Gå til innhold

Råd mot psykiske abstinenser- Tramadol og Oxy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen veldig gode råd? Tok siste pille på søndag, og sliter nå med både psykiske og fysiske abstinenser. De fysiske abstinensene skal jeg klare å holde ut, men psykisk er det ufattelig tungt. Jeg har fått dette utskrevet hos legen i 3 år nå, og jeg har vært klar over at jeg har vært avhengig veldig lenge. Jeg sliter nå med lite søvn, dårlig matlyst, et tankekjør uten like i tillegg til angst. Jeg har vært vant til den «gulrota» på slutten av en hektisk dag, men som i senere tid har eskalert til å ta fire tabl om morgenen, 4 midt på dag og gjerne 5-6 tabl om kvelden. Jeg føler at ingenting av det jeg gjorde før gir mening eller den gleden det brukte å gi meg. Ofte tok jeg en del tabl. før jeg satt meg ned i sofaen for å se på tv, og kunne da være helt i min egen verden, men alikevel kun fokusere på det som var på tv i tillegg til en deilig følelse i kroppen. Jeg føler at jeg ser verden på en helt annen måte nå enn før, og veksler mellom å føle meg relativt normal til å knekke helt sammen. Håper på deres egne erfaringer. Jeg trapper ikke ned da jeg ikke har mer tabletter, og jeg ikke klarer å være åpen med fastlegen. Føler meg også motivert til å gå tilbake til et normalt liv igjen, men nå føles livet helt meningsløst

Anonymkode: 65284...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis legen har skrevet ut disse medisinene vet også vedkommende hvor høyt inntak du har. Kontakt lege og få hjelp til nedtrappingen! Jeg kjenner noen som ble innlagt på grunn av abstinenser etter oxy, søk hjelp!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hør podcast eller les om Katrine sørland sine erfaringer med avhenighet av disse preparatene, og hvordan hun sluttet. 
Jeg skjønner deg 100% at når man har smerter eller sliter så er det godt med ei pause disse medisinene gir. Men det kan være lurt å trappe ned gradvis så kroppen tilvennes seg 

Anonymkode: 14844...759

• Liker 2
Skrevet

Du må jo kontakte fastlegen og be om henvisning til avrusning. Med det forbruket sier det meg at du har mangedoblet daglig dose og at legen ikke er i nærheten av å vite hvor mye du har brukt og hvor avhengig du er. Du må søke hjelp. Det kan være farlig å kutte brått.

Anonymkode: e5091...5a6

Skrevet

Det er viktig å trappe ned rolig og få støtte fra legen din. Det finnes også støttemedisin (eks Atarax og Metoprolol ol) som kan brukes for å roe ned puls og tanker. 

For det psykiske er mitt råd å ha noe å gjøre. Ikke sitt å tenk. Lag nye vaner og rutiner. Det mentale vil ta tid, det er viktig at du er klar over det og godtar at det vil ta tid. 

Anonymkode: e4fcd...dd4

Skrevet

Du må kontakte legen din. Du har gått lenge på disse og man skal ikke slutte brått uten tilsyn av lege. Jeg fikk kjeft en gang av legen min da jeg gjorde det med noen andre medisiner jeg gikk på. Det var helt fryktelig, men det du går på er sterkere enn det jeg slutta med. Nytter ikke og høre på podkast osv du må snakke med legen din. Er det vanskelig så ta med noen du stoler på. 

Anonymkode: 81739...549

Skrevet

Jeg synes også at du bør være åpen med legen din. ❤️ Ikke gjør dette vanskeligere (eller farligere) enn det trenger å være. Du fortjener hjelp.

Anonymkode: 0803e...ffb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...