Gå til innhold

Steinerskolen i Kristiansand - hvordan er den egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har nylig erfaringer fra Steinerskolen i Kristiansand? Hvordan er miljøet der? Jeg har hørt at noen Steinerskoler har mange «problembarn» og dårlig miljø. Er det tilfellet i Kristiansand?

Passer steinerskolen for en faglig sterk elev som er litt understimulert i vanlig skole? Blir realfagene vektlagt like mye som de humanistiske fagene?

Anonymkode: c64be...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med akkurat den Steinerskolen, men generelt er det jo de ressurssterke barna som passer best inn på disse skolene. 

Anonymkode: 106ac...fde

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? De første årene på Steinerskolen er det mye eventyr, legender, tegning og maling osv. Mye føde for sjelen,  men litt lite intellektuelt utfordrende for kunnskapshungrige barn.

Dette endrer seg etterhvert, ihvertfall gjorde det det i min tid, og da særlig på ungdomsskolen. Så hvis barnet ditt er ungdom, vil det sannsynligvis passe bedre inn på Steinerskolen enn hvis det er et lite barn. 

Realfag på ungdomsskolen var veldig spennende på Steinerskolen, med fantastiske eksperimenter og en veldig levende undervisning. Jeg sluttet etter ungdomsskolen, så hvordan det er på videregående vet jeg ikke, men jeg vil tro at det er enda mer inspirerende.

For min del var det et sjokk å komme over i vanlig skole på videregående med en dørgende kjedelig og tørr undervisning. Jeg var faglig sterk og lå ihvertfall ikke etter i kunnskapsnivå da jeg byttet skole, men jeg var muligens heldig.

Dessverre er det sånn at kunnskapsnivået kan variere sterkt fra klasse til klasse på Steinerskolen, avhengig av hvilke lærere man har. Steinerskolen har ingen lærebøker, så hele det faglige innholdet  hviler helt og holdent på den enkelte lærer.

Anonymkode: d8ab1...e1a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet? De første årene på Steinerskolen er det mye eventyr, legender, tegning og maling osv. Mye føde for sjelen,  men litt lite intellektuelt utfordrende for kunnskapshungrige barn.

Dette endrer seg etterhvert, ihvertfall gjorde det det i min tid, og da særlig på ungdomsskolen. Så hvis barnet ditt er ungdom, vil det sannsynligvis passe bedre inn på Steinerskolen enn hvis det er et lite barn. 

Realfag på ungdomsskolen var veldig spennende på Steinerskolen, med fantastiske eksperimenter og en veldig levende undervisning. Jeg sluttet etter ungdomsskolen, så hvordan det er på videregående vet jeg ikke, men jeg vil tro at det er enda mer inspirerende.

For min del var det et sjokk å komme over i vanlig skole på videregående med en dørgende kjedelig og tørr undervisning. Jeg var faglig sterk og lå ihvertfall ikke etter i kunnskapsnivå da jeg byttet skole, men jeg var muligens heldig.

Dessverre er det sånn at kunnskapsnivået kan variere sterkt fra klasse til klasse på Steinerskolen, avhengig av hvilke lærere man har. Steinerskolen har ingen lærebøker, så hele det faglige innholdet  hviler helt og holdent på den enkelte lærer.

Anonymkode: d8ab1...e1a

Takk for utfyllende svar! Gikk du i Kristiansand?

Han har fortsatt noen år igjen til ungdomsskolen, men det hørtes ut som noe å glede seg til for en som liker realfag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for utfyllende svar! Gikk du i Kristiansand?

Han har fortsatt noen år igjen til ungdomsskolen, men det hørtes ut som noe å glede seg til for en som liker realfag:-)

Det er mye realfag i barneskolen også, det bare blandes sammen med virkelighet på en annen måte enn den tørre teorien i offentlig skole. Praktisk og kulturell kunnskap gir helhetlig forståelse av teoretiske problemstillinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mye realfag i barneskolen også, det bare blandes sammen med virkelighet på en annen måte enn den tørre teorien i offentlig skole. Praktisk og kulturell kunnskap gir helhetlig forståelse av teoretiske problemstillinger. 

Takk for utfyllende svar! Det høres fint ut.

Jeg er veldig for de humanistiske fagene også! Jeg lurte bare spesielt på det med realfag fordi barnet er ekstra interessert i disse fagene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for utfyllende svar! Det høres fint ut.

Jeg er veldig for de humanistiske fagene også! Jeg lurte bare spesielt på det med realfag fordi barnet er ekstra interessert i disse fagene:-)

Steinerskolen har de samme fagene som offentlig skole. De har bare litt mer kunst og kultur i tillegg ☺️ Ofte ser man at barn fra Steinerskolen ligger foran de andre teoretisk om de begynner på offentlig ungdomsskole (det var ikke like ofte ungdomstrinn på Steinerskolene i Norge for noen år tilbake). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Steinerskolen har de samme fagene som offentlig skole. De har bare litt mer kunst og kultur i tillegg ☺️ Ofte ser man at barn fra Steinerskolen ligger foran de andre teoretisk om de begynner på offentlig ungdomsskole (det var ikke like ofte ungdomstrinn på Steinerskolene i Norge for noen år tilbake). 

Du hildrande du, det er det motsatte av det vi har sett her i hvert fall. Det er store hull, spesielt i realfag, hos Steinerelevene ved overgang til VGS, dette er riktignok ikke Kristiansand. 

Anonymkode: fee47...b87

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du hildrande du, det er det motsatte av det vi har sett her i hvert fall. Det er store hull, spesielt i realfag, hos Steinerelevene ved overgang til VGS, dette er riktignok ikke Kristiansand. 

Det høres ikke helt bra ut. Jobber du som lærer på vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinerskolen høres fantastisk ut! Men hvordan klarer de å arrangere undervisningen på denne måten, tro? Hvor mange elever går i hver klasse? 

Anonymkode: dc296...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Steinerskolen høres fantastisk ut! Men hvordan klarer de å arrangere undervisningen på denne måten, tro? Hvor mange elever går i hver klasse? 

Anonymkode: dc296...f8d

I Kristiansand har jeg hørt det er ca 100 elever så det er vel i snitt 10 per trinn (hvordan det er fordelt aner jeg ikke). 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min opplevelse er heller ikke fra Kristiansand. Generelt går det veldig bra med steinerelever, men selvfølgelig er det en del problembarn som bytter skole til privat i løpet av skoleløpet. Min erfaring er at de slutter før avslutningstrinnet pga for dårlig oppfølging av lærevansker. Steinerskolen er ikke de beste for å tilrettelegge for de med vansker, men et godt sted for de faglig sterke og ts beskriver et faglig sterkt barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I Kristiansand har jeg hørt det er ca 100 elever så det er vel i snitt 10 per trinn (hvordan det er fordelt aner jeg ikke). 

Min opplevelse er heller ikke fra Kristiansand. Generelt går det veldig bra med steinerelever, men selvfølgelig er det en del problembarn som bytter skole til privat i løpet av skoleløpet. Min erfaring er at de slutter før avslutningstrinnet pga for dårlig oppfølging av lærevansker. Steinerskolen er ikke de beste for å tilrettelegge for de med vansker, men et godt sted for de faglig sterke og ts beskriver et faglig sterkt barn. 

Takk for nyttige innspill! Ja, har et faglig sterkt barn med en indre motivasjon, så er ikke egentlig bekymret for det faglige. Er mer det sosiale som jeg tenker på. Med så få elever, kan det sikkert gå begge veier. Bli kjempebra, hvis det er en fin gruppe. Bli veldig dårlig, hvis en ikke finner noen en matcher med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt mer, og skjønner at privatskoler generelt har høyere andel av elever på tiltak. Har ikke noe imot barn med ekstra behov, men det kan vel bli litt uheldig hvis det blir veldig mange i en liten klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har helt andre erfaringer når det gjelder Steinerskolen. Har jobbet som lærer i mange år på offentlig barneskole. Senest i fjor fikk vi en elev som lå laaangt bak når det gjaldt grunnleggende ferdigheter. Lite dokumentert og ingen lærebøker. Foreldrene stusset på opplegget. Nå har han tatt igjen den tapte kunnskapen.

Anonymkode: 2b423...91f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2023 den 5.59):

Dette var min erfaring som elev. Jeg startet å stille spørsmål ved skolegangen min da jeg gikk i 7 klasse. Da hadde jeg allerede gått mange år på Steinerskolen. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg hadde venner på ordinær skole, og så leksene deres. Gapet var stort. Kom over på vanlig skole i midten av 8kl. Hele ungdomsskolen gikk til å ta igjen de andre. Eneste stedet jeg var svært god var gym og de kreative fagene, som musikk og kunst og håndtverk.

dette var en steinerskole på Østlandet, og jeg fraråder alle om å la barna sine starte på Steinerskolen. Bhg er nok innafor, men ikke skolen. 

Å spille c fløyte, danse eurutmy eller spille fiolin er ikke nok til å greie seg videre i livet. 

Anonymkode: 34a0c...2d0

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette var min erfaring som elev. Jeg startet å stille spørsmål ved skolegangen min da jeg gikk i 7 klasse. Da hadde jeg allerede gått mange år på Steinerskolen. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg hadde venner på ordinær skole, og så leksene deres. Gapet var stort. Kom over på vanlig skole i midten av 8kl. Hele ungdomsskolen gikk til å ta igjen de andre. Eneste stedet jeg var svært god var gym og de kreative fagene, som musikk og kunst og håndtverk.

dette var en steinerskole på Østlandet, og jeg fraråder alle om å la barna sine starte på Steinerskolen. Bhg er nok innafor, men ikke skolen. 

Å spille c fløyte, danse eurutmy eller spille fiolin er ikke nok til å greie seg videre i livet. 

Anonymkode: 34a0c...2d0

Lærerne har nok mye å si. Jeg gikk også på Østlandet og var ironisk nok sterkest i de teoretiske fagene da jeg gikk over til offentlig ungdomsskole. Ble kjapt en av de beste i disse fagene og havnet i de røde gruppene (vi hadde 3 nivåer på u-skolen på den tiden; blå-gul-rød). De av oss som kom fra Steinerskolen var alle i de gule eller røde gruppene.

Steinerskolen styrker deg ofte der du er god fra før. De har lite ekstra oppfølging av lærevansker og lar barna lære i eget tempo. Derfor er det de faglig sterke som ofte blomstrer der. Det jeg har understreket er positivt for enkelte elever, men kan gjøre at andre henger langt bak. Når det er sagt er det også mange med lærevansker på offentlig skole som henger bak de andre og. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barn som har gått over fra ungdomsskole på Steinerskolen og til offentlig vgs, samt fra Steinerskole til universitet. Begge deler har vært helt problemfritt.

Anonymkode: 76d53...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har barn som har gått over fra ungdomsskole på Steinerskolen og til offentlig vgs, samt fra Steinerskole til universitet. Begge deler har vært helt problemfritt.

Anonymkode: 76d53...871

I Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke Talentsenter i realfag i Kristiansand? Her møtes barn fra ulike skoler en dag i måneden for å få ekstra input på realfag.

Anonymkode: 12ae7...6f2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dårlige erfaringer med Steiner. Ikke i Kristiansand, men en annen by. Jeg har to barn. En som er langt framme på alle måter og en som er umoden og har det vanskelig faglig. Den første ble ikke stimuleret nok på Steiner og synes ikke han lærte nok. Han kan spille et instrument og kan mange eventyr, men lærte på ingen måte nok i matte og realfag. Nå suger han til seg på ny skole og snakker masse om hvor lite han synes han lærte på Steiner.
Den andre ble vi hele tiden fortalt var godt med faglig, men da han byttet til vanlig skole hadde han store hull og sliter fortsatt med at han ikke er på nivå med resten av klassen på en vanlig ungdomsskole. Steiner har mange gode tanker om læring, men det er så avhengig av den enkelte lærer at jeg advarer folk mot det, med mindre de kjenner skolen og lærerne godt på forhånd. Det er ikke for å være negativ, men jeg har innsett hvor viktig ens skolevalg er for barna. I steinermiljøet (som jeg opplever litt sekt-aktig - “oss og dem”) tenker mange at det er SÅ unikt og fantastisk med steinerpedagogikk, men av det jeg har sett (også for venners barn) har de på ingen måte hatt spesielt gode lærere. 

Anonymkode: 2cfcf...7af

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...