AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Barnet vårt på nå to år bare løper inn i barnehagen og har ikke en gang tid til å si hadet. Hører andre har barn som kanskje Tim og med gråter litt. Ikke vårt. Så leste jeg noe om utrygg tilknytning. Kan det tyde på at barnet vårt ikke er knyttet til oss? Anonymkode: 2868d...8ec
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Det er tegn på et barn som er trygt og som føler seg trygg i barnehagen!❤️ Anonymkode: b6e57...ca3 9 1
Mt3 Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 Det betyr vel heller at dere har vært flinke til å trygge barnet, og at det stoler på at det dere fører det til er trygt. Akkurat nå er barnehagen veldig spennende og gøy, senere kan det komme perioder der det kan bli vanskelig selv for dere å få gå fra barnet. Ikke fordi barnet er utrygg men fordi det har fått en ny bevissthet rundt det med tid/nærhet/.... 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 Takk før svar. Jeg ville sikkert syns det var vanskelig om det gråt også. Kan et gråtende barn bety utrygg tilknytning da? Anonymkode: 2868d...8ec
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk før svar. Jeg ville sikkert syns det var vanskelig om det gråt også. Kan et gråtende barn bety utrygg tilknytning da? Anonymkode: 2868d...8ec Ser du er veldig opptatt av dette med trygg tilknytning, det er hvordan barnet reagerer når dere gjenforenes og ikke når dere skilles, som kan si noe om tilknyttningen. Barn med trygg tilknytning viser glede når det gjenforenes med foreldrene igjen. Anonymkode: b7080...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser du er veldig opptatt av dette med trygg tilknytning, det er hvordan barnet reagerer når dere gjenforenes og ikke når dere skilles, som kan si noe om tilknyttningen. Barn med trygg tilknytning viser glede når det gjenforenes med foreldrene igjen. Anonymkode: b7080...d2e Ja, burde skrevet at en grunn for usikkerheten er at jeg oftere og oftere opplever at barnet mitt ser meg, snur seg så for å leke igjen ved henting. Eller at det kommer og viser meg en leke og går rundt å viser meg ting. Varierer. Noen ganger kommer det også løpende og sier mamma. Og så «se på den og se på den.» Andre ganger igjen fortsetter bare leken, men jeg er observert. Andre barn kan si se der kommer mammaen din, Kari. Uten at barnet ser ut til å bry seg. Vil ofte ikke hjem og jeg må ta fra en leke for å få det med hjem. 😟 Anonymkode: 2868d...8ec
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #7 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, burde skrevet at en grunn for usikkerheten er at jeg oftere og oftere opplever at barnet mitt ser meg, snur seg så for å leke igjen ved henting. Eller at det kommer og viser meg en leke og går rundt å viser meg ting. Varierer. Noen ganger kommer det også løpende og sier mamma. Og så «se på den og se på den.» Andre ganger igjen fortsetter bare leken, men jeg er observert. Andre barn kan si se der kommer mammaen din, Kari. Uten at barnet ser ut til å bry seg. Vil ofte ikke hjem og jeg må ta fra en leke for å få det med hjem. 😟 Anonymkode: 2868d...8ec Dette er også helt normalt. Ingenting å bekymre seg over Anonymkode: e9cb5...529 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #8 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, burde skrevet at en grunn for usikkerheten er at jeg oftere og oftere opplever at barnet mitt ser meg, snur seg så for å leke igjen ved henting. Eller at det kommer og viser meg en leke og går rundt å viser meg ting. Varierer. Noen ganger kommer det også løpende og sier mamma. Og så «se på den og se på den.» Andre ganger igjen fortsetter bare leken, men jeg er observert. Andre barn kan si se der kommer mammaen din, Kari. Uten at barnet ser ut til å bry seg. Vil ofte ikke hjem og jeg må ta fra en leke for å få det med hjem. 😟 Anonymkode: 2868d...8ec Høres ikke bekymringsverdig ut, barn med utrygg tilknytning avviser foreldrene eller veksler mellom å ønske kontakt og å avvise de. Det gjør jo ikke din, den er bare veldig opptatt med leken😊 Anonymkode: b7080...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 Det er så mye mer enn tilknytning som spiller inn når det kommer til hvordan barnet reagerer i leverings- og hentesituasjoner i barnehagen. Temperament og personlighet, trivsel i barnehagen, hvor trygt det er på de ansatte som er er på jobb, om det er et av mange barn som strever med overgangssituasjoner, om det har noe spesifikt det gleder seg til i barnehagen som opptar tankene (en leke, en venn, god stemning rundt frokostbordet e.l.), om det er opptatt med noe veldig gøy når det blir hentet, eller sitter og venter på foreldrene mm. Noen gråter ofte ved levering, noen sier alltid at de vil bli hjemme, noen løper inn med et smil, noen gråter når de blir hentet, noen gjemmer seg, noen løper gledesstrålende mot forelderen sin, noen fremstår mer nøytrale. Det er så mange faktorer som spiller inn i disse settingene, at hvorvidt barnets tilknytning til forelderen er trygg, er vanskelig å lese ut av det. Anonymkode: fb158...9ec
RockyRose Skrevet 30. august 2023 #10 Skrevet 30. august 2023 Sånn har min vore og. I byrjinga ved levering kunne han grine skikkeleg, deretter gjekk det over til at han knapt rekk seie "hadet". Når eg kom og henta tidlegare kunne han sjå på meg og deretter fortsetje leiken. No kjem han springande mot meg og ropar gladleg "mammaaa"! Vi har ein veldig trygg og nær tilknytning. Born er berre forskjellige 😊
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #11 Skrevet 30. august 2023 Helt normalt for en toåring. Alt du beskriver. Det jeg blir mest bekymret for er at du blir så usikker av helt normal og aldersadekvat oppførsel fra barnet. Kanskje du trenger noen å snakke med? Anonymkode: db037...d99
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #12 Skrevet 30. august 2023 Kanskje du trenger å bli trygg på din egen rolle som mor? At det du gjør er bra nok (eller gjøre noe annerledes)? Kan være lurt å snakke med helsesykepleier for eksempel for å drøfte tankene dine. Du får det mye bedre med deg selv når du blir tryggere Jenta mi er lik din. Og av og til må jeg bære henne ut med litt vræl. Andre ganger kommer hun løpende og koser med meg. Hun koser seg veldig i barnehagen. Gutten min gråter sårt og trenger korte dager i barnehagen, han vil bare være med meg. Jeg synes det var lettere med jenta mi selv om jeg fikk litt vondt av å bli avvist (selv om jeg visste hun koste seg). Nå blir får jeg litt vondt av henne når hun vil hjem når jeg henter, for da vet jeg hun har hatt en litt tøff dag. Skal ikke være lett å være mamma 🙈 Anonymkode: 2ae3f...a6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå