Gå til innhold

PMS ble ekstra ille etter jeg fikk barn. Flere som opplever det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte mitt første barn for 11 mnd siden. Jeg fikk mensen tilbake for 2 mnd siden . Har tidligere hatt litt pms, men etter jeg fikk barn har den blitt skikkelig ille.

Jeg kjenner på tristhet, irritabilitet, oppblåsthet, murring over mage, økt appetitt og føler meg ufresh allerede 1-2 dager etter eggløsning. Og sånn er det helt til mensen er i gang (til dag 2-3). Føler meg som en fæl person den perioden da lunta mi er ekstra kort.

Flere som opplever det samme? Hva gjør dere for at det skal føles bedre? Ble det bedre med tiden?

Anonymkode: 05a2b...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yup legen min diagnostiserte meg med ekstrem  pms 1,5 år etter fødsel og utskrev anti depressiva til meg, som jeg fortsatt ikke har begynt å ta men vurderer det sterkt da de to ukene er så utrolig tunge.

Snakk med legen din om hvordan du har det og få sjekket vitaminnivåer.

Anonymkode: df0a6...1be

Skrevet

Flere som sliter med det samme?

ts

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Flere som sliter med det samme?

ts

Ja. Eller, jeg vet ikke om det var alderen eller at jeg fikk barn, men den har blitt mye verre med årene (45 år). Det tok tid før jeg forstod at det var pms, men den ble også forverret av at jeg var i et dårlig forhold, samt stress og generell mistrivsel. Prøvde antidepressiva i to uker før mens, men ble så flat og veldig sliten. Legen foreslo da p-piller for å regulere hormonene og dempe pms, men jeg har dårlig erfaring med hormonell prevensjon, ble deprimert av det i mine yngre dager.

Nå er det jo ikke så lenge siden du fikk barn, og hormonene er sikkert litt i ulage etter at syklus startet igjen, så det kan jo hende at det blir lettere etterhvert. Er du generelt fornøyd med tilværelsen?

Livet ble bedre etter at jeg ble skilt og fikk ny kjæreste som er mer forståelsesfull. Jeg forbereder ham på tida som kommer hver måned, og han vet at jeg trenger litt ekstra støtte, er ekstra sensitiv for stress og at det meste løser seg med en klem. Noen ganger trekker han seg unna for å la meg være i fred, som han sier, men det har jo ofte motsatt effekt 😅 Det har hendt, når jeg er ekstra irrasjonell i en diskusjon, at jeg stopper meg selv og sier "nå er jeg ikke tilregnelig! Dette må vi ta senere".

Jeg har ganske store barn som jeg er alene med annenhver uke, og forklarer dem at når mamma er sur, så er det ikke deres feil, men pms. 

Det jeg har lært funker for meg etter mange år med prøving og feiling, er:
- snakk om det, fortell de rundt deg at nå er det heftig.
- ta deg pauser, ikke legg opp til masse aktivitet i disse ukene. Stress forverrer symptomene.
- vit at det går over, det er "bare" pms
- fysisk aktivitet hjelper, om det så bare er å gå en tur
- sjokolade hjelper ikke, selv om det føles bedre der og da 🙈
- selvhjelp: https://www.westernsydney.edu.au/__data/assets/pdf_file/0005/485177/PMS_Self-Help_Pack.pdf
- vær raus med deg selv
- pusteøvelser, det er mange gode tips i appen som heter Moody: https://moodymonth.com/app
- akseptere at sånn er det, selv om man skulle ønske at det var annerledes.
- ikke ta de store diskusjonene når du har pms. Skriv det ned, ta det fram når pms har roet seg og se om det egentlig er så viktig, eller om det bare var hormonene som raste. Jeg holdt på å gjøre det slutt hver måned inntil jeg innså at det ikke var han som var problemet, men pms. Med litt trening greier du å skille hva som er et reelt problem fra pms-trøbbel. 

Anonymkode: 52786...4f2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil bare si at det er absolutt ikke uvanlig at ulike plager og sykdommer blir utløst eller forverret av svangerskap. Hormoner kan gjøre mye krøll, dessverre. Håper du finner tiltak som gjør det mer håndterbart :)

Anonymkode: bca0b...7b9

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for at dere deler.

Flere som føler på det samme?

ts

Skrevet

Jeg har samme erfaring. Hadde relativt ille PMS før graviditeten og, men det ble verre etterpå. Tror jeg har PMDD. Legen sa at det er vanlig at PMS blir verre etter svangerskap, og at det kan bli enda verre med alderen 😕 

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er en myte, men pleier og stemme blant dem fleste jeg kjenner. Dem som har hatt mye plager med pms, mye vondt og masse plager før dem fikk barn, bleier og få det anderleds etter og født/vært gravid. Og det samma omvendt. Jeg var veldig plaget før jeg fikk barn, etter barn forsvant disse problemene for meg

Anonymkode: 35a5b...084

Skrevet

Ja, PMDD kalles det når PMS’en blir ekstrem. Ikke sikkert du er helt der, men det er vel som mye annet: en skala med også individuelle variasjoner fra gang til gang.

Jeg har hatt sterke plager med PMS siden jeg sluttet på p-piller for 15 år siden, og det har blitt verre med årene (er nå 39 og har to barn). Det verste for meg er psyken: går rett i kjelleren, mister totalt troen på meg selv, alt føles som en krise, gråter ekstremt mye, blir helt tiltaksløs og desorganisert, får søvnproblemer osv. Men også det fysiske tar på, med influensafølelse i kroppen, leddsmerter, forstoppelse og magesmerter.

Antidepressiva funket dårlig, jeg ble helt flat i humøret. Det samme gjelder hormonell prevensjon, men nå er jeg så desperat at jeg skal prøve hormonspiral igjen.

PMDE er en variant der hormonendringene i syklus forverrer andre tilstander/sykdommer man har. For min del mistenker jeg (og psykologen min) at jeg har ADHD og at kanskje en utredning og medisinering av det vil kunne ha positiv effekt på PMS. Men jeg har ikke overskudd til å starte på det nå, så det får bli neste år 🙈

Anonymkode: c7e55...04e

Skrevet

Ja, eller, jeg har brått fått det ila de siste 2 årene. Jeg har ikke slitt med dette tidligere. Utrolig slitsomt😩 Det er nærmere 10 år siden jeg fikk barn. Flere av mine venninner har også fått det ila den siste tiden. 

Anonymkode: f770f...1de

Skrevet

Ja, jeg hadde det ekstremt før svangerskapet og etter fødsel. Tror jeg har pmdd. Helt forferdelig. Hater alt 2 uker før, sint, sur, deprimert, trøtt, dårlig, kan ha selvmordstanker, vil alltid gå fra samboeren, hater han 2 uker før. ( hater IKKE ungen, og blir ikke sur på hun😅) Er forferdelig slitsomt. Før fødselen så gjorde jeg det ofte «slutt» med samboeren rett før mensen, og var veldig glad i han noen dager etter mensen 😂 han skjønte det var pms da..

Anonymkode: c8a94...3cc

Skrevet

Jepp! Jeg har holdt på å forlate mannen når det har vært som verst, pgs helt urasjonell tankegang.

Det hjelper å tracke syklusen så jeg er litt bevisst det og kan velge å være mer raus både mot meg selv men også de rundt meg.

Anonymkode: d3a01...426

Skrevet

Jeg har PMDD og ønsker ikke det til min verste fiende engang. Man lider i det stille (noen ganger ikke så stille). 

Jeg har 2 barn og jeg blir super dårlig bare av å tenke at dette kan de også også få. Derfor jeg ønsket meg kun gutter, men har 2 jenter. 

For meg hjalp det MASSE å få barn, ønsker jeg å tro i hvertfall. Vet ikke om det er tilfelle eller om jeg har lært å håndtere sykdommen bedre. Hjelper også at partner har lært seg mønstret mitt. Halve mnd.er jeg er  vrak.

Anonymkode: 17e75...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...