AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Nå har «panikken» begynt å ta meg. Sånn var det med første også. Når det var igjen et par mnd til termin begynte problemene og hvordan løse dem komme opp. Denne gangen er det ikke barnesikring og hvor mye klær trenger jeg som okkuperer tankene, men… Hvordan legge en to åring som hittil må ha oss i samme rom for å sovne. Og som driver å tuller i sikkert to timer før soving.. Dette samtidig som man har en nyfødt? Og når man skal gjøre det alene!? Og hva når toåringen er hjemme og babyen skal sove om dagen , med tanke på bråk og slikt? Toåringen sov jo bare i stua med oss som baby, det er jo ikke sikkert det går nå? Tips til en spent mor som nå skal bli mor til to. Anonymkode: d4eae...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Jeg bekymret meg også mye før nr. 2. 😅 Men det meste har ordnet seg, altså. Det var litt intenst i starten, men det roet seg kjapt. Angående babyens soving på dagtid så går kanskje eldste i barnehage? Her har det ikke vært noe stort problem. Babyen sov gjennom alt da hun var nyfødt, og da hun sluttet med det tok vi siste lur i vogn på balkongen, evt satte på white noise i rommet der baby sov (på kalde dager da jeg helst ville at hun skulle sove inne). I helger og sånn har vi gjerne tatt med eldste ut når baby skal sove, enten at far tar med eldste på noe eller at vi tar med baby i vogn eller bæresele på lekepøassen. Angående legging så har vi løst det sånn at vi tar en unge hver. Begynte å øve inn med eldste at han fikk ligge og høre på lydbok. I starten ventet en av oss alltid utenfor døra og kom raskt inn hvis det ble grining eller bråk, etter hvert vendte han seg til å ligge alene under innsovingen. Men hender jo fortsatt at det kan bli litt roping eller mas fra han, så det blir fortsatt litt kaos hvis en voksen har ansvar for begge barna, men opplever at det blir gradvis bedre (eldste er 3 og yngste 1 nå). Anonymkode: 0ba67...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bekymret meg også mye før nr. 2. 😅 Men det meste har ordnet seg, altså. Det var litt intenst i starten, men det roet seg kjapt. Angående babyens soving på dagtid så går kanskje eldste i barnehage? Her har det ikke vært noe stort problem. Babyen sov gjennom alt da hun var nyfødt, og da hun sluttet med det tok vi siste lur i vogn på balkongen, evt satte på white noise i rommet der baby sov (på kalde dager da jeg helst ville at hun skulle sove inne). I helger og sånn har vi gjerne tatt med eldste ut når baby skal sove, enten at far tar med eldste på noe eller at vi tar med baby i vogn eller bæresele på lekepøassen. Angående legging så har vi løst det sånn at vi tar en unge hver. Begynte å øve inn med eldste at han fikk ligge og høre på lydbok. I starten ventet en av oss alltid utenfor døra og kom raskt inn hvis det ble grining eller bråk, etter hvert vendte han seg til å ligge alene under innsovingen. Men hender jo fortsatt at det kan bli litt roping eller mas fra han, så det blir fortsatt litt kaos hvis en voksen har ansvar for begge barna, men opplever at det blir gradvis bedre (eldste er 3 og yngste 1 nå). Anonymkode: 0ba67...8ce Takk for svar! Ser for meg å måtte ta en nyfødt baby med inn til den største, men dette med lydbok var jo genialt, lurer på å begynne med det nå! Anonymkode: d4eae...ee2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 Jeg synes også det har vært kjempevanskelig å legge baby og 2-åring alene, har derfor sørget for hjelp de få gangene mannen er borte🙈 Men hvis du er ofte alene tror jeg de blir så vant til den rutinen at det går mye bedre. Alt er vanskelig når det skjer sjeldent. Når det gjelder soving på dagtid sov iallefall vår baby så godt at han fint sov med storebror i stua. Etter noen uker la vi han i vogna ute😊 Anonymkode: 4cb5a...b9f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 Egen seng på eget rom. Vær konsekvent inn og ut. La reglene være veldig tydelige. Ikke løfte opp, Ikke snakke. Bare god natt. Har nettopp gjort det med min på rett over 2 år. Det ble noen netter med mye skriking og styr. Men så gikk det kjempebra. Nå sover barnet bedre enn hun gjorde i sengen med oss. Hender hun fortsatt våkner en gang og roper mamma, men da holder det å gå inn og si god natt så sover hun videre. Det er nytt så det vil bli protest, men dere må vise at det er trygt og går fint. Anonymkode: 3a9a9...de9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Egen seng på eget rom. Vær konsekvent inn og ut. La reglene være veldig tydelige. Ikke løfte opp, Ikke snakke. Bare god natt. Har nettopp gjort det med min på rett over 2 år. Det ble noen netter med mye skriking og styr. Men så gikk det kjempebra. Nå sover barnet bedre enn hun gjorde i sengen med oss. Hender hun fortsatt våkner en gang og roper mamma, men da holder det å gå inn og si god natt så sover hun videre. Det er nytt så det vil bli protest, men dere må vise at det er trygt og går fint. Anonymkode: Toåringen har egen seng på eget rom, men gråter hysterisk om vi forlater rommet før søvn. Vurderer nå å sette på lydbok og gjøre som du sier. Før babyen kommer. Å sovne kan for tiden ta to timer uten at vi vet hvorfor. I tillegg våknes det sikkert tre ganger om natta og da har toåringen så stor seng at en av oss legger oss der til slutt. Kl 3 vil man bare sove. Anonymkode: d4eae...ee2
Regnbuefisk Skrevet 30. august 2023 #7 Skrevet 30. august 2023 Eldstemann har blitt fire nå, og vil fortsatt ha noen hos seg til han sovner. Synes det er helt greit, så vi har enda ikke tatt noen "kamp" om det. Yngste er 1,5 år. Har hatt dem alene en eller et par kvelder i uka helt fra start. Babyen var på fanget, på puppen, i bæresele eller på gulvet mens storebror sovnet. Alt etter alder og behov. Dere finner ut av det sammen hvis dere må Nå legger en av oss begge samtidig hver kveld, og de trives godt med å sove sammen. Storebror sovner stort sett først, og lillebror synes da det er helt ok at vi sier godnatt og går ut. Han roer seg selv etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #8 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Toåringen har egen seng på eget rom, men gråter hysterisk om vi forlater rommet før søvn. Vurderer nå å sette på lydbok og gjøre som du sier. Før babyen kommer. Å sovne kan for tiden ta to timer uten at vi vet hvorfor. I tillegg våknes det sikkert tre ganger om natta og da har toåringen så stor seng at en av oss legger oss der til slutt. Kl 3 vil man bare sove. Anonymkode: d4eae...ee2 Tenker barnet er vant med å ha dere der for å sove nå. Ville prøvd å venne det til å sove uten dere i rommet. For min del var det skikkelig tøft jeg tvilte på om det var riktig og tenkte hun trenger meg. Men nå ser jeg at hun har klart å venne seg av med å ha meg der når hun sovner. Det var en vane rett og slett Anonymkode: 3a9a9...de9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 Tanker som dette var en av mange grunner til at jeg aldri fikk nr 2. All respekt til dere som hopper ut i det! 🤗 Anonymkode: 01250...613
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Har en på 2 år og en på 3 mnd. Vi har noen sånne utfordringer som du beskriver. Minste våkner av lydene til 2åringen. Ligger ikke for seg selv, så vogn ute/soverom funker ikke. Vi løser det med å ta en hver. Jeg tar babyen og pappa tar 2åringen (stort sett). Vi er sammen mye også, men blir det "problemer" med f.eks soving så har pappaen ansvar for at 2 åringen ikke bråker og jeg ansvar for at baby får sove (bysse, holde, amme). Legging av eldste på kveld går heldigvis ganske raskt, så lenge en av oss er med han alene. Foreløpig er vi begge mest hjemme og tar en unge hver. Venner kommer til oss, eller vi drar til de med barna. Det funker for oss og er heldigvis bare en periode før de blir litt større. Anonymkode: 8cf59...0de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå