Gå til innhold

Skal ikke 1 åringer i barnehagen ha tilsyn kontinuerlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten hver gang jeg har hentet eller levert i barnehagen er det en av 1åringene som har gjort noe som har ført til at de slår seg og gråter uten at de ansatte har forhindret det. Eks dette ned av stol, sittet på sykler i bakke så de veltet nedover, falt ned liten skråning, tippet ut av sandkassen med hodet og ryggen først selv om en ansatte satt like ved osv. 

Overhørte også en ansatt snakke med en forelder hvor barnet hadde slått seg, det hadde falt ned fra en trapp på et "lekestativ" men de kunne ikke si hvordan barnet hadde falt da ingen så det(!). Barnet hadde sår fra fallet. Da kan man jo heller ikke vite om barnet eks kan ha fått hjernerystelse og hvordan behandling det måtte trenge. 

Jeg synes det er rart at de ikke har oversikt og tilsyn med så små barn kontinuerlig. Er det bare jeg som overreagerer eller er dette kritikkverdig? De er 1 ansatt pr 3 barn, det burde være mulig å holde oversikt. 

Nå er jeg redd for ungen mens hun er i barnehagen, det er ingen god følelse. 

Anonymkode: d9e83...cb8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss hadde de små eget uteområdet og alltid noen som fulgte med. Synes du godt kan snakke med pedleder om tankene dine.

• Liker 10
Skrevet

Klarer du å se hele tiden i 3 retninger i 7.5 timer? 

Nei? Nei jeg tenkte vel det, så ja. Du overreagerer. Slikt skjer i barnehagen i tide og utide. Barn faller og slår seg. Det er sånn de lærer. 

Anonymkode: bf0b0...19b

• Liker 42
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er ikke en ansatt pr 3 barn i virkeligheten. 

Det er dessverre umulig å få med seg alt i en barnehage.

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet

Men sitter du og stirrer på barnet ditt kontinuerlig når du er hjemme? Du går aldri på do, henter noe på kjøkkenet osv? Dette er livet, friske barn har blåmerker og skrubbsår!

Anonymkode: dd2ef...f28

• Liker 27
  • Nyttig 5
Skrevet

Dem må jo følges med på, enig med deg. Dem nye barna nå er ganske små, og kan skade seg skikkelig. Jeg ville snakket med styrer og mulig meldt inn dette til kommunen, kan dem ha tilsynsbesøk. Høres ut som dem ikke har helt kontroll over dem små. Man vil jo ramle litt og slå seg her og der, men ikke på dem måtene du bedriver og rulle ned skråninger og ramle bakover med rygg og hode vil jeg påstå er farlige situasjoner. Desverre er det ikke alle barnehager som er bra, slappe i jobben og ser ut som dem har valgt helt feil yrke. 

Anonymkode: 879bf...afd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men sitter du og stirrer på barnet ditt kontinuerlig når du er hjemme? Du går aldri på do, henter noe på kjøkkenet osv? Dette er livet, friske barn har blåmerker og skrubbsår!

Anonymkode: dd2ef...f28

Jeg forlater det aldri alene på en stol, utsetter det for skrenter, eller høye lekestativ ute nei. 

Og det var ikke skrubbsår, men et kutt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Si ifra!

Ellers oppfordrer jeg foreldre til å være engasjerte; bli med i FAU, gå på foreldremøter og snakk med de ansatte/ped.leder. 
Det er barna våre det er snakk om. De fortjener kun det beste💕

(og ja, jeg ser også ettåringer vandre rundt på egenhånd i vår barnehage, enkelte gråter mens snørra renner og de roper på mamma. Det er vondt å se…jeg bruker å gjøre en ansatt oppmerksom i slike tilfeller. Skjønner godt at mange vil ha ungene hjemme til de er litt større!)

Anonymkode: 03924...ddd

• Hjerte 4
Skrevet

Har en 1 åring selv, og er Bhg lærer. Det er bemanningskrise i barnehager. Vi er 1 voksen pr 3 barn i to- tre timer pr. dag. Det er pauser, møter, plantid- you name it. Jeg gjør ALT jeg kan for at barna skal ha det bra, men jeg klarer dessverre ikke være flere steder samtidig 😔Stem på partier som vil gjøre noe med bemanningskrisen.

Anonymkode: 3a488...dcb

• Liker 14
  • Hjerte 7
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nesten hver gang jeg har hentet eller levert i barnehagen er det en av 1åringene som har gjort noe som har ført til at de slår seg og gråter uten at de ansatte har forhindret det. Eks dette ned av stol, sittet på sykler i bakke så de veltet nedover, falt ned liten skråning, tippet ut av sandkassen med hodet og ryggen først selv om en ansatte satt like ved osv. 

Overhørte også en ansatt snakke med en forelder hvor barnet hadde slått seg, det hadde falt ned fra en trapp på et "lekestativ" men de kunne ikke si hvordan barnet hadde falt da ingen så det(!). Barnet hadde sår fra fallet. Da kan man jo heller ikke vite om barnet eks kan ha fått hjernerystelse og hvordan behandling det måtte trenge. 

Jeg synes det er rart at de ikke har oversikt og tilsyn med så små barn kontinuerlig. Er det bare jeg som overreagerer eller er dette kritikkverdig? De er 1 ansatt pr 3 barn, det burde være mulig å holde oversikt. 

Nå er jeg redd for ungen mens hun er i barnehagen, det er ingen god følelse. 

Nå er jeg sikkert en elendig mor, men selv om jeg var 1 voksen på 2 barn her hjemme så klarte de godt å slå seg/falle/tryne allikevel.

Så hvordan skal en voksen som passer 3 barn ha full kontroll uten å sette de i en binge eller ha de i bånd?

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har en 1 åring selv, og er Bhg lærer. Det er bemanningskrise i barnehager. Vi er 1 voksen pr 3 barn i to- tre timer pr. dag. Det er pauser, møter, plantid- you name it. Jeg gjør ALT jeg kan for at barna skal ha det bra, men jeg klarer dessverre ikke være flere steder samtidig 😔Stem på partier som vil gjøre noe med bemanningskrisen.

Enig! Det må en større endring til hvis barnehagene skal bli et bedre sted for barn og ansatte! 

Anonymkode: 221e1...4c8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Mt3 skrev (17 minutter siden):

Nå er jeg sikkert en elendig mor, men selv om jeg var 1 voksen på 2 barn her hjemme så klarte de godt å slå seg/falle/tryne allikevel.

Så hvordan skal en voksen som passer 3 barn ha full kontroll uten å sette de i en binge eller ha de i bånd?

Reagerer vel egentlig mest på at ingen får med seg hva som skjer, ikke at de ikke kan avverge alt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du glemte å tydeliggjøre at vi ellers er vi 1 eller 2. :)

F.eks. er vi én ansatt 1,5 time på begynnelse og slutten av dagen. Ved sykdom settes det ikke inn vikar. Osv

Anonymkode: 49fa1...90a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Reagerer vel egentlig mest på at ingen får med seg hva som skjer, ikke at de ikke kan avverge alt. 

Det blir jo nesten det samme.

Når jeg er alene ute med 8 barn fordi den andre ansatte er inne og skifter en bleie så har jeg ikke kapasitet til å følge med på alt. Barn vil falle og slå seg, det er faktisk slik de lærer.

Men det er ikke greit hvis barna går rundt og gråter og slår seg mens de voksne står og snakker sammen om helgas siste ligg eller har nesa i telefonen fordi de sjekker Facebook (men veldig mye av arbeidet vårt foregår digitalt, så at vi har mobilen fremme er naturlig).

Anonymkode: 49fa1...90a

• Liker 5
Skrevet

Vi er for få, vi har ikke sjans uansett hvor mye  vi prøver. Barnas sikkerhet er første prioritet - når vi ikke ser hva som skjer eller greier å beskytte barna er det fordi vi har alt for mange barn på alt for få personer. Vi er 1 til 3 tre kvarter på formiddagen og tre kvarter på ettermiddagen, resten av barnehagens 10 timers åpningstid har vi dårligere dekning. 

Anonymkode: 499aa...c48

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

(og ja, jeg ser også ettåringer vandre rundt på egenhånd i vår barnehage, enkelte gråter mens snørra renner og de roper på mamma. Det er vondt å se…jeg bruker å gjøre en ansatt oppmerksom i slike tilfeller. Skjønner godt at mange vil ha ungene hjemme til de er litt større!)

Anonymkode: 03924...ddd

Så vondt å lese🥲

Anonymkode: 59796...d3d

• Liker 2
Skrevet

Selv om man er en ansatt på tre barn så har man ikke faste barn man følger hele dagen. Alle ansatte følger alle barna, og hvis en ansatt holder på å trøste, en ansatt er inne og skifter bleie og en ansatt står med ryggen til i to sekunder kan det fort skje en ulykke. Det handler ikke om at de ansatte gjør en utilstrekkelig jobb, det handler om at vi trenger flere ansatte i barnehagen. 

Anonymkode: 8f541...f4c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv om man er en ansatt på tre barn så har man ikke faste barn man følger hele dagen. Alle ansatte følger alle barna, og hvis en ansatt holder på å trøste, en ansatt er inne og skifter bleie og en ansatt står med ryggen til i to sekunder kan det fort skje en ulykke. Det handler ikke om at de ansatte gjør en utilstrekkelig jobb, det handler om at vi trenger flere ansatte i barnehagen. 

Anonymkode: 8f541...f4c

Joda, men hvorfor skjer dette så ofte i denne barnehagen? Jobbet selv i barnehage tidligere og opplevde aldri slikt der. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, men hvorfor skjer dette så ofte i denne barnehagen? Jobbet selv i barnehage tidligere og opplevde aldri slikt der. 

Det kan være de har dårligere bemanning enn der du jobbet. Lavere kompetanse, færre pga sykdom, dårlig tilgang på vikar, dårlig ledelse osv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kan være de har dårligere bemanning enn der du jobbet. Lavere kompetanse, færre pga sykdom, dårlig tilgang på vikar, dårlig ledelse osv. 

De har vært alle ansatte på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...