AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Del Skrevet 30. august 2023 Står litt i en problemstilling og klarer ikke helt å sette meg inn i alt dette med lønn, noen som kan hjelpe? Ble ferdig utdannet sykepleier våren 2022. Har jobbet på sykehjem frem til nå og hatt en årslønn på ca 500000 i 100% fast stilling i kommunen. Skal nå begynne å jobbe på sykehus i ett 80% vikariat, og ser at i kontrakten står det at årslønnen i.h.t 100% stilling er 437000. Kan dette stemme? Er lønnen så forskjellig fra sykehus til kommunen? Er ikke bare bare og finne ut hva man egentlig kan ha krav på som nyutdannet og mange ting man skal sette seg inn i. Leste at minstelønnen for sykepleiere på sykehus nå var 465000 etter lønnsforhandlinger nå i mai? Så hvorfor er lønnen som står i kontrakten såpass mye lavere🫣 Vurderer å fortsette i stillingen min i kommunen dersom denne mye lavere lønnen på sykehuset stemmer. Har sendt inn ansiennitet på sykehuset, men de regnet det som 0 år, selv om jeg har jobbet siden jeg var 16-17 år😅 hjelp! Er det noe jeg overser, har alltid hørt at man tjener best på sykehuset enn i kommunen. Anonymkode: a6855...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Del Skrevet 30. august 2023 Mange kommuner betaler over tariff for å få tak i folk, sykehusene gjør stort sett kun det for spesialsykepleiere med kritisk kompetanse. De beregner også ansiennitet ulikt, med 1 års erfaring starter du på 0. Tipper de bare har glemt å justere årslønnen for etter oppgjøret, men det kan du si fra om at du vil ha endret. Men mindre lønn på sykehus enn i kommunen må du regne med. Lønnstabell Spekter (altså sykehusene): Sykepleier, med virkning fra 1. mai 2023: Ansiennitet (år) Minstelønn (kr) 0 463 000 4 479 000 6 481 000 8 505 000 10 565 000 Lønnstabell KS (kommunene utenom Oslo) Sykepleier: Ansiennitet (år) Ansiennitets-tillegg Garantilønn 0 485 400 6 10 200 495 600 8 10 200 505 800 10 50 800 556 600 16 12 500 569 100 Anonymkode: 1a4d0...66c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #3 Del Skrevet 30. august 2023 Vi har ikke fått økningen ennå etter lønnsfohandlingene, det etterbetales vel i oktober. Du burde prøve forhandle opp ansiennitet, kontakt leder før du signer kontrakten Anonymkode: 87707...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Står litt i en problemstilling og klarer ikke helt å sette meg inn i alt dette med lønn, noen som kan hjelpe? Ble ferdig utdannet sykepleier våren 2022. Har jobbet på sykehjem frem til nå og hatt en årslønn på ca 500000 i 100% fast stilling i kommunen. Skal nå begynne å jobbe på sykehus i ett 80% vikariat, og ser at i kontrakten står det at årslønnen i.h.t 100% stilling er 437000. Kan dette stemme? Er lønnen så forskjellig fra sykehus til kommunen? Er ikke bare bare og finne ut hva man egentlig kan ha krav på som nyutdannet og mange ting man skal sette seg inn i. Leste at minstelønnen for sykepleiere på sykehus nå var 465000 etter lønnsforhandlinger nå i mai? Så hvorfor er lønnen som står i kontrakten såpass mye lavere🫣 Vurderer å fortsette i stillingen min i kommunen dersom denne mye lavere lønnen på sykehuset stemmer. Har sendt inn ansiennitet på sykehuset, men de regnet det som 0 år, selv om jeg har jobbet siden jeg var 16-17 år😅 hjelp! Er det noe jeg overser, har alltid hørt at man tjener best på sykehuset enn i kommunen. Anonymkode: a6855...1f5 Da ville jeg først kontaktet sykehuset og hørt hva som ligger til grunn for ansiennitetsberegningen. Jeg opplevde å gå ned i lønn da jeg byttet fra sykehus til kommune, fordi kommunen regnet kun helsefaglig arbeidserfaring som gyldig ansiennitet, mens på sykehuset fikk jeg godkjent også alle årene jeg jobbet i butikk. Litt ned på denne siden finner du lønnstabeller for de ulike arbeidsgiverorganisasjonene. Synes også det er rart at du har blitt tilbudt kun 437k, det ville jeg ikke godtatt uansett om det viser seg at ansienniteten er riktig beregnet. Anonymkode: 6961c...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Del Skrevet 30. august 2023 Du skriver ca 500 000? Er dette grunnlønn eller det du har tjent etter skift-tillegg, overtid m.m? For i så fall har jo det ganske stor innvirkning på hvor mye du får betalt totalt sett. Du skal uansett ikke godta den lønnen som står i kontrakt nå. Anonymkode: 4632f...c3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #6 Del Skrevet 30. august 2023 Ts her. Jeg har en årslønn på 495000 i kommunen uten tillegg. Dum som jeg er har jeg allerede signert kontrakten på sykehuset, trodde lønnen som sto der var i henhold til 80% stilling og ikke 100%. Måtte signere den fort da de etterlyste det og måtte ha signeringen før sommeren. Begynner å jobbe der i neste uke. Hva har jeg gjort.. hva burde jeg gjøre videre nå? Kontakte leder og forhandle lønn når jeg allerede har signert kontrakten? Jobben jeg sa opp i kommunen får jeg tilbake når som helst, men ønsker å prøve nye nytt. Men dersom lønnen er nesten 70tusen mindre i året er vel det ganske mye? Og har de lovt å i det hele tatt sette en slik lav årslønn som de har gjort på meg på sykehuset? Anonymkode: a6855...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #7 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du skriver ca 500 000? Er dette grunnlønn eller det du har tjent etter skift-tillegg, overtid m.m? For i så fall har jo det ganske stor innvirkning på hvor mye du får betalt totalt sett. Du skal uansett ikke godta den lønnen som står i kontrakt nå. Anonymkode: 4632f...c3f 495000 i grunnlønn. Har allerede signert kontrakten på sykehuset og begynner og jobbe der neste uke. Er det mulig.. Hva burde jeg gjøre videre? Kontakte leder og forhandle lønn etter jeg har signert kontrakten? Anonymkode: a6855...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Del Skrevet 31. august 2023 Forhandle lønn er noe du gjør før du skriver under på kontrakt.. Men du har nå krav på minstelønn da, som er på 463 000 i spekter. Uansett hva kontrakten sier. Anonymkode: d10d7...937 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 31. august 2023 #9 Del Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da ville jeg først kontaktet sykehuset og hørt hva som ligger til grunn for ansiennitetsberegningen. Jeg opplevde å gå ned i lønn da jeg byttet fra sykehus til kommune, fordi kommunen regnet kun helsefaglig arbeidserfaring som gyldig ansiennitet, mens på sykehuset fikk jeg godkjent også alle årene jeg jobbet i butikk. Litt ned på denne siden finner du lønnstabeller for de ulike arbeidsgiverorganisasjonene. Synes også det er rart at du har blitt tilbudt kun 437k, det ville jeg ikke godtatt uansett om det viser seg at ansienniteten er riktig beregnet. Anonymkode: 6961c...cc2 Mens for meg var det omvendt, jeg gikk opp to eller tre lønnstrinnn for å ha født barn (strengt tatt) - i kommunen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 31. august 2023 #10 Del Skrevet 31. august 2023 TS, det kan hende det ikke er så ille som du tror, både det at du snart vil få en annen grunnlønn, men også fordi tilleggene er høyere i Spekter (sykehus). Hvis du skal jobbe annet enn ukedager da? Supert at du tør vise frem at du har dumma deg ut ved ikke å diskutere lønn før du skrev kontrakt. Det er så mange, særlig unge og kvinner, som må høre dette. Lønn må diskuteres, og det er helt greit å ta det opp som en viktig del når man blir tilbudt jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå