Gå til innhold

Lysterapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har prøvd dette?

Har fått med en lampe fra DPS og skal prøve ut dette nå. Men har et skikkelig problem da jeg ikke viste lampa hadde et så skarpt lys, jeg er meget lyssensetiv og øynene renner og svir ved eksponering av sterkt lys. Også fått enorm hodepine de to dagene jeg har prøvd å bruke den. Klarer ikke bruke den slik bruksanvisningen sier, da det å se på det skarpe lyset i 40min ikke går, så prøver meg nå frem med å ha det på lengre, se på det noen minutter og ta noen minutter fri. 

Er det i heletatt vits å prøve hvis jeg ikke klarer 40min i strekk? 

Hadde dere en effekt av det?

Jeg elsker sola og varmen og er aldri deprimert når jeg får det skikkelig varmt og sola steker. Så derfor skal jeg nå prøve lysterapi.

Anonymkode: f3f0e...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lysterapi har jeg brukt i mine ungdomsår, og som voksen i de mørkeste månedene.

Jeg fikk ingen lampe fra dps, og brukte det heller ikke i 40 min i strekk. Kan du sitte i mindre intervaller?

Anonymkode: e2f5d...bb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lysterapi har jeg brukt i mine ungdomsår, og som voksen i de mørkeste månedene.

Jeg fikk ingen lampe fra dps, og brukte det heller ikke i 40 min i strekk. Kan du sitte i mindre intervaller?

Anonymkode: e2f5d...bb8

Er det jeg gjør, men er ikke det som står i bruksanvisning. Tårene renner mens jeg ser på den mer enn to minutter om gangen. 

Er vel dagslys den skal imitere, så tenker jo selv at det å sitte i nærheten av lampa uten å se direkte på den kanskje burde ha en effekt? 

Psykologen min er ikke på kontoret før jeg er ferdig prøvd, så får ikke spurt henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er det jeg gjør, men er ikke det som står i bruksanvisning. Tårene renner mens jeg ser på den mer enn to minutter om gangen. 

Er vel dagslys den skal imitere, så tenker jo selv at det å sitte i nærheten av lampa uten å se direkte på den kanskje burde ha en effekt? 

Psykologen min er ikke på kontoret før jeg er ferdig prøvd, så får ikke spurt henne.

Merkelig, da. I bruksanvisningen til lampen min står det at man skal stadig se på den i korte øyeblikk. Det spesifiseres til og med: "Se imidlertid ikke direkte inn i lyset hele tiden mens du bruker lampen, da dette kan føre til irritasjon av netthinnen."

Det står riktig nok også at man kan få hodepine etter bruk i starten, men det skal gi seg i løpet av et par dager, når øynene har vent seg til den nye lyspåvirkningen.

Så jeg hadde nok prøvd det i første omgang; ha den på mens du spiser, snakker i telefon, skriver, eller lignende. Ha den rett foran deg, f.eks, og så passer du på å se raskt opp og så fortsette med det du drev på med. De gangene jeg husket å bruke den, syns jeg at den hjalp litt på våkenhet og humør. Jeg brukte den aldri så lenge og ofte som anbefalt da. Effekten hadde nok vært større hvis jeg hadde gjort det. Men litt var bedre enn ingenting.

Anonymkode: da4fb...e87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merkelig, da. I bruksanvisningen til lampen min står det at man skal stadig se på den i korte øyeblikk. Det spesifiseres til og med: "Se imidlertid ikke direkte inn i lyset hele tiden mens du bruker lampen, da dette kan føre til irritasjon av netthinnen."

Det står riktig nok også at man kan få hodepine etter bruk i starten, men det skal gi seg i løpet av et par dager, når øynene har vent seg til den nye lyspåvirkningen.

Så jeg hadde nok prøvd det i første omgang; ha den på mens du spiser, snakker i telefon, skriver, eller lignende. Ha den rett foran deg, f.eks, og så passer du på å se raskt opp og så fortsette med det du drev på med. De gangene jeg husket å bruke den, syns jeg at den hjalp litt på våkenhet og humør. Jeg brukte den aldri så lenge og ofte som anbefalt da. Effekten hadde nok vært større hvis jeg hadde gjort det. Men litt var bedre enn ingenting.

Anonymkode: da4fb...e87

Takk for svar. Da prøver jeg det de 14 dagene lampa skal være hos meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...