AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Jeg er ufør, har ikke lappen, bor i Oslo og tenker å flytte til Fredrikstad. Der har jo noe familie, men ingen venner. I det minste har jeg en grunn til å flytte dit. Er altfor dyrt i Oslo for meg å bo, og finner ingen boliger jeg vil ha som jeg har råd til. Derfor blir det nok Fredrikstad om ikke lenge. Jeg bare lurer på, hvordan er Fredrikstad i forhold til Oslo? Hvordan er folkene der? Hvordan er klimaet i forhold til Oslo? Hvor i Fredrikstad er det rimeligst å bo? Ja, bare fortell meg alt egentlig 😃 Vil gjerne ut av Oslo. Føler jeg blir uglesett her i byen for å være ufør. Oslo er vel bare for de rike. Anonymkode: dea1b...41d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Jeg har ikke bodd der, men vært mye på besøk pga slekt der. Synes det er en koselig by. Lett å komme inn til sentrum med byferja, gode sykkelstier. Nærme både Oslo og Sverige. De jeg har truffet er hyggelige og uhøytidelige folk - finnes selvfølgelig ulike typer mennesker her som alle andre steder. Vet ikke ang boligpriser, men hvis du har familie der hadde jeg i første omgang sett etter noe i nærheten av de. Bor de langt fra sentrum? Anonymkode: 534ae...c48
CMHuser Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 I Fredrikstad er det mye mobbing, bor her selv og blitt utsatt for det. Fin by, men folka er ikke like greie, det er heller ikke spesielt mye åpning for å "komme inn" i en gjeng. Jeg hadde ikke valgt dette stedet på ny, men nå er jeg stuck her så 🤷🏻♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 Nå er jeg en Fredrikstadværing ( men flyttet t for noen år siden) så svaret blir jo preget av det. Vi er meget patriotiske vi Fredrikstadfolk . Veldig glad i byen vår selv om vi ikke bor der. Er en fin by med hyggelige mennesker. Man hilser og sier hei ved øyekontakt. Noe jeg fant merkelig de ikke gjør her jeg bor nå. Sellebakk, Torp og østsiden er rimligere å bo en Kråkerøy og sentrum. Nå kan man jo også bo på Gressvik er vel også rimelig. Lengre bort har du Manstad er fint der men langt fra byen. Så alt kommer ann på om du har bil, vil du bo landlig eller sentralt? Til og med Lisleby som kan ha dårlig rykte er det mange flotte steder på, er Lislebyveien man skal holde seg unna. Eller så er vel Nøkleby skole som jo er på Lisleby ikke den beste skolen. Hvis du tenker på barn en gang. Selv er jeg svak for Kråkerøy den delen som er gåavstand til sentrum. Finner roen der. Anonymkode: 75930...eca 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 18.26): Jeg har ikke bodd der, men vært mye på besøk pga slekt der. Synes det er en koselig by. Lett å komme inn til sentrum med byferja, gode sykkelstier. Nærme både Oslo og Sverige. De jeg har truffet er hyggelige og uhøytidelige folk - finnes selvfølgelig ulike typer mennesker her som alle andre steder. Vet ikke ang boligpriser, men hvis du har familie der hadde jeg i første omgang sett etter noe i nærheten av de. Bor de langt fra sentrum? Anonymkode: 534ae...c48 Dem bor på Kråkerøy 😊😊 Men det er kanskje litt dyrt for meg der. Anonymkode: dea1b...41d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #6 Skrevet 1. september 2023 CMHuser skrev (På 30.8.2023 den 18.30): I Fredrikstad er det mye mobbing, bor her selv og blitt utsatt for det. Fin by, men folka er ikke like greie, det er heller ikke spesielt mye åpning for å "komme inn" i en gjeng. Jeg hadde ikke valgt dette stedet på ny, men nå er jeg stuck her så 🤷🏻♀️ Så leit å høre. Mobbing finnes overalt Anonymkode: dea1b...41d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #7 Skrevet 1. september 2023 har en datter som flyttet dit pga jobb og som virkelig har forsøkt hardt å komme i kontakt med folk men som sier det er bortimot umulig å skape seg et netverk der, hun bodde tidligere både i Trondhiem, Bergen og Ski og hadde ikke dette problemet så det er folka og ikke jenta som er greien. Så om målet med å flytte til Fredrikstad er å få et mer sosialt liv tror jeg kanskje du vil oppleve det som begrensende. Ellers er det ikke akkurat billig å bo der heller, husleiene er vel så høye som de andre nevnte stedene. Datteren er aktiv i ulike sportsgrener og via hobbyer, har en jobb med stort kollegialt omfang og har et stort nettverk utenom stedet hun bor som hun trives med men sier dette er kun et steg påveien for å bygge CV for det er ikke en by hun vli bli boende i... Anonymkode: fbebe...55d 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #8 Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): har en datter som flyttet dit pga jobb og som virkelig har forsøkt hardt å komme i kontakt med folk men som sier det er bortimot umulig å skape seg et netverk der, hun bodde tidligere både i Trondhiem, Bergen og Ski og hadde ikke dette problemet så det er folka og ikke jenta som er greien. Så om målet med å flytte til Fredrikstad er å få et mer sosialt liv tror jeg kanskje du vil oppleve det som begrensende. Ellers er det ikke akkurat billig å bo der heller, husleiene er vel så høye som de andre nevnte stedene. Datteren er aktiv i ulike sportsgrener og via hobbyer, har en jobb med stort kollegialt omfang og har et stort nettverk utenom stedet hun bor som hun trives med men sier dette er kun et steg påveien for å bygge CV for det er ikke en by hun vli bli boende i... Anonymkode: fbebe...55d Min familie sier det motsatte. At folk i Fredrikstad er veldig lett å bli kjent med i forhold til andre byer i landet 👍 Anonymkode: dea1b...41d 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #9 Skrevet 1. september 2023 Flyttet hit som 15 åring, siste året på ungdomsskolen. Var magisk! Nå var det på 90 tallet da.. Bodde her frem til 2011, og flyttet nå for en uke siden tilbake. Har jo mange kjente her, like magisk som før. Og det er utrolig flott her! Mobbing vet jeg fins overalt, er selv ikke plaget med det. Håper du får en fin opplevelse om du velger å flytte hit, ts. Veldig vakker by! Velkommen Anonymkode: 93dbd...3e7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #10 Skrevet 1. september 2023 Har ei venninner som har flyttet til Fredrikstad pga jobb. Umulig å få seg venner og hvis man får seg venner så blir man bare mobbet, baksnakket og brukt. 🙊 men alle er forskjellige du må nesten bare se selv kanskje du trives. Anonymkode: 36fb6...fdb
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #11 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Flyttet hit som 15 åring, siste året på ungdomsskolen. Var magisk! Nå var det på 90 tallet da.. Bodde her frem til 2011, og flyttet nå for en uke siden tilbake. Har jo mange kjente her, like magisk som før. Og det er utrolig flott her! Mobbing vet jeg fins overalt, er selv ikke plaget med det. Håper du får en fin opplevelse om du velger å flytte hit, ts. Veldig vakker by! Velkommen Anonymkode: 93dbd...3e7 Tusen takk🥰 Anonymkode: dea1b...41d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2023 #12 Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har ei venninner som har flyttet til Fredrikstad pga jobb. Umulig å få seg venner og hvis man får seg venner så blir man bare mobbet, baksnakket og brukt. 🙊 men alle er forskjellige du må nesten bare se selv kanskje du trives. Anonymkode: 36fb6...fdb Typisk kommentar. Mobbing finner man overalt, dessverre. Handler ikke om stedet, men personen eller hvem man møter. Forståelig at man har negative assosiasjoner til et sted hvor man hr blitt mobbet, men betyr ikke at dette skjer med andre som flytter dit. Anonymkode: dea1b...41d
Habiba Skrevet 2. september 2023 #13 Skrevet 2. september 2023 Vi flyttet ut på Onsøy fra Stabekk i Bærum. Er Oslo jente. Vi har blitt så godt tatt imot av naboene, blitt inkludert og fått nye venner. Vi stortrives i Fredrikstad, hyggelige folk som ikke er fulle av seg selv i motsetning til Stabekk hvor vi bodde før.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Jeg er selv innflytter i Fredrikstad. Har bodd her i flere år Generelt sett er Fredrikstad en hyggelig og nokså rolig by. Folk er mer avslappa her enn i Trondheim og Oslo, og mange hilser i butikken. Min erfaring er at folk i Fredrikstad er mer jordnære enn andre plasser i Norge. Det er jo selvfølgelig folk som tar seg selv høytidelig, men ikke i like stor grad som Trondheim og Oslo. Det er litt vanskelig å bli kjent med nye mennesker her, men det gjelder vel kanskje overalt i Norge? Mange er jo opptatt med sine gamle venner og familien sin. Likevel er det mulig å treffe nye folk, men da må man gjøre en innsats selv. Jeg tenker at frivillig arbeid og ulike organiserte hobbyer er de beste arenaene for å treffe folk. Det å være på byen for å bli kjent med nye folk er som regel ingen stor suksess. Etter en stund er det gjerne mer naturlig at man blir dypere kjent med folk. Det er viktig å vise interesse (stille spørsmål) ovenfor folk, men man skal heller ikke være alt for kontaktsøkende i starten. Angående boligområde bør du velge Kråkerøy Nord, sentrum, Lisleby, Trara, Cicignon, Holmen eller Trosvik, om du ønsker å bo sånn relativt sentralt. Andre fine boligområder er Sellebakk, Rolvsøy og Begby, men der er det du avhengig av buss for å komme deg rundt. Gressvik kan fungere, men det kan være litt upraktisk med buss og byferga på kveldstid og i helgene. Kongsten, Gamlebyen, Bydalen og Oredalen er fire områder jeg ikke trives i, men andre folk synes det er hyggelig å bo der. Jeg synes at Gamlebyen er oppskrytt. Onsøy, Torsnes og Skjærviken er områder som er veldig usentrale, og der må du ha bil for å komme deg rundt. Mange i Fredrikstad fraråder Holmen, Trosvik, Lisleby og Sellebakk, men jeg har ingen vond erfaring med de områdene. Det negative med Fredrikstad er at kulturtilbudet for unge voksne er dårlig, fordi at fokuset er mest på barn og eldre. Derfor er det mange som søker seg inn i kristne menigheter, da gjerne pinsekarismatiske. Jeg har møtt flere hyggelige mennesker i de menighetene, selv om det er mye grupperinger innad i menighetene. Jeg tror du vil trives i Fredrikstad Sørg for å bo i et område med bra busstilbud. Oppsøk frivillig arbeid og organiserte hobbyer, by på deg selv og still spørsmål. Fredrikstad er en trygg by og jeg liker atmosfæren i Fredrikstad mye bedre enn Trondheim og Oslo. Anonymkode: 5cc58...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 On 9/1/2023 at 11:45 AM, AnonymBruker said: har en datter som flyttet dit pga jobb og som virkelig har forsøkt hardt å komme i kontakt med folk men som sier det er bortimot umulig å skape seg et netverk der, hun bodde tidligere både i Trondhiem, Bergen og Ski og hadde ikke dette problemet så det er folka og ikke jenta som er greien. Så om målet med å flytte til Fredrikstad er å få et mer sosialt liv tror jeg kanskje du vil oppleve det som begrensende. Ellers er det ikke akkurat billig å bo der heller, husleiene er vel så høye som de andre nevnte stedene. Datteren er aktiv i ulike sportsgrener og via hobbyer, har en jobb med stort kollegialt omfang og har et stort nettverk utenom stedet hun bor som hun trives med men sier dette er kun et steg påveien for å bygge CV for det er ikke en by hun vli bli boende i... Anonymkode: fbebe...55d Jeg kom som innflytter til Fredrikstad i voksen alder og alene, og har stikk motsatt opplevelse etter å ha bodd i Oslo og Stavanger tidligere. Her har jeg fått et stort nettverk de siste ti årene. En ting som ikke er nevnt i tråden er været, det er helt fantastisk. Hvaler som er nabokommunen er stedet med flest soldager i året og koster som ligger utenfor ser igjen er stedet i Norden med best vær. Helt konge. Anonymkode: b9354...a56
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kom som innflytter til Fredrikstad i voksen alder og alene, og har stikk motsatt opplevelse etter å ha bodd i Oslo og Stavanger tidligere. Her har jeg fått et stort nettverk de siste ti årene. En ting som ikke er nevnt i tråden er været, det er helt fantastisk. Hvaler som er nabokommunen er stedet med flest soldager i året og koster som ligger utenfor ser igjen er stedet i Norden med best vær. Helt konge. Anonymkode: b9354...a56 Flyttet fra Fredrikstad grunner vinteren der jeg da. Mye regn og mye grått. Nå bor jeg i vinterland med lys snø. Har hjulpet på depresjoner om vinteren, men etter mange år tror jeg jeg foretrekker mildvær og depresjon😅 Anonymkode: 75930...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå