Gå til innhold

Katten vår tar mye fugler og ekorn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi overtok en ung katt fra dyrebeskyttelsen, som trengte et hjem ❤️ 
Så er hun blitt en snakkis i nabolaget fordi hun er en virkelig jeger som tar både fugler og ekorn. Det er litt trist og ubehagelig egentlig. Ikke sjanse å ha henne som innekatt.

Noen gode råd her?

Anonymkode: 7f6cf...7bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi overtok en ung katt fra dyrebeskyttelsen, som trengte et hjem ❤️ 
Så er hun blitt en snakkis i nabolaget fordi hun er en virkelig jeger som tar både fugler og ekorn. Det er litt trist og ubehagelig egentlig. Ikke sjanse å ha henne som innekatt.

Noen gode råd her?

Hva faen? Har du null kunnskap om katter? ☺️

Dyreplageri å ha dem inne syntes jeg, det er ikke naturlig. Det roer seg uansett når hun blir eldre, hun markerer seg og territoriet sitt. Er hun sterilisert? 

Anonymkode: 76eb0...d40

• Liker 2
Skrevet

Katter er rovdyr, ikke skapt for å være kosedyr til mennesker. La katten jakte som dyr er skapt for.

Anonymkode: 774d3...ac1

• Nyttig 2
Skrevet

Bruk halsbånd med bjelle. Da blir dyrene varslet når katten beveger seg i nærhet, og får større sjanse til å rømme.

Anonymkode: 7eb82...8f9

• Liker 3
Skrevet

Svarer nr 1, chill! ☺️ Hun ER jo ute mye av tiden, du har misforstått. Hun vil ut hele tiden, og får lov å gå ut når hun vil. Har et godt katteliv, vel, litt for godt kanskje siden hun tar så mye mus, fugler og ekorn…

Og ja, hun er sterilisert.

ts

Skrevet

Halsbånd (med nødutløser) med bjelle og ikke slipp henne ut om natten.

Anonymkode: 5c8ec...779

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Katter er rovdyr, ikke skapt for å være kosedyr til mennesker. La katten jakte som dyr er skapt for.

Anonymkode: 774d3...ac1

Det gjør vi. Det er naboene som reagerer, men det er selvfølgelig litt trist med de byttene hun dreper.

Hun har bjelle mye av tiden og.

ts

Skrevet

Hadde sørget for å mate katten med mat av god kvalitet i tillegg til å leke mest mulig, slik at katten ikke har lik stor trang til å jakte :) 

Kattene her jaktet mye oftere (mest på mus) før jeg overtok matingen og innkjøp av fôret. Maten de fikk var nok ikke like mettende og næringsrikt, så da følte de for å skaffe egen mat i tillegg. Vi har katter for å holde mus i sjakk her, men var ukoselig hvor ofte de måtte få markkur.

Jakting er naturlig og i noen tilfeller ønskelig, men overdreven jakting er som regel noe man bør ta en titt på. Siden du har ung katt så kan det være lurt å ta en titt på energinivået og maten :) 

Gratulerer med ny pus! Veldig koselig at du valgte å adoptere ❤️ 

Anonymkode: d0aa7...b5e

Skrevet

Bjelle

Anonymkode: 745fa...4f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288

Sju millioner fugler drepes årlig av huskatter i Norge

Anonymkode: d3878...ed3

Mange dyr dreper mennesker for mat hvert år tro? Kan vi virkelig klage på dyrenes instinkt til å jakte når vi er ti ganger verre? Katter har ikke samvittighet, det har vi.

Ikke kult når katten min sluker i seg fugler og mus.  Men er tross alt instinktet hans. 

Bjelle på halsbånd fungerer på jakt, men hva gjør det med katten? Kan bare tenke meg hvordan det hadde vært å ha bjelle rundt halsen som lagde lyd hver gang jeg beveget meg.

Noen ting må man bare godta. At katter jakter er en av de.

Anonymkode: 663be...1f7

• Liker 1
Skrevet

Men det er jo menneskenes feil at det er så mange småfugler som blir tatt av katter hvert år:( Hadde det ikke vært for at vi har tusenvis av katter i dette landet ville det jo ikke vært noen problemer?

blir helt feil å ikke anerkjenne at det er problematisk selv om man er glad i katten sin liksom🤷🏼‍♀️ At det er mye annet dumt mennesker står for er jo også sant, men whataboutism rettferdiggjør jo ingenting

Jeg ville forsøkt bjelle på katta jeg☺️

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble anbefalt bjelle av dyrelegen

Anonymkode: a3422...4d9

Skrevet

Katten vår er lik, og vi bor i skogen. Katta nekter å ha på seg halsbånd, den rives og slites i til den er av. Ikke tall på hvor mange halsbånd vi har gått gjennom. Har gitt opp. 
Har i stedet tatt i bruk en boks som jeg bruker for å ut dyrene, enten de er døde eller i livet 😅 Mus, småfugl og ekorn. Hun spiser musene om ikke annet. 

Anonymkode: 59e06...a10

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange dyr dreper mennesker for mat hvert år tro? Kan vi virkelig klage på dyrenes instinkt til å jakte når vi er ti ganger verre? Katter har ikke samvittighet, det har vi.

Ikke kult når katten min sluker i seg fugler og mus.  Men er tross alt instinktet hans. 

Bjelle på halsbånd fungerer på jakt, men hva gjør det med katten? Kan bare tenke meg hvordan det hadde vært å ha bjelle rundt halsen som lagde lyd hver gang jeg beveget meg.

Noen ting må man bare godta. At katter jakter er en av de.

Anonymkode: 663be...1f7

Det handler ikke om å "klage på dyrenes instinkt" men at katt er en invasiv art som gjør enorm skade på naturen, og den er der kun fordi mennesker har bestemt at den skal være der. Enten så får man ha innekatt, eller så får man la være å ha katt overhodet. Det går ikke an å lære en katt at den ikke skal jakte, og det er heller ikke akseptabelt at vi risikerer at småfuglarter utryddes på grunn av uansvarlig kjæledyrhold. Ikke bare fordi småfugler er koselig, men fordi de har en funksjon i en større biotop, og hvis en art forsvinner, vil det negativt påvirke mange andre arter av både fauna og flora.

Og nei, det er ikke "dyreplageri" å ha innekatt. Å ha katt medfører et stort ansvar for både aktivisering, omsorg og stell, og de som ikke gidder eller evner å oppfylle det kan rett og slett ikke ha katt. På samme måte som at man ikke kan ha hund hvis man ikke gidder å trene den både fysisk og mentalt. Utekatter er ikke bare til skade for natur, folk og dyr i nærområdet (ikke bare at den dreper fugl og smågnagere, men den kan angripe andres kjæledyr, gjøre fra seg i barns sandkasser og spre sykdom, etc), men en katt som går ute risikerer også å bli angrepet av andres kjæledyr, ville dyr (større rovfugl, jerv, gaupe, rev, og til og med rotter kan alvorlig skade eller drepe en katt), mennesker som hater katter eller piner dem for moro skyld, katten kan bli stjålet, forgiftet av frostvæske eller andre kjemikalier, pådra seg parasitter eller sykdommer, osv, osv.

Den tryggeste og lykkeligste katten er en kastrert/sterilisert innekatt som får nok oppmerksomhet og aktivisering, og som aller helst har en kompis av samme art. Disse kattene lever lengre og er friskere og mer avslappet. Og ikke minst slipper de det stresset det medfører å måtte forsvare et revir i et boligområde hvor folk flytter inn og ut, skaffer katter og hunder og setter opp gjerder og flytter på ting, hogger skog og planter hekk, og alle mulige andre ting som frustrerer og forvirrer katten. Katter har instinkt for mer enn bare jakt, nemlig, og det er derfor vi også ser x antall tråder her inne hvor folk klager på at nabokatten angriper valpen deres, tisser på utemøblene og bæsjer i blomsterbedene, freser og klorer etter dem når de går ut i egen hage og gauler og skriker klokka fire på natta. Nabokatten har nemlig ingen mulighet til å forstå menneskers eiendomsgrenser, pus skjønner ikke at halve reviret hennes egentlig tilhører tre forskjellige nabofamilier med småbarn, hund, kaniner, urtehage og prisvinnende rhododendron.

Anonymkode: d3c3a...171

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...