AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Hva ville dere ha gjort? dette gjelder et barn som ikke har legge rutiner, og legges ikke før foreldrene går til sengs. Dette vil si alt fra etter kl 23 og utover. Og står opp når foreldrene står opp på morgenen. barnet går heller ikke i bhg og er svært lite ute. Og de gangene barnet er ute blir barnet enten løftet heletiden eller sitter i vogn. Av hva som blir observert. Barnet leker også svært/ingenting med andre barn. Eller omgås andre barn. Kun sine foreldre. barnet ser også svært sliten ut sånn generelt sett når du ser på barnet. barnet har også tilfeller i løpet av dagene hvor barnet skriker mye.(ikke gråting, svært høy skriking) barnet er 2-3 år ish. Er det skjellig grunn til og si sin bekymring? Anonymkode: ecd4e...4dc
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Hvis du er bekymret, sier du i fra. Du melder bekymring, ikke noe annet. Andre avgjør om det er grunn til bekymring. Men dersom du bare har observert dette, og ikke har noen form for kontakt, så vet du egentlig ingenting, og barnet kan bli godt ivaretatt selv om foreldrene har lite nettverk. Anonymkode: 33c93...b90 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 Hvorfor er du bekymret? Et barn som ikke går i bhg trenger jo ikke å våkne 06. Og mange små barn har perioder der de er klistremerke. Og min unge SKREEEEK når han var i trass eller overtrøtt. Type hyl som hørtes ut som fanden selv var etter han🤪
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 Jeg har svært nær kontakt jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre. ivaretatt blir barnet. jeg bare lurer på om det kanskje trengs litt råd og veiledning. Anonymkode: ecd4e...4dc
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 Tenker ikke noe bekymring ut i fra hva du skriver, men du må nesten kjenne på magefølelsen. Anonymkode: 51864...0bc
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 Vet du at barnet ikke sover om dagen? Hvis det gjør det går det fint at det legges seint. Det er heller ikke noen plikt til å gå i barnehage. Men hvis barnet generelt ikke ser ut til å ha det bra, og du mistenker at skrikingen kan skyldes mishandling eller noe sånt, bør du absolutt melde fra. Anonymkode: 290d1...040 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #7 Skrevet 30. august 2023 Tenker at det ikke er nok til å melde bekymring. Enig i at leggetid høres seint ut, men synes ikke at barnevernet skal blandes inn i alt. Er også helt normalt og naturlig at så må barn er med foreldre. Barnehage er mer unaturlig. Har to venner som har vært i lik situasjon hvor nabo over har små barn som er våken veldig seint osv. Men ingen har meldt bv. Poeng er at det er nok ikke sånn helt uvanlig at noen barn legger seg litt vel seint. Tror også kulturforskjeller er store her. Anonymkode: 76c16...1ed 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #8 Skrevet 30. august 2023 Før eldste var i bhg la hun seg 22:30 og sov til 10:30. Var helt fantastisk Anonymkode: 5f3a9...98b 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 Er du sikker på at de ikke sliter med legging? Vi har hatt flere perioder der det har blitt kjempesent med legging. Vi har jo da selvsagt prøvd å legge til rett tid. Akkurat nå bruker vi minst 2 timer hver kveld på legging, men vi har hatt en periode da hun ikke sovnet før mellom 23 og ett på natta og det var senere enn jeg ville legge meg selv! Noen ganger har vi gitt litt opp i de periodene bare for å slappe litt av og at ikke hele kvelden skal handle om legging. Anonymkode: d95fd...c72
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har svært nær kontakt jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre. ivaretatt blir barnet. jeg bare lurer på om det kanskje trengs litt råd og veiledning. Anonymkode: ecd4e...4dc Barnet blir ivaretatt, så hva er problemet? Råd om leggetider må sees i sammenheng med når barn står opp. Skal det ikke opp grytidlig for å dra i barnehagen er det null problem at unger er oppe seint. I mange andre land hvor hjemmeværende mødre er mer vanlig, er det også vanlig at unger er våkne utover kveldene. Uten at det er barnemishandling. Ikke alle land har de noe særnorske verdiene om at det er sunt og bra å være ute og leke. Å ikke være mye ute er i seg selv ikke grunn til bekymring, selv om det er annerledes enn den norske normalen. Det eneste jeg kan se som er noe bekymringsfullt av det du forteller er at barnet i liten grad omgåes andre barn. Men på den andre siden - vår begynte heller ikke i barnehage før 2-3 års alder. Uten andre søsken var vår også stort sett sammen med voksne. Selv om vi dro i åpen barnehage, hadde noen playdates med søskenbarn og slikt, så er ei uke lang. Var nok ikke hver dag vår traff andre barn de årene. Barnet blir ivaretatt. Da er det ikke grunn til bekymring og melde til barnevernet fordi familien ikke lever på A4 norskt vis. Anonymkode: 9b470...578 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #11 Skrevet 31. august 2023 Hva med å passe egne saker. Anonymkode: f3855...fd0 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 Ulempen med å legge barnet sent (når det ikke skal rekke noe neste morgen), er at foreldrene får mindre voksentid. Dette kommer nok i orden før skolestart. Anonymkode: e8543...8fc
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 Har selv en 1 åring hvor vi sliter med legging. Noen ganger kan vi være heldige å få henne til å sove 20 men ofte blir det 22 eller senere. Jeg ser fort om hun vil sovne eller ikke, vi kjenner barnet vårt så hun legges ikke før vi tiden er "inne". Hun sover på dagtid også, og går i barnehage. Men utenom det så er hun bare med oss, du ser oss aldri på lekeplassen men vi drar andre steder. Vi kan ikke finne barn å leke med når vi ikke kjenner noen. Prøver bare si at det er ikke alle foreldre som har en stor omgangskrets. Barn kan hylgråte for den minste ting. At det blir satt ned på gulvet fordi du må ta ut av oppvaskmaskinen, at det må skiftes på og ikke har lyst , at det faller og "slår" seg , at det er trøtt, sultent, osv osv. Det kan høres dramatisk ut men trenger ikke være det. Det eneste jeg reagerer på er at du sier barnet ser slitent ut, men her vet vi ingen bakgrunn. Kan barnet ha en sykdom? Søvnproblemer? Om du virkelig føler det er noe feil så kan du melde fra, men for meg hørtes dette ut som en vanlig toddler som bare liker å legge seg sent. Anonymkode: 6f616...e8a
MariaIsabel Skrevet 31. august 2023 #14 Skrevet 31. august 2023 Tenker du virkelig at du bør melde til barneverntjenesten når du samtidig sier at barnet blir ivaretatt? Det får være grenser for hva man skal blande seg oppi. Du kan gå inn i et hvilket som helst hjem der det bor små barn, og finne noe "bekymringsfullt" hvis du leter. Det betyr ikke at bvt bør blandes inn. Husk på at det er en enorm påkjenning på hele familien å få bvt på døra. I tilfellene der det er såpass små bekymringer som du beskriver her, vil som oftest påkjenningen med undersøkessak skape flere problemer enn det som var utgangspunktet. Eventuelle hjelpetiltak derfra er ikke alltid den beste hjelpen heller. I noen tilfeller bør bvt kontaktes, men da i tilfeller med mye større bekymringer, som overgrep og grov omsorgssvikt. Folk melder alt for lett for tiden. Hvis du kjenner disse menneskene, og du genuint ønsker å hjelpe, så nevn heller noen tips (uten å kritisere) - f.eks: "Du! Hvis det er vanskelig å få *** i seng innimellom, så hørte jeg nettopp om denne boka - ***, en jeg kjenner sa det hadde fungert såå bra for dem, for barnet deres på samme alder som din!" eller "Jeg hørte det er en veldig fin åpen barnehage rett borti her, tenkte bare å nevne det siden *** ikke går i barnehage, og det kanskje er vanskelig å få kontakt med andre barn på hens alder utenom!" 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #15 Skrevet 31. august 2023 Folk lever forskjellig, og selvom barnehagen er et godt tilbud mtp sosialisering så er det ikke obligatorisk, heldigvis. Barn har det også greit med andre leggerutiner enn andre. Ikke alle barn må opp halv syv og legges kl 19 rett etter fem minutter med fantorangen.. Noe sier meg at disse du beskriver har en annen kultur, og noen i min familie er litt sånn. Barnet blir ofte bært eller satt i vogn, og ting ser egentlig ut som du beskriver utenfra. Inne er barnet veldig aktivt og helt som "alle andre barn". Glad og fornøyd. Barnet er i samme alder og er skikkelig temperamentsfull, og skriker høyt og lenge om hn ikke får viljen sin. Sosialisering.. Altså.. Ungen er helt normal. Man blir ikke keitete sosialt eller faller utenfor om man ikke går i bhg fra ti mnd som så mange andre barn. Foreldrene er konsekvente, gode, varme og avslappede, selvom vi gjør ting forskjellig.. 😊 Tenker det går fint jeg, er du bekymret for om barnet ikke blir tatt vare på.....da kan du jo være bekymret. Anonymkode: 7973e...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #16 Skrevet 31. august 2023 Ts butt out. Seriøst. Og skaff deg en hobby. Anonymkode: 6815e...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå