Gå til innhold

Stipend bruker alt for lang tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte om stipend den 3. august siden det var først da jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått skoleplass. Den står nå i en behandlingskø med forventa behandlingstid på over en måned. jeg har husleie jeg må betale i tillegg til at jeg har ingen inntekt i det hele tatt bortsett fra stipend. Har ikke ei krone til mat, klærne mine holder på å revne over alt og skoene mine har svære hull i sålene så jeg kan ikke gå ut uten av å bli søkkvåt på beina. Har ikke råd til skolesaker, måtte låne penger til en penn og en skrivebok, men jeg må ha både skolepc og flere bøker. Har snakka med lånekassa og de skulle prøve å endre det, men det har gått en måned snart og har ikke hørt et pipp til. Kan ikke låne av familie eller venner siden de heller ikke har penger, alle jeg går i klasse med fikk stipendet sitt denne uka og jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal overleve uten ei krone på ubestemt tid. 
Er ganske syk psykisk så jeg klarer ikke å jobbe, mamma er ufør og har såvidt nok til seg selv og min far nekter å spytte i ei eineste krone i sønnen sin. Har ingen å spørre om å låne, og nav gir meg det absolutte minimumet for å overleve. Vet ikke hva faen jeg skal gjøre, har aldri vært i en så rævva økonomisk situasjon før. 

Anonymkode: 491ad...a97

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er for psykisk syk til å jobbe, hva er målet med utdanningen? Går du i behandling med utsikter til forbedring? Er det en bachelor du skal ta?

Flott at du tar tak i livet ditt med tanke på utdanning, men man må være realistisk. Er fastlegen din og NAV enige om at utdanning er veien å gå for deg?

Anonymkode: 62b20...41b

Skrevet

Det er forresten mulig å få tak i det meste gratis på finn.no. Et kjapt søk viser både bukser, gensere og jakker som gis bort. Mulig du har noe du kan selge for å få inn litt?

Du kan også høre med nettverket ditt om de har klær/sko i din størrelse som de ikke har bruk for. Mange har ting liggende i boden.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forresten mulig å få tak i det meste gratis på finn.no. Et kjapt søk viser både bukser, gensere og jakker som gis bort. Mulig du har noe du kan selge for å få inn litt?

Du kan også høre med nettverket ditt om de har klær/sko i din størrelse som de ikke har bruk for. Mange har ting liggende i boden.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du er for psykisk syk til å jobbe, hva er målet med utdanningen? Går du i behandling med utsikter til forbedring? Er det en bachelor du skal ta?

Flott at du tar tak i livet ditt med tanke på utdanning, men man må være realistisk. Er fastlegen din og NAV enige om at utdanning er veien å gå for deg?

Går skole gjennom dps, avd schøning. 
har spurt om noen har noe liggende men det var ingen som hadde noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Går skole gjennom dps, avd schøning. 
har spurt om noen har noe liggende men det var ingen som hadde noe. 

Kan du snakke med skolen? Mulig de kan hjelpe til på et vis. Ellers så anbefaler jeg å bruke finn.no for å skaffe ting og tang gratis. Om du ikke får henta selv så er det sikkert noen vennlige sjeler som vil betale frakten for å sende til deg, om du forklarer situasjonen. Mat kan du også skaffe gratis gjennom matsentralen.no

Hør med NAV om de kan dekke husleie for denne måneden. 

Skrevet

Det hørtes fryktelig kjedelig ut, her har også partneren min ikke fått svar enda. Behandlingstiden har visst vært ganske lang i år, aner ikke hvorfor..

Kan du bruke kredittkort? Bare hvis du er helt sikker på at stipendet blir innvilget og er flink til å betale raskt tilbake før rentene løper? 

Skrevet

Har du søkt om tilleggsstipend da? 

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/

Eventuelt aap om arbeidsevnen er såpass nedsatt.

Skjønner det er kjipt med hullete sko og fillete klær, men syns ikke helt du kan skylde på 1mnd behandlingstid hos lånekassen for det problemet.

Anonymkode: 3d27c...35f

Skrevet

Spørsmålet mitt er: Hvorfor velger du å studere når du ikke kan livnære deg selv i det hele tatt? Du burde ha jobbet 1-2 år før du begynte å studere, for å spare opp.

Jeg hadde penger til depositum da jeg var student, og litt mer. Hadde vel en buffer på 25.000 kr. Og nei, jeg hadde ikke deltidsjobb - men det var sparepenger.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner det er kjipt med hullete sko og fillete klær, men syns ikke helt du kan skylde på 1mnd behandlingstid hos lånekassen for det problemet.

Det tar et par mnd før man søker til man får utbetalt tilleggsstipendet også. Da jeg begynte å studere søkte jeg i Juli/August, og fikk utbetalt i Okt/Nov. Dette var i 2017.

Man får ikke AAP som student, hvis ikke studiet er et tiltak for å komme seg ut i jobb (f.eks omskolering pga skade). TS må nok søke om sosial hjelp hos NAV. 

Anonymkode: b9a6e...5f5

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet mitt er: Hvorfor velger du å studere når du ikke kan livnære deg selv i det hele tatt? Du burde ha jobbet 1-2 år før du begynte å studere, for å spare opp.

Jeg hadde penger til depositum da jeg var student, og litt mer. Hadde vel en buffer på 25.000 kr. Og nei, jeg hadde ikke deltidsjobb - men det var sparepenger.

Det tar et par mnd før man søker til man får utbetalt tilleggsstipendet også. Da jeg begynte å studere søkte jeg i Juli/August, og fikk utbetalt i Okt/Nov. Dette var i 2017.

Man får ikke AAP som student, hvis ikke studiet er et tiltak for å komme seg ut i jobb (f.eks omskolering pga skade). TS må nok søke om sosial hjelp hos NAV. 

Går vgs, ikke høyere utdanning. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Skylder ikke på de, men stusser veldig over at alle andre får utbetalt stipendet sitt mens jeg fortsatt står i kø, jeg og kompisene mine søkte samtidig og de har fått utbetalt stipend. 

Skrevet
21 minutter siden, Heisann1234 said:

Det hørtes fryktelig kjedelig ut, her har også partneren min ikke fått svar enda. Behandlingstiden har visst vært ganske lang i år, aner ikke hvorfor..

Kan du bruke kredittkort? Bare hvis du er helt sikker på at stipendet blir innvilget og er flink til å betale raskt tilbake før rentene løper? 

Har gjeld så får ikke tatt opp kredittkort. 

21 minutter siden, Heisann1234 said:

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går vgs, ikke høyere utdanning. 

Ok. Da gjelder ikke tilleggsstipendet for deg, da det kun er for studenter - ikke skoleelever på vgs

Skrevet

Jeg stusser litt over at du sier du aldri har vært i en så kjip økonomisk situasjon før, klærne og skoene ble vel ikke akutt ødelagt etter skolestart? Og de fleste har vel eid en penn fra før?
Vi fikk også penner, skrivebøker og slikt kastet etter oss over alt under fadderukene. Og stipendet du får rekker faktisk ikke til både pc, husleie, bøker, og en helt ny garderobe inkludert sko.

Jeg skjønner at det er kjipt å måtte vente litt, men det er knapt en uke siden skolestart og det må ha vært svært kritisk for deg fra før om du ikke har verken penn eller noen hele klesplagg igjen.

Du må kontakte nav å be om nødpenger inntil stipendet kommer. Og husk at du må ha betalt semesteravgift før det utbetales.

Anonymkode: 3ea6c...dbe

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusser litt over at du sier du aldri har vært i en så kjip økonomisk situasjon før, klærne og skoene ble vel ikke akutt ødelagt etter skolestart? Og de fleste har vel eid en penn fra før?
Vi fikk også penner, skrivebøker og slikt kastet etter oss over alt under fadderukene. Og stipendet du får rekker faktisk ikke til både pc, husleie, bøker, og en helt ny garderobe inkludert sko.

Jeg skjønner at det er kjipt å måtte vente litt, men det er knapt en uke siden skolestart og det må ha vært svært kritisk for deg fra før om du ikke har verken penn eller noen hele klesplagg igjen.

Du må kontakte nav å be om nødpenger inntil stipendet kommer. Og husk at du må ha betalt semesteravgift før det utbetales.

Anonymkode: 3ea6c...dbe

Jo jeg får en god del mer penger som første utbetaling siden jeg er borteboer, og da må de pengene gå til nettopp gymsko, klær og husleie, men det som irriterer meg mest er at ingen fra Lånekassen kan gi meg noe svar på hvor lang tid det kan ta.. 

Skrevet

Klærne ble ikke akutt ødelagte, har gått uten en eneste krone siden ferien starta, så klærne har revna over tid.. 

Skrevet

Rart. Min datter fikk pengene med en gang hun søkte. Både stipend, utstyrsstipend  og borteboer. Hør om dem har mottatt den? Er det noe du har glemt av å krysse av på? Slik at den ligger bare der søknaden?

Anonymkode: 65e56...6cc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart. Min datter fikk pengene med en gang hun søkte. Både stipend, utstyrsstipend  og borteboer. Hør om dem har mottatt den? Er det noe du har glemt av å krysse av på? Slik at den ligger bare der søknaden?

Anonymkode: 65e56...6cc

Nei den ligger i behandlingskø så den ventet på å bli behandla, min søknad må av en eller annen grunn ses over av en saksbehandler så det går ikke automatisk.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...