Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen insisterer på å gjøre absolutt alt selv. Og det er jo bare fantastisk at han er så flink til alt mulig, men problemet er at det rett og slett ikke finnes nok timer i døgnet. Han jobber selvsagt, og gjerne flere timer overtid hver dag. I tillegg til noe helgearbeid. Hjemme skal alt gjøres selv:

Han maler huset selv. 

Snekkerer selv, pusser opp, utbedrer feil, bygger på og så videre. 

Han insisterer på å feie selv (det er lov, feieren må bare kontrollere etterpå). 

Han reparerer bilene selv, skifter dekk, legger om nye dekk på felger når de må byttes, feilsøker og utbedrer elektronisk, lakker og retter opp, bytter bremser, fyller oljer og spylerveske, og så videre. 

Han driver med vannet (vi har brønn): Klorer, vedlikeholder renseanlegg, tester PH, tar vannprøver, spyler gjennom rørene, tapper ned og skrubber brønnnen jevnlig.

Han ordner kloakken (vi har egen tank) hvis det er noe galt med den. 

Han insisterer på å dyrke maten selv, det vi klarer av grønnsaker og poteter, jakte selv, slakte selv, lage mest mulig fra bunnen av. 

Og alt dette er vel og bra det, og jeg gjør så mye jeg både kan og klarer for å avlaste - men denne livsstilen er jo ikke forenelig med arbeid utenfor hjemmet. Nå har vi ikke hatt tid til å gjøre opp ved, og det er et kjempeproblem for ham. Han kan nemlig ikke kjøpe ved. Det går bare ikke, har jeg forstått. Den må kløyves selv. Til nød kan vi kjøpe et tømmerlass å gjøre opp, men helst skal trærne hugges og kappes selv. 

Jeg har prøvd å få ham til å forstå at noen oppgaver må overlates til andre. Når vi lever i 2023, og alle arbeider lange dager utenfor hjemmet, så må man delegere bort enkelte oppgaver til andre mennesker. Men det nekter han å akseptere.

Så resultatet er at han hele tiden har dårlig samvittighet for at han ikke rekker å gjøre absolutt alt selv, og nå tror jeg faktisk at han kommer til å bli utbrent snart. 

Hvordan få en sånn mann til å forstå at han må overlate noen ting til andre? At vi lever i en annen tid enn besteforeldrene våre gjorde, og at vi i dag har større arbeidsmengde utenfor hjemmet, som fører til at vi ikke har tid til å gjøre alt de gjorde før. Jeg har forsøkt å forklare ham dette, men jeg når ikke inn. Noen synspunkter? 

Anonymkode: 0f450...939

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikke skapt for å jobbe i en fast stilling. Han er bonde i hjertet, la han være bonde.

Anonymkode: bd01a...913

• Nyttig 1
Skrevet

Du får ta deg av jobben utenfor hjemmet, høres ut som om dere ikke trenger så mye penger.

Anonymkode: bd01a...913

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...