Gjest Noskapin Skrevet 31. august 2023 #1 Del Skrevet 31. august 2023 Til andre som er født tidlig/midten av 80 tallet. Hva tenker dere var bedre med samfunnet/omgivelser/omstendigheter fra deres oppvekst er bedre enn for de som er født siste 10-15 år .. Og er det noe nå som er bedre en "gamle dager"? Selv født medio-80 og har noen tanker, men vil høre med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Del Skrevet 31. august 2023 Noskapin skrev (3 timer siden): Til andre som er født tidlig/midten av 80 tallet. Hva tenker dere var bedre med samfunnet/omgivelser/omstendigheter fra deres oppvekst er bedre enn for de som er født siste 10-15 år .. Og er det noe nå som er bedre en "gamle dager"? Selv født medio-80 og har noen tanker, men vil høre med andre. Jeg burde ikke svare siden jeg er født 20 år før dette. Likevel; slike tråder er litt interessante og det viser at selv relativt unge folk (sett gjennom mine øyne) reflekterer over oppveksten dagens barn må gjennom. Jeg tenker jo at de som er født midt på 80-tallet var unge på 90- og 2000- tallet. De har kanskje ikke fått internettrevolusjonen inn fra barnsben av, men de har nok hatt et forhold til spilling på datamaskin, video og mange tv-kanaler. Det var nok en forsmak på hvordan det er i dag. Fra å være mye ute og leke og sosialisere kunne man se mange unge passivisere seg foran en eller annen skjerm. Det er selvfølgelig mye mer ekstremt i dag, men det var nok starten på "Skjermenes Tidsalder!". Anonymkode: 9b2a6...9c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askjiir Skrevet 31. august 2023 #3 Del Skrevet 31. august 2023 4 hours ago, Noskapin said: Til andre som er født tidlig/midten av 80 tallet. Hva tenker dere var bedre med samfunnet/omgivelser/omstendigheter fra deres oppvekst er bedre enn for de som er født siste 10-15 år .. Og er det noe nå som er bedre en "gamle dager"? Selv født medio-80 og har noen tanker, men vil høre med andre. Det er mye bedre nå enn på 80-90 tallet, folk som sier noe annet må få av seg nostalgi brillene. Eneste irriterende tingen i dag er at folk stirrer for mye på telefonen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Noskapin Skrevet 31. august 2023 #4 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg tenker at min generasjon er kanskje litt mer selvstendig. Vi ble ikke kjørt rundt til alle aktiviteter. Føler vel også at det i min barndom var mer vanlig å bare stikke bort til venner å ringe på (hadde jo ikke mobil). Og tenker at det ikke kan være lett å være ung med så mye som skjer på SoMe. Utfrysninger, likes/ikke likes. Spre bilder/rykter på ulike apper. Mye mer fokus/press på utseende, mat etc. Mulig jeg er på jordet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 31. august 2023 #5 Del Skrevet 31. august 2023 Var ung på 80-tallet. Bekymringløs, fri, fikk alltid høre at du kan bli hva du vil, masse fysisk aktivitet og alltid sammen med venner, rom for alle mulige klesstiler, foreldre med god råd, gode skoler der timene ble brukt til undervisning, ikke alt mulig annet. Gode lærere som ikke var utslitte av å måtte drive med andre ting enn undervisning. Vi var engstelige for Sovjet og atomkrig, ellers var det ingenting som var farlig. Vi var selvstendige og vant til å ordne opp selv. Fikk en gradvis opplæring mot voksenlivet, og etter vgs var det en selvfølge at man klarte seg selv. 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Del Skrevet 31. august 2023 Viki6 skrev (2 minutter siden): Var ung på 80-tallet. Bekymringløs, fri, fikk alltid høre at du kan bli hva du vil, masse fysisk aktivitet og alltid sammen med venner, rom for alle mulige klesstiler, foreldre med god råd, gode skoler der timene ble brukt til undervisning, ikke alt mulig annet. Gode lærere som ikke var utslitte av å måtte drive med andre ting enn undervisning. Vi var engstelige for Sovjet og atomkrig, ellers var det ingenting som var farlig. Vi var selvstendige og vant til å ordne opp selv. Fikk en gradvis opplæring mot voksenlivet, og etter vgs var det en selvfølge at man klarte seg selv. det er snakk om 80-tallet, ikke 50-tallet… atom krig? Anonymkode: 7749b...1c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg tror ikke det er utelukkende positivt at sosiale medier er såpass utbredt som det er, jeg ser at det kan være mye mobbing/utfrysning og andre negative konsekvenser av det. Men å vokse opp på 90/00 tallet var jo ikke bare bare som alle skal ha det fram til. Jeg husker blandt annet med gru hvordan både jessica simpson, baby-spice og britney ble uthengt fordi de ble oppfattet som feite. Anonymkode: a2cd3...e8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): det er snakk om 80-tallet, ikke 50-tallet… atom krig? Anonymkode: 7749b...1c2 Faren for atomkrig var noe man i aller høyeste grad var klar over med datidens Sovjet før Gorbatsjov; hvorfor tror du at "Nei til atomvåpen" (stiftet i 1979) hadde sin storhetstid i 1980-årene ...? Filmen "The Day After" ble vist på NRK i 1985, og skremte mange: Anonymkode: b763c...09f 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): det er snakk om 80-tallet, ikke 50-tallet… atom krig? Anonymkode: 7749b...1c2 Du har ikke hørt om den kalde krigen: fra etter andre verdenskrig til 1990 ca? Anonymkode: 9a395...7c0 13 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Del Skrevet 31. august 2023 Født i 86 og jeg husker at vi gikk til skolen og hjem alene, fra starten inførsteklasse (ca 1,5 km hver vei fra boligfelt og inn i bysentrum). Nå føler jeg meg som et utskudd når jeg foreslår å sender min ferske førsteklassing 1 km alene til skolen igjennom boligfelt med mobilklokke. Anonymkode: 639e9...edc 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg burde ikke svare siden jeg er født 20 år før dette. Likevel; slike tråder er litt interessante og det viser at selv relativt unge folk (sett gjennom mine øyne) reflekterer over oppveksten dagens barn må gjennom. Jeg tenker jo at de som er født midt på 80-tallet var unge på 90- og 2000- tallet. De har kanskje ikke fått internettrevolusjonen inn fra barnsben av, men de har nok hatt et forhold til spilling på datamaskin, video og mange tv-kanaler. Det var nok en forsmak på hvordan det er i dag. Fra å være mye ute og leke og sosialisere kunne man se mange unge passivisere seg foran en eller annen skjerm. Det er selvfølgelig mye mer ekstremt i dag, men det var nok starten på "Skjermenes Tidsalder!". Anonymkode: 9b2a6...9c6 Mange av oss som var barn/ungdom på 80/90-tallet har egentlig opplevd begge "verdener". Fra barnsben av hadde vi ikke hverken mobiltelefoner, pc eller TV-spill, dette begynte vel å komme på nittitallet for de fleste jeg kjenner. Det vil si at vi hadde en ganske teknologifri tidlig barndom, og som "store" barn og ungdom begynte de første pc'ene og tv-spillene å komme. Internett fikk vi ikke før i ca 95/96, og mobiltelefon litt senere. Så har opplevd begge deler, der man i større grad måtte være ute og finne på ting og de senere barne- og ungdomsårene der man tok i bruk TV-spill og pc. Fordeler og bakdeler med begge deler. Ok barndom uten for mange distraksjoner, samtidig som man fikk muligheten til å lære seg å beherske det digitale som er nødvendig i dagens liv. Anonymkode: cc243...a67 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ikke hørt om den kalde krigen: fra etter andre verdenskrig til 1990 ca? Anonymkode: 9a395...7c0 1980-årene ville nok bli husket på en annen måte hvis det hadde brutt ut atomkrig i 1983 som følge av falsk alarm; hadde ikke Petrov tatt sjansen på å ignorere dette, noe som for øvrig ødela karierren hans, hadde vi levd i restene av en askehaug: https://en.wikipedia.org/wiki/1983_Soviet_nuclear_false_alarm_incident Lurer forresten på hva den yngre generasjon egentlig lærer på skolen idag når kunnskapene er så mangelfulle at de ikke engang kjenner til den kalde krigen. Anonymkode: b763c...09f 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg er født tidlig på 80-tallet, og husker barndom og ungdomstid som mye mer bekymringsfritt enn det oppleves for dagens ungdom. Jeg har egne barn og arbeider med ungdom, og min opplevelse er at sosiale medier kan være ødeleggende for mange (nei, ikke alt er ille med sosiale medier, men det kan virkelig skape utfordringer.. ;)) Det oppstår mye krangling, baksnakking, utfrysning og annet på diverse kanaler som TikTok, snapchat osv., og dette dras med til virkeligheten. Man mobbes på nett ved å ikke få likerklikk eller bli "unfriendet" og "unfollowed". Det er så lite og ubetydelig, men likevel så stort for en ungdom. Og ting som holdt seg på et trinn eller i en skolekrets før, spres nå over hele byen. Alt blir mye større for "alle" vet, og folk du egentlig ikke kjenner, men er venn med på sos.med. spiller plutselig en mye større rolle når de blir med på en slik "aksjon" mot noen. Bilder og videoer spres, og krangler mellom venner bli allemannseie. I tillegg har influensere i alle former og fasonger tilgang på ungdom som er i en fase i live der de søker trygghet i å være som andre. Å se tynne kropper og vellykkede folk hver dag, kan ha stor påvirkning på selvbildet til barn og ungdom. Kommunikasjon er en annen ting. Å være sosiale og kommunisere på en tydelig måte, har blitt vanskeligere for ungdom. De føler seg utrygge uten mobilen, og det sier jo sitt. Positivt er jo at man kan holde kontakten med flere, og at man vha. smartklokker kan være tryggere når man sender barna av sted til venner. Så alt er ikke bare negativt, men vil si at jeg mener at ungdom hadde det enklere før enn nå med alt press. Anonymkode: 79a8e...41f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): det er snakk om 80-tallet, ikke 50-tallet… atom krig? Anonymkode: 7749b...1c2 Har du hørt om Sovjet, den kalde krigen osv? Anonymkode: 74f4d...d34 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Del Skrevet 31. august 2023 Noskapin skrev (6 timer siden): Til andre som er født tidlig/midten av 80 tallet. Hva tenker dere var bedre med samfunnet/omgivelser/omstendigheter fra deres oppvekst er bedre enn for de som er født siste 10-15 år .. Og er det noe nå som er bedre en "gamle dager"? Selv født medio-80 og har noen tanker, men vil høre med andre. Før gikk det an mene noe. Man hadde ytringsfrihet. I dag kan man ikke mene noe før man blir stemplet for det ene eller det andre. Filmer i dag er bare søppel pga woke. Alt skal ødelegges for å gjøre det politisk korrekt. Anonymkode: 6691b...4f5 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før gikk det an mene noe. Man hadde ytringsfrihet. I dag kan man ikke mene noe før man blir stemplet for det ene eller det andre. Filmer i dag er bare søppel pga woke. Alt skal ødelegges for å gjøre det politisk korrekt. Anonymkode: 6691b...4f5 Regner med du følger Critical drinker på YT Anonymkode: 34b09...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #17 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker jo at de som er født midt på 80-tallet var unge på 90- og 2000- tallet. De har kanskje ikke fått internettrevolusjonen inn fra barnsben av, men de har nok hatt et forhold til spilling på datamaskin, video og mange tv-kanaler. Det var nok en forsmak på hvordan det er i dag. Fra å være mye ute og leke og sosialisere kunne man se mange unge passivisere seg foran en eller annen skjerm. Det er selvfølgelig mye mer ekstremt i dag, men det var nok starten på "Skjermenes Tidsalder!". Anonymkode: 9b2a6...9c6 Jeg er født i 81. Vi har jo fått med oss barneårene uten internett, og vi har sett hvordan utviklingen har gått. På ungdomsskolen (fra midten av 90-tallet) kom faget EDB inn. Da begynte det å bli normalt med stasjonær datamaskin i folks hjem. Sånn smått så kom også internett. Før dette var jo nintendo store, og det spilte vi fra barneskolen. Flere kanaler ble normalt på midten av 90-tallet. Da vi gikk på vgs, hadde de færreste mobil. Vi snakka sammen i pausene, vi avtale aktiviteter og ikke minst så kom vi som avtalt. Selv bodde jeg i Stavanger og tok bussen overalt. Var også mye i Sandnes. Husker vi farta mye rundt, var med masse folk og opplevde kjempemasse ting sammen. Hustelefonen var normen, og vi kunne utrolig mange telefonnummer utenatt. Er veldig glad jeg slapp å vokse opp med smarttelefon og sosiale medier. Ingen frykt over å bli tatt bilde av i hutt og pine, slapp å sammenlikne meg med hele verden osv. Det hadde jeg nok ikke takla veldig godt, spesielt siden det ikke var noen hjemme å snakke med om stort og smått. Har selv en 13 år gammel datter, og hun har ikke fått sosial medier enda. Anonymkode: 0a6bb...7ae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 31. august 2023 #18 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er snakk om 80-tallet, ikke 50-tallet… atom krig? Anonymkode: 7749b...1c2 80 tallet ligger i slutten av den kalde krigen. Vi begynte å få en forståelse over hvor lite som skulle til før krig kunne starte, gjennom at det ble avslørt hvor spent situasjonen var, vi hadde en Ronald Reagan som ytet aktivt press mot Sovjet, og Sovjet var på kollapsens rand og faktisk kollapset. Vi har stort sett aldri vært nærmere en troverdig altoppslukende atomkrig, faktisk mye nærmere enn nå. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Født i 86 og jeg husker at vi gikk til skolen og hjem alene, fra starten inførsteklasse (ca 1,5 km hver vei fra boligfelt og inn i bysentrum). Nå føler jeg meg som et utskudd når jeg foreslår å sender min ferske førsteklassing 1 km alene til skolen igjennom boligfelt med mobilklokke. Anonymkode: 639e9...edc Bor i en storby, og vi har sendt alle barna alene etter et par dager. Helt vanlig her. Trygg og god skolevei da. Så det er vanlig fremdeles. Også født på 80-tallet. Tror barna hadde litt mer respekt for voksne på skolen, og at det bidrog til lette læringsmiljø. Her er det i alle fall veldig stor uro på skolen. SoMe er jo en utfordring, noe som må læres fra tidlig av, som en ny del av barneoppdragelsen. Tror også vi var litt mer uorganisert aktive. Jeg skal det være organiserte idretter, helst ha 4 stk.. Men dette er jo slik foreldre kan velge selv. Men mye tror jeg også er bedre. Kostholdsråd (ultraprosessert mat var jo det som var sundt på 90-tallet) , oppdragelse, utvalg av aktiviteter. Det bare er så mye informasjon og råd at man er litt i en jungel. Så foreldrene må selv finne en fin sti å gå. Anonymkode: e36d2...907 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 31. august 2023 #20 Del Skrevet 31. august 2023 Bare siden min barndom (94), har det blitt stor forandring, hvorav mesteparten er å anse som negativt. Noe er nok bedre også, men samlet sett - definitivt negativt. En ting jeg legger veldig merke til med dagens barn, som en forskjell fra tidligere, er at hvis de ikke har skjerm eller en bestemt aktivitet, så aner de ikke hva de skal finne på. De klarer ikke komme på én eneste ting å gjøre, selv om de har mye mer leker enn vi hadde. Til og med når de er flere sammen, klarer de ikke finne på noe å gjøre ... De blir også "voksne" mye raskere. Barneskolebarn oppfører seg som ungdom/unge voksne, og tenåringer oppfører seg som om de er 20+. 7-åringer sier de er for gamle for Lego... Jeg og mannen er ikke for gamle for Lego. 🤷🏻♀️ 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå