AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Jeg er medlem i 2 grupper på fb for foreldre som trenger hjelp. Jeg hjelper gjerne til hvis jeg har muligheten. Men det er mye jeg stusser over. Folk som ber om hjelp til ting selv vi ikke tar oss råd til annet enn en sjeldent gang, særskilt nå med alle økte kostnader. Som eks i ferier så spør de om kino og godteri til hele familien og andre aktiviteter som koster en del. Restaurant besøk. Skikort etc. Til bursdager spør enkelte om opplevelser til barn, bursdagsfeiring samtidig som gave. Spør om bidrag til konfirmasjon og lister opp hva de mangler. Jeg kjenner at jeg blir litt provosert av enkelte av innleggene. De ber om ting vi, med en normal inntekt, sjeldent tar oss råd til. Og da gjerne med "nå er det 4 dager til bursdagen/konf/ferie og vi mangler..." Kanskje jeg er litt unormal som reagerer på det? Har man ikke råd til konfirmasjon, så finner man andre rimeligere alternativer. Konfirmasjon er dyrt og ikke alle har råd til det desverre. I ferier kan man gjøre mye som ikke koster penger, men gir kjempe fine opplevelser for barna. Vi har ikke vært på ferie på 10, men tatt med barna på teltturer, gått på ski, grille i skogen, oppdagelsesferder i naturen, hjemmekino, familie overnatting i stua, rebuser etc etc. Det finnes steder man kan låne utstyr gratis. Jeg har aldri tenkt at de mangler noe fordi de ikke har opplevelser som koster masse penger. Konfirmasjonen til barnet vårt kostet nesten ingenting og vi fikk hjelp av familien. Vi ba veldig få, slik at vi kunne ha det hjemme. Samtidig forstår jeg veldig godt at det er sårt å ikke kunne gi barna sine det man ønsker. At man heletiden må snu og vende på hver krone og føler seg mislykket. Anonymkode: c691e...db4 11 1 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Skrevet 31. august 2023 Konfirmasjon er vel ikke en luksus som bare de rike skal kunne unne barna sine? Jeg skjønner godt at noen ber om penger til det. Anonymkode: a896f...8a2 6 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Skrevet 31. august 2023 Om man ikke får feiret bursdag på flere år, Skjlnner jeg godt de ber om penger til det, sårt for større barn å ikke kunne feire Anonymkode: c305b...236 4 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 Aldri sett sånne grupper på Facebook Anonymkode: a8d81...ddb 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 Altså.... kino, restaurant, bursdagsfeiring og konfirmasjon er helt normale opplevelser, og jeg skjønner godt at de spør om hjelp til dette. Du får det til å høres ut som de forventer treretters, weekendturer og nyeste iPhone..... Helt greit at du er fornøyd med å gi ungene dine kjipe opplevelser, men de fleste andre av oss ønsker mer for barna våre. Anonymkode: 882e1...b00 12 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er medlem i 2 grupper på fb for foreldre som trenger hjelp. Jeg hjelper gjerne til hvis jeg har muligheten. Men det er mye jeg stusser over. Folk som ber om hjelp til ting selv vi ikke tar oss råd til annet enn en sjeldent gang, særskilt nå med alle økte kostnader. Som eks i ferier så spør de om kino og godteri til hele familien og andre aktiviteter som koster en del. Restaurant besøk. Skikort etc. Til bursdager spør enkelte om opplevelser til barn, bursdagsfeiring samtidig som gave. Spør om bidrag til konfirmasjon og lister opp hva de mangler. Jeg kjenner at jeg blir litt provosert av enkelte av innleggene. De ber om ting vi, med en normal inntekt, sjeldent tar oss råd til. Og da gjerne med "nå er det 4 dager til bursdagen/konf/ferie og vi mangler..." Kanskje jeg er litt unormal som reagerer på det? Har man ikke råd til konfirmasjon, så finner man andre rimeligere alternativer. Konfirmasjon er dyrt og ikke alle har råd til det desverre. I ferier kan man gjøre mye som ikke koster penger, men gir kjempe fine opplevelser for barna. Vi har ikke vært på ferie på 10, men tatt med barna på teltturer, gått på ski, grille i skogen, oppdagelsesferder i naturen, hjemmekino, familie overnatting i stua, rebuser etc etc. Det finnes steder man kan låne utstyr gratis. Jeg har aldri tenkt at de mangler noe fordi de ikke har opplevelser som koster masse penger. Konfirmasjonen til barnet vårt kostet nesten ingenting og vi fikk hjelp av familien. Vi ba veldig få, slik at vi kunne ha det hjemme. Samtidig forstår jeg veldig godt at det er sårt å ikke kunne gi barna sine det man ønsker. At man heletiden må snu og vende på hver krone og føler seg mislykket. Anonymkode: c691e...db4 Du vil hjelpe men høres ut som en som trenger hjelp selv. Hvordan kan du kritisere at noen ber om hjelp til kino eller konfirmasjon. Det er jo netopp det som er problemet når man har dårlig råd. At barna ikke lan gjøre ting som er vanlig for de fleste andre Anonymkode: 48937...c8f 14
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): ferier kan man gjøre mye som ikke koster penger, men gir kjempe fine opplevelser for barna. Vi har ikke vært på ferie på 10, men tatt med barna på teltturer, gått på ski, grille i skogen, oppdagelsesferder i naturen, hjemmekino, familie overnatting i stua, rebuser etc etc. Det finnes steder man kan låne utstyr gratis. Jeg har aldri tenkt at de mangler noe fordi de ikke har opplevelser som koster masse penger. Beklager men dette er faktisk veldig kjipe ferier og opplevelser når det kun går i dette. Jeg vokste opp med det selv, jeg husker fortsatt de kinoturene vi fikk donert billetter til. Sammenlignet med de hjemmeferiene var det helt fantastisk å få komme ut og oppleve noe slikt 1-2 ganger i året. Anonymkode: 7564d...a7e 5 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er medlem i 2 grupper på fb for foreldre som trenger hjelp. Jeg hjelper gjerne til hvis jeg har muligheten. Men det er mye jeg stusser over. Folk som ber om hjelp til ting selv vi ikke tar oss råd til annet enn en sjeldent gang, særskilt nå med alle økte kostnader. Som eks i ferier så spør de om kino og godteri til hele familien og andre aktiviteter som koster en del. Restaurant besøk. Skikort etc. Til bursdager spør enkelte om opplevelser til barn, bursdagsfeiring samtidig som gave. Spør om bidrag til konfirmasjon og lister opp hva de mangler. Jeg kjenner at jeg blir litt provosert av enkelte av innleggene. De ber om ting vi, med en normal inntekt, sjeldent tar oss råd til. Og da gjerne med "nå er det 4 dager til bursdagen/konf/ferie og vi mangler..." Kanskje jeg er litt unormal som reagerer på det? Har man ikke råd til konfirmasjon, så finner man andre rimeligere alternativer. Konfirmasjon er dyrt og ikke alle har råd til det desverre. I ferier kan man gjøre mye som ikke koster penger, men gir kjempe fine opplevelser for barna. Vi har ikke vært på ferie på 10, men tatt med barna på teltturer, gått på ski, grille i skogen, oppdagelsesferder i naturen, hjemmekino, familie overnatting i stua, rebuser etc etc. Det finnes steder man kan låne utstyr gratis. Jeg har aldri tenkt at de mangler noe fordi de ikke har opplevelser som koster masse penger. Konfirmasjonen til barnet vårt kostet nesten ingenting og vi fikk hjelp av familien. Vi ba veldig få, slik at vi kunne ha det hjemme. Samtidig forstår jeg veldig godt at det er sårt å ikke kunne gi barna sine det man ønsker. At man heletiden må snu og vende på hver krone og føler seg mislykket. Anonymkode: c691e...db4 Dette har jeg også reagert på når jeg har blitt kjent med noen som har dårlig råd. En fyr med et barn på ti. Far skaffet han ikke en skikkelig seng ( for det sa gutten at han ikke trengte. Så da var det nok at han sov på en madrass ja. ) Og når han spurte om å låne penger så kom det frem i ettertid at nei det var ikke til essensielle ting, det var til ØL. så han lånte pengene mine for å dra ut på PUB for å kjøpe overprisa ØL ja. Jeg ble så eitrandes forbanna at jeg blokkerte han til slutt. Sånn var det hver måned når han ble blakk. Når jeg er blakk så låner jeg på kredittkortet mitt. Jeg spør ikke faren min en gang. Og så spiser jeg ekstremt billig i en periode frem til lønn da. Jeg har ikke masse penger men forstår at jeg må spare opp til ferier og konfirmasjon. Synes det er så merkelig at folk med dårlig råd tror det er vanlig å ikke gjøre det og så skal pengene bare på magisk vis falle ned i hodet på dem når de virkelig trenger noe til ungene sine. Jeg forstår det ikke. Jeg har selv adhd, og tenker at ja kanskje det kan være det, men umedisinert kanskje. Noen må jo ha hjerner med kronisk dårlig økonomisk sans. Anonymkode: ce6c9...554 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Veldig mange har overhodet ikke økonomisk styring.. Anonymkode: 24004...86a 6 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Konfirmasjon er vel ikke en luksus som bare de rike skal kunne unne barna sine? Jeg skjønner godt at noen ber om penger til det. Anonymkode: a896f...8a2 Det trenger jo ikke koste mye. Inviter de nærmeste hjem, bak kake, og lag en gryte feks. Man arrangerer jo ikke sammenkomster større enn man har råd til. Anonymkode: aeba5...e48 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Selv med 1,5 mill inn i året drar vi ikke på kino, for det er svindyrt. Synes folk med dårlig råd forventer mye rart. Anonymkode: 13f29...02b 11 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette har jeg også reagert på når jeg har blitt kjent med noen som har dårlig råd. En fyr med et barn på ti. Far skaffet han ikke en skikkelig seng ( for det sa gutten at han ikke trengte. Så da var det nok at han sov på en madrass ja. ) Og når han spurte om å låne penger så kom det frem i ettertid at nei det var ikke til essensielle ting, det var til ØL. så han lånte pengene mine for å dra ut på PUB for å kjøpe overprisa ØL ja. Jeg ble så eitrandes forbanna at jeg blokkerte han til slutt. Sånn var det hver måned når han ble blakk. Når jeg er blakk så låner jeg på kredittkortet mitt. Jeg spør ikke faren min en gang. Og så spiser jeg ekstremt billig i en periode frem til lønn da. Jeg har ikke masse penger men forstår at jeg må spare opp til ferier og konfirmasjon. Synes det er så merkelig at folk med dårlig råd tror det er vanlig å ikke gjøre det og så skal pengene bare på magisk vis falle ned i hodet på dem når de virkelig trenger noe til ungene sine. Jeg forstår det ikke. Jeg har selv adhd, og tenker at ja kanskje det kan være det, men umedisinert kanskje. Noen må jo ha hjerner med kronisk dårlig økonomisk sans. Anonymkode: ce6c9...554 Fy fader for en dust. Har du dårlig råd så kuttes alkohol, røyk og snus først! Anonymkode: fe2b8...b92 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 Det er jo i kjernen av fattigdoms definisjonen. Fattigdom er nå en gang et relativt begrep. Det er ikke fattigdom å ikke ha penger til luksus. De fleste ser nok på disse tingene som du nevner som luksus, og ikke normal deltagelse i samfunnet. Det er dessverre mange som lever i mer prekære situasjoner enn dette. Som ikke har penger til det nødvendige. Det er tragisk det. Anonymkode: 0ea21...3cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Konfirmasjon er vel ikke en luksus som bare de rike skal kunne unne barna sine? Jeg skjønner godt at noen ber om penger til det. Anonymkode: a896f...8a2 Har man liten inntekt får man oftes støtte av nav til konfirmasjon. Også må man justere etter hva man har. Å legge ut innlegg noen dager før konfirmasjon om hva en mangler synes jeg er frekt, særskilt når man spør om gave til konfirmanten. Vi hadde konfirmasjon nå før sommeren. Vi har normal inntekt, men pga økte priser om dagen måtte vi justere ganske mye på budsjettet og gjøre det billigst mulig. Vi var på nippet til å avlyse konfirmasjonen og heller ta det når vi hadde bedre råd, og heller gi han det vi hadde spart opp i gave i stede. Når man ikke har råd til klær, mat etc til barna sine, så er faktisk ikke en konfirmasjon nødvendig. Jeg kjenner flere som har latt være å feire. Jeg kjenner også til folk med dårlig råd, men som har 60 gjester, stort lokale, catering etc. Ts Anonymkode: c691e...db4 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Selv med 1,5 mill inn i året drar vi ikke på kino, for det er svindyrt. Synes folk med dårlig råd forventer mye rart. Anonymkode: 13f29...02b Ja, samme her. Det er dyrt. Ts Anonymkode: c691e...db4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #17 Skrevet 31. august 2023 Kino er da vel ikke kjempe dyrt? 😅 Anonymkode: abc43...a3a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #18 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vil hjelpe men høres ut som en som trenger hjelp selv. Hvordan kan du kritisere at noen ber om hjelp til kino eller konfirmasjon. Det er jo netopp det som er problemet når man har dårlig råd. At barna ikke lan gjøre ting som er vanlig for de fleste andre Anonymkode: 48937...c8f Jeg bidrar gjerne med kake, pølser, ballonger etc til bursdager. Men ikke kino, middag ute eller andre opplevelser. Det er dyre ting. Har man dårlig råd må man justere på kravene. Jeg har vært der selv. Det finnes også hjelp å få til slike ting for familier med liten inntekt. Det finnes gratis camper og aktiviteter på flere frivillighetssentraler. Et år var sønnen min med en uke med tusenfryd, kino, fangene på fortet osv gratis gjennom frivillighetssentralen. Tar man litt bryet til å undersøke og følge med er det ganske mange flotte tilbud og hjelp man kan få. Har man ikke lav inntekt er det såklart vanskeligere å få hjelp, da handler det som oftes om dårlig økonomistyring. Ts Anonymkode: c691e...db4 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #19 Skrevet 31. august 2023 Si meg, er du sjefen over hva mennesker med dårlig råd har lov til å ønske seg og be om penger til? Hvor lite må man ha opplevd i løpet av året for at det skal være greit for deg å ønske seg kinobilletter eller bursdagsfeiring til barna sine? Jeg synes det er ganske arrogant og usmakelig å sette seg til doms over andre mennesker på den måten, særlig når du selv lister opp aktiviteter de fleste med dårlig råd bare kan drømme om (og nei, langt fra alle bor steder hvor ski og turutstyr kan lånes gratis). Det er virkelig utrolig hva enkelte synes de er berettiget til å dømme andre for. Anonymkode: d647a...829 1 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #20 Skrevet 31. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, samme her. Det er dyrt. Ts Anonymkode: c691e...db4 Jeg er enig med dere begge, kino er virkelig ikke verdt pengene, og noe vi aldri gjør. Tror det er 10 år siden sist, og da gjorde vi det fordi skisenteret var stengt pga været. Vi må allikevel ha i mente at oss som ser på kino som overpriset, unødvendig luksus, som vi ikke tar oss råd til, vi gjør andre ting. Det er vel heller at kino er en ting vi ikke ønsker å bruke penger på. Det er annerledes å aldri gå på kino, når vi fyller fritid og ferier med mye annet. Anonymkode: 0ea21...3cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå