Kapt.Chat Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 VG viser i dag en video av Hermoso som i spillerbussen ler og spøker med kysse-episoden. Resten av spillerne i bussen ser også ut til å ta episoden med godt humør og det er god stemning. Skal på ingen måte prøve å forsvare Luis, men kan dette tyde på at for Hermosa så var ikke dette noen "big deal" og at det er ytre press som gjør at denne situasjonen blir så betent? Med andre ord at kanskje Hermoso føler seg forpliktet til å føle seg krenket på grunn av at alle forventer det fra henne. At hun ikke har mulighet til å gi et annet syn, for det vil kanskje svekke hennes egen anseelse, og hun vil svikte alle som føler seg krenket på hennes vegne. Ja jeg er fullt klar over at det skal foreligge samtykke før du kysser noen på munnen, og i denne situasjonen hadde vel ikke Hermoso mulighet til å gi noe samtykke før hun ble kysset. Men det spørsmålet jeg stiller er om hun kanskje ikke følte det som et overgrep, men at hun nærmest er forpliktet til å uttrykke at det er et overgrep. 1
LukeDanes Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Samtidig tenker jeg at det kan være et bevisst valg for å ikke la en kjip opplevelse overskygge et av de største øyeblikkene Hermoso og lagvenninnene kommer til å ha i karrieren. De har nettopp vunnet VM-gull, humøret er deretter og der og da er det en helt tilforlatelig reaksjon i jubelrusen. Skjønner godt at de tok festen først, og at alvoret ble lagt til side til etterpå. Kameraet viser jo ikke tankene til Hermoso. 13 1 2
Gjest paprikaskrue Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 Det å tulle og le med når man har vært utsatt for vold og trakkasering er ikke et ukjent fenomen. Om hun sier i etterkant at det var uønsket og oppleves som krenkende så er det ingen grunn til å bagatellisere eller mistro det.
Kapt.Chat Skrevet 30. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2023 LukeDanes skrev (1 time siden): Samtidig tenker jeg at det kan være et bevisst valg for å ikke la en kjip opplevelse overskygge et av de største øyeblikkene Hermoso og lagvenninnene kommer til å ha i karrieren. De har nettopp vunnet VM-gull, humøret er deretter og der og da er det en helt tilforlatelig reaksjon i jubelrusen. Skjønner godt at de tok festen først, og at alvoret ble lagt til side til etterpå. Kameraet viser jo ikke tankene til Hermoso. Det er kanskje en fornuftig måte og forklare det på. Men du viser også til at jubelrusen innvirker på situasjonsforståelsen, men det kan kanskje sies om Luis også, at han kysset Hermoso som en spontan reaksjon på at de akkurat har vunnet et VM, i straffesaker så snakker man om utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Så visst det er årsaken så har vi kanskje en situasjon der han ikke helt visste hva han gjorde i jubelrusen, og Hermoso som kanskje ikke ble krenket i jubelrusen, men så kommer bakrusen hvor folk opplyser om hvor forferdelig dette egentlig er, og hun må ta stilling til dette utfra folks reaksjoner, og ikke hva hun følte der og da. Men som du sier TV kamraer kan ikke oppfatte tankene til folk. 5
Kapt.Chat Skrevet 30. august 2023 Forfatter #5 Skrevet 30. august 2023 paprikaskrue skrev (4 timer siden): Det å tulle og le med når man har vært utsatt for vold og trakkasering er ikke et ukjent fenomen. Om hun sier i etterkant at det var uønsket og oppleves som krenkende så er det ingen grunn til å bagatellisere eller mistro det. Prøvde på ingen måte å bagatellisere dette, heller tvert om. Jeg prøvde å se om det gikk an å starte en debatt med en litt annen vinkling. For slike debatter er lett å avslutte med at ingen skal utfordre den vedtatte sannheten om at dette er krenkende, altså ingen debatt. Og mitt spørsmål var jo om hun kanskje følte seg forpliktet til å føle seg krenket, dette sett i lys av det siste som er kommet frem. 1
JaVel Skrevet 31. august 2023 #6 Skrevet 31. august 2023 Jeg har sett den kysse-episoden og skjønner ikke hvorfor folk har reagert så sterkt. Den skjedde i jubelrus, og det var jo ikke akkurat noe tungekyss det dreide seg om. 3 2
Tone83 Skrevet 31. august 2023 #7 Skrevet 31. august 2023 13 minutter siden, JaVel said: Jeg har sett den kysse-episoden og skjønner ikke hvorfor folk har reagert så sterkt. Den skjedde i jubelrus, og det var jo ikke akkurat noe tungekyss det dreide seg om. Så hvis sjefen din er jublende glad så kan han bare smaske til? 6 1
JaVel Skrevet 31. august 2023 #8 Skrevet 31. august 2023 Tone83 skrev (2 timer siden): Så hvis sjefen din er jublende glad så kan han bare smaske til? Ja, for jeg kaller det ikke smasking. 3
Bringebærsyltetøy Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 Jeg er ikke på hennes side. Hele saken er sterkt overdrevet. 1 4
Gjest paprikaskrue Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 16 hours ago, Kapt.Chat said: Prøvde på ingen måte å bagatellisere dette, heller tvert om. Jeg prøvde å se om det gikk an å starte en debatt med en litt annen vinkling. For slike debatter er lett å avslutte med at ingen skal utfordre den vedtatte sannheten om at dette er krenkende, altså ingen debatt. Og mitt spørsmål var jo om hun kanskje følte seg forpliktet til å føle seg krenket, dette sett i lys av det siste som er kommet frem. Hvorfor er det viktig at dette ikke skal være krenkende? Jeg tenker det er veldig viktig at man viser tydelig hvor grensene går. Man kan pakke hele denne hendelsen inn i jubelbrus og fotballfest, men realiteten for mange kvinner er en helt annen i arbeidslivet. Dette handler om holdninger og alle taper på at kvinner gjøres til objekter.
Kapt.Chat Skrevet 31. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 31. august 2023 paprikaskrue skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det viktig at dette ikke skal være krenkende? Jeg tenker det er veldig viktig at man viser tydelig hvor grensene går. Man kan pakke hele denne hendelsen inn i jubelbrus og fotballfest, men realiteten for mange kvinner er en helt annen i arbeidslivet. Dette handler om holdninger og alle taper på at kvinner gjøres til objekter. Da kan jeg stille spørsmålet motsatt, hvorfor er det så viktig at dette skal være krenkende? Spørsmålet jeg stilte var om personen kanskje ikke følte det som krenkende i øyeblikket, men på grunn av alle som ble krenket på hennes vegne så ble hun tvunget til å føle seg krenket. Jeg mener at jubel-rusen er en del av konteksten her, og at kysset må sees i den konteksten det blir gitt. Jeg vil tro det er få som egentlig blir krenket av en klem eller et kyss gitt i et øyeblikk av enorm glede, og gitt akkurat for å uttrykke sin glede. Kvinner skal absolutt være sikret grenser i arbeidslivet, men da er det viktig å ta den debatten utenom at den skal sammenlignes med et ubetenksomt kyss i et øyeblikks glede. 3
inle Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Hun har selv sagt hva hun følte og tenkte om det kysset, og vi har faktisk hennes umidelbare reaksjon rett etter dette - filmet i garderoben. Hvor hun tydelig sier det ikke er greit, men hva skulle hun (som spiller) gjøre? Videoen som viser henne le etterpå, endrer ingenting i mitt syn. Det Rubiales gjorde er fremdeles langt over streken. Seiersrus, overveldende følelser eller ei. Han er SJEFEN hennes. Han er president, leder for RFEF. Som har tydelige retningslinjer om at dette ikke er greit på noe som helst nivå. Det står til og med spesifikt i kontrakten som Rubiales selv har signert at man ikke skal kysse noen av spillerne sine. Så det er revnende likegyldig om det var hans overveldende følelser preget av seiersrus eller hans sjåvinistiske side som endelig så dagens lys. Du skal ikke kysse en ansatt. PUNKTUM. Personlig, tenker jeg at hun gjør det de fleste av oss kvinner gjør når vi er i en ubehagelig situasjon eller grensene våre er blitt trampet ned. Man er i sjokk, man prøver å le det bort, tulle det bort, vise alle at hey, jeg er sporty jeg - dette går fint. Pluss, hun vil ikke ødelegge feiringen til laget sitt, som la oss være ærlige, har måttet deale med en elendig oppladning til VM med tanke på apparatet rundt. Dette skulle være deres største kveld. Men det gikk jammen meg på bekostning av henne. Det jeg finner fascinerende her er at så mange er så opptatt av hans følelser. Han var i seiersrus, han var bare preget av øyeblikket. Men hva med hennes? hennes følelser er liksom ikke så viktige. Mannens følelser er greit, til og med unnskyldende for hans oppførsel. Men kvinnens? Nei de må vi analysere i alle vinkler, trippelsjekke og være 100% sikker på stemmer 2 8
Gjest paprikaskrue Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 8 minutter siden, Kapt.Chat said: Da kan jeg stille spørsmålet motsatt, hvorfor er det så viktig at dette skal være krenkende? Spørsmålet jeg stilte var om personen kanskje ikke følte det som krenkende i øyeblikket, men på grunn av alle som ble krenket på hennes vegne så ble hun tvunget til å føle seg krenket. Jeg mener at jubel-rusen er en del av konteksten her, og at kysset må sees i den konteksten det blir gitt. Jeg vil tro det er få som egentlig blir krenket av en klem eller et kyss gitt i et øyeblikk av enorm glede, og gitt akkurat for å uttrykke sin glede. Kvinner skal absolutt være sikret grenser i arbeidslivet, men da er det viktig å ta den debatten utenom at den skal sammenlignes med et ubetenksomt kyss i et øyeblikks glede. Det er ikke noe mål i seg selv at det skal være krenkende, men som jeg skrev så er det viktig at man gir klar melding om hva som er greit/ugreit. Hun synes det var ugreit. At sannheten kommer frem i ettertid på trygg grunn er heller ikke veldig overraskende siden det er snakk om et asymmetrisk maktforhold her. Glede er en følelse og det er også kåthetsfølelsen. Er det greit at sjefen tar hendene i skrittet på en kvinnelig ansatt fordi han i øyeblikket ble kåt og full på julebordet?
Kapt.Chat Skrevet 31. august 2023 Forfatter #14 Skrevet 31. august 2023 inle skrev (4 timer siden): Hun har selv sagt hva hun følte og tenkte om det kysset, og vi har faktisk hennes umidelbare reaksjon rett etter dette - filmet i garderoben. Hvor hun tydelig sier det ikke er greit, men hva skulle hun (som spiller) gjøre? Videoen som viser henne le etterpå, endrer ingenting i mitt syn. Det Rubiales gjorde er fremdeles langt over streken. Seiersrus, overveldende følelser eller ei. Han er SJEFEN hennes. Han er president, leder for RFEF. Som har tydelige retningslinjer om at dette ikke er greit på noe som helst nivå. Det står til og med spesifikt i kontrakten som Rubiales selv har signert at man ikke skal kysse noen av spillerne sine. Så det er revnende likegyldig om det var hans overveldende følelser preget av seiersrus eller hans sjåvinistiske side som endelig så dagens lys. Du skal ikke kysse en ansatt. PUNKTUM. Personlig, tenker jeg at hun gjør det de fleste av oss kvinner gjør når vi er i en ubehagelig situasjon eller grensene våre er blitt trampet ned. Man er i sjokk, man prøver å le det bort, tulle det bort, vise alle at hey, jeg er sporty jeg - dette går fint. Pluss, hun vil ikke ødelegge feiringen til laget sitt, som la oss være ærlige, har måttet deale med en elendig oppladning til VM med tanke på apparatet rundt. Dette skulle være deres største kveld. Men det gikk jammen meg på bekostning av henne. Det jeg finner fascinerende her er at så mange er så opptatt av hans følelser. Han var i seiersrus, han var bare preget av øyeblikket. Men hva med hennes? hennes følelser er liksom ikke så viktige. Mannens følelser er greit, til og med unnskyldende for hans oppførsel. Men kvinnens? Nei de må vi analysere i alle vinkler, trippelsjekke og være 100% sikker på stemmer I etterkant sa hun at hun likte det ikke, etterpå så ble det til at det var gjensidig, sikkert etter press fra landslagsledelsen, og nå i etterkant hvor det kreves at hodene skal rulle. Du drar inn forberedelsene til VM og apparatet rundt, ja de har uttrykket misnøye med at de fikk for lite ressurser. Men hvilken relevans har det til kysset, jo saken kan brukes til å få hodene til å rulle, og kanskje få inn en ny ledelse. Og visst man blander inn den biten så kan ståheien virke mer politisk motivert enn selve krenkingen. Altså når man ser hvor stor støtte og rabalder man kan oppnå på saken, så kan den brukes langt utover det å påklage upassende oppførsel. Tror ikke det er så mange som har vært opptatt av hans følelser, de fleste kaller han for dum og lite intelligent som kan gjøre noe sånt. Men det mange spekulerer i er om hvordan han kan være så dum når alle verdens kameraer er rettet mot han, da er jo eneste logiske forklaringen at han var i seiersrus, en rus som førte til en spontan handling hvor han kysset henne i glede over å bli VM mestere. Jeg vil påstå at det er svært få som støtter hans følelser, men påstår det var en spontan og korttenkt handling, uten noen konsekvenstenking. Og at en manns følelser er greit mens kvinners følelser ikke er greit som du sier, det stemmer jo ikke når du ser på mediedekningen og hva dette fører til. Hun har jo nesten fått en unison support fra alle kanter, mens han er latterliggjort og snart arbeidsledig. Men jeg sitter og tenker, alt dette på grunn av et ubetenksomt kyss. Nei jeg forsvarer ikke kysset, men jeg forholder meg til at det var et kyss i et opphetet øyeblikk, og i ettertid brukt i en mye større sammenheng. Og siden du drar dette inn som mann/kvinne ting på tross av at Hermoso har fått unison støtte av menn i denne saken. Så kom jeg til å tenke på Krekar løftet hvor Shabana løftet Krekar. For Krekar så var det sikkert den mest tenkelige krenkelsen han kunne tenke seg, ja og gjort i den hensikt å krenke han. Men tror ikke det var noen som snakket om hans følelser annet enn små miljøer som vi ikke ville identifisere oss med. I denne saken så ble Shabana tiljublet fra alle kanter, også av meg. Men det var Krekar som var krenket, så hvor vil jeg med dette, jo at det å bli krenket er ikke svart hvitt, det er både person avhengig og situasjonsbetinget. Mitt ståsted opp i dette er hvor vi skal legge listen for å bli krenket i fremtiden. Kan vi igjen sjå på handlinger med et positivt blikk i fremtiden, og ikke prøve å gjøre enkelt episoder til noe som er så mye større en handlingen i seg selv. Kanskje det går å komme tilbake til normalen hvor et kyss en klem ikke nødvendigvis er en ondsinnet handling. Kanskje en uklok handling, men ikke en ondsinnet handling. For vi må ikke dreie skruen så veldig mange ganger til rundt før vi havner i en verden hvor vi kun går rundt og mistenkeliggjør hverandre, blir krenket på egne og andres vegne. For det neste som kommer opp er sikkert "blikking", når det blir akseptert som en gyldig krenke grunn, så kan vi gå rundt og analysere blikk i alle situasjoner, og tillegge spesielle blikk visse egenskaper. Det kan godt hende at landslagsledelsen skulle blitt byttet ut av mange grunner, men synes det er drøyt basert på denne episoden isolert sett. 2
inle Skrevet 1. september 2023 #15 Skrevet 1. september 2023 Kapt.Chat skrev (7 timer siden): I etterkant sa hun at hun likte det ikke, etterpå så ble det til at det var gjensidig, sikkert etter press fra landslagsledelsen, og nå i etterkant hvor det kreves at hodene skal rulle. Du drar inn forberedelsene til VM og apparatet rundt, ja de har uttrykket misnøye med at de fikk for lite ressurser. Men hvilken relevans har det til kysset, jo saken kan brukes til å få hodene til å rulle, og kanskje få inn en ny ledelse. Og visst man blander inn den biten så kan ståheien virke mer politisk motivert enn selve krenkingen. Altså når man ser hvor stor støtte og rabalder man kan oppnå på saken, så kan den brukes langt utover det å påklage upassende oppførsel. Tror ikke det er så mange som har vært opptatt av hans følelser, de fleste kaller han for dum og lite intelligent som kan gjøre noe sånt. Men det mange spekulerer i er om hvordan han kan være så dum når alle verdens kameraer er rettet mot han, da er jo eneste logiske forklaringen at han var i seiersrus, en rus som førte til en spontan handling hvor han kysset henne i glede over å bli VM mestere. Jeg vil påstå at det er svært få som støtter hans følelser, men påstår det var en spontan og korttenkt handling, uten noen konsekvenstenking. Og at en manns følelser er greit mens kvinners følelser ikke er greit som du sier, det stemmer jo ikke når du ser på mediedekningen og hva dette fører til. Hun har jo nesten fått en unison support fra alle kanter, mens han er latterliggjort og snart arbeidsledig. Men jeg sitter og tenker, alt dette på grunn av et ubetenksomt kyss. Nei jeg forsvarer ikke kysset, men jeg forholder meg til at det var et kyss i et opphetet øyeblikk, og i ettertid brukt i en mye større sammenheng. Og siden du drar dette inn som mann/kvinne ting på tross av at Hermoso har fått unison støtte av menn i denne saken. Så kom jeg til å tenke på Krekar løftet hvor Shabana løftet Krekar. For Krekar så var det sikkert den mest tenkelige krenkelsen han kunne tenke seg, ja og gjort i den hensikt å krenke han. Men tror ikke det var noen som snakket om hans følelser annet enn små miljøer som vi ikke ville identifisere oss med. I denne saken så ble Shabana tiljublet fra alle kanter, også av meg. Men det var Krekar som var krenket, så hvor vil jeg med dette, jo at det å bli krenket er ikke svart hvitt, det er både person avhengig og situasjonsbetinget. Mitt ståsted opp i dette er hvor vi skal legge listen for å bli krenket i fremtiden. Kan vi igjen sjå på handlinger med et positivt blikk i fremtiden, og ikke prøve å gjøre enkelt episoder til noe som er så mye større en handlingen i seg selv. Kanskje det går å komme tilbake til normalen hvor et kyss en klem ikke nødvendigvis er en ondsinnet handling. Kanskje en uklok handling, men ikke en ondsinnet handling. For vi må ikke dreie skruen så veldig mange ganger til rundt før vi havner i en verden hvor vi kun går rundt og mistenkeliggjør hverandre, blir krenket på egne og andres vegne. For det neste som kommer opp er sikkert "blikking", når det blir akseptert som en gyldig krenke grunn, så kan vi gå rundt og analysere blikk i alle situasjoner, og tillegge spesielle blikk visse egenskaper. Det kan godt hende at landslagsledelsen skulle blitt byttet ut av mange grunner, men synes det er drøyt basert på denne episoden isolert sett. Angående den uttalelsen om at hun angivelig syns det var greit, så er det bekreftet at dette var noe RFEF gjorde uten å spørre henne i forkant. Det har blitt bekreftet av flere, inkludert Hermoso selv og de som representerer henne at de sendte den ut uten å spørre henne. I tillegg ble hun og familien/nære venner pressa flere ganger av både trener, Rubiales, RFEF og apparatet rundt til å stille opp i en video som hun nektet. De prøvde å presse resten av landslaget og de sa alle nei. Hermoso sa dette ikke var greit. Hun likte det ikke, men hva skulle hun gjøre. Det er faktum. Hun har uttalt seg klart og tydelig. Fra første stund. Det kan man faktisk ikke ignorere og late som ikke finnes. Selvfølgelig må jeg vise til forberedelsene og alt det andre rundt. Fordi det forklarer også det enorme sinne vi når ser i Spania og hos spanske kvinner og menn. Det er en grunn til at vi sier se acabo. Det er nok nå. Vi har nådd grensen vår. Vi er drittlei. At du tror det handler kun om få ressurser rundt forberedelsene så må du virkelig lese deg opp på saken. Problemene til det spanske landslaget strekker seg langt mer enn kun de ressursene de trengte, men også holdningene til hele organisasjonen. I fjor nådde det toppen da de ville endre det, men i stedet valgte organisasjonen å gå etter spillerne og ikke administrasjonen. Vi kan faktisk ikke se på dette som en isolert hendelse når man vet hvordan det har vært i det apparatet i flere år, inkludert de årene Rubiales har vært leder. Du kan ikke ignorere og si det kun er gledesrus, når man har flere eksempler på at både Rubiales og Vidal går langt over streken når det gjelder oppførsel og måte å prate på. RFEF innførte egne regler om oppførsel, holdninger, for å virke mer progressive og beskytte spillerne sine. Hvorfor tror du det står spesifikt i kontrakten at man ikke skal kysse, ta på spillerne sine på en ikke akseptabel måte? Det er ikke sånt man setter inn i en kontrakt, som regel holder det man definerer det med upassende oppførsel aksepteres ikke. Mens RFEF sin kontrakt har flere konkrete punkter, nettopp fordi man visste. Man visste hvordan flere opererte. Så man fikk på plass kontrakter for å kunne slå i bordet og si, hei vi tar dette på alvor. Ingenting har blitt gjort til tross av dette. Likevel har vi to videoer allerede av både trener og Rubiales som bryter sine egne kontrakter. I full offentlighet. Mannen har vært ekstremt klåfingret på spillere og ansatte i flere år. Han har allerede vært gjennom en sak om seksuell trakassering før VM, og det er (ikke overraskende) at flere kvinner sier han har hatt en tendens til å være ekstremt upassende med både kommentarer og uttalelser. Til tross for alt dette, inkludert RFEF sin egen kontrakt som er svart - hvitt - at man ikke kan kysse en spiller så velger RFEF å beskytte Rubiales. I tillegg får vi en hårreisende håndtering av en sak som burde vært løst det øyeblikket det gikk galt. Manipulering av bilder, anklager om løgn, trusler om rettssak. Hva sier det om holdningene og tradisjonen innad i den organisasjonen? Hadde dette vært et hvilket som helst selskap hadde han fått sparken på flekken, seiersrus eller ei. Når jeg snakker om at mannens følelser blir tatt mer i hensyn, så mener jeg det oppriktig. En god del er opptatt å forklare bort hans oppførsel, med nettopp følelser. Med å si at han var blendet av seiersrus, glede osv. Han visste ikke bedre, han ble revet med i øyeblikket. Følelsene er plutselig en positiv ting som kan lede til litt dårlige impulshandlinger. Den tankegangen blir dermed snudd og brukt mot Jenni, hvorfor smilte hun? Hvorfor ler hun og gråter ikke? Hvorfor stoppet hun han ikke? Hvorfor gjorde hun y og x? Kritikerne som mener saken er overdrevet, bruker følelsene til å unnskylde Rubiales, og deretter snur de og bruker følelsene til å kritisere Hermoso. Den overveldende støtten er til Hermoso ja, heldigivis! Men det er bare å ta en titt på kommentarer og debattinnlegg - der ser du det motsatte. Noe jeg syns er viktig å påpeke, fordi det er nettopp den mentaliteten vi må håndtere. Det er den mentaliteten som gjør at spansk fotball er gjennomsyret av elendige holdninger som lar menn som Rubiales holde på. Hvordan vet vi at Rubiales er denne typen? En ting er at om man ikke følger med på spansk fotball så har man kanskje ikke bakteppet, men det er et viktig bakteppe. Men om du kun vil forholde deg til denne saken og VM så er det bare å se på hvordan han oppfører seg. Han beklager ikke, den videoen var et klassisk eksempel på hvordan man ikke skal beklage seg. Talen, var enda bedre, med å skylde på alle andre, trekke inn egne døtre og mene at dette er falsk feminisme. I tillegg, han er faktisk presidenten for RFEF, det er bokstavelig talt jobben hans å oppføre seg på en måte som representerer fotball og RFEF på en god måte. Om du ikke kan kontrollere følelsene dine til den grad at du trår over grenser og kontrakter, da burde du ikke ha en sånn posisjon. Så enkelt er det. Han klarer fint å holde følelsene i sjakk når det kommer til mennene og de utdelingene har delt der. Men med en gang det er kvinnenes landslag så er all konsekvens tenking borte. Ironien med det hele er at hadde han hatt selvinnsikt nok til beklage ordentlig, legge seg flat, si det var noe som skjedde i øyeblikket, og beklage på vegne av sin rolle som president. Så hadde han etter alle målinger sluppet unna, kanskje en liten ripe i lakken, men han hadde overlevd. Men nei, han måtte gå og gjøre det politisk. Idioten gjorde dette mot seg selv. Ved å først trå over alle grenser og deretter blande inn politikk. Manipulere bilder og sende ut anklager om løgn og dermed true en spiller med rettssak. Og det eksploderte. Med veldig god grunn. For de aller fleste i Spania, inkludert meg selv, var dette den berømte siste dråpen i et meget overfylt beger. Toppen av kransekaken er hans egen oppførsel ved siden av dronningen og en mindreårig, som gjorde at enda flere fikk avsmak til hele situasjonen og mannen selv. Mitt håp for fremtiden er at man faktisk slutte å bortforklare sånn oppførsel. Selv med video bevis av både hendelsen og offeret som sier dette ikke er greit - så skal man altså fortsette å prøve å forklare det bort. Det er sånn oppførsel jeg vil ha bort. Ingen reagerte på klemmingen eller den tradisjonsrike måten vi viser glede på, kysse på kinnet. Det er sånn vi er. Det er en del av kulturen vår. Rubiales derimot, valgte å ta et steg lenger og gjøre noe ingen av oss syns var greit. Linjen er grei som den er. Du griper ikke fatt i din ansatt og kysser henne. Du gjør som du alltid gjør med alle fotballspillere, du klemmer, du gir det lette kysset på kinne og går videre. Så enkelt er det. Greit vi kan sidestille det å løfte Krekar som seksuell trakassering her. Jeg fant det ikke morsomt eller underholdende den gangen, og jeg syns fremdeles ikke det er morsomt. Men så er jeg og en person som generelt ikke tar på mennesker med mindre jeg vet det er greit. Og jeg kommer fra en kultur vi er veldig tett på hverandre, hvor vi klemmer og kysser hverandre på kinnet, vittig hvordan jeg vet hvor en grense går. 1 1
Grandidosa83 Skrevet 1. september 2023 #16 Skrevet 1. september 2023 Jeg ble kysset av min leder på tidligere arbeidsplass på et julebord hvor han skulle være morsom. Ikke spesielt gøy, men heller ikke noe jeg mener mannen skulle miste jobben. I denne saken har jeg prøvd å si noe om proporsjonale reaksjoner og det å ikke straffe enkeltpersoner for ting som ikke har noe med dem å gjøre. Det er ikke spesielt populært argument, men jeg tenker fremdeles det samme. Å straffe denne fotballlederen knallhardt fordi andre menn har gjort sånn og sånn og kvinner generelt har opplevd sånn og sånn er akkurat det samme folk flest er negativ til når det medlemmer av andre grupper. I denne saken har klart fotballederen gjort en del kritikkverdige ting i etterkant av kysset, men hvis forhistorien til kysset er at han har oppført seg bra mv.. er det virkelig slik at man skal miste jobben og bli bannlyst for evigheten for et kyss alene? Advarsel, uthenging i media og å måtte unnskylde mener jeg er bør være straff nok (før alt dette andre som skjedde i etterkant). For å sette det i kontekst: jeg har dessverre også blitt utsatt for blind vold. Der fikk gjerningspersonen 5000 i bot.. 1
Gjest paprikaskrue Skrevet 1. september 2023 #17 Skrevet 1. september 2023 16 hours ago, Kapt.Chat said: I etterkant sa hun at hun likte det ikke, etterpå så ble det til at det var gjensidig, sikkert etter press fra landslagsledelsen, og nå i etterkant hvor det kreves at hodene skal rulle. Du drar inn forberedelsene til VM og apparatet rundt, ja de har uttrykket misnøye med at de fikk for lite ressurser. Men hvilken relevans har det til kysset, jo saken kan brukes til å få hodene til å rulle, og kanskje få inn en ny ledelse. Og visst man blander inn den biten så kan ståheien virke mer politisk motivert enn selve krenkingen. Altså når man ser hvor stor støtte og rabalder man kan oppnå på saken, så kan den brukes langt utover det å påklage upassende oppførsel. Tror ikke det er så mange som har vært opptatt av hans følelser, de fleste kaller han for dum og lite intelligent som kan gjøre noe sånt. Men det mange spekulerer i er om hvordan han kan være så dum når alle verdens kameraer er rettet mot han, da er jo eneste logiske forklaringen at han var i seiersrus, en rus som førte til en spontan handling hvor han kysset henne i glede over å bli VM mestere. Jeg vil påstå at det er svært få som støtter hans følelser, men påstår det var en spontan og korttenkt handling, uten noen konsekvenstenking. Og at en manns følelser er greit mens kvinners følelser ikke er greit som du sier, det stemmer jo ikke når du ser på mediedekningen og hva dette fører til. Hun har jo nesten fått en unison support fra alle kanter, mens han er latterliggjort og snart arbeidsledig. Men jeg sitter og tenker, alt dette på grunn av et ubetenksomt kyss. Nei jeg forsvarer ikke kysset, men jeg forholder meg til at det var et kyss i et opphetet øyeblikk, og i ettertid brukt i en mye større sammenheng. Og siden du drar dette inn som mann/kvinne ting på tross av at Hermoso har fått unison støtte av menn i denne saken. Så kom jeg til å tenke på Krekar løftet hvor Shabana løftet Krekar. For Krekar så var det sikkert den mest tenkelige krenkelsen han kunne tenke seg, ja og gjort i den hensikt å krenke han. Men tror ikke det var noen som snakket om hans følelser annet enn små miljøer som vi ikke ville identifisere oss med. I denne saken så ble Shabana tiljublet fra alle kanter, også av meg. Men det var Krekar som var krenket, så hvor vil jeg med dette, jo at det å bli krenket er ikke svart hvitt, det er både person avhengig og situasjonsbetinget. Mitt ståsted opp i dette er hvor vi skal legge listen for å bli krenket i fremtiden. Kan vi igjen sjå på handlinger med et positivt blikk i fremtiden, og ikke prøve å gjøre enkelt episoder til noe som er så mye større en handlingen i seg selv. Kanskje det går å komme tilbake til normalen hvor et kyss en klem ikke nødvendigvis er en ondsinnet handling. Kanskje en uklok handling, men ikke en ondsinnet handling. For vi må ikke dreie skruen så veldig mange ganger til rundt før vi havner i en verden hvor vi kun går rundt og mistenkeliggjør hverandre, blir krenket på egne og andres vegne. For det neste som kommer opp er sikkert "blikking", når det blir akseptert som en gyldig krenke grunn, så kan vi gå rundt og analysere blikk i alle situasjoner, og tillegge spesielle blikk visse egenskaper. Det kan godt hende at landslagsledelsen skulle blitt byttet ut av mange grunner, men synes det er drøyt basert på denne episoden isolert sett. Han hadde faktisk en mulighet til å bli sittende om han hadde hatt en litt annen holdning på pressekonferansen, men han valgte å oppføre seg som en komplett idiot uten noen form for ydmykhet.
Kapt.Chat Skrevet 1. september 2023 Forfatter #18 Skrevet 1. september 2023 inle skrev (7 timer siden): Angående den uttalelsen om at hun angivelig syns det var greit, så er det bekreftet at dette var noe RFEF gjorde uten å spørre henne i forkant. Det har blitt bekreftet av flere, inkludert Hermoso selv og de som representerer henne at de sendte den ut uten å spørre henne. I tillegg ble hun og familien/nære venner pressa flere ganger av både trener, Rubiales, RFEF og apparatet rundt til å stille opp i en video som hun nektet. De prøvde å presse resten av landslaget og de sa alle nei. Hermoso sa dette ikke var greit. Hun likte det ikke, men hva skulle hun gjøre. Det er faktum. Hun har uttalt seg klart og tydelig. Fra første stund. Det kan man faktisk ikke ignorere og late som ikke finnes. Selvfølgelig må jeg vise til forberedelsene og alt det andre rundt. Fordi det forklarer også det enorme sinne vi når ser i Spania og hos spanske kvinner og menn. Det er en grunn til at vi sier se acabo. Det er nok nå. Vi har nådd grensen vår. Vi er drittlei. At du tror det handler kun om få ressurser rundt forberedelsene så må du virkelig lese deg opp på saken. Problemene til det spanske landslaget strekker seg langt mer enn kun de ressursene de trengte, men også holdningene til hele organisasjonen. I fjor nådde det toppen da de ville endre det, men i stedet valgte organisasjonen å gå etter spillerne og ikke administrasjonen. Vi kan faktisk ikke se på dette som en isolert hendelse når man vet hvordan det har vært i det apparatet i flere år, inkludert de årene Rubiales har vært leder. Du kan ikke ignorere og si det kun er gledesrus, når man har flere eksempler på at både Rubiales og Vidal går langt over streken når det gjelder oppførsel og måte å prate på. RFEF innførte egne regler om oppførsel, holdninger, for å virke mer progressive og beskytte spillerne sine. Hvorfor tror du det står spesifikt i kontrakten at man ikke skal kysse, ta på spillerne sine på en ikke akseptabel måte? Det er ikke sånt man setter inn i en kontrakt, som regel holder det man definerer det med upassende oppførsel aksepteres ikke. Mens RFEF sin kontrakt har flere konkrete punkter, nettopp fordi man visste. Man visste hvordan flere opererte. Så man fikk på plass kontrakter for å kunne slå i bordet og si, hei vi tar dette på alvor. Ingenting har blitt gjort til tross av dette. Likevel har vi to videoer allerede av både trener og Rubiales som bryter sine egne kontrakter. I full offentlighet. Mannen har vært ekstremt klåfingret på spillere og ansatte i flere år. Han har allerede vært gjennom en sak om seksuell trakassering før VM, og det er (ikke overraskende) at flere kvinner sier han har hatt en tendens til å være ekstremt upassende med både kommentarer og uttalelser. Til tross for alt dette, inkludert RFEF sin egen kontrakt som er svart - hvitt - at man ikke kan kysse en spiller så velger RFEF å beskytte Rubiales. I tillegg får vi en hårreisende håndtering av en sak som burde vært løst det øyeblikket det gikk galt. Manipulering av bilder, anklager om løgn, trusler om rettssak. Hva sier det om holdningene og tradisjonen innad i den organisasjonen? Hadde dette vært et hvilket som helst selskap hadde han fått sparken på flekken, seiersrus eller ei. Når jeg snakker om at mannens følelser blir tatt mer i hensyn, så mener jeg det oppriktig. En god del er opptatt å forklare bort hans oppførsel, med nettopp følelser. Med å si at han var blendet av seiersrus, glede osv. Han visste ikke bedre, han ble revet med i øyeblikket. Følelsene er plutselig en positiv ting som kan lede til litt dårlige impulshandlinger. Den tankegangen blir dermed snudd og brukt mot Jenni, hvorfor smilte hun? Hvorfor ler hun og gråter ikke? Hvorfor stoppet hun han ikke? Hvorfor gjorde hun y og x? Kritikerne som mener saken er overdrevet, bruker følelsene til å unnskylde Rubiales, og deretter snur de og bruker følelsene til å kritisere Hermoso. Den overveldende støtten er til Hermoso ja, heldigivis! Men det er bare å ta en titt på kommentarer og debattinnlegg - der ser du det motsatte. Noe jeg syns er viktig å påpeke, fordi det er nettopp den mentaliteten vi må håndtere. Det er den mentaliteten som gjør at spansk fotball er gjennomsyret av elendige holdninger som lar menn som Rubiales holde på. Hvordan vet vi at Rubiales er denne typen? En ting er at om man ikke følger med på spansk fotball så har man kanskje ikke bakteppet, men det er et viktig bakteppe. Men om du kun vil forholde deg til denne saken og VM så er det bare å se på hvordan han oppfører seg. Han beklager ikke, den videoen var et klassisk eksempel på hvordan man ikke skal beklage seg. Talen, var enda bedre, med å skylde på alle andre, trekke inn egne døtre og mene at dette er falsk feminisme. I tillegg, han er faktisk presidenten for RFEF, det er bokstavelig talt jobben hans å oppføre seg på en måte som representerer fotball og RFEF på en god måte. Om du ikke kan kontrollere følelsene dine til den grad at du trår over grenser og kontrakter, da burde du ikke ha en sånn posisjon. Så enkelt er det. Han klarer fint å holde følelsene i sjakk når det kommer til mennene og de utdelingene har delt der. Men med en gang det er kvinnenes landslag så er all konsekvens tenking borte. Ironien med det hele er at hadde han hatt selvinnsikt nok til beklage ordentlig, legge seg flat, si det var noe som skjedde i øyeblikket, og beklage på vegne av sin rolle som president. Så hadde han etter alle målinger sluppet unna, kanskje en liten ripe i lakken, men han hadde overlevd. Men nei, han måtte gå og gjøre det politisk. Idioten gjorde dette mot seg selv. Ved å først trå over alle grenser og deretter blande inn politikk. Manipulere bilder og sende ut anklager om løgn og dermed true en spiller med rettssak. Og det eksploderte. Med veldig god grunn. For de aller fleste i Spania, inkludert meg selv, var dette den berømte siste dråpen i et meget overfylt beger. Toppen av kransekaken er hans egen oppførsel ved siden av dronningen og en mindreårig, som gjorde at enda flere fikk avsmak til hele situasjonen og mannen selv. Mitt håp for fremtiden er at man faktisk slutte å bortforklare sånn oppførsel. Selv med video bevis av både hendelsen og offeret som sier dette ikke er greit - så skal man altså fortsette å prøve å forklare det bort. Det er sånn oppførsel jeg vil ha bort. Ingen reagerte på klemmingen eller den tradisjonsrike måten vi viser glede på, kysse på kinnet. Det er sånn vi er. Det er en del av kulturen vår. Rubiales derimot, valgte å ta et steg lenger og gjøre noe ingen av oss syns var greit. Linjen er grei som den er. Du griper ikke fatt i din ansatt og kysser henne. Du gjør som du alltid gjør med alle fotballspillere, du klemmer, du gir det lette kysset på kinne og går videre. Så enkelt er det. Greit vi kan sidestille det å løfte Krekar som seksuell trakassering her. Jeg fant det ikke morsomt eller underholdende den gangen, og jeg syns fremdeles ikke det er morsomt. Men så er jeg og en person som generelt ikke tar på mennesker med mindre jeg vet det er greit. Og jeg kommer fra en kultur vi er veldig tett på hverandre, hvor vi klemmer og kysser hverandre på kinnet, vittig hvordan jeg vet hvor en grense går. Tror faktisk vi er ganske enig i mye, og som jeg selv sier "Det kan godt hende at landslagsledelsen skulle blitt byttet ut av mange grunner, men synes det er drøyt basert på denne episoden isolert sett." Du kan virke som du har satt deg grundig inn i saken, og for meg så fremstår det som den isolerte episoden var det som fikk begeret til å flyte over, altså en av flere episoder med upassende oppførsel. Mens veldig mange diskuterer kun kysse episoden isolert sett og fordømmer den like hardt uten å sette den i en større sammenheng, og det siste mener jeg blir feil. 1
Kapt.Chat Skrevet 1. september 2023 Forfatter #19 Skrevet 1. september 2023 paprikaskrue skrev (4 minutter siden): Han hadde faktisk en mulighet til å bli sittende om han hadde hatt en litt annen holdning på pressekonferansen, men han valgte å oppføre seg som en komplett idiot uten noen form for ydmykhet. Jeg er ikke her for å forsvare Rubiales, og er enig med deg at mannen ikke er helt god. Men jeg ønsket mest en debatt om kysse episoden isolert sett, som jeg fortsatt mener mange kunne gjort i en seiersrus, og dette uten å ha onde hensikter. 1
inle Skrevet 1. september 2023 #20 Skrevet 1. september 2023 Grandidosa83 skrev (7 timer siden): Jeg ble kysset av min leder på tidligere arbeidsplass på et julebord hvor han skulle være morsom. Ikke spesielt gøy, men heller ikke noe jeg mener mannen skulle miste jobben. I denne saken har jeg prøvd å si noe om proporsjonale reaksjoner og det å ikke straffe enkeltpersoner for ting som ikke har noe med dem å gjøre. Det er ikke spesielt populært argument, men jeg tenker fremdeles det samme. Å straffe denne fotballlederen knallhardt fordi andre menn har gjort sånn og sånn og kvinner generelt har opplevd sånn og sånn er akkurat det samme folk flest er negativ til når det medlemmer av andre grupper. I denne saken har klart fotballederen gjort en del kritikkverdige ting i etterkant av kysset, men hvis forhistorien til kysset er at han har oppført seg bra mv.. er det virkelig slik at man skal miste jobben og bli bannlyst for evigheten for et kyss alene? Advarsel, uthenging i media og å måtte unnskylde mener jeg er bør være straff nok (før alt dette andre som skjedde i etterkant). For å sette det i kontekst: jeg har dessverre også blitt utsatt for blind vold. Der fikk gjerningspersonen 5000 i bot.. Fysj, utrolig trist å høre at det her er skjer med andre. Jeg opplevde at en leder gikk over streken, jeg gav beskjed der jeg skulle gi beskjed og ble ikke hørt. I ettertid, lenge etter jeg hadde gått videre viste det seg at den lederen hadde gått over streken flere ganger både før og etter mitt varsel, og hver gang grovere enn den andre. Alt det kunne i grunn ha vært unngått om han hadde fått fyken. Kanskje han hadde gjort det likevel på ny arbeidsplass, men han skulle ha fått sparken allerede ved første varsel der jeg var. Selv om Rubiales var golden boy nr 1, uten det bakteppet. Så er min mening at han skulle ha fått fyken. Fordi han begikk faktisk et overtramp. Det her faller faktisk inn under seksuell trakassering, både i Norge og Spania. Og han som leder har et særlig ansvar å følge regler og holde seg innenfor, men han gikk langt forbi de. Og når man ser på hvordan han valgte å håndtere det i ettertid, så er det enda større grunn til at han burde ha fått fyken med en gang. Sånne mennesker, har ingenting i lederposisjoner å gjøre. Han skulle fått fyken, og brukt tid på å rette opp i feilen og med tiden kanskje ha fått tilbake noen verv, hvis han viste at han faktisk har endret atferd. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå