Gå til innhold

Hva er «normal» mengde frokost for en 7-8 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare nysgjerrig! Min gutt ber alltid om mer og jeg er usikker på om det er fordi det er bare er godt eller om han faktisk er mer sulten. 

Anonymkode: 686e1...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor sulten ditt barn er kan ikke vi vite. Alt under 4 skiver er normalt. 

Anonymkode: dbe5f...0f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare nysgjerrig! Min gutt ber alltid om mer og jeg er usikker på om det er fordi det er bare er godt eller om han faktisk er mer sulten. 

Anonymkode: 686e1...e3a

Frokost er et måltid jeg tenker man kan spise det man orker. Og bli skikkelig mett. 

Det kommer jo helt an på hva slags frokost han spiser, er det sjokoladepålegg eller frokostblandinger med sukker, bør man begrense det. 

Men grove brødskiver med næringsrikt pålegg, havregrøt eller lignende, da er det greit å spise seg mett og god. 

Og hvordan er han ellers i matveien, aktivitet osv? 

Er ingen fasit på dette. Vet om flere barn som ikke spiser særlig frokost, men mye lunsj. Selv kunne jeg spise en gedigen frokost, det kan jeg forresten fortsatt gjøre, nå i voksen alder :)

Anonymkode: 326d9...e93

• Liker 6
Skrevet

Det er jo enorm forskjell på hva barn spiser. Noen er kjempesultne til frokost og sluker flere skiver mens andre er ikke sultne så tidlig og spiser heller mer til lunsj. Jeg synes man skal være svært forsiktig med å begrense mengde normal mat til barn, han skal jo spise til han er mett, ikke til du synes det er nok. Så fremt han ikke sitter og stapper innpå loff med nugatti ville jeg latt ham styre dette helt selv. 

• Liker 6
Skrevet

1 til 2 brødskiver. 

Anonymkode: 2c1e3...a5c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For min null

Anonymkode: 9cee6...c66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her får 9-åringen to knekkebrød med ost,samt melk. 

Han lider av overvekt, så vi må følge med. Hadde han skulle spist til han var mett, hadde han sikkert spist 3-4 ganger så mye.

Anonymkode: da4c3...f6b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på barnet. 

Et barn i 7-8 års alder kan være i en "vokseperiode" eller på vei inn i en "vokseperiode" og trenge enorme mengder mat. 
Eller de kan være lite sultne til frokost, og klare seg med en eplebit. 

Om du er reelt bekymret for at barnet spiser uten å kjenne at det blir mett, så tar du en tur til legen. (Det er et lite mindretall barn som ikke kjenner metthetsfølelse, og som må begrenses i hva de spiser. Men det er det i så fall medisinske grunner til. Og det skal da kun gjøres i samråd med lege.) 

Jeg ville gitt mat så lenge barnet fortsatt sa det var sultent.

Anonymkode: 5a38e...309

• Liker 2
Skrevet

1-2 brødskiver, eller en bolle frokostblanding 

Anonymkode: d69da...05b

• Liker 2
Skrevet

Er barnet overvektig? Hvis barne er tynt ville jeg ikke satt noen grense

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min 9-åring spiser en banan, hvis jeg i det hele tatt får i henne frokost. 

Skrevet

Gi ren og råvarebasert mat.

Gir du frokostblanding eller lyst brød med sjokoladepålegg så kan nesten alle barn spise ubegrenset.

Anonymkode: d3216...077

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

1-2 brødskiver, eller en bolle frokostblanding 

Man gir ikke barn dessert/godteri til frokost.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man gir ikke barn dessert/godteri til frokost.

Uff - stakkars barnet ditt. Setter du frem en bolle med frokostblanding til lørdagsgodt? Eller dessert på julaften?

Anonymkode: 43d8f...091

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uff - stakkars barnet ditt. Setter du frem en bolle med frokostblanding til lørdagsgodt? Eller dessert på julaften?

Anonymkode: 43d8f...091

Hun mener nok en skål med frokostblanding. I deler av Østfold (og muligens flere steder) er det vanlig å bruke uttrykket "bolle" for det de fleste andre kaller skål. Altså ikke i betydningen "hvetebolle",

Anonymkode: c571e...f91

• Nyttig 1
Skrevet

Sønnen vår spiser to ganske store tallerkner med havregrøt 😅 Normalvektig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her får 9-åringen to knekkebrød med ost,samt melk. 

Han lider av overvekt, så vi må følge med. Hadde han skulle spist til han var mett, hadde han sikkert spist 3-4 ganger så mye.

Anonymkode: da4c3...f6b

Et alternativ er selvsagt å gi barnet mer proteiner og litt fett til frokost slik at blodsukkernivået forblir jevnere og han holder seg mett lengre enn på to knekkebrød.

Anonymkode: 81ac6...4ad

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Min 8-åring er ikke så glad i frokost, men spiser litt hver dag uansett. Vanlige frokoster her:

- en liten skål med havregrøt

- en brødskive og litt gresk yoghurt (eller cottage cheese)

- et speilegg og en brødskive 

Anonymkode: 0a696...742

• Liker 1
Skrevet

Er han overvektig, eller har for bratt kurve oppover? Godt å spise seg mett til frokost, så han har god energi til skole. Er det snakk om 6-7 brødskiver, er det gjerne litt voldsomt. Pass på at brødet er grovt, pålegget er sunt, og gjerne ha litt grønnsaker på eller ved siden av. Nugatti bør begrenses til helg.

Anonymkode: 2960d...95a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun mener nok en skål med frokostblanding. I deler av Østfold (og muligens flere steder) er det vanlig å bruke uttrykket "bolle" for det de fleste andre kaller skål. Altså ikke i betydningen "hvetebolle",

Anonymkode: c571e...f91

Vedkommende forsto nok det og siktet til frokostblandingen.

Anonymkode: 78648...f07

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...