Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen damer som bruker hormoner mot overgangsplager?

Jeg er nok etterhvert kommet dit, har hatt uregelmessige blødninger i ett år nå. Det begynte i fjor på høsten, da blødde jeg i tre uker, myyyyyye. Hadde mye smerter i tillegg. Da det stoppet fikk jeg enorme hetetokter fram til nyttår, da var det bom stopp. Tok først en privat GU med sjekk av eggestokker, uten noe annen påpeik at jeg var nok i begynnende overgangsalder. Da jeg ble kallet inn til Sykehus for sjekk av eggestokker fikk jeg beskjed om at jeg har syster på eggestokkene. Mensen kom selvsagt tilbake da hetetoktene stoppet. 

Nå har jeg blødd i 3 uker igjen, og kjenner at dette orker jeg ikke. Har ny time på sykehuset om en uke, der legen også ville diskutere hormonpreparater.

Spørsmålet mitt er, er det noen som bruker hormoner i forbindelse med overgangsalderen, og kan du fortelle litt om det?

Legger en feks på seg av det? Hvilken bivirkinger er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken alder har du? Og har du fått tatt blodprøver på hormonnivå?

Anonymkode: 8b8dc...e85

Skrevet

Jeg skulle ønske at jeg kunne men får blodpropp av østrogen😐

Anonymkode: 36bca...6d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvilken alder har du? Og har du fått tatt blodprøver på hormonnivå?

Anonymkode: 8b8dc...e85

Jeg blir 50 i år. Jeg fikk beskjed om at de kunne se på eggestokkene at jeg var på vei inn i overgangsalderen. Tok blodprøver i går og har time på sykehuset neste uke. Overlegen sa forrige gang at jeg var en kandidat for å begynne på hormoner, men er litt bekymret siden min mor fikk hjerteinfarkt da hun var 50 år. (hun gikk da på hormoner)

Da jeg sa dette til overlegen fortalte han at nyere forsking rundt dette tilsa at hormoner kunne virke preventivt mot hjerteinfarkt, men selvsagt kan det vere andre bivirkinger.

Så nå er jeg veldig i tenkeboksen. Regner med at hetetoktene vil på et tidspunkt komme igjen, og med de dårlig søvnkvalitet, bommuls-hode og andre irriterende plager som setter ned livskvaliteten.

Så jeg er veldig i tenkeboksen og hører gjerne andres erfaringer. 🌺

Anonymkode: 7c3f1...138

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir 50 i år. Jeg fikk beskjed om at de kunne se på eggestokkene at jeg var på vei inn i overgangsalderen. Tok blodprøver i går og har time på sykehuset neste uke. Overlegen sa forrige gang at jeg var en kandidat for å begynne på hormoner, men er litt bekymret siden min mor fikk hjerteinfarkt da hun var 50 år. (hun gikk da på hormoner)

Da jeg sa dette til overlegen fortalte han at nyere forsking rundt dette tilsa at hormoner kunne virke preventivt mot hjerteinfarkt, men selvsagt kan det vere andre bivirkinger.

Så nå er jeg veldig i tenkeboksen. Regner med at hetetoktene vil på et tidspunkt komme igjen, og med de dårlig søvnkvalitet, bommuls-hode og andre irriterende plager som setter ned livskvaliteten.

Se dokumentaren sex, skam og overgangsalder på nrk ( ligger ute gratis ). Meget opplysende og informativ om overgangsplager og østrogen -tilskudd . Fikk et nytt liv når jeg startet opp med hormonbehandling ❤️

• Liker 4
Skrevet
NiceOrNothing skrev (4 minutter siden):

Se dokumentaren sex, skam og overgangsalder på nrk ( ligger ute gratis ). Meget opplysende og informativ om overgangsplager og østrogen -tilskudd . Fikk et nytt liv når jeg startet opp med hormonbehandling ❤️

Takk for tips, har satt den på nå. ❤️

• Nyttig 1
Skrevet
NiceOrNothing skrev (8 minutter siden):

Enig med deg. Livet mitt er mye bedre etter at jeg begynte med hormonbehandling, ikke minst er søvnen mye mye bedre :)

Anonymkode: 2484d...38e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis du tar hormonspray,så gir det ikke bivirkninger som tabletter gjør.jeg var skeptisk, men bestilte time hos en gynekolog som er god på hormoner.hun opplyste meg at enn ikke fikk bivirkninger som påvirket hjertet eller blodpropp,jeg er 51 år og nettopp startet på hormoner😊

• Liker 1
Skrevet

Ts her, da har jeg sett dokumentaren, og er mer overbevist om at jeg skal begynne med hormoner. Men skjønte at det var ulike typer hormoner som plaster, tabletter o.l

Vil dere som bruker det skrive litt om hvilken dere bruker ? ❤️

Og ja, dokumentaren var veldig informativ og god. Jammen sitter vi med mye vranglære og ikke-lære om overgangsalderen.

#vilhatilbakelivetmitt. 🙈

• Liker 2
Skrevet
annev skrev (13 minutter siden):

Hvis du tar hormonspray,så gir det ikke bivirkninger som tabletter gjør.jeg var skeptisk, men bestilte time hos en gynekolog som er god på hormoner.hun opplyste meg at enn ikke fikk bivirkninger som påvirket hjertet eller blodpropp,jeg er 51 år og nettopp startet på hormoner😊

Jeg ble veldig dårlig av hormonsprayen så bivirkninger er nok individuelt. 

Anonymkode: 4948b...dd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble veldig dårlig av hormonsprayen så bivirkninger er nok individuelt. 

Anonymkode: 4948b...dd1

Hvordan dårlig?

Anonymkode: 36bca...6d6

• 3 uker senere...
Skrevet

Bumper denne :)

Anonymkode: 85064...824

Skrevet

Hvis du har overgangsplager mens du fortsatt blør, så kan det hende du har østrogendominans. Da bør du ikke tilsette enda mer østrogen. Det kan provosere livmora, og det vil du IKKE!

Anonymkode: 83d17...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har overgangsplager mens du fortsatt blør, så kan det hende du har østrogendominans. Da bør du ikke tilsette enda mer østrogen. Det kan provosere livmora, og det vil du IKKE!

Anonymkode: 83d17...3d8

Slike påstander er så idiotiske å komme med uten noen form for begrunnelse eller kildehenvisning. Fordummende skremselspropaganda, det trenger vi IKKE mer av når det gjelder overgangsalderen. 

Anonymkode: 6ea14...05b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble også kvitt mine plager (hetetokter, leddsmerter, uro, angst og søvnproblemer) med hormonbehandling.

Anbefaler å gå til en god gynekolog. Jeg har to venninner som går til samme gynekolog som meg, og vi har fått ulik behandling ut fra ulike behov og utgangspunkt. Selv fikk jeg østrogen-gel da jeg har hormonspiral.

Anonymkode: cb951...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...