AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Skrevet 30. august 2023 Har en 15åring som er ganske så sjenert og usikker i situasjoner med flere ukjente. Men som stadig gjør og havner i dårlig situasjoner med venner. Og får stadig telefon hjem fra skolen om konflikter og ikke følger beskjeder, om vennene gjør det som er ugreit dilter min etter. Jeg vil jo gjerne snu den trenden der jeg kan, på fritiden. Er det helt feil av meg å få 15åringen inn i fritidsaktiviteter ikke bare for å utfordre seg selv og bli tryggere på seg selv men også for å unngå bare å henge rundt ute med venner? Anonymkode: f31bb...6bd
Ny Bruker Skrevet 30. august 2023 #2 Skrevet 30. august 2023 Ja, absolutt ok. Spesielt siden ungdommen havner i uønskede situasjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #3 Skrevet 30. august 2023 Jeg tenker absolutt du bør oppfordre barnet ditt til å finne en fritidsaktivitet. Jeg hadde gjort mye for å finne en aktivitet hun liker. Anonymkode: 1e67b...44e 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Skrevet 30. august 2023 Joa, men dette skulle du jobbet med for 5 år siden. Lykke til med å prøve å vende en tenåring nå. Anonymkode: 86174...0b4 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker absolutt du bør oppfordre barnet ditt til å finne en fritidsaktivitet. Jeg hadde gjort mye for å finne en aktivitet hun liker. Anonymkode: 1e67b...44e Det holder ikke oppfordre. For vil absolutt ingenting. Har gått på en aktivitet hun vil slutte på, ok men da må du noe annet sa jeg, det ville hun heller ikke. Jeg streker meg veldig langt for henne. Ts Anonymkode: f31bb...6bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #6 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joa, men dette skulle du jobbet med for 5 år siden. Lykke til med å prøve å vende en tenåring nå. Anonymkode: 86174...0b4 Det har jeg jo selvfølgelig også. Men tidligere har hun aldri vært så usikker på seg selv i noen som helst situasjon. Anonymkode: f31bb...6bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #7 Skrevet 30. august 2023 Hva om du å tenåringen finner en felles interesse da? Selv om jeg var enn hormonell tenåring så husker jeg at jeg elsket å dra på shopping med mamma, fjellturer og treningssenter. Da gikk praten så fint og. Anonymkode: e1715...fbd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #8 Skrevet 30. august 2023 Ingenting? Jeg vet ikke hvor dere bor, og det begrenser seg jo litt hvis man bor usentralt. Min datter spiller musikk, og jeg fikk henne inn på DJ-kurs, på ulike samlinger for ungdom og musikk, som var kul nok til at hun ville dra dit. Jeg meldte henne på kurs med skateboard, ettersom hun syntes det virket litt moro. Det var tilfeldigvis et kurs med Norges beste skateboarder, og det var jo stas. Så fikk hun venner i det miljøet, og dessuten fikk hun liksom et mål. Det må jo være noe som er så bra at hun faktisk vil det! Enten det handler om sminke, eller hesteridning. NOE må hun jo ha lyst til utenom å henge med disse vennene? Det var en tagger her i kommunen som tagget ned alt, til politiet fikk personen til å tagge lovlig for kommunen og lage kunst. Hva liker hun? Hva hadde hun syntes var så stas at hun hadde gledet seg? Anonymkode: 44751...234 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har jeg jo selvfølgelig også. Men tidligere har hun aldri vært så usikker på seg selv i noen som helst situasjon. Anonymkode: f31bb...6bd Men da skulle du jo ha jobbet med dette fra dag 1. Om så det hadde krevd at du hadde løpt rundt med den forbanna ponnien eller danset ballett sammen med henne eller hoppet fra det stupebrettet hver eneste gang, hver eneste uke. Det er jo ikke noe å gjøre med det nå, men det overrasker meg vanvittig mye at du som forelder plutselig skal begynne å brannslukke etter så mange år hvor du har vært klar over problemet. Det nytter jo ikke å komme nå som hun er 15 og tvinge henne ut på ting etter at hun har vært usikker på seg selv de siste 10 årene. Anonymkode: 86174...0b4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #10 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo ikke noe å gjøre med det nå, men det overrasker meg vanvittig mye at du som forelder plutselig skal begynne å brannslukke etter så mange år hvor du har vært klar over problemet. Det nytter jo ikke å komme nå som hun er 15 og tvinge henne ut på ting etter at hun har vært usikker på seg selv de siste 10 årene. Tull og tøys! Det er da mange som har gått på en ting, mister interessen og slutter når de er 15-15. Det er ikke unikt at mange har dårlig selvtillit disse årene heller. Ofte har de gjort det alle andre har gjort, uten å tenke ordentlig over hva de selv ønsker. Anonymkode: 44751...234 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #11 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men da skulle du jo ha jobbet med dette fra dag 1. Om så det hadde krevd at du hadde løpt rundt med den forbanna ponnien eller danset ballett sammen med henne eller hoppet fra det stupebrettet hver eneste gang, hver eneste uke. Det er jo ikke noe å gjøre med det nå, men det overrasker meg vanvittig mye at du som forelder plutselig skal begynne å brannslukke etter så mange år hvor du har vært klar over problemet. Det nytter jo ikke å komme nå som hun er 15 og tvinge henne ut på ting etter at hun har vært usikker på seg selv de siste 10 årene. Anonymkode: 86174...0b4 Vet du, jeg har og fortsatt "løper" rundt. Jeg plutselig brannslukker ikke, og jeg syns det er en veldig dårlig kommentarer å komme med. Hun har gått både dans, sang, håndball, så det er ikke sånn at jeg nå når hun er blitt 15 tenker at hun bør starte med noe. Hun har ikke vært usikker på seg selv hele veien, det har kommet snikende og merket det mere og mere etter korona og nedstenging. Anonymkode: f31bb...6bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #12 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva om du å tenåringen finner en felles interesse da? Selv om jeg var enn hormonell tenåring så husker jeg at jeg elsket å dra på shopping med mamma, fjellturer og treningssenter. Da gikk praten så fint og. Anonymkode: e1715...fbd Det kan jeg prøve på, takk for tips. Tar hun med å shopper eller kjøpe en fancy kaffedrikk 😊 Anonymkode: f31bb...6bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #13 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ingenting? Jeg vet ikke hvor dere bor, og det begrenser seg jo litt hvis man bor usentralt. Min datter spiller musikk, og jeg fikk henne inn på DJ-kurs, på ulike samlinger for ungdom og musikk, som var kul nok til at hun ville dra dit. Jeg meldte henne på kurs med skateboard, ettersom hun syntes det virket litt moro. Det var tilfeldigvis et kurs med Norges beste skateboarder, og det var jo stas. Så fikk hun venner i det miljøet, og dessuten fikk hun liksom et mål. Det må jo være noe som er så bra at hun faktisk vil det! Enten det handler om sminke, eller hesteridning. NOE må hun jo ha lyst til utenom å henge med disse vennene? Det var en tagger her i kommunen som tagget ned alt, til politiet fikk personen til å tagge lovlig for kommunen og lage kunst. Hva liker hun? Hva hadde hun syntes var så stas at hun hadde gledet seg? Anonymkode: 44751...234 Jeg skal tråle nettet og se om det finnes noe innen sminke eller mat, det er ting hun liker. Hun er veldig usikker når hun ikke kjenner noen. Takk for tips 😊 Anonymkode: f31bb...6bd
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #14 Skrevet 30. august 2023 Du kan vel ikke tvinge henne. Du kan jo ikke fysisk dytte hun inn på en dansetime osv. Og hun vil kanskje bare bli mer vanskelig. Det er helt vanlig å ikke gå på aktivitet i tenårene. Hva med å jevnlig invitere vennene hennes til dere? Så har de et sted å oppholde seg. La de lage taco, pizza, ha filmkveld med chips og godteri. Kanskje de kan spille spill. Hold deg litt i bakgrunnen eller ta en tur ut. Anonymkode: 6f1a2...c91
Grüner Skrevet 30. august 2023 #15 Skrevet 30. august 2023 Mange henger seg opp i at fritidsinteresser må være en idrett eller det å spille et instrument, men det passer ikke for alle og fritidsinteresser kan være så mangt. Det viktigste er å finne noe en selv liker og hvor en kan treffe likesinnete som en kan danne et fellesskap med.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #16 Skrevet 30. august 2023 Kommer ann på om tenåringen egentlig trives med de fritidstilbudene som eksisterer da. Hvis det bare er snakk om fotball (eller gå på ski om vinteren og en person overhodet ikke trives (eller er flink til) så kan det neppe føre med seg noe "positivt" at man skal holde på med sånne ting. Det samme gjelder vel for blant annet musikk også. Hvis man har absolutt null og niks interesse for noe, og man heller ikke er særlig flink og bare blir et irritasjonsmoment for de andre tenåringene man kan møte der, så blir det vel bare ett forbanna ORK å holde på med dette. Anonymkode: f98d5...46a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #17 Skrevet 30. august 2023 Grüner skrev (1 time siden): Mange henger seg opp i at fritidsinteresser må være en idrett eller det å spille et instrument, men det passer ikke for alle og fritidsinteresser kan være så mangt. Det viktigste er å finne noe en selv liker og hvor en kan treffe likesinnete som en kan danne et fellesskap med. Helt enig der. Hun er absolutt ikke intr i idrett som forball, håndball, dans osv, så det prøver jeg så klart ikke prakke på hun. Ts Anonymkode: f31bb...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #18 Skrevet 30. august 2023 Kanskje hun kan få abonnement på et treningssenter? Anonymkode: a45bb...30a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #19 Skrevet 30. august 2023 Ville heller oppfordret tenåringen til å skaffe seg jobb. Ungdom som sliter med samhandling med andre ungdom, får ofte lavt selvbilde. Dette kan bygges opp igjen ved mestring. Det er "lettere" å mestre i en jobb, enn det er i en fritidsaktivitet, særlig siden ungdommen ikke er i gang med noe fra før. Anonymkode: a7261...4ed
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #20 Skrevet 5. desember 2023 Nei til tvungen fritidsaktivitet. Ja til jobbsøking Anonymkode: 200cd...b02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå