Gå til innhold

Er rasekatter vanskeligere å ha som kjæledyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på katter som gies bort på finn.no, og synes det er rart at flere rasekatter gies bort når de er veldig dyre, men tenker de muligens er vanskelige å temme og at de krever mye stimuli?

Jeg har dårlige erfaringer med Bengalkatter som kan være svært dominerende mot både folk og katter, så skjønner godt at folk gir bort de.

Katteraser som Norsk Skogkatt, Scottish Stright og Sibirkatt har mye pels som krever vedlikehold, og ikke alle orker det kanskje?

Eller er rasekatter krevende?

Anonymkode: 7713a...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste bengalkattene som gis bort, er tica registrerte. Så mest sannsynlig er de blandingskatter. 

Vet man hva en Bengal krever, er de kjempeflotte katter. Samme med andre rasekatter. Det er jo derfor vi har forskjellige raser. For å kunne spesifisere hva som er ønskelig atferd. 

Anonymkode: 6ec07...a14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangaler er krevende,men veldig koselige katter ❤️blir inderlig glad i de,akkurat som de andre kattene vi har❤️

Har skogskatter også,og pelsen er lengre så må børste hver dag,men det må de alle(bortsett fra bengalen)uansett🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sykere i det minste, så kanskje det føller med en lang liste dyre medisiner? Jeg tror generelt voksne katter er vanskelige å kvitte seg med, alle ønsker seg en søt liten kattunge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengalkatter har jo et høyt energinivå, men for andre raser er min erfaring motsatt. Med huskatter vet man aldri hvordan de har hatt det i begynnelsen av livet, så de har pftere adferdsproblemer av forskjellig slag. Nå har jeg vært heldig og fått kjøpebrasekatter av veldig dyktige oppdrettere som tar sosialisering på alvor, og de har vært langt enklere å ha med å gjøre enn huskattene jeg har hatt.

Med rasekatter har man jo også litt mer kontroll over gemytt og energinivå, selv om det er store individuelle forskjeller innad i en rase. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scottish straight har ofte helseproblemer, man trodde det var begrenset til fold, men nei. Mange Scottish med leddproblemer og HCM, sistnevnte sniker seg på og oppdages gjerne ikke på vanlig helsekontroll før det er for sent.

Anonymkode: b1bbc...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bengaler er vanskelige hvis eieren ikke er forberedt og bestemt på et aktivt liv. 

Har selv en bengal og det er daglige turer, leke 2 timer om dagen og vi driver med trening for å lære pus triks. Gjør vi mindre så blir pus understimulert. Noe mange eiere sliter med. 

Så ja mange er ikke forberedt for ansvaret som kommer med en rasekatt desverre 🙄

Anonymkode: 8bd34...2df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gis bort svært få rasekatter på finn.no eller andre steder. Det handler heller om blandingskatter som er 1/2 eller 1/4 rasekatt som fremsnakkes som rasekatt. Disse har ukjent stamtavle og ingen papirer og er pr definisjon ikke en rasekatt.
Det er også en del rasekatter som "gis bort" gjennom forvertavtale, men det innebærer at oppdretter får bruke katten i avl i en bestemt periode, før den blir kastrert og fullstendig overført på ny eier.

Katter med semilang eller lang pels er krevende på den måten at de trenger jevnlig pelsstell for å unngå knuter i pelsen, kattehår i hele huset og at katten gulper opp hårballer. Noen rasekatter (på lik linje med noen blandingskatter) er aktive og trenger mye stimuli i form av mye lek og gjerne læring av triks, og noen har stort behov for å gå ute. Andre rasekatter (og blandingskatter) er mer rolige og trives godt med et mer bedagelig liv og bare litt lek innimellom.

Jeg har to ragdollkatter og de er alt annet enn vanskelige å ha i hus. Selvsagt er de lekne og trenger lek av og til for å ikke bli full av ramp og få helt raptus, men de er bedagelig anlagt og svært sosiale og menneskeglade katter. De er lett å sosialisere med både mennesker og andre dyr. Det største "problemet" med ragdolls er at de gjerne følger etter deg overalt og gjerne vil være med på alt, men det synes jeg er et luksusproblem :)

Anonymkode: 55fd1...3f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

De er sykere i det minste, så kanskje det føller med en lang liste dyre medisiner? Jeg tror generelt voksne katter er vanskelige å kvitte seg med, alle ønsker seg en søt liten kattunge. 

Har du kilder på at rasekatter generelt er sykere?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye adferdsproblemer hos rasekatter skyldes at de er innekatter og dermed understimulert. Det er også vanligere å holde rasekatter som innekatter, og for feks bengal, som har høyt driv er dette veldig ugunstig. I mitt nabolag flyr det flere bengaler rundt, og de er harmoniske og vennlige. Har annen rasekatt som utekatt selv, og han er også low maintance, akkurat som huskatter jeg har hatt før. 

Anonymkode: 1fdce...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Rasekatter blir oftere tatt med til veterinær, så sykdommer oppdages oftere. De er ikke nødvendigvis sykere enn blandingskatter.

Anonymkode: 627c4...cd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du kilder på at rasekatter generelt er sykere?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rasekatter blir oftere tatt med til veterinær, så sykdommer oppdages oftere. De er ikke nødvendigvis sykere enn blandingskatter.

Anonymkode: 627c4...cd1

Jo det er de. 

Huskatten er en blandingskatt og har derfor større variasjon i genene. Det gjør at den er mindre utsatt for arvelige eller rasespesifikke lidelser, forklarer Fossem Nygaard.

https://www.if.no/magasinet/katt/kjope-katt/frisk-katterase

I tillegg til kilden vill jeg legge til at det er allmennkunnskaper blant dyreinteresserte mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bengalkatt og den er ikke mer krevende enn alle andre katter jeg har hatt tidligere. Min bengal får være ute og kose seg, klatrer i trær, fanger mus og er ikke sperret inne og understimulert. Han er snart 10 år og frisk.  

Anonymkode: bdf8c...6d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har norsk skogkatt og sibirkatt. Jeg valgte disse rasene utifra gemytt, og er veldig fornøyd. Nydelige katter som er rolige og enkle. Krever noe pelsstell. 

Har tidligere hatt siameser. Veldig glad i rasen, men med et travelt familieliv følte jeg ikke det ble rett. Det er aktive katter, som krever mye. 

Anonymkode: 03725...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasekatt er så klart enklere å ha en vanlig huskatt. De avler jo frem visse egenskaper, ergo så vet man mye bedre hva man får enn hvis man henter en huskatt. 

Hadde jeg vist det jeg i dag vet hadde jeg kjøpt rasekatt da jeg ville ha en innekatt, men den jeg har umulig kan leve lykkelig som ren innekatt. Han har det trist hele vinteren og nekter å leke uansett hva man gjør. Han har behov for å være mye å jakte ( sitte i ro samme sted i timer til rett hytte kommer).

Anonymkode: 76ca7...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med Ragdoll, men synes den var litt vanskeligere enn huskatt. Ene problemet var sykdom. Den var sykere enn huskattene, og døde av hjertesykdom allerede som 12-åring. I tillegg manglet den til en viss grad "sunn fornuft". Den trivdes best med å få være ute, men den måtte læres opp til å passe seg for farer. Den skjønte ikke av seg selv at biler er farlig for eksempel. 

Anonymkode: 333ca...b6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhodet ikke. Jeg har verdens skjønneste Maine Coon, hun er så kul og god! Følger etter meg overalt, og er veldig kosete. Elsker å ligge oppå meg for å se på tv blant annet, det er så koselig! Hun er utekatt men går aldri langt unna. Jeg kan virkelig anbefale denne rasen. Har også hatt sibirkatt, hun var også utrolig fin men ganske skvetten. Og døde bare 8 år gammel pga hun ble akutt lam. Sykdommer kan skje alle altså. Jeg har også en gatemix, og han er mye villere, maser mer etter å gå ut. 

Anonymkode: 6d620...40e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bengal og synes han er en herlig katt. Vår får være så mye ute som han vil, kan klatre i trær og fange mus. Lever et aktivt og selvstendig liv. Han hadde ikke trivdes som innekatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nydelig sibirkatt. Vi valgte henne pga lynne. Det er en del pelsstell, men det visste vi. Man må jo lese seg opp på den rasen man har tenkt å kjøpe, det blir best for både katt og eier. 

Anonymkode: d7d15...3f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...