros masse, og la den gå ut frivillig når den får nok. Så er det bare å fortsette. 

Har hund som må vaskes ganske ofte, og ikke er glad i vann. ...

Anonymkode: be462...de4

Skrevet

Vi har også en polarrase. Disse rasene er ofte lite glad i vann. Heldigvis er de nokså selvrensende. Ca 1 gang i året blir vår vasket. Vår hund nekter også å gå inn i dusj, badekar osv. Vi har løst det med å vaske han på terrassen. Vi er to personer tilstede (+ godbiter). Heller bøtter med behagelig tempererert vann over hunden. Såper inn. Så skylling med flere bøtter igjen. Underveis i prosessen er det en som står for vaskingen/skyllingen, mens den andre personen godsnakker, avleder og gir godbiter med et tak i halsbåndet. Eneste som funker her. Ellers lar vi han bade/vasse så mye som mulig i fjellvann e.l. når vi er i nærheten av det.

Anonymkode: ec1fd...3f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...