Gå til innhold

Nyutdannet, fikk tilbud om jobb, firmaet har gått konkurs og nå sitter jeg uten penger til lånet. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk allerede i juni tilbud om en jobb. Det gjorde at jeg ikke jobbet i sommer, men levde på oppsparte midler. Nå har firmaet gått konkurs.  Jeg er snart tredve og har allerede kommet meg inn på boligmarkedet. Nå har jeg ikke nok penger til lånet som skal betales før første september. Hva gjør jeg?

Anonymkode: ec729...19b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få deg en annen jobb og snakk med banken. 

Anonymkode: 1ccdb...1d1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk allerede i juni tilbud om en jobb. Det gjorde at jeg ikke jobbet i sommer, men levde på oppsparte midler. Nå har firmaet gått konkurs.  Jeg er snart tredve og har allerede kommet meg inn på boligmarkedet. Nå har jeg ikke nok penger til lånet som skal betales før første september. Hva gjør jeg?

Finner en ny jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke Nav konkursgaranti?

Når et firma jeg jobbet i gikk k8nk kom NAV ganske rast på banen med fellesmøte.

Anonymkode: 5a179...21b

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du søker om avdragsfrihet på lånet og søker nav om arbeidsledighetstrygd hvis du har rett på det.

Et alternativ er å selge boligen. 

Anonymkode: 86e7d...dbb

• Liker 1
Skrevet

Du søker om avdragsfrihet på lånet og søker nav om arbeidsledighetstrygd hvis du har rett på det.

Et alternativ er å selge boligen. 

Jeg søkte om det, men fikk beskjed av banken om at jeg måtte ha nedbetalt mye mer først 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ikke Nav konkursgaranti?

Når et firma jeg jobbet i gikk k8nk kom NAV ganske rast på banen med fellesmøte.

Anonymkode: 5a179...21b

Jeg tror det bare gjelder når man har jobbet et sted

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Få deg en annen jobb og snakk med banken. 

Anonymkode: 1ccdb...1d1

Jeg rekker ikke det på to dager. Nå er de fleste jobbene besatt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg søkte om det, men fikk beskjed av banken om at jeg måtte ha nedbetalt mye mer først 

Sjekk ut om du kan få et privat lån, søke om kredittkort du kan ta det fra denne måneden...

Banken kommer ikke og tar huset ditt fordi du går noen dager over forfall. Det er rutiner med purring,  inkassovarsel osv først.  Men du må få fortgang...

Skrevet

Du har vel noen hundre k i buffer? Eller brukte du alt på bolig uten stabil inntekt? 

Anonymkode: c572b...4cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må jo bare forsette og se etter jobb. Kontakt nav, press ennå mere på banken, hjelper dem deg ikke i en liten tid, så vil dem tape stort på det. Aner ikke hvor stort lånet er på i mnd, men et sted og bo må du ha uansett. 

Anonymkode: 9cdfe...1e9

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut om du kan få et privat lån, søke om kredittkort du kan ta det fra denne måneden...

Banken kommer ikke og tar huset ditt fordi du går noen dager over forfall. Det er rutiner med purring,  inkassovarsel osv først.  Men du må få fortgang...

Dummeste du gjør er ihvertfall og ta i bruk et kredittkort 🤦‍♀️ det er og lage seg ennå større problemer, ikke bruk penger man ikke har, når man ikke aner om man får betalt ting tilbake i nærmeste fremtid.

Be om et møte med banken, dem er ikke tjent med og ikke hjelpe deg. Du vil selge mest sannsynlig med tap og dette er midlertidlig. Så før du har et stort problem så press på.

• Liker 1
Skrevet

Har du foreldre som kan hjelpe deg?

Anonymkode: 1d205...a0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dummeste du gjør er ihvertfall og ta i bruk et kredittkort 🤦‍♀️ det er og lage seg ennå større problemer, ikke bruk penger man ikke har, når man ikke aner om man får betalt ting tilbake i nærmeste fremtid.

Be om et møte med banken, dem er ikke tjent med og ikke hjelpe deg. Du vil selge mest sannsynlig med tap og dette er midlertidlig. Så før du har et stort problem så press på.

Nei det er ikke det dummeste hvis det er siste utvei / kriseløsning for å kjøpe seg mer tid til en permanent løsning.

• Nyttig 1
Skrevet

Det må være verre å selge bolig med tap enn å ta på meg kredittlån ?

• Liker 3
Skrevet

Har du foreldre som kan hjelpe deg?

Anonymkode: 1d205...a0a

Nei

Skrevet

Det må være verre å selge bolig med tap enn å ta på meg kredittlån ?

Hvor mye penger mangler du TS?

Skrevet

Meld deg opp til fag på UiO og søk studielån dersom du ikke har krav på dagpenger. 

Bo på stua og lei ut soverommet til noen andre

Snakk med banken en gang til, og forklar situasjonen og be om midlertidig avdragsfrihet i 3 måneder, mens du søker jobb.

Og ta enhver jobb du kan få. 

Anonymkode: b081e...17f

• Liker 1
Skrevet

Støtter forslaget om å søke deg inn på et studie, da får du ca. 21 000 med Lånekassen ganske raskt. 

Anonymkode: 6172a...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er jo lurt å ha en liten buffer.  Hvis du skulle ha startet å jobbe nå ville det jo tatt litt tid før du fikk lønn ??? 

Men hjelper jo ikke nå.   Litt usikker på om du ikke skjønner hva som må til - du må jo for det første  bare finne deg en jobb fort som f ??

Til å begynne med bare noe du kan starte raskt på - så evnt. søke på mer relevant jobb som du kan starte på senere 

Hvis du da ikke får lønn med en gang må du enten skaffe utsettelse på 1-2 avdrag - skaffe kreditt i banken eller låne penger av andre. Sikkert flere varianter også - tippe lotto , pante flasker +++ 

Kan du leie ut leil en periode - i verste fall selv flytte ut til du får mer stabil inntekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...