AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #61 Del Skrevet 2. september 2023 Thanos skrev (1 minutt siden): Dette er jo bare tull og det vet du. Om du tror det vet du ikke hvordan bedrifter oppstår, hvorfor de blir startet og hva poenget med å drifte er. Samtlige bedrifter på kloden har stort sett to hovedmål: å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid og å spare mest mulig utgifter til å klare nettopp det. Og hadde det vært sant at kvinner tjener 10/15/30% i gjennomsnitt mindre enn menn, hadde det vært ekstremt lønnsomt for alle bedrifter i verden å kun ansette kvinner. Hvorfor ansettes da menn i stor grad i de mest kostbare stillingene?? Man kunne jo ansatt en kvinnelig leder og gitt henne 20% mindre lønn!? Det du har blitt hjernevasket med fra feminismen er løgn og vås! Dette "patriarki" våset kommer fra kvinner som ikke er villige til selv å gjøre arbeidet, å jobbe de 100 timene i uka som kreves av bedriften. Det er ikke tull og det vet jeg ikke. Og jeg trenger ikke å bli belært av en mann om hvordan en bedrift fungerer og skaper verdier. Når man har fått en situasjon hvor de fleste styrer kun består av menn er dette vanskelig å bryte ut av. Det er en kjent sak at ledere - kvinner og menn - foretrekker ansatte som er like seg selv. Altså menn ansetter menn. Og da består strukturene. Og statistikken som vises til her har jo tatt hensyn til antall nedlagte arbeidstimer og overtid. Likevel består forskjellene. Og arbeidsuker bestående av 100 arbeidstimer i uken er vel forbeholdt spesielle et veldig lite fåtall yrker i 2023. For eksempel advokat eller grundere. Hvis du ser til de store konsernene i Norge er det til og med det sjeldent at lederne jobber så mye. Anonymkode: d00d4...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 2. september 2023 #62 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det stemmer nok. Er ikke så lenge siden en milliardærfar skrøt av at han aldri hadde trillet barnevogn. En mor kunne selvsagt aldri sluppet unna med å si noe slikt. Anonymkode: 93495...a53 Faren min trillet barnevogn hver ettermiddag etter jobb han. Æresrunde gjennom nabolaget 😂 Litt spesielt på 60-tallet. Leste for noen år siden et intervju med tidligere NHO-leder Kristin Skogen Lund. Hun har bla tvillinger. Hun fortalte at flygermannen(!) hennes ikke evnet(!!) å skifte bleier. Her har du blitt lurt opp i stry Kristin, tenkte jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 2. september 2023 #63 Del Skrevet 2. september 2023 Thanos skrev (18 minutter siden): Du har helt rett her. Vi er IKKE like, men i et likestillt samfunn har vi alle like muligheter og kan selv velge fritt. Vi har flere tiår med forskning og vitenskapelig data som forklarer masse av disse tingene. Kvinner prioriterer jobb i langt mindre grad enn menn. Kvinner er fra naturens side mer opptatt av mennesker, omsorg og følser, mens menn er mer opptatt av teknologi, maskiner og samfunnsutvikling. Og jo mer likestillt, demokratisk og fritt et land er, jo mer tradisjonellt velger vi oss yrker. Vi kan velge fritt og da velger vi det vi virkelig ønsker selv, ikke hva som er forventet av oss. Advokatyrket er et perfekt eksempel på kjønnenes forskjellige prioriteringer. Det siste tiåret har antall kvinner i dette studiet økt enormt! MEN etter få år slutter alikevel en stor andel av dem i jobben. Hvorfor? Her har man altså fått velge seg et ekstremt godt betalt yrke hvor man kan få levd ut sitt ønske om kariereambisjoner, høy lønn, prestisjetunge roller og status. Så velger man det bort?? Men straks man begynte å spørre disse kvinnene, kom det frem at de syntes jobben krevde for mye fritid og kvalitetstid med barn og familie. Selvsagt krever en bedrift med millionlønninger både tiden og kreftene til sine ansatte. Man får sjeldent i pose og sekk. Det handler altså ikke om manglende muligheter, patriarki og gutteklubben grei, men prioriteringer. Det noen få punkter som fortsatt skiller kvinner fra menn i arbeidslivet: dedikasjon og villighet til å offre tiden sin på den, ambisjoner og villighet til å ta risiko og tungt ansvar i bedriften. Kvinner er like kunnskapsrike og dyktige, men velger rett og slett annerledes. Jeg er din egen lykkes smed type dame. Og på min arbeidsplass har menn og kvinner omtrent like mye forpliktelser hjemme, og som team er alle med på at vi drar lasset sammen. Av og til er det private ting som gjør at vi trenger ekstra fri eller man sliter med noe, men ingen hos oss mener at de skal behandles annerledes enn de andre. Om man Jobber man mindre i en periode, tar man det igjen senere. Når det gjelder å oppdra egne barn, synes jeg det er trist omenkelte menn opplever det som å ofre tiden sin. Jeg støtter at hver familie kan bestemme hvordan familien styrer eget hjem, men jeg har vært i sure kundemøter og passet 2 gutter under 7, og gutter under 7 er tøffere. Jeg synes også det er synd om enkelte menn ikke ser verdien av å være gode, tilstedeværende foreldre for egne barn. Jeg har ikke barn. Men jeg forstår ikke hvorfor ikke kvalitetstid med barna er viktig for alle foreldre. Når det er sagt, gjelder ikke dette noen av mennene jeg kjenner i det virkelige liv. De samarbeider med sine partnere/koner om oppgaver i hjemmet, arbeid og tid med familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 2. september 2023 #64 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Forøvrig så er ikke lønn basert på rettferdighet. Jeg kan være verdens mest pålitelige og arbeidssomme ansatte og tjene «X». Så kan man ansette en my medarbeider og gi henne «1.2X» fordi det var lønna man måtte betale for å få den man ville ha. Dette er ikke rettferdig. I en rettferdig verden så ville lojale ansatte premieres. I den voksne verden så gjør arbeidsgiver hva enn som skal til for å tjene penger. Å skulle forvente og kreve «rettferdighet» i et sånt system ville fordre langt mer enn oppmerksomhet rundt avlønning av kvinner kontra menn. Anonymkode: 2e366...82d Ja det vil være en rekke slike forhold som spiller inn, og selv om du i den tenkte situasjonen potensielt kan forhandle deg frem til en enda bedre lønn enn henne, forutsetter det at du selv er "på". Jeg tror kanskje det er AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kanskje noe av polariseringen i denne diskusjonen kommer av at mange kvinner er ansatt i staten hvor det er mye formalitet knyttet til lønn (og dermed større forventning om at kvinner som har samme formelle «specs» som menn skal ha samme lønn), mens for oss menn som oftere er ansatt privat så er lønna hva enn man greide å få sist man byttet jobb, og de økningene man evt greide å forhandle seg fram til etterpå. Jeg kan peke på statistikken fra fagforeningen og si noe om hvilken kvantile jeg tilhører for de som har lignende utdanning, men det er uansett så mye sprik at det har begrenset verdi. Anonymkode: 2e366...82d Det ligger nok mye i dette, og at det virker som kvinner i større grad ønsker et på noen måter mer solidarisk system, der det i stor grad er mer statiske variabler (som utdannelse, ansiennitet og stilling som avgjør lønn mer enn prestasjon. Det slo meg da det i en diskusjon om sykepleieres lønn ble pekt på at en bare fikk automatisk justering i lønn for ansiennitet over et begrenset antall (ti?) år. For mange (i mannsdominerte yrker) blir ikke lønn justert etter ansiennitet men hva arbeidsgiver opplever at en leverer, så modellene virker ganske ulike, og jeg tror mange av oss ville opplevd det ganske frustrerende å ikke oppleve at prestasjon var det viktigste. Kanskje er det medvirkende til at det offentlige ofte oppfattes som mindre effektive enn det private. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 2. september 2023 #65 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du leser svaret mitt lengre opp kan du se at jeg ikke har oversett noe eller mangler dybdeinformasjon. Vedkommende kvinne ble løftet til tilsvarende stillingskode og lønn med begrunnelse kjønnsdiskriminering rimelig kjapt. Er det virkelig så vanskelig å forstå at det finnes kjønnsdiskriminering i arbeidslivet i 2023? Anonymkode: d00d4...c2b Ja det er vanskelig å forstå, for det gir ikke bedriften noen som helst fordel å diskriminere en ansatt. Hverken på kjønn, økonomi eller andre kriterier. Det eneste bedrifter ønsker er de mest dedikerte, dyktige og lønnsomme ansatte de kan få, slik at det kan tjenes penger. Jeg tror rett og slett ikke at noen oppegående bedriftsledere i norge anno 2023 tenker "håhåhå nå skal jeg gi den nye stillingen til Lars, for Lise har innovertiss! Og hun kan vi jo ikke ha i den toppstillingen!" Det blir for dumt. Skal jeg ta en råsjanse å tippe, vil jeg tro at de to mannfolka som fikk jobbene, over tid viste mer dedikasjon, villighet til overtidsarbeide, effektivitet og lønnsomhet til bedriften. Og har da disse to mannfolka og den kvinnen lik utdannelse og samme mengde erfaring, bør arbeidsgiver kunne velge den som har vist seg å være best egnet i bedriften over tid. Og der ligger nok realiteten i den situasjonen. Ikke at bedriften bare følte for å diskriminere en ansatt. Jeg har selv erfart dette i arbeidslivet. For arbeidslivet er ingen konkurranse i rettferdighet, men en råkynisk nødvendighet for å tjene penger. Og for å tjene penger trenger man de som er mest produktive og lønnsomme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #66 Del Skrevet 2. september 2023 Thanos skrev (2 minutter siden): Ja det er vanskelig å forstå, for det gir ikke bedriften noen som helst fordel å diskriminere en ansatt. Hverken på kjønn, økonomi eller andre kriterier. Det eneste bedrifter ønsker er de mest dedikerte, dyktige og lønnsomme ansatte de kan få, slik at det kan tjenes penger. Jeg tror rett og slett ikke at noen oppegående bedriftsledere i norge anno 2023 tenker "håhåhå nå skal jeg gi den nye stillingen til Lars, for Lise har innovertiss! Og hun kan vi jo ikke ha i den toppstillingen!" Det blir for dumt. Skal jeg ta en råsjanse å tippe, vil jeg tro at de to mannfolka som fikk jobbene, over tid viste mer dedikasjon, villighet til overtidsarbeide, effektivitet og lønnsomhet til bedriften. Og har da disse to mannfolka og den kvinnen lik utdannelse og samme mengde erfaring, bør arbeidsgiver kunne velge den som har vist seg å være best egnet i bedriften over tid. Og der ligger nok realiteten i den situasjonen. Ikke at bedriften bare følte for å diskriminere en ansatt. Jeg har selv erfart dette i arbeidslivet. For arbeidslivet er ingen konkurranse i rettferdighet, men en råkynisk nødvendighet for å tjene penger. Og for å tjene penger trenger man de som er mest produktive og lønnsomme. Dette var nyansettelser. De ansatte fire stykker samtidig med samme utdanning og alle tilsvarende erfaring fra offentlig sektor. Altså hadde ingen av dem hatt muligheten til å vise dedikasjon. Det var to men som ansatte. Men som sagt måtte arbeidsgiver ligge seg flat og løfte kvinnen rimelig raskt. Men begrunnelse kjønnsdiskriminering. Altså dette skjer. Anonymkode: d00d4...c2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #67 Del Skrevet 2. september 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har alltid jobbet i mannsdominerte bedrifter og jeg opplever at vi senker terskelen for å få noen kvinner inn. Nå har jeg vært like mye hjemme med sykt barn som mor, så om noe er det de barnløse som burde foretrekkes? Anonymkode: 2e366...82d Sånn sett kan man si noen mannsdominerte bedrifter diskriminerer menn heller i selve ansettelsesprosessen fordi de ønsker å få inn flere kvinner. Det er nok mange par som er flinke til å fordele dager med sykt barn. Sykedager vil også fordeles likt mellom meg og min mann. Men inntrykket fra min arbeidsplass er at menn med barn er mindre hjemme med barna enn kvinnelige kolleger. Det er trolig også en faktor at flere kvinner velger å jobbe deltid mens barna har er små. Anonymkode: 2dc85...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 2. september 2023 #68 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 8.59): Nå har denne myten blitt motbevist: https://www.nrk.no/trondelag/forskjell-i-lonn-mellom-kvinner-og-menn_-mye-ulik-lonn-for-likt-arbeid_-viser-ny-forskning-1.16199902 https://www.sv.uio.no/iss/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/kvinner-tjener-mindre-enn-menn-med-samme-jobb.html Dette er nyere forskning, fra 2022. Så dere som mener at kvinner og menn får lik lønn hvis de jobber like mye hos samme arbeidsgiver, tar feil. Det er fortsatt gutteklubben grei som gjelder, dessverre. https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2020/januar/er-gutteklubben-grei-virkelig-bare-en-myte/ https://kristiania.brage.unit.no/kristiania-xmlui/bitstream/handle/11250/2565428/BCR3102_333406_333409_333633.pdf?sequence=1&isAllowed=y https://e24.no/naeringsliv/i/Ql6MKW/kommentar-den-best-kvalifiserte-er-som-regel-en-mann Det som omtales i den siste linken, har jeg selv opplevd. Ved intern ansettelse av leder ble en mye yngre, mindre erfaren og dårligere kvalifisert mann ansatt fremfor meg (kvinne). Så sendte de ham på kurs for å "fylle hullene" i kompetansen hans. Når de i stedet for kunne få meg til å virke i stillingen fra dag 1, uten kurs, for den samme lønna. Anonymkode: 1c409...d66 Livet er urettferdig. Sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 2. september 2023 #69 Del Skrevet 2. september 2023 Helene1982 skrev (6 minutter siden): Jeg er din egen lykkes smed type dame. Og på min arbeidsplass har menn og kvinner omtrent like mye forpliktelser hjemme, og som team er alle med på at vi drar lasset sammen. Av og til er det private ting som gjør at vi trenger ekstra fri eller man sliter med noe, men ingen hos oss mener at de skal behandles annerledes enn de andre. Om man Jobber man mindre i en periode, tar man det igjen senere. Når det gjelder å oppdra egne barn, synes jeg det er trist omenkelte menn opplever det som å ofre tiden sin. Jeg støtter at hver familie kan bestemme hvordan familien styrer eget hjem, men jeg har vært i sure kundemøter og passet 2 gutter under 7, og gutter under 7 er tøffere. Jeg synes også det er synd om enkelte menn ikke ser verdien av å være gode, tilstedeværende foreldre for egne barn. Jeg har ikke barn. Men jeg forstår ikke hvorfor ikke kvalitetstid med barna er viktig for alle foreldre. Når det er sagt, gjelder ikke dette noen av mennene jeg kjenner i det virkelige liv. De samarbeider med sine partnere/koner om oppgaver i hjemmet, arbeid og tid med familien. Jeg har selv barn og er det motsatte av en karierejeger 😄 Personlig ønsker jeg mer tid med barna, kona, familien og venner. Jeg sliter selv med å forstå menn som dedikerer all sin tid på jobb når de har barn og kone hjemme. Jeg syntes det er en uting, men dette handler jo også om hennes valg. Hun kan velge å ikke gå inn i et forhold med en slik type karieremann. Jeg har selv høy og god arbeidsmoral. Er pålitelig, lojal og sjeldent syk og jeg stiller alltid opp når ledelsen trenger meg utover normal arbeidstid. Jeg har ingen lederutdannelse, men ble likevel tilbudt en lederstilling på bakgrunn av dette og min dedikasjon til arbeidsplassen. Så har opplevd selv hvor langt man kan nå kun på bakgrunn av vilje og dedikasjon. Jeg tror spesiellt flere kvinner trenger å velge yrkesvei med hodet istede for hjertet. Det gjør nemlig menn i langt større grad. Man må spørre seg hva man ønsker. Vil man klatre på stillingsstiger? Tjene fett med penger? Da kan du velger yrker som gir deg disse mulighetene. Men det kommer ikke gratis! Det må man forstå. Det vil garantert koste deg masse fritid og kvalitetstid med barn, familie og venner. Og derfor syntes jeg mange kvinner velger smart og prioriterer riktig. Bacteria skrev (10 minutter siden): Faren min trillet barnevogn hver ettermiddag etter jobb han. Æresrunde gjennom nabolaget 😂 Litt spesielt på 60-tallet. Leste for noen år siden et intervju med tidligere NHO-leder Kristin Skogen Lund. Hun har bla tvillinger. Hun fortalte at flygermannen(!) hennes ikke evnet(!!) å skifte bleier. Her har du blitt lurt opp i stry Kristin, tenkte jeg da. Nei hun ble ikke lurt. Hun tok et konkret, bevisst valg om å bli sammen med denne mannen. Hun har også bevisst valgt å bære frem barna. Den dynamikken de har er garantert noe de har snakket seg imellom og blitt enige om. Og er hun missfornøyd bør hun stå for det valget og skille seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 2. september 2023 #70 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dette var nyansettelser. De ansatte fire stykker samtidig med samme utdanning og alle tilsvarende erfaring fra offentlig sektor. Altså hadde ingen av dem hatt muligheten til å vise dedikasjon. Det var to men som ansatte. Men som sagt måtte arbeidsgiver ligge seg flat og løfte kvinnen rimelig raskt. Men begrunnelse kjønnsdiskriminering. Altså dette skjer. Anonymkode: d00d4...c2b I den situasjonen vil det være urettferdig, ja. Det har du rett i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 2. september 2023 #71 Del Skrevet 2. september 2023 (endret) Thanos skrev (3 timer siden): Jeg har selv barn og er det motsatte av en karierejeger 😄 Personlig ønsker jeg mer tid med barna, kona, familien og venner. Jeg sliter selv med å forstå menn som dedikerer all sin tid på jobb når de har barn og kone hjemme. Jeg syntes det er en uting, men dette handler jo også om hennes valg. Hun kan velge å ikke gå inn i et forhold med en slik type karieremann. Jeg har selv høy og god arbeidsmoral. Er pålitelig, lojal og sjeldent syk og jeg stiller alltid opp når ledelsen trenger meg utover normal arbeidstid. Jeg har ingen lederutdannelse, men ble likevel tilbudt en lederstilling på bakgrunn av dette og min dedikasjon til arbeidsplassen. Så har opplevd selv hvor langt man kan nå kun på bakgrunn av vilje og dedikasjon. Jeg tror spesiellt flere kvinner trenger å velge yrkesvei med hodet istede for hjertet. Det gjør nemlig menn i langt større grad. Man må spørre seg hva man ønsker. Vil man klatre på stillingsstiger? Tjene fett med penger? Da kan du velger yrker som gir deg disse mulighetene. Men det kommer ikke gratis! Det må man forstå. Det vil garantert koste deg masse fritid og kvalitetstid med barn, familie og venner. Og derfor syntes jeg mange kvinner velger smart og prioriterer riktig. Nei hun ble ikke lurt. Hun tok et konkret, bevisst valg om å bli sammen med denne mannen. Hun har også bevisst valgt å bære frem barna. Den dynamikken de har er garantert noe de har snakket seg imellom og blitt enige om. Og er hun missfornøyd bør hun stå for det valget og skille seg. Jeg er en karrierejeger, men jeg har aldri egentlig vært drevet av penger, men da jeg var med på ansettelser, var forskjellen mellom menn og kvinner generelt kjempetydelig når det gjelder å snakke om seg seg selv og sin kompetanse. Menn er bedre på det. Jeg begynte å ta med en notatbok med overskrift: Lønn i hver medarbeidersamtale, og selv om jeg ikke alltid fikk mer, så sjefen det. Og bablet om at jeg var neste på lista. Jeg jobber i privat sektor, og de gangene jeg har gått mest opp, har vært når jeg har truet med å slutte. Jeg har både hatt tilbud og bløffet. For at dette skal fungere, må man til en viss grad være uerstattelig. For meg handler det om kompetanse og kunder. Men min lønn hander ikke om triks, men å vite min verdi. Jeg hadde ikke likt å tjene mest om jeg gjorde minst. Men jeg hadde tatt med notatblokken med overskrift: Lønn hver eneste gang, og hatt argumenter klare. Og da snakker jeg tall. Endret 2. september 2023 av Helene1982 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #72 Del Skrevet 2. september 2023 Thanos skrev (1 time siden): Jeg har selv barn og er det motsatte av en karierejeger 😄 Personlig ønsker jeg mer tid med barna, kona, familien og venner. Jeg sliter selv med å forstå menn som dedikerer all sin tid på jobb når de har barn og kone hjemme. Jeg syntes det er en uting, men dette handler jo også om hennes valg. Hun kan velge å ikke gå inn i et forhold med en slik type karieremann. Jeg har selv høy og god arbeidsmoral. Er pålitelig, lojal og sjeldent syk og jeg stiller alltid opp når ledelsen trenger meg utover normal arbeidstid. Jeg har ingen lederutdannelse, men ble likevel tilbudt en lederstilling på bakgrunn av dette og min dedikasjon til arbeidsplassen. Så har opplevd selv hvor langt man kan nå kun på bakgrunn av vilje og dedikasjon. Jeg tror spesiellt flere kvinner trenger å velge yrkesvei med hodet istede for hjertet. Det gjør nemlig menn i langt større grad. Man må spørre seg hva man ønsker. Vil man klatre på stillingsstiger? Tjene fett med penger? Da kan du velger yrker som gir deg disse mulighetene. Men det kommer ikke gratis! Det må man forstå. Det vil garantert koste deg masse fritid og kvalitetstid med barn, familie og venner. Og derfor syntes jeg mange kvinner velger smart og prioriterer riktig. Nei hun ble ikke lurt. Hun tok et konkret, bevisst valg om å bli sammen med denne mannen. Hun har også bevisst valgt å bære frem barna. Den dynamikken de har er garantert noe de har snakket seg imellom og blitt enige om. Og er hun missfornøyd bør hun stå for det valget og skille seg. Jeg er en karrierekvinne som aldri har vært sammen med karrieremenn. Likevel var det som regel meg som måtte ta syke barn-dager og lignende fordi mennenes arbeidsgivere laget helvete. Anonymkode: 1c409...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 2. september 2023 #73 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en karrierekvinne som aldri har vært sammen med karrieremenn. Likevel var det som regel meg som måtte ta syke barn-dager og lignende fordi mennenes arbeidsgivere laget helvete. Anonymkode: 1c409...d66 Da har nok mannen din slitt med en arbeidsgiver med 1930talls holdninger, desverre. Det er fortsatt noen av dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #74 Del Skrevet 2. september 2023 Thanos skrev (33 minutter siden): Da har nok mannen din slitt med en arbeidsgiver med 1930talls holdninger, desverre. Det er fortsatt noen av dem. Det var snakk om tre menn. To fedre og en stefar. Forskjellige arbeidsgivere, forskjellige bransjer. Anonymkode: 1c409...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 4. september 2023 #75 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 14.52): Det var snakk om tre menn. To fedre og en stefar. Forskjellige arbeidsgivere, forskjellige bransjer. Anonymkode: 1c409...d66 Hvor bor du? Jeg har aldri opplevd dette. Og ingen av mine brødre eller kompiser heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #76 Del Skrevet 6. september 2023 On 9/1/2023 at 5:07 PM, AnonymBruker said: Det stemmer nok. Er ikke så lenge siden en milliardærfar skrøt av at han aldri hadde trillet barnevogn. En mor kunne selvsagt aldri sluppet unna med å si noe slikt. Anonymkode: 93495...a53 Har også sett milliardærmenn flytte til utlandet av skattemessgige hensyn og lat tkona og barna bli igjen i Norge. Igjen, dette kunne ingen kvinne gjort. Anonymkode: 93495...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #77 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 8.59): Nå har denne myten blitt motbevist: https://www.nrk.no/trondelag/forskjell-i-lonn-mellom-kvinner-og-menn_-mye-ulik-lonn-for-likt-arbeid_-viser-ny-forskning-1.16199902 https://www.sv.uio.no/iss/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/kvinner-tjener-mindre-enn-menn-med-samme-jobb.html Dette er nyere forskning, fra 2022. Så dere som mener at kvinner og menn får lik lønn hvis de jobber like mye hos samme arbeidsgiver, tar feil. Det er fortsatt gutteklubben grei som gjelder, dessverre. https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2020/januar/er-gutteklubben-grei-virkelig-bare-en-myte/ https://kristiania.brage.unit.no/kristiania-xmlui/bitstream/handle/11250/2565428/BCR3102_333406_333409_333633.pdf?sequence=1&isAllowed=y https://e24.no/naeringsliv/i/Ql6MKW/kommentar-den-best-kvalifiserte-er-som-regel-en-mann Det som omtales i den siste linken, har jeg selv opplevd. Ved intern ansettelse av leder ble en mye yngre, mindre erfaren og dårligere kvalifisert mann ansatt fremfor meg (kvinne). Så sendte de ham på kurs for å "fylle hullene" i kompetansen hans. Når de i stedet for kunne få meg til å virke i stillingen fra dag 1, uten kurs, for den samme lønna. Anonymkode: 1c409...d66 Jeg jobber som sykepleier på natt. En mannlig kollega som også er sykepleier fikk 20k mer enn meg i samme jobb og samme ansiennitet (utdannet i samme kull). Årsak? Ingen vet helt sikkert, men ryktene skal ha det til at han hadde planer om å si opp, men at sjefen overtalte ham til,å bli værende hvorpå det ble forhandlet lønn. Han skiftet likevel jobb tilslutt. Lønnsforskjeller mellom menn og kvinner samme jobb ofte handler om personlige lønnsforhandlinger. Menn er flinkere med personlig lønnsforhandling. Vi kvinner er ‘for snille og flinke’. Og mange aner ikke en gang at man kan lønnsforhandle i alle jobber og bransjer. Også offentlig. Anonymkode: a8a02...13f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #78 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 10.47): Sånn sett kan man si noen mannsdominerte bedrifter diskriminerer menn heller i selve ansettelsesprosessen fordi de ønsker å få inn flere kvinner. Arbeidsgiverene mine har vært villige til å senke standarden for å få inn kvinner (og minoriteter). Det er et uttalt mål med «mangfold» og det å ha kvinner og personer med mørk hud tar seg godt ut på bilder (mens f.eks nevro-diversitet er vanskeligere å få godhets-poeng for) Anonymkode: 2e366...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå