Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg håper det er noen utleiere med litt erfaring her. Jeg har leid ut leiligheten min i 8 mnd no til en utenlandsk dame. Det har hele tiden vært en forferdelig opplevelse. Hun betalte aldri leien i tiden, ofte mange uker for sent, det tok 6mnd før hun betalte for strømmen. Hun har ofte bare kuttet kommunikasjon med meg. Jeg har fått masse naboklager av forskjellige grunner. Nærmeste naboen min fortalte meg etter 6mnd der at hun hadde både en mann og en stor hund boende der, som hun aldri fortalte meg om. Jeg har ikke godkjent at hun skal ha hund, men det sto desverre ikke spesifisert i kontrakten(standardkontrakt fra finn).

Nå fikk jeg tilbake leiligheten idag, og det ser ut som et helvete. Det er skittent, hundehår overalt, fett og flekker på veggene, og hunden har tygget på stort sett alle møblene. Tygget på sofaen, tygget på lenestolen, tygget i stykker tv-kontroller, tygget i stykker masse på den fine sengen min. OG den knalldyre overmadrassen er full av flekker, en gigantisk brun flekk som ser ut som dritt (vet ikke hvor jeg skal sove inatt). Søppel og skitt i alle skap, alt er bare rot.  I tilegg sier naboen at hunden har gått ute i ukesvis på terassen min og bæsjet overalt uten at de har plukket opp , og der er også noen flekker igjen fremdeles. Det er sikkert andre skader jeg ikke har funnet.

Jeg har ikke lyst å gi tilbake depositumet, men er redd det blir masse sutring og klagesaker fra de folka. Jeg lurer litt på hva prossesen er fremover om de bestemmer seg for å klage (hvorenn det er man klager på slikt). En tabbe jeg gjorde var at jeg ikke har en beskyttet depositumskonto, har bare hatt det på en seperat depositumkonto som jeg opprettet i egen bank.

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt kontakt med feks huseierne for juridisk rådgiving. Her inne vil du få så mange rare svar på det du spør om☺️

Anonymkode: 277df...f1d

• Liker 7
Skrevet

Du må klage på utvasking og gi de en sjans til å rydde opp. Vær konkret. Ansett vaskebyrå til å vaske og rydde on det da ikke blir bra nok. 

Anonymkode: fc570...919

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det er derfor du har depositum, hvis de ikke fikser opp så setter du opp kostnader og holder tilbake depositum til du er fornøyd.

Hund som gnager på leillighet er IKKE normal slitasje

Endret av NakenPanda
  • Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Utvask er en ting, men at en hund har tatt seg et stort jafs av møblementet er ikke å anse som "vanlig slitasje".

• Liker 10
Skrevet
Stiigen skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke lyst å gi tilbake depositumet,

Må må du vi deg.. den bikkja har ødelagt for garantert mer enn depositum så ja

Anonymkode: facb6...36b

• Liker 6
Skrevet (endret)
Stiigen skrev (41 minutter siden):

Hei

Jeg håper det er noen utleiere med litt erfaring her. Jeg har leid ut leiligheten min i 8 mnd no til en utenlandsk dame. Det har hele tiden vært en forferdelig opplevelse. Hun betalte aldri leien i tiden, ofte mange uker for sent, det tok 6mnd før hun betalte for strømmen. Hun har ofte bare kuttet kommunikasjon med meg. Jeg har fått masse naboklager av forskjellige grunner. Nærmeste naboen min fortalte meg etter 6mnd der at hun hadde både en mann og en stor hund boende der, som hun aldri fortalte meg om. Jeg har ikke godkjent at hun skal ha hund, men det sto desverre ikke spesifisert i kontrakten(standardkontrakt fra finn).

Nå fikk jeg tilbake leiligheten idag, og det ser ut som et helvete. Det er skittent, hundehår overalt, fett og flekker på veggene, og hunden har tygget på stort sett alle møblene. Tygget på sofaen, tygget på lenestolen, tygget i stykker tv-kontroller, tygget i stykker masse på den fine sengen min. OG den knalldyre overmadrassen er full av flekker, en gigantisk brun flekk som ser ut som dritt (vet ikke hvor jeg skal sove inatt). Søppel og skitt i alle skap, alt er bare rot.  I tilegg sier naboen at hunden har gått ute i ukesvis på terassen min og bæsjet overalt uten at de har plukket opp , og der er også noen flekker igjen fremdeles. Det er sikkert andre skader jeg ikke har funnet.

Jeg har ikke lyst å gi tilbake depositumet, men er redd det blir masse sutring og klagesaker fra de folka. Jeg lurer litt på hva prossesen er fremover om de bestemmer seg for å klage (hvorenn det er man klager på slikt). En tabbe jeg gjorde var at jeg ikke har en beskyttet depositumskonto, har bare hatt det på en seperat depositumkonto som jeg opprettet i egen bank.

Du må påpeke det du mener er feil ovenfor leietaker, (så fort som mulig senest 2 uker), nøyaktig beløp/kostnad trenger du ikke slå fast med en gang.  

Når du ikke har depositumet på depositumskonto så vil du sannsynligvis tape rett til å holde på de pengene, samt at du fort ender opp med forsinkelsesrenter på beløpet.  (Edit: merk, du kan sannsynligvis motregne mot dine krav mot leietaker, det vil bli felles sak i husleietvistutvalget)

Du må nok kreve betalt for rengjøring/skader via husleietvistutvalget.

Før du tar saken til husleietvistutvalget burde du ha levert en spesifisert liste over kostnader til leietaker og gitt leietaker 2 uker på å betale.  

Når du får dom fra husleietvistutvalgt så må du sende saken til namsmannen, (med mindre leietaker betaler selv, lite sannsynlig.)

Hvis leietaker har inntekt/formue så vil namsmannen klare å drive inn penger, hvis leietaker ikke har inntekt/formue så vil du ikke få noe som helst, og du vil kun ha tapt gebyr til namsmannen og husleietvistutvalget, (gebyret er ca 2500 kr til hver, husker ikke nøyaktig nå), så vidt jeg vet så kan du holde krav og betalingsanmerkning mot leietaker i live uendelig så lenge du hvert tredje år sender ny begjæring til namsmannen.   (krav blir foreldet hvis de har ligget 3 år uten at det har skjedd noe)

Endret av HW1
Skrevet

Hvis det er opprettet korrekt depositumkonto så må du ikke godta at hun får utbetalt depositumet, du må se over leiligheten og finne ut hvor mye depositumet dekker av skadene. Leietager kan få en sjanse til å vaske men hvis vedkommende nekter eller ikke gjør det bra nok så skal leietager/depositumet ta kostnadene for å leie inn profesjonelle.

Når du er utleier så må du drive profesjonelt og ikke være redd for å kreve din rett eller være redd for sutring fra leietagere som ikke har boevne, neste gang må du være veldig nøye på hvem du leier ut til. Aldri godta garantier fra NAV eller lei ut til personer som ikke kan kommunisere verken muntlig eller skriftlig på norsk, det er ikke vanskelig å luke ut leietagere.

Anonymkode: 84cda...54e

• Liker 2
Skrevet

Det første du må gjøre er å ta bilder av absolutt alt! 

Så ville jeg gått direkte til leietaker at her må depositumet holdes tilbake fordi du må erstatte masse, legg ved bilder. 

Hvis leietaker ikke går med på dette, ville jeg fulgt rådene over. 

Skrevet (endret)

Dette høres ut som en sak du lett vinner.

Ta bilder av absolutt alt, dette er ikke forventet slitasje. 

Ellers er resten godt beskrevet her oppe. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Skrevet

Hun må få en sjanse til på vaskingen, så be henne komme tilbake for å vaske bedre.

Lag en liste med alt som er skadet og ca priser for å erstatte, ta bilder av alt. Informer henne om at depositumet må holdes tilbake. 

Anonymkode: 26dcb...dc1

Skrevet
Ugresset skrev (1 time siden):

Det første du må gjøre er å ta bilder av absolutt alt! 

Så ville jeg gått direkte til leietaker at her må depositumet holdes tilbake fordi du må erstatte masse, legg ved bilder. 

Hvis leietaker ikke går med på dette, ville jeg fulgt rådene over. 

Man kan ikke holde tilbake et irregulært (ulovlig) depositum  som utleier her har. Uansett årsak.

Anonymkode: 7e71f...e0d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke holde tilbake et irregulært (ulovlig) depositum  som utleier her har. Uansett årsak.

Med alle skadene er det vel logisk at leietaker forstår at utleier må ha depositumet til reparasjoner og utbedringer. Setter leietaker seg på bakbeina, har du helt rett, men jeg mener ts bør gå til leietaker først, med bildebevis.

Skrevet

IKKE gi tilbake depositum! Hyr et vaskefirma og skriv ned kostnaden av vask + alle skader. Du kan eventuelt vaske selv. Dokumenter med bilder. Kontakt forsikringsselskap, regner med du har utleieforsikring. Ikke bry deg om hva leietager sier, her må du ikke finne på å være snill. Slike leietagere er det ikke vits å ha dialog med utover én skriftlig beskjed. Uansett anbefaler jeg at du kontakter advokat for hjelp med kontrakt i fremtiden, eventuelt nå med en gang også. 

Anonymkode: 29620...368

• Liker 1
Skrevet
Ugresset skrev (19 minutter siden):

Med alle skadene er det vel logisk at leietaker forstår at utleier må ha depositumet til reparasjoner og utbedringer. Setter leietaker seg på bakbeina, har du helt rett, men jeg mener ts bør gå til leietaker først, med bildebevis.

Altfor mange utleiere går til leietaker med urettmessige krav.

Hvilken hensikt er det f eks å nevne for oss at dette var en utenlandsk dame. Det er jo ikke relevant for saken i det hele tatt. Hele innlegget (det at hun har tatt inn en mann (som er fullt lovlig) og en hund ( som det ikke er skrevet i kontrakten at er ulovlig, og dermed også fullt lovlig) vitner om at dette er et tulleinnlegg.

TS har ikke svart på en eneste kommentar til nå. Syns du ikke at det også er litt merkelig?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ville tatt kontakt med feks huseierne for juridisk rådgiving. Her inne vil du få så mange rare svar på det du spør om☺️

Jeg tror jeg skal gjøre det. Situasjonen i leiligheten,og observasjoner av naboer er mye verre enn jeg trodde, så tror ikke jeg skal skrive noe mer her tilfelle det blir noe rettslig ut av det.

Skrevet
Ugresset skrev (19 timer siden):

Skadene er langt langt høyere enn depositumet. Hele parkettgulvet er skrapt opp (mulig av hunden som har gravd), og må vurderes byttes eller slipt ned. Det kan koste hundretusenvis.  Så hvis leietaker slipper unna med å kunne betale depositumet så er det hun som vinner. Men jeg er ikke sikker på om jeg orker å gå gjennom noe rettslig. HAr innboforsikring som kanskje dekker,

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Enig. Og ta bilder , videoer for besvis. IKKE betsl tilbale depositum!!!

Anonymkode: 35117...56f

Skrevet

Du må protestere med en gang.  Den vanligste årsaken til at utleier taper i denne typen saker er at man er passiv og venter for lenge med å klage. Bare så lite som to ukers somling med å legge frem krav kan føre til at leietaker får medhold pga. passivitet fra din side. Sikre bilder av alt som er galt, gjør et kostnadsoverslag og varsle leietaker og bank om at du vil holde tilbake (deler av) depositumet. Hvis leietaker godtar dette er det greit, hvis ikke har du en kort frist på deg til å ta ut sak i Husleietvistutvalget. Banken betaler ut depositumet til leietaker hvis du ikke dokumenterer innen fristen at du har reist sak for HTU. 

i Husleietvistutvalget må du sørge for bevis for skadene (bilder, takstrapporter etc.), helst også bilder som viser hvordan det var før leietaker flyttet inn. Du bør også få mest mulig konkretisert hvilke utgifter du får (innkjøp av ny overmadrass, reparasjon av møbler, rengjøringsbyrå etc.). Det er lettere å få medhold i konkrete, dokumenterte kostnader. 

Hvis leieforholdet er opphørt har du ikke noen plikt til å la leietaker få en ny sjanse på utvask.

Skrevet

Tillegg: ser nå at du ikke hadde lovlig depositumskonto. Det var en stor tabbe. Som følge av det har leietaker nå rett på hele depositumet utbetalt straks med forsinkelsesrenter. Hvis du tar saken til HTU kommer du til å få en dom på at du må utbetale hele det ulovlige depositumet med renter og så kreve erstatningen for skadene tilbake separat. Lærdom til neste gang: opprett lovlig depositumskonto,  dokumenter med bilder hvordan leiligheten så ut før leietaker flyttet inn, og lag skriftlig inn- og utflyttingsprotokoll som signeres av begge parter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...