Gå til innhold

Kan man nekte ungdom å ta førerkort på lett MC eller moped?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor til barna er imot det pga risiko for alvorlige ulykker og det det eventuelt kan innebære. Ungdommen er mentalt moden for alderen og har alltid vært fornuftig og lite risikovillig. Far og resten av fam er positive til å lett MC. Men hvor bør hensynet ligge? Kan en forelder nekte ungdommen å ta førerkort? Hvor farlig er det egentlig? Hadde dere sagt ja eller nei?

Anonymkode: 8f26e...724

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn på generelt grunnlag, nei. Men så er det noen kjøreskoler som ikke lar en 16 åring kjøre opp til lett MC uten godkjenning fra foreldrene (uten at jeg vet om det egentlig er lov siden de tross alt har lov til å ta lappen), så sjekk med kjøreskolen. 

Anonymkode: 58ef4...e74

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det juriske er  men jeg hadde sagt ja. 

Farlig er det, så det kan gå galt. Samtidig gir det frihet.

Skrevet

Du kan nekte ja, men etter barneloven tror jeg det er nok at en av foreldrene signerer. Men det er meget spesielt å nekte syns jeg, dette er jo helt vanlig… Alle mine og alle jeg vet om som vil gjør jo dette. 

Anonymkode: dfc59...250

Skrevet

Mor må ta seg en bolle og forstå at sønnen kan dø av utallige andre ting hver eneste dag. 

Anonymkode: 08a34...62d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Flintis skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det juriske er  men jeg hadde sagt ja. 

Farlig er det, så det kan gå galt. Samtidig gir det frihet.

Jeg hadde sagt nei. Men det kommer jo an på bl.a. hvordan man bor og hva slags liv man har, så det som er rett for den ene er ikke rett for den andre. Vi har busstopp rett utenfor døra.

Anonymkode: 20d33...7fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde sagt nei. Men det kommer jo an på bl.a. hvordan man bor og hva slags liv man har, så det som er rett for den ene er ikke rett for den andre. Vi har busstopp rett utenfor døra.

Anonymkode: 20d33...7fe

Spørs hvordan og hvor ofte bussen går det.

Skrevet

Aner ikke, men... jeg vil di at det er stor forskjell på lett mc og moped. Mopeder går jo rimelig tregt, mens lett mc, hvis man vet hva man driver med, så kan man få dem omtrendt like kraftige som mellomtung mc. Så det er ganske stor forskjell mellom dem. Så et kompromis kan jo være nei til lett mc men ja til moped. Kan ikke gå så jævlig galt i 40 kmt

Skrevet

Jeg lar heller min framtidige ungdom kjøre opp til lett MC enn moped, rett og slett fordi kravene er høyere og undervisningen grundigere. 

Skrevet
Kipling skrev (22 minutter siden):

Aner ikke, men... jeg vil di at det er stor forskjell på lett mc og moped. Mopeder går jo rimelig tregt, mens lett mc, hvis man vet hva man driver med, så kan man få dem omtrendt like kraftige som mellomtung mc. Så det er ganske stor forskjell mellom dem. Så et kompromis kan jo være nei til lett mc men ja til moped. Kan ikke gå så jævlig galt i 40 kmt

Jeg vil si det er farligere for sjåføren å kjøre moped enn lett motorsykkel. Kjører du moped, så lager du kø og bilene ligger trykket opp i deg og alle vil kjøre forbi. Skikkelig skumle situasjoner kan fort oppstå! Med lett motorsykkel følger du trafikken og du slipper situasjoner som over. Det er også lang og grundig opplæring med høye krav, ikke bare et kort kurs.

Anonymkode: 35cff...50e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor til barna er imot det pga risiko for alvorlige ulykker og det det eventuelt kan innebære. Ungdommen er mentalt moden for alderen og har alltid vært fornuftig og lite risikovillig. Far og resten av fam er positive til å lett MC. Men hvor bør hensynet ligge? Kan en forelder nekte ungdommen å ta førerkort? Hvor farlig er det egentlig? Hadde dere sagt ja eller nei?

Mor kan nekte ungdommen å kjøre moped eller lett MC frem til ungdommen er 18 år.

Anonymkode: a0802...2d2

Skrevet

Hvis barnet ikke har tilgang på sparepengene så har det heller ikke mulighet til å ta lappen uten hjelp. Det kan jo være noe å tenke på for foreldre…

Anonymkode: a7044...b5d

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis barnet ikke har tilgang på sparepengene så har det heller ikke mulighet til å ta lappen uten hjelp. Det kan jo være noe å tenke på for foreldre…

Anonymkode: a7044...b5d

I dette tilfellet er jo far positiv så det trenger ikke være et problem. 

Anonymkode: 05699...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan ikke nekte nei, muligens han trenger underskrift fra en av foreldrene. Hvis han ikke tar lappen nå, så gjør han det nok når han fyller 18 år og da har du ingenting med det å gjøre okke som. Så like greit å la han starte vel :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mor må ta seg en bolle og forstå at sønnen kan dø av utallige andre ting hver eneste dag. 

Anonymkode: 08a34...62d

Samtidig er det galskap å la de ferskeste, dårligste og minst modne sjåførene kjøre rundt i de aller mest sårbare kjøretøyene. Det er forskjell på farer som oppstår ved et normalt liv og å oppsøke fare unødvendig, og det er helt unødvendig for en tenåring å kjøre moped/lett mc. Unge på lett motorsykkel topper ulykkesstatistikken. 

Anonymkode: caf0c...275

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig er det galskap å la de ferskeste, dårligste og minst modne sjåførene kjøre rundt i de aller mest sårbare kjøretøyene. Det er forskjell på farer som oppstår ved et normalt liv og å oppsøke fare unødvendig, og det er helt unødvendig for en tenåring å kjøre moped/lett mc. Unge på lett motorsykkel topper ulykkesstatistikken. 

Anonymkode: caf0c...275

Det er veldig avhengig av hvor du bor om det er unødvendig eller ikke for en tenåring å kjøre moped. Vi bor sentralt i Oslo og her er det fullstendig unødvendig og det er heller ingen som gjør det. Jeg har familie i en innlandsbygd/dal som er 3 mil lang med 600 innbyggere. Der er det et must og alle gjør det. Når det gjelder MC er jeg helt enig. 

Endret av Tomas77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...