AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Hentet min snart 3 år gammel datter ifra barnehagen hun hadde bare tynn t-shirte på seg. Mens andre hadde lang armet genser med jakker. Hun var kald! Overalt. Kroppstemperatur gikk ned. Går bara deres i t-shirte nå? Skal ta en prat med barnehagen imorgen. Anonymkode: 4bc92...7df
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Hvor mange grader var det da? Forskjell på fem og femten grader. Anonymkode: 9b84c...f35
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mange grader var det da? Forskjell på fem og femten grader. Anonymkode: 9b84c...f35 14 varmegrader for å vare nøyaktig. Overskyet. Anonymkode: 4bc92...7df
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 Hvis hun var kald, så var det jo for lite for henne uansett hva temperaturmåleren sier.. Anonymkode: 9678f...402 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 Ja t skjorte og det er helt ok Anonymkode: 87acd...6cd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 Skjønner jeg er fra Nord-Norge når 16 grader i skyggen fremstår som prima badevær 😄 Men litt mer seriøst, hvis barnet er kaldt er det for lite kledd. Min erfaring er nok nesten motsatt. Ofte for mye klær for aktive barn.. Men du kan jo bare fint si i fra. Jeg vet at mine begge har insistert på å være lettkledde i den alderen. Så blir de eldre og klokere Anonymkode: a4936...501 10
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #7 Skrevet 30. august 2023 Barnet har sikkert lekt og blitt varmt og tatt av seg genseren. De ansatte i barnehagen pleier å passe på at barna har på seg nok klær. Men noen ganger nekter barna og ha på seg genser f.eks. og da blir de kanskje litt kalde, før de finner ut av det og tar på seg igjen genser. Synes ikke dette er noe det er vits i "ta en prat med barnehagen" for. Det er ingens om dør av å fryse littegrann og det var jo tross alt 14 grader, hadde det vært minusgrader er faren for frostskader tilstede og det er viktigere å ha på nok klær. Anonymkode: 910fb...681 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #8 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnet har sikkert lekt og blitt varmt og tatt av seg genseren. De ansatte i barnehagen pleier å passe på at barna har på seg nok klær. Men noen ganger nekter barna og ha på seg genser f.eks. og da blir de kanskje litt kalde, før de finner ut av det og tar på seg igjen genser. Synes ikke dette er noe det er vits i "ta en prat med barnehagen" for. Det er ingens om dør av å fryse littegrann og det var jo tross alt 14 grader, hadde det vært minusgrader er faren for frostskader tilstede og det er viktigere å ha på nok klær. Anonymkode: 910fb...681 Er vel ingen mor som vil la ungen sin fryse når garderoben er fylt med tynne jakker og gensere 😅 hun døde ikke men har fått feber 😓 Anonymkode: 4bc92...7df
sommermor Skrevet 31. august 2023 #9 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): 14 varmegrader for å vare nøyaktig. Overskyet. Anonymkode: 4bc92...7df Sommertemperatur altså. 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #10 Skrevet 31. august 2023 Var ute over halve dagen i t-skjorte selv i går, i samme temp. Og jeg er mindre aktiv enn en treåring. Punkt én er vel å lære ungen å kjenne etter selv. La barnet erfare å bli for varm og for kald. De lærer ikke med én gang, men det er noe med å bevisstgjøre erfaringene. Var hun for kald, så var det for lite klær for henne, men mange treåringer sier fra om de blir kalde! Du kan jo nevne det for barnehagen, men ville ikke laget noen stor sak ut av det! For mange i Norge er 15 grader nydelig sommertemperatur, sånn er det bare. Anonymkode: c926b...a65 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #12 Skrevet 31. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er vel ingen mor som vil la ungen sin fryse når garderoben er fylt med tynne jakker og gensere 😅 hun døde ikke men har fått feber 😓 Anonymkode: 4bc92...7df Da var ungen din smittet med noe fra før av. Man blir ikke syk av å være kald. Her går jeg og ungene i teskjorte og det er 14 grader for tiden. Anonymkode: 2a2b0...1bf 3
Arkana Skrevet 31. august 2023 #13 Skrevet 31. august 2023 Min 7. klassing går i shorts og T-skjorte til det er under 10 grader. For meg er 14 grader T-skjortevær. For små barn som sitter mye i ro og/eller ikke har språk til å si i fra at det er kaldt ville jeg kledd på litt mer (men både langermet og jakke som du beskriver synes jeg høres mye ut for den temperaturen). For en treåring som man kan spørre om er kald/kan si i fra selv at er kald ser jeg ikke problemet med T-skjorte så lenge de selv har det behagelig. Hvis hun faktisk var kald og uvisst av hvilken grunn ikke sa i fra om det er det ikke verre enn å be barnehagen følge bedre med eller kle på henne bedre, men jeg ville personlig ikke laget en sak av T-skjortebruk i 14 grader. Og til AB rett over her: Det er selvsagt ikke kulden i seg selv som gjør deg syk, men vi omgir oss med massevis av virus og bakterier hele tiden som kroppen under normale omstendigheter klarer å motstå. Å være kald svekker immunforsvaret slik at disse virusene lettere får fotfeste. I tillegg overlever virus lettere når det er kaldt og å sette seg på en kald kropp gir det dermed større sjanse for å infisere deg. Så grovt sett kan man si at man kan bli syk av å være kald selv om det ikke er selve kulden som skaper sykdommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå